Bild
Nästa artikel
Range Rovers motorer är vanligt förekommande när det gäller motorskador enligt Länsförsäkringars sammanställning.

Bilarna som går sönder minst och mest

Nyheter

Lista över skadedrabbade märkena och vanligaste felen.

Länsförsäkringar har släppt sin årliga maskinskaderapport för 2017. Den baseras på 4.000 anmälda maskinskador under 2015 på bilar av årsmodell 2007-2013.

Enligt rapporten är motorskador är den vanligaste orsaken till att bilen måste till verkstan, följt av skador på kyl- och värmesystem och fallerande växellåda/drivning. Dessa tre utgör två tredjedelar av de sammanlagda maskinskadorna.

Motorskador står för 23 procent av de anmälda skadorna och inträffar vanligast efter 7.800 körda mil. Kamdrivningen är det som oftast går sönder i motorn.

– Det är betydligt vanligare för bensinbilar att drabbas av motorskador än dieselbilar, som är mer drabbade av skador på avgasrening, säger Petra Wahlund, produktchef för motorförsäkring på Länsförsäkringar.

Seat har flest rapporterade motorskador. När det gäller kyl- och värmesystem är istället Skoda mest förkommande i statistiken. Porsches växellådor och drivning brakar sönder mer än något annat märke i jämförelsen.

Högst skadefrekvens totalt i undersökningen hade Land Rover/Range Rover, följt av Porsche, Mini, Seat och BMW. Minst problem hade de asiatiska märkena: Kia, Hyundai, Honda, Toyota och Lexus. När väl en Lexusbil havererar blir den också jämförelsevis dyrast att laga. Nära 50.000 kronor är reparationspriset. Näst dyrast att laga är Porsche och efter det Chrysler. 

– Rapporten kan ge hjälp på vägen för alla som ska köpa en begagnad bil. En ökad medvetenhet om risken för skador och vad det kostar kan påverka vilket märke konsumenterna väljer. Samtidigt hoppas vi kunna påverka biltillverkarna att ta ett större ansvar för kvalitén, säger Petra Wahlund.

Länsförsäkringar lägger in en brasklapp om att utfallet av undersökningen kan ha påverkats av att vissa bilmärken är mer generösa med goodwill och att garantitiden skiljer sig åt mellan märkena. Om bilmärket själva tar ansvar för skadan förekommer den inte i statistiken. Att få skador anmäls för ett märke är därför inte detsamma som att skador inte inträffar.
 
Läs Länsförsäkringars maskinskaderapport här.
 
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Mest skadedrabbade märkena:

1. Land Rover/Range Rover
2. Porsche
3. Mini
4. Seat
5. BMW
6. Skoda
7. Volkswagen
8. Opel
9. Chevrolet
10. Peugeot

Minst skadedrabbade märkena:

1. Kia
2. Hyundai
3. Honda
4. Lexus
5. Toyota
6. Suzuki
7. Mitsubishi
8. Mazda
9. Renault
10. Saab

Kommentarer

#1
2017-01-23 15:14

Saab hade fina motorer dom..

#2
2017-01-23 15:50

Räknar man antal reparationer eller procentuell andel av totalen? Vidare är väl snittreparationskostnaden det allra viktigaste? Bara för att tex Lexus får EN reparation på 50 000 kr medans tex Toyota får TRE reparationer på tex 10 000 kr per styck så bedöms Toyotan som sämre bara för att den repareras oftare trots att de totala reparationskostnaderna är betydligt billigare än Lexusens. Eller?

#3
2017-01-23 16:12

Antagligen har t.ex. Volvo betydligt längre körsträcka än Porsche...

#4
2017-01-23 16:13

Märkligt att Toyota och Lexus går sönder i så pass omfattning trots alla predikningar om att de "bara går och går". Skönmålningar från PREVIA, Shogun med flera är rent nonsens.
Mitt märke, "Das Beste oder nichts", verkar ligga 0,7 bilar över de utslätade asiaterna. Knappt mätbart, men så mycket perfektion, elegans och komfort jag får. "Kreuz und Stern" alla dagar i veckan. Finns inget att välja på.

