Bild
Nästa artikel

Bilen beslagtas vid upprepade brott

Nyheter

Den som åkt fast för olovlig körning eller rattfylleri tre gånger inom loppet av sex år blir av med bilen, enligt ett nytt förslag.

Varje år lagförs cirka 80 000 trafikbrott i Sverige, varav 35 000 fall av olovlig körning och 30 000 fall av rattfylleri. Inom en treårsperiod återfaller 50 procent av dem som döms för olovlig körning och 20 procent av dem som döms för rattfylleri.
 
Nu kan lagen skärpas för att mota återfallen. I en utredning som överlämnats till regeringen föreslås att bilar som använts vid trafikbrott ska beslagtas om den skyldige åkt fast tre gånger för till exempel rattfylleri eller olovlig körning inom sex år.

– Syftet är att förebygga fortsatt brottslighet, det är inte ett straff för brottet i fråga, säger hovrättsrådet Niklas Wågnert som ansvarat för utredningen.
 
Redan i dag kan en domstol besluta om att beslagta bilar som används vid upprepade trafikbrott. Om lagändringen klubbas igenom blir skillnaden att de aktuella bilarna utan undantag ska beslagtas, om kraven uppfylls.

Utredningen föreslår också att bilar som tagits i beslag får säljas eller förstöras innan en domstol tagit beslut i frågan, om förvaringskostnaden förväntas överstiga bilens värde. Detta för att begränsa polisens kostander för förvaring och hantering av beslagtagna bilar, som årligen uppgår till 31 miljoner kronor.

Enligt förslaget kan lagändringen träda i kraft den 1 juli 2014.

Diskutera: Vad tycker du om förslaget?

Kommentarer

#1
Leif Larsson
2012-11-08 10:18

Bra förslag. Höj straffet för stöld av bil ochså.

#2
2012-11-08 10:33

Nja, jag vänder mig mot följande: "Utredningen föreslår också att bilar som tagits i beslag får säljas eller förstöras innan en domstol tagit beslut i frågan, så länge förvaringskostnaden förväntas överstiga bilens värde." Säljas till marknadspris kan jag möjligen köpa, men förstöra? Ja, vi lever ju redan i en diktatur, men nu blir det än mer uppenbart. Staten skall ha rätten att FÖRSTÖRA en medborgares egendom ...

#3
Leif Larsson
2012-11-08 10:37

Förstöras är väl det samma som att bilarna återvinns!? (Och blir nya bilar)

#4
2012-11-08 11:38

Levde vi i en diktatur så skulle den som kört full blevit avrättad och samtliga egendomar skänkta till staten,
Att överhuvudtaget hävda någon som helst rätt åt den som kört rattfull eller olovligt 3 gånger måste väl vara höjden utav dumhet?

Varför spelar det någon roll om bilen förstörs istället för säljs om det är en skrothög?
Som också nämnts så är förvaringen utav redan beslagtagna bilar dyr för oss så inte nog med att dessa as är livsfarliga i trafiken...de kostar skitmycket pengar också för samhället även om bilen beslagstas.
Marioteten utav de som begår dessa brott kör knappast runt i en dyr MB.

#5
2012-11-08 12:03

I flera delstater här i Australien beslgtas bilen i en månad om man kör 40 km/t över hastighetsgränsen och konfiskeras och krossas om man deltager i sk. street racing. Detta oavsett om föraren registred ägare eller ej. Detta gäller givetvis inte om bilen är stulen.

#6
2012-11-08 12:19

Ja du Peter. Australiens politik är väldigt extrem. Deras lösningar på allt är att censurera och förbjuda. Inte helt rätt väg att gå tycker jag.
Dock så är detta förslag bra enligt mig. Att köra bil innebär ett stort ansvar, klarar man inte av det så skall man fanimig inte få ratta heller!

#7
2012-11-08 12:57

Vem minns inte tv serien C turen där man fick följa polisen i sitt arbete , polisen pratade med en mycket påverkad kvinna som klev ur sin bil med SJ pallar utstickande ur bagaget på bilen. Kvinnans bil var obesiktigad oförsäkrad och bredvid bilen stod en rad med bilar som blivit slangade på bensin ,med pölar av bensin på marken vid tanklocken på alla bilar. Det sista polisen sa till kvinnan innan hon fick sätta sig i sin bil och köra iväg var att vi vill inte se dig här igen här.Brottet var tydligen inte tillräckligt grovt för att gripa kvinnan.
Vilket stort förtroende man får för polisens möjlighet att lösa brott med vår lagstiftning som är under all kritik.

