Nästa artikel
Bilen sällan orsak till allvarliga trafikskador
Nyheter

Bilen sällan orsak till allvarliga trafikskador

Publicerad 28 augusti 2015 (uppdaterad 28 augusti 2015)
Volvos autobroms upptäcker en cyklist.
Fler fotgängare och cyklister skadas allvarligt av fallolyckor än i olyckor där bilar är inblandade, det slår ny studie fast.
Tre av fyra allvarliga trafikskador i svenska tätorter orsakas av singelolyckor bland fotgängare och cyklister, det slår försäkringsbolaget Folksams studie fast.
 
Varje år ådrar sig 2 700 personer så pass allvarliga skador från olyckor i trafiken i tätorter att de får bestående men, enligt officiella siffror som Folksam hänvisar till.

Vad försäkringsbolaget gjort i den aktuella studien är att inkludera fallolyckor bland fotgängare i statistiken. Det kan exempelvis handla om fotgängare som faller på väg till bussen eller på en parkeringsplats.
 
Resultatet visar att fler trafikanter skadar sig allvarligt i fallolyckor än i olyckor där motorfordon förekommit, detta gäller alltså för olyckor i tätorter.

Andelen olyckor med allvarliga trafikskador som resultat och där personbilar varit inblandade var relativt låga 11 procent.
 
Diskutera: Vad tycker du om Folksams studie?  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-08-28 11:46
Gunnar Lindberg

Nära 700 fotgängare skadade årligen med bilar inblandade, två om dagen, det är inte sällan.

#2 • Uppdaterat: 2015-08-28 11:57
hultarn

Det skulle vara väldigt intressant att se vem är skyldig till kollisioner mellan bilar och fotgängare/ cyklister.
Det är ju bilistens bonus som ryker även om det är cyklistens fel.

#3 • Uppdaterat: 2015-08-28 19:02
trasten

Där kom den!

#4 • Uppdaterat: 2015-08-28 21:04
SUNE04

Är väl inte så konstigt med den cykelkultur som råder , dom har ingen aning om trafikregler dom bara cyklar på överallt ,vi skulle försörja minst två poliser i ESKILSTUNA bara med att bötfälla cyklister som skiter i trafikreglerna!!

#5 • Uppdaterat: 2015-08-29 11:05
PREVIA

Två personer om dagen är jättelågt om man betänker att det bara i Stockholms innerstad passerade 38740 cyklister per dag redan 2005 och har ökat med 10 % vart år därefter. Nästan ingen cyklist stannar vid rödljusen, man cyklar mot enkelriktat , har ingen hjälm osv ,samtidigt som man tittar i telefonen och har lurar för öronen så är man förundrad över att inte fler kör ihjäl sig, det är väl tack vare uppmärksamma bilister som gör att inte skadorna är fler.

#6 • Uppdaterat: 2015-08-30 13:52
Bortom

Varför sänktes då hastigheten till 30 i nästan alla stadskärnor när motorfordon är uppenbarligen underrepresenterade i personskador? En ny elefant i trafikrummet... typ när zebra-lagen infördes: antalet skadade fördubblades men lagen är ändå kvar. Myndighetsprestige före fakta...

#7 • Uppdaterat: 2015-08-30 19:27
ToyotaLeverLängst

Är ny på det här forumet, men blir förvånad över det som nästan verkar vara någon sorts översitteri mot cyklister. Tycker att de verkar ta ett ganska stort ansvar. Sällan jag har sett någon köra mot rödljus. Åtminstone i Stockholms innerstad där jag kör ganska ofta.

#8 • Uppdaterat: 2015-08-31 10:55
Mr.Wheeler

@ToyotaLeverLängst: Jag cyklar ganska mycket i Stockholm och stannar alltid vid rödljus men nästan varje gång jag står där är det någon eller några som cyklar mot rött.

#9 • Uppdaterat: 2015-08-31 14:48
Onehp

Ännu saknas den enda logiska slutsatsen, och det är att det är att gång och cykelinfrastruktur är undermålig i detta land. Låt mig tydliggöra min ståndpunkt.

Vi har tillräckligt länge har prioriterad bilsäkerhet, både när de gäller vägar och bilarnas säkerhet, som förstås i sig är en mycket bra sak då bilarna fortfarande står för flest dödsolyckor men det är, tack och lov, på väg ner. Gående och cyklister dödas mycket sällan i trafiken när det inte är motorfordon inblandad. Men det ser ut att olyckorna ökar. Men det finns grund att tro att underlaget är bristfällig, för olycksstatistiken kommer från sjukhusen som rapporterar in till STRADA, och olyckorna har 'ökat' i takt med att antalet sjukhus som anslutit sig till systemet har ökats. Ta man bort denna faktor, så har antalet skadade legat ganska jämt över åren. Med tanke att särskilt antalet cyklister har ökat med åren är det nog mer troligt att antalet skadade per oskyddad trafikant har gått ner, en tendens som finns alla länder när antalet i en trafikantgrupp ökar. Dock är den absoluta nivån oacceptabel, det skadas för många.

Så den logiska slutsatsen om man iakttar ett rättvisande underlag är att infrastrukturen för gående och cyklister har varit undermåliga länge, något som syns nu, och nu är det är hög tid att förbättra den.

Jag tillhör för övrigt alla nämnda trafikantgrupper ungefär lika mycket, och kan bara konstaterar att i varje trafikantgrupp så finns det människor som inte sköter sig, bilister, cyklister gående. Och lastbilsförare. Mm.

Att peka ut en hel grupp och dra alla över en kam är ganska korkad, minst sagt. Det skapar fördomar, negativitet, och aggressivitet i trafiken.
I Stockholm finns sommartid numera ungefär lika många cyklister som bilister och för varje korkad cyklist jag ser är det inte speciellt svårt att hitta en korkad bilist. Så är människan?

/Själv korkad. Ibland.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.