#5
2017-01-23 16:14

En annan synvinkel är att denna rapport återspeglar försäkringsbolagens skadestatistik dvs bilens första ca 8000 mil eftersom så lång tid gäller maskinskadeförsäkringen i de flesta fall. Vad händer sedan i skadehänseende? Vad säger att resten av bilens återstående livstid ser lika dan ut? KIA ligger troligen enbart bra till beroende på att generalagenten reparerar bilen de första 7 åren därefter får bilägaren ta reparationssmällarna! Nä, statistik och förbannad dikt...

#6
2017-01-23 16:21

EisernesKreuz (en person med många nick?), Toyota har minst andel motorskador av alla! Så det PREVIA och Shogun har sagt stämmer.

DN har bra detaljer om det.

http://www.dn.se/ekonomi/motor/lexus-dyraste-market-pa-verkstaden/

Skulle man sen bryta ner märken i modeller och drivlinor så skulle förmodligen Toyotas hybrider vara ännu mer nr1, HSD tekniken är närmast skottsäker. Man kan säga kort att man blåser verkstan, oljebolagen och staten (på skatter) när man kör HSD.

#7
2017-01-23 16:19

Saab, Ford och Renault håller enligt dessa siffror högre kvalitet än Subaru, det måste vara fel på statistiken, eller?

#8
2017-01-23 16:27

Att japaner är bäst och vag sämst är knappast något nytt.

#9
2017-01-23 16:30

Jag har ingen värme i min Skoda på vintern, motorn är för effektiv och lämnar ingen överskottsvärme... kanske därför Octavia sticker ut lite i statistiken över kyl/värme problem? (haha). Nu närmar jag mig 6000 mil, så jag får väl hoppas det rasar något i motorn nu medan man har lite garanti kvar.

#10
2017-01-23 16:39

Hela VAG-familjen är sämre än medel. Seat som ändå säljer näppeligen ligger så pass högt :(. Audi stoppar in "technik" därmed ökad risk. Tror att Skoda och VW ligger i överkant, måste haft otur med att få så många exemplar bland de 4000. Opel var inte med på top 10 listan över nybilsregistreringar 2016 och nu det här...Undrar vilka problem BMW belastas med?

För övrigt lutar jag mig tillbaka och inväntar AL´s och Vidstiges kommentarer (diskussion).

MVH

#11
2017-01-23 16:49

Så här läser jag statistiken (och Länsförsäkringar lägger själva in en brasklapp om att utfallet av undersökningen kan ha påverkats av att vissa bilmärken är mer generösa med goodwill).
Såklart påverkas utfallet av att Kia tar hand om allt genom deras 7-åriga garanti. Detta är inte mer konstigt än att vissa märken helt plötsligt fått bra värden hos svensk bilprovning sedan biltillverkaren skickar ut lappar med gratis "förkontroll" .....som de givetvis tjänar dubbelt på, både vad gäller att de reparerar bilen och tar betalt för det (såklart) och att de får ett bättre rykte på köpet (som bilägaren betalat fastän märket egentligen inte förtjänar detta).
Vad gäller exempelvis Porsche så är det ju otvivelaktigt så att dessa bilar körs på ett annat sätt än en "Svenssonbil" också, med både bandagar och en del buskörning (å andra sidan tar dessa bilägare också hand om sina bilar som sina egna barn eftersom de inte precis går som tjänstebilar heller). Allmänt kan man nog säg att Porsche är "skottsäkert" byggd enligt mig. men det är en bil som är byggd för hård körning....och då får mekaniken bekänna färg.

