Bild
Nästa artikel

Bilens dag hyllar bilens betydelse

Nyheter

Den lever en undanskymd tillvaro bland temadagar som Alla hjärtans dag och Fettisdagen. Men i dag ska den firas – Bilens dag.

På måndagen stämmer bilbranschen upp i ett gemensamt hurrarop. Den 28 oktober infaller nämligen Bilens dag, en högtidsdag som instiftades av bland annat Motorbranschens Riksförbund, MRF, för tre år sedan.

MRF beskriver bilen som en ”frihetsmaskin” och vill med högtidsdagen lyfta fram bilens betydelse för dagens mobilitet och för samhällets utveckling i Sverige.

– Bilen är vårt mest flexibla och praktiska transportmedel för privatpersoner och kommer så att vara under en lång tid framåt. Bilen blir också allt mer miljövänlig och den är oslagbar för den fria rörligheten. Därför är den absolut värd att firas med en egen dag, säger Charlie Magnusson, informationschef på MRF.

Hur dagen ska firas, förutom med lite extra omtanke, är dock oklart.

Diskutera: Vad tycker du om Bilens dag?

Kommentarer

#1
2013-10-28 15:14

" Bilen är vårt mest flexibla och praktiska transportmedel för privatpersoner och kommer så att vara under en lång tid framåt. "
Det håller jag helt med om, men annars är jag grundligt trött på alla fåniga dagar, "Kanelbullens dag", "Våffeldagen", "Alla hjärtans dag" osv.
Den enda jag tycker är riktigt berättigad är Midsommardagen som en riktig vilodag. ;-)

#2
2013-10-28 16:40

Jag undrar, förutom Charlie, hur många firar? Kan de räknas på ena handens tumme? (Även om den är avhuggen.) Eller drar nu jublande bilkaravaner runt i våra städer? Och runt korvmojjarna på landet.

#4
2013-10-28 17:15

Nej leifer, makten får dom aldrig, men de kan ju bli vågmästare om det vill sig illa.
Bortsett från ett fåtal personer med vettiga åsikter tycker jag att det är ett fanatikerparti med åsikter ofta bortom sans och förnuft.
Ursäkta, det var inte meningen att blanda in politik här, men jag blev förledd, som det heter :-)
Men jag håller med Pender, hur många firar?
Och hur många kände till den här dagen?
Förutom några bilsäljare.

#6
2013-10-28 18:04

Alla dagar är bilens dag utom möjligtvis midsommardagen :)

#8
2013-10-28 18:45

Jag firar kanelbullens dag !! Gillar kanelbullar!
Hade jag visst i förväg att det idag är bilens dag skulle jag absolut firat den .. med en tvätt eller så :o) ... Emellertid är det min svärdotters födelsedag och ursprungsplanen var att uppvakta henne med en present .. Men det är lite vindigt här i Skåne .. Feg som jag är har jag meddelat henne att jag kommer imorgon istället. Hade jag bara visst om det här med bilens dag .. kunde jag ju skyllt på det :o)

#9
2013-10-28 18:45

Midsommardag är inget att fira :o(

#10
2013-10-28 19:06

Jes, jag firar inte midsommardagen, men jag tycker den är berättigad med tanke på firandet dagen innan ;-)

Du har väl förresten surrat tankern ordentligt ikväll så den finns kvar i morgon bitti?

#12
2013-10-28 21:18

Lite så saabnisse .. att jag ännu inte upplevt en midsommardag värd att fira.
Midsommarafton däremot .. Ja då jävlar e' man på topp .. :oD
.
Tankvagnen står nog stadigt i vinden ... varemot fruns lilla växthus verkar finnas lite varstans ..

#13
2013-10-29 14:29

Jag klappade min bil lite på motorhuven, den morrade av tacksamhet.

#14
2013-10-29 14:49

He-he Hacken, jag kom att tänka på min närmaste granne som var ute efter en något nyare bil.
De besökte en bilfirma, men fann inget attraktivt förrän det var dags att gå, då fick de se en Taunus som såg väldigt fin ut, men den hörde inte till firman, det var vaktmästaren, gårdskarlen, eller vad han var, som ägde den.
Försäljaren kallade på honom , men han var helt ovillig att sälja bilen, men efter lite övertalning gav han ändå med sig.
Det blev affär, men vaktmästarens sista ord var, " Glöm nu aldrig att tacka den här bilen för varje resa ni gjort, jag har alltid klappat honom och tackat för ett väl utfört jobb, men så har han heller aldrig jävlats med mig som en del av mina föregående bilar gjort som jag svurit över!"
Den här bilen hamnade i betydligt sämre händer!

#15
2013-10-29 15:16

Haha, det var ju ganska komiskt, av alla bilarna på bilfirman så var det vaktmästarns bil som lockade mest. Man kan ju undra vad det var för bilar de sålde för övrigt :-)

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!