#8
2012-11-08 13:14

Filipa, jag tycker faktiskt att man har gjort helt rätt i det är fallet. Street racing har varit ett stort problem med många dödsolyckor. Lagen här i delstaten NSW kom till efter ett pensionärspar blev dödade av två idioter som körde i 200 knyck i en 60 sträcka. I många fall är det tonåringar som har lånat föräldrarnas bil och har en del att förklara när bilen beslagtagits.

#9
2012-11-08 14:02

Jag säger det igen: staten ...

#10
2012-11-08 14:23

Helt rätt förslag!

#11
2012-11-08 15:17

Dessa lagar har funnits i mer än 10 år men inte kunnat användas fullt ut på grund av alla regler som skall vara uppfyllda för att ett beslag skall kunna göras. Dessutom har det skapats stora svårigheter att förvara beslagtagna bilar så att de inte skadas, ansvaret ligger på polisen som blir ersättningsskyldig för minsta lilla skada. Många av de beslagtagna bilarna är skrotbilar där det är en välgärning om de kommer bort från trafiken, frågan är vad det gör för nytta när man skaffar en annan gammal bil och kör vidare som inget hänt.

#12
2012-11-08 15:52

Fegt förslag. Bilen borde förverkas första gången den stannas av polis och föraren saknar körkort eller bilen saknar försäkring.

#13
2012-11-08 16:00

Jag är uppväxt på en mindre ort, där det på den tiden fanns bemannad polisstation. De polser som jobbade där bodde också på orten och hade bra pejl på befolkningen och därmed också vem som fick köra vad.

En dag kom en känd profil smygande i sin bil, misstänkt långsamt. Polisen stoppade honom, mycket riktigt så var han onykter. Polisen behöll hans bil (fick man säkert inte göra då heller, men skitsamma, det var bra gjort) och skjutsade hem honom. Lite senare kom samma man i frugans bil istället...

Den ville de inte ta, frun kanske kunde behöva den, så de ställde hem både bilen och mannen, och bad frun hålla hårt i nycklarna.

Vad vill jag ha sagt med ovanstående?
Jo, att det ofta inte räcker med att ta bilen, de tar bara en annan.... Kanske en sämre.
Och att det suger fett att poliserna försvunnit från vägarna. Det räcker inte med en kontroll i månaden, de ska synas varje dag.

Finns alltid folk med fantasi, se bara på kvinnan som fått alkolås i sin bil för att hon inte kunde bli bilen när hon druckit.
Hon lät sina barn blåsa, och sedan körde hon igen....

#14
2012-11-08 16:07

"olovlig körning eller rattfylleri tre gånger inom loppet av sex år"
Det betyder väl att man skall bli kontrollerad tre gånger under 6år, själv har jag bara blivit kontrollerad två gånger på 20år.
Om detta skall få någon verkan måste ju polisen ut på vägarna och genomföra kontroller!

#15
2012-11-08 17:01

Förslaget borde också gälla de som har bilen skriven på någon annan, det finns gott om bulvaner som har typ 3000 bilar registrerade...

Gör som i England, 14 dagar i förvar då ägaren har möjlighet att hämta den och betala de dryga böterna, sedan till skroten eller till exekutiv auktion med den.

#16
2012-11-08 17:43

I dagarna kan man läsa om kvinnan som blev åtalad för rattfylleri men sedan frikändes i rätten efter att hon som försvar uppgav att hon var på väg till en "date" och hade druckit vin för hon var nervös för detta. Hur känns detta för den eller de poliser som gjort sin plikt och stoppat henne och lagt ner arbete på utredningen?

#17
2012-11-08 18:02

Jag har fått blåsa för polisen 2 gånger sedan 1973.
Inte direkt täta kontroller trots att jag bor i Skåne.