#12
2017-01-23 17:08

Jag läste förra året om en väldigt mycket större motsvarande undersökning i Europa från ett försäkringsbolag. Den visade att nästan alla japaner låg under 1%, Merca följt av Volvo straxt över 1% och sedan en massa andra märken. På slutet WV på 3% och Audi på nästan 4% men sämst av alla var även där Rover. Det enda man kan säga med säkerhet är att japanernas drivlinor är driftsäkra och att WV - gruppen har haft många drivlineproblem. Jag tror att det är vissa motorer och växellådor som drar ner deras statistik, allting är inte dåligt. Sedan kanske man ska tillägga att olika bilmärken körs med olika körstilar. En Porsche och en Clio har nog olika slitage.

#13
2017-01-23 17:12

Spot on Henrik-Andersson.
Seat har 2 års garanti (om man inte väljer finansiering via dom) och VW Sveriges attityd har tidigare varit att dom inte gärna tar goodwill på Seat (om man inte står på sig). Många Seat med 1,2 och 1,4 TFSI motorproblem har sannolikt gått via försäkringsbolagen istället för att tas som goodwill av VW Sverige.
Har själv varit med om servicemottagaren som sagt att "hade det varit en Audi hade det inte varit några problem".

#14
2017-01-23 17:16

Helt riktigt, Henrik-Andersson (och Reverend Benny). Statistiken blir helt knas när vissa tillverkare "lurar" statistiken med upp till sju års garantier. Givet är också att de där "förkontrollerna" före besiktningen också ger missvisande resultat. Att Porsche ligger illa till beror dels på det som Henrik är inne på, nämligen att bilarna ofta ansträngs maximalt, dels på att (nästan) samtliga drivlinor ligger i spannet 400 hk och uppåt. Det frestar faktiskt på. Att Land Rover ligger högt förklaras till stor del av att de som äger de bilarna ofta bor på landet (taskiga vägar) och mer eller mindre konstant drar hästsläp. De som jag känner med Land Rover är just sådana ägare. Hästfolk kan få vilken bil som helst att krokna! Och i Mercedes fall ska man också komma ihåg att de bilarna nästan uteslutande körs som företagsbilar och taxibilar - och särskilt i det sistnämnda fallet vet ju alla vad det innebär i form av ständig gas och broms med rena berg-och-dal-banan för växellådan. Mercedes - Ihr guter Stern auf allen Straßen!

#15
2017-01-23 17:16

Sen kanske man ska komma ihåg att Länsförsäkringar ofta erbjuder bra priser för just VAG-bilar. De gånger jag kört VAG har jag alltid haft länsförsäkringar. Vet dock inte hur deras priser är för andra märken, LF kanske är billiga överlag så att alla märken finns representerade.

#16
2017-01-23 17:26

Asien regerar..!

#17
2017-01-23 17:29

Hehehe

"Hästfolk kan få vilken bil som helst att krokna!" - EisernesKreuz ....Detta var årets bästa kommentar hittills :)

#18
2017-01-23 17:35

Denna undersökning skjuter ju fullkomligt över målet.

Det bilmärke som går sönder minst (läs aldrig) är ju naturligtvis det märke som jag för stunden äger...

#19
2017-01-23 17:37

Skönt att man åker den bästa tyska bilen i sammanhanget, Ford. Sämre är att familjens andrabil, också den en tysk (Opel) ligger sämre till. Glädjande är att båda dessa är bättre än BMW o VW. Hur nu det kommer sig!

#20
2017-01-23 17:39

Fast koreanerna och övriga på listan över bilar som klarar sig bättre kan ju ha gått sönder mindre, lika mkt eller mer, fast då tar garantin vid.

