Bild
Nästa artikel

Bilen som styrs med hjärnan

Nyheter

Alla har nog någon gång tänkt att andra trafikanter borde använda hjärnan lite mer, men Renaults helt tankestyrda bil kanske tar tanken lite väl långt.

Hur många elitidrottare behövs för att köra en bil? Det låter som början på en vits, men Renault har med hjälp av en teknik som kan läsa av hjärnans aktivitet lyckats kombinera tankekraften hos tre idrottare för att styra en bil. Det är Renaults satsning på En Svensk Klassiker som ligger bakom experimentet och resultatet kan du se i videon här ovanför.

Kommentarer

#1
2017-11-12 10:39

Vad händer när tankeföraren får hjärnsläpp?

#2
2017-11-12 10:52

Samma som nu när vissa bilförare svarar på SMS.

#3
2017-11-12 10:54

Bra liknelse saabnisse

#4
2017-11-12 11:45

Rubriken ,,Bilen som styrs med hjärnan,, vadå finns det folk utan hjärna som kan få körkort.

#5
2017-11-12 12:01

Ja, de som jag skrev om i mitt tidigare inlägg.

#6
2017-11-12 16:14

Man bör ogärna låta hjärnan tänka tankar om att ge järnet.

#7
2017-11-12 18:42

Varför har vissa psykiskt sjuka så höga bränslekostnader? Tvångstankar! :-)

#8
2017-11-12 19:33

Intressant. Men kanske mera rent mentalt än som bilkörningsmetod.

#9
2017-11-12 20:05

Elitidrottare? Knappast. En Svensk klassiker är snarare en avstjälpningsplats för medelmåttiga motionärer som söker någon form av bekräftelsebehov kring fikabordet på jobbet.

- Ska du göra klassikern? Guuuuuuud vad duktig du är.......

#10
2017-11-12 20:58

Inte bra ide om man tänker på säkerheten. Nu, galningar och terrorister behöver inte göra fysisk arbete.

#11
2017-11-13 16:22

Har det blivit till så illa att världen nu består i mestadel av enpetare? Det krävs här tre personer till att föra fram en bil.
Jag har kört bil kollektivt med en familj bördig ifrån Indien, vi turades om med inputs..jag satt i mitten bak och höll uppsikt på vägen typ hallå!.. -??? Nemas problemas! Min kompis (föraren) mor var co driver och styrde i mellan åt upp sin son med att daska till honom över huvudet och kinden med handflatan och peka på vägen och det smackade på rätt bra när vi närmade oss att landa i brandstationens vägg.
Jaehh... jag tror inte på detta med delegering och gruppdynamik när det kommer till att köra bil.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!