#18
HenkeBenke
2012-11-08 19:53

Vad blir det för skillnad, de mest notoriska fyllskallarna har ju varken bil eller körkort så det känns verkningslöst med den här nya lagen, men jag tycker ändå att det är helt rätt.

Högre straff för alla brott, inför mer hårt straffarbete, uj vad våra gruvor skulle bli lönsamma, vägbyggen skulle bli billigare.

#19
2012-11-08 21:26

Precis sackese, Englands system skulle nog kunna fungera här med. Hämta bilen inom 14 dagar och betala böterna eller så skrotas bilen.
Där lägger de inte fingrarna emellan utan stoppar de någon bilist utan försäkring så tar de bilen direkt.

#20
Förstikön
2012-11-09 08:38

@Hackenbush: Det är nästan lika uselt i Stockholm. Jag har blåst 3 gånger de senaste 30 åren i Stockholm, en gång vid Tysklandsfärjan i Trelleborg plus en gång på väg hem från en "våt" skidsemester norr om Åre. Vår helnyktra förare blåste så klart noll, men den stackars polisen såg så upp- och övergiven att jag som klart "påstruken" passagerare erbjöd mig blåsa så att han skulle kunna få se att apparaten verkligen fungerade. Med ett leende över hela ansiktet räckte han över mackapären till mig som blåste en bra bit över fängelse om jag suttit bakom ratten. De övriga fyra "skarpa" gångerna avslutades varje gång med att jag tackade för insatsen och önskade god jakt. Alkohol och bilkörning hör bara hemma i passagerarsätena, om ens där.

Håller dessutom med om att det brittiska systemet verkar ha klara fördelar väl värda att överväga för ett införande även här.

#21
2012-11-09 12:16

Här är det betydligt tuffare. Polisen har alkokontroller i stort sett varje helg. Förra julen fick jag blåsa tre gånger samma dag vid olika kontroller. Det är irriterande men räddar säkert liv i långa loppet. I morse hade polisen kontroll på vägen till jobbet. Dock blev jag inte stoppad den här gången. Risken att torska för fortkörning eller rattfylla är otoligt mycket större här än i Sverige.

#22
Leif Larsson
2012-11-09 12:59

Det var en svensk politiker som sa att den svenska polisen är slö. Det var inte menningen att uttalandet skulle bli känt, Han hade glömt lägga på telefonluren. Hursomhelst, helt fel har han inte.

#23
2012-11-09 16:28

Tycker detta förslag är verkningslöst och höjden av politisk feghet. Har någon kört onykter skall lagen givetvis gälla vid första tillfället som någon kör rattfull. Varför i helskotta vänta till tredje fyllekörningen? Vad kan en notorisk rattfyllerist åsamka under tiden? Risken att ertappas en andra gång är försvinnande liten! Polisen gör årligen 3 miljoner alkoholtester och 30000 fyllon ertappas dvs. en på var hundrade blåsning. Se statistik, ej helt färsk, på: http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1745/88294_alkohol_droger_trafik_6.pdf Själv kör jag bil uppskattningsvis 3 ggr dagligen dvs. ca 1000 gånger årligen. Under de senaste 20 åren har jag behövt blåsa 2 gånger, således en gång vart tionde år eller en gång var tiotusende körning. Risken att åka fast tre gånger under en sexårsperiod för rattonykterhet förefaller helt försumbar särskilt om det inte inträffat någon olycka. Det beräknas att minst 15 000 bilresor per dag görs av alkoholpåverkade förare.

* tag bilen vid första tillfället vid grovt rattfylleri eller om en olycka skett vid rattonykterhet, oavsett vem den tillhör, kostnaden för förlusten av bilen får bli en uppgörelse mellan ägaren eller uthyraren och fylleristen
* alltid indraget körkort som endast kan återfås efter en bestämd tid och efter förnyad ansökan och uppkörning
* låt rattfyllot stå för alla kostnader såväl materiella som personskador och livräntor både på sig själv som på andra genom att försäkringsbolagen återkräver kostnaderna och om så behövs låter domstol sätta rattfyllot på existensminimum. I nuläget är det nyktra och skötsamma försäkringstagare som står för kostnaderna genom höga försäkringskostnader och hög landstingskatt. Till och med för ersättning för skador på fylleristens egen bil, ev. något reducerad, om den har vagnsskadeförsäkring.
B-O

#24
2012-11-09 21:51

Alltid hindrar det nån. Det förutsätter dock att det är personen som äger bilen. Utomlands så kan de ju förverka bilen även om den som begår brottet inte äger bilen (utom vid stöld), och det är kanske lite fel.