#21
2017-01-23 17:42

Denna artikel gör mig påmind över att jag är ganska upprörd över att försäkringsbolagen och i slutänden försäkringskunden via sin premie betalar för vissa fabrikats konstruktionsfel och dåligt ansvarstagande. Det är galet att försäkringsbolaget ska betala rasade kamkedjor, växellådor etc på bilar som är kanske 3-4 år och 5-6000mil körda. All heder och jag lyfter på hatten för de bilmärken som lämnar rimliga garantier-mer än 2år och tar ansvar för sina konstruktionsfel. Det kanske skulle vara en ide att det finns försäkringsbolag med lägre premie bara för dem som har bilar som håller / har bra garantier från biltillverkaren.

#23
2017-01-23 18:11

Gällande Porsche tycks folk här tro att det bara handlar om 911, Cayman och Boxter. Men glöm inte bort att de mest producerade modellerna är Cayenne och Macan, som väl ändå är skapligt jämförbara med en del andra bilar.

Av undersökningen att döma tycker jag trots allt att man kan säga att japanerna är generellt sett mer driftsäkra än européer. Men man måste inte välja bil efter tillförlitlighet heller, själv har jag haft bilmärken som kommit näst sist och tredje sist i denna undersökning, men jag gillar dem ändå.

#24
2017-01-23 18:26

Känner en hel del folk med >10 år gamla Kia så väl som folk med garantibundna bilar. De äldre rullar på likaså de nya. Har aldrig hört någon Kia-ägare fälla krokodiltårar över stora reperationskostnader eller återkommande långvariga garantiåtgärder. Någon hade problem med radion, annan med backameran osv. Inga sura miner. Visst hade den här statistiken varit annorlunda om man hade tittat på 10.000 bilar men jag tror att Kia skulle klara sig över medel ändå. Hade man byggt usla bilar så skulle man gå under på grund av alla fordringar...Min tanke.

MVH

#25
2017-01-23 18:36

Micke82
Då kanske man skulle börja föra statistik över krokodiltårar för respektive märke?

#26
2017-01-23 18:40

När jag hade Porschen grät jag en halv krokodiltår när jag läste att motorn är benägen att få dyra haverier. Den andra halva tåren kom när en service kostade 17000 kr. Då tröttnade jag och bytte in den mot en nästan ny Miata istället.

#27
2017-01-23 19:22

Varför är bilfabrikanterna inte tillräckligt lyhörda för att förbättra kvaliteten ? Förmodligen för att kunden efterfrågar all sk krimskrams på bilen såsom all ny elektronik med datainblandning som kommer att kosta skjortan när bilen börjar bli till åren.
Vilken biltillverkare kommer att satsa på bättre rostskydd, reparationsvänligare konstruktion för att hålla ner verkstadstiderna, tex kammkjedja istället för plastremm, listan kan göras lång för att förbilliga bilägandet. Hur kan det tex kosta 3000kr att byta olja och filter på en Golf ?

#28
2017-01-23 19:35

Vore intressant om IF lämnade ut skadestatistik där Volvia och Renualtförsäkringarna ligger. Dock tar många generalagenter ansvar för sina produkter och lämnar goodwill på brister i konstruktionerna, vilket påverkar positivt för försäkringskollektivets premier.

#29
2017-01-23 19:45

Intressant är också att Renault har mycket få motorskador och är bästa europeiska märke. Ändå ett ensidigt försvarande här från dom som förordar tyska märken. Man klarar helt enkelt inte av att erkänna att tyska märken inte tillhör toppen utan det är ständiga bortförklaringar. DN tar också upp att Audi och VAG har problem med hög oljeförbrukning. Ändå vinner alltid VAG Vi bilägares olika tester, skrämmande bristande konsumentupplysning.

#30
2017-01-23 20:07

Om vi håller oss till tabellen ovan och tar den för "ren sanning" så innebär det att till exempel BMW har 2,5 bilar per år som Länsförsäkringar måste ta i jämfört med 0,5 bilar för Toyota/Lexus. Det skiljer alltså bara två ynka bilar per 100 och år. Vad är detta att tjafsa om när de tyska superkryssarna ger så mycket mer i perfektion, lyx och komfort? Dessutom visar det sig att Lexus är dyrast att reparera. Hurra ... Eller? Jag skulle aldrig ens överväga att köpa en annan bil än Mercedes. Tyskt ska det vara, annars får det vara! Nu kliar det friskt i fingrarna att lägga en order på nya E-Klass All-Terrain!

