Nästa artikel
Bilfrågan: Behövs diesel-additiv?
Nyheter

Bilfrågan: Behövs diesel-additiv?

Publicerad 24 februari 2015
Håller dieseln måttet?
Är dieseln så dålig på att smörja att jag behöver additiv? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har haft problem med beläggningar och kraftig förslitning av insprutningspumpen till min husbil. Efter renovering har jag pratat med ett flertal dieselverkstäder. Samtliga rekommenderar att tillsätta ett additiv till bränslet vid varje tankning. De säger att dagens diesel smörjer sämre än tidigare!

Ligger det något i det? Ska inte dagens diesel vara av tillräckligt god kvalitet?

Anders Häggström

Svar:
Rekommendationen att använda additiv kunde nog gälla fram till 1992 men sedan dess är allt dieselbränsle färdigställt enligt strikta lagkrav. Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet (SPBI) avråder bestämt från att blanda i extra tillsatser.

Om bilägaren använder bränsle som avviker från standard kan det bland annat bli problem med garantier, varnar SPBI. Vad institutet anser mer i detalj går att läsa på hemsidan: www.sbpi.se under den något kryptiska rubriken ”Eftermarknadsadditiv”.

Marianne Sterner, Vi bilägare

Diskutera: Använder du tillsatser i bränslet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-02-24 08:14
kallbil

en skvätt tvåtaktsolja i tanken om man har en gammal förkammardiesel går fint enligt många självutnämnda experter. sedan om d är sant är en annan sak. ska tydligen vara viktigt att det är en mineral och med låg nivå av aska etc.

#2 • Uppdaterat: 2015-02-24 10:24
Kalle2

Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet (SPBI) är den absolut sämsta källan att fråga om additiv, det är klart som korvspad att de alltid avråder från sådant, eftersom de säljer inga additiv och tjänar inga pengar på det,

#3 • Uppdaterat: 2015-02-24 18:29
ENTJ1

Husbilen används kanske ej under hela året,skitdieseln som säljs bryts ned(lite inblandat vatten är förödande),biocidtillsats är väl prio då för att sakta ned nedbrytningsprocessen.
Kontrollera om diesen är mörk o missfärgad.
Smörjningen är troligen inte det som är värst..

#4 • Uppdaterat: 2015-02-24 22:53
johseg01

hmm...
Hänvisad källa: www.sbpi.se finns ej, däremot http://spbi.se/ så troligtvis så har gjornalisten skrivit lite fel...Sedan kan man undra Svensk Petroleum alltid skall ses som påven själv, alla har lite fel ibland..

Hmm under "Eftermarknadsadditiv" kan man även läsa att SP inte tar ansvar om man blandar in additiv. Sedan när har SP tagit något ansvar för den miljösoppa som de redan har tryckt ut på marknaden och som bevisligen, inte är helt kompatibel med marknadens fordon (?). Svensk standard = ingen är ansvarig.

#5 • Uppdaterat: 2015-02-25 17:59
S-E S

Jag har noterat att STP´s spridarrengörning ger märkbar skillnad på motorns gång och även på förbrukningen under en tid efter att jag pytsat i. Brukar hälla i en flaska på våren.

#6 • Uppdaterat: 2015-02-25 22:11
Skeptikern

För oss som har MC som står över vintern har stabiliseringstillsatser varit en självklar räddning sedan den crackade bensinen kom, och det fungerar. Att det skulle behövas till dieseln kom som en obehaglig överraskning men då vi har en Kia i familjen så har jag börjat använda additiv där också.
Känns som motorn går jämnare också men det kan vara psykolgiskt, använder ett medel som heter Sta-Bil både till bensinen i MC:n och till dieseln.

#7 • Uppdaterat: 2015-02-26 12:14
S-E S

Skeptikern, jag kör Kia, Statoil Miles diesel och en STP spridarrengörare på våren.
Funkar perfekt för mig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.