Går personen med på alkolås etc så borde det även kunna upphävas. Kan ju vara en dyr bil som personen har lån på, och det kan i princip förstöra ekonomin totalt, vilket inte lär göra situationen bättre.

#25
2012-11-10 10:10

@Roger S
Spelar väl ingen roll om bilen är dyr, har föraren ifråga gjort sig skyldig till trafikbrott så skall denne straffas, oavsett dennes ekonomi.

Kan inte personen ifråga hämta ut bilen och det är tydligt att denne vill ha kvar bilen, så kan det alltid lösas, som t.ex med avbetalningsplan inkl.ränta. Hör ägaren inte av sig så är det tydligt att denne inte vill ha bilen...

#26
2012-11-10 14:45

Förstikön, Rolig historia och det var ju bra att polisen fick kollat utrustningen
:-)

#27
2012-11-11 05:10

Förslaget är naturligtvis bra!
Körkortet är förstås redan draget.
Vem som äger bilen spelar ingen roll om den inte blivit stulen.
Samma ska givetvis gälla även beträffande trafikkameror. Ägaren till bilen blir bötfälld oavsett vem som satt bakom ratten. Det får eventuellt bli en intern uppgörelse mellan bilens ägare och föraren.

#28
2012-11-11 21:01

sackese: Menade mest att det är knappast klokt av samhället att sätta en person med alkoholproblem i ekonomisk knipa och därmed knappast göra situationen bättre.

Personen borde tex kunna få sälja sin bil, medan den är i polisens förvar, och på det viset betala sina böter och bli av med ev skulder.

Det är knappast rimligt om en person som åkt dit för rattfylla, utan att skada någon, skulle få lagens straff PLUS "böter" i form av beslagtagen, ej utlösbar bil. Det kan rent effektivt ge en "bot" på flera hundra tusen. Rättssäkerhet?

Straffet finns redan i form av indraget körkort. dagsböter, fängelse etc. Sen är huvudmålet att personen inte ska ha nån bil. Att straffa den YTTERLIGARE genom att förstöra ekonomin må kännas hämndlystet rätt, men är knappast korrekt.

#29
2012-11-12 09:05

Det är bra med högre krav på nykterhet bakom ratten men när vi pratar om begreppet "rattfull" så tänker de flesta på en totalt nedsupen person som sätter sig bakom ratten och sedan orsakar svåra olyckor.
Då är det lätt att stå bakom ett straff som inte kan bli hårt nog.

Problemet är att verkligheten inte ser ut så.
De flesta som kör "rattfull" kan man inte ens anse som rattfulla då de kanske har 0.2 promille vid utandningen men dessa personer blandas in i statistiken.
Var skall man dra gränsen för vilka man skall låsa in och kasta bort nycklen för samt vilka som skall få en ny chans?
Det finns många exempel på annars skötsamma personer som har gjort misstaget att köra sin bil dagen efter en fest i tron om att de är helt nyktra men utandningen säger något annat.
Det finns även många som på annat vis har gjort bort sig och hamnat bakom ratten på något vis med sprit i kroppen men som har insett sitt misstag,stannat bilen och satt sig för att sova.
En sådan person straffas lika hårt som den stoppats utav polisen vid färd.

Försvarar på inget vis rattfulla personer men problemet är som sagt vart man skall dra gränsen.
Skall man förstöra någons liv fullständigt som ett indraget körkort och beslagtagen bil kan medföra så måste det finnas ordentligt med fog för det.

Är lite rädd för att sådana här regler blir lite verkningslösa och slår mot fel personer.
De som notoriskt sätter sig i en bil stupfull bryr sig ändå inte om påföljderna utan skaffar sig bara en annan bil o.s.v
Lite som med fartkameror som stoppar upp trafiken och orsakar irritation för de flesta utav oss medan de som alltid kör för fort ändå gör det ...där det inte finns någon kamera.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.