#31
2017-01-23 20:17

Att VAG ligger högt är inte konstigt. Som man var inne på så handlar det om försäkringsärenden och här har VAG-koncernen beslutat att det är försäkringsbolagen (och naturligtvis de som betalar premierna) som skall stå för hela kostnaden när det gäller VAG's konstruktionsfel. Något eget ansvar är inte aktuellt, och det placerar naturligvis Skoda, Audi, Seat, VW högt upp med automatik.

#32
2017-01-23 20:20

Varför kan inte dyra premiummärken kombinera både upplevd kvalitet och verklig kvalitet? Det hade varit en fin kombination...
Hoppas att min nyss beställda tyska s.k. premiumbil håller samma verkliga kvalitet som min nuvarande Renault!

#33
2017-01-23 20:20

Som det står i undersökningen, bilar som reparerats på goodwill eller återkallats inkluderas INTE i statistiken.
Sedan håller jag med herr Eisensveisen om att det är försvinnande få bilar som drabbas.
Egentligen tycker jag att reparationskostnaderna ärver intressanta...

#34
2017-01-23 20:50

Tänk vad enkelt det är att skapa gratis mediaexponering för Länsförsäkringar.

Man producerar bara ett underlag och skickar ut det och vips, så blir man omskrivna helt utan kostnad.

Underlaget i sig ger oss dock inga svar på eventuella skillnader i felnivå mellan olika bilmärke, ty det är det på tok för osäkert för.

MVH AL

#35
2017-01-23 21:22

Tänk vad enkelt det skulle vara om det enda attribut som var relevant när man köpte bil var hur lite fel bilen drabbades av.
Då skulle det bara behöva finnas en bil - en extremt avskalad bil utan all modern teknik, skapad för att hålla i evigheter.

#36
2017-01-23 21:22

A.L, vad består osäkerheten i då? För få exemplar? Vad är ok i sånt fall? Och tydliga tendenser ser man väl också?

#37
2017-01-23 21:59

Axa har en poäng när han/hon skriver: "Som det står i undersökningen, bilar som reparerats på goodwill eller återkallats inkluderas INTE i statistiken." Alltså är det så att "resultatet" i "undersökningen" är totalfel angående just Toyota/Lexus! Ja, där ser man!

#38
2017-01-23 22:01

Lillstefan; Typexempel på osäkerheter är variationer i good will, inrapporteringsbias från verkstäder, internprissättning hos både tillverkare och verkstäder, körda mil, servicebenägenhet/intervall och köp- respektive körförhållden hos ägare, teknisk komplexitet hos fordonen ifråga samt slumpmässiga variationer i den angivna skillnaderna.

Det finns tekniker för att justera för sådana olikheter men de har inte tillämpats eftersom rapporten inte är av analytisk karaktär utan snarare syftar till att stärka Länsförsäkringars varumärke.

MVH AL

#39
2017-01-23 22:10

Kanske, men tendenser kan man väl ändå se? T.ex. är väl SEAT och Renault exempel på bilar som används på ganska lika sätt, men med en tydlig resultatsskillnad. Till viss del pga garanti, men lång garanti är väl ingen nackdel för köparen?

#40
2017-01-23 22:30

Självklart är lång garanti bra, likaså goodwill. Bägge delarna ger skevheter i denna s.k. undersökning, vilket gör den ganska ointressant. Sen ska man ju komma ihåg att det finns ingen annan än köparen som betalar för både garanti och goodwill i slutändan. Biltillverkning går ut på att tjäna pengar och det finns olika sätt att göra detta på;-)

#41
2017-01-23 23:17

Intressant att Mini och BMW ligger högt upp, men även att Peugeot ligger på listan över dåliga val.
Gissar att det har med Prince motorn som återfinns i alla 3 modellerna.

#42
2017-01-23 23:18

Pratar vi från 07 och framåt så finns det ju Porschar upp till 2009 som har problem med IMS-lagret - så där kan det finnas en rätt stor felprocent. Dock har väl de flesta Porschar som sålts nån form VAG-diesel - i Cayenne.

Vi kan utesluta att BMW's statistik har skönmålats av en massa elak ond goodwill eller långa garantier dock! ;) Sådana taskigheter sysslar de inte med ;)

#43
2017-01-23 23:33

VAG = klart sämre än medelbilen, syns tydligt i bilden till artikeln. Hur kan en tidning som Vi bilägare som är så enormt fokuserad på problemfrihet för ägarna acceptera detta? Var finns konsumentupplysningen nånstans annat än att man år ut och år in korar VAG-bilar (Skoda, Seat, VW, Audi) till testvinnare? Jag tycker detta är fullständigt oacceptabelt. Man ska vara medveten om att detta är dyra skador vi pratar om, dvs höga verkstadsnotor när bilarna börjar bli äldre.

#44
2017-01-23 23:37

Lillstefan; ja eller så används Seat på ett annat sätt än Renault? Alternativt vänder sig till en annan köpgrupp? Jag vågar hålla en slant på att det finns könsrelaterade skillnader mellan de båda, och så även geografisk samt sannolikt även åldersfördelningen. Andra faktorer är fordonens sammansättning med andel "sportiga" drivlinor etc.
Sedan tillkommer att det hos Sest kan vara en viss komponent som fallerar och som är dyr att åtgärda men också enkel att identifiera så att verkstaden rapporterar in det som en försäkringsskada för att få göra jobbet. Då slår det ganska snabbt igenom i underlaget. Sådana skillnader har man sett inom andra sammanhang och det skulle förvåna mig mycket om det inte även gäller här.

Därtill är att notera att sammanställningen avser inrapporterade och försäkringsreglerade (motor)skador. Inte bilarnas totala felnivå.

MVH AL

#45
2017-01-23 23:41

Sämre på vad Vidstige? Att kosta länsförsäkringar och ägarna mer pengar i form av självrisk och sannolikt högre premier står ju helt klart i denna artikel.
Men artikeln har ju inget med problemfrihet att göra eller ett bevis på att VAG, BMW eller LandRover bilarna har mer fel.
En Kia kan ha lika många fel fast det täcks av garantin (och då inte syns i LF:s rapport) precis som att anledningen att Audi är "bäst" av VAG bilarna beror på att det sannolikt finns mer utrymme för goodwill och då inte heller syns i LF:s rapport.

#46
2017-01-23 23:43

Dock kan tilläggas att det finns bra underlag som jndersökt eventuella skillnader mellan olika bilmärken och deras modeller. Dock härstammar det från USA.
Där har man samlat in data via bilarnas eget diagnossystem, d.v.s man har eliminerat den mänskliga faktorn. I det underlaget placerade sig Volkswagen Passat väldigt bra samtidigt som Toyota hade den modell som var mest problemtyngd av alla.

Det tycks märkligt att när man undersöker samma sak enligt en standardiserad metod (kopplar upp och läser motorns felkoder) och utan subjektivt tyckande så är inte skillnaderna ens påvisbara. Detta underlag består dessutom av flera miljoner olika fordon och är i sig betydligt mer träffsäkert än en PR-sammanställning av ett försäkringsbolag.

MVH AL

#47
2017-01-24 06:38

Dessa VAG älskare ser inte sanningen... :D

#48
2017-01-24 07:16

Kia har 7 år garanti därför blir LF var inte med skador i bilen därför ingen vet om Kia är felfri eller besöker fler ggr hos verkstad blir ägare irriterad fel på bilen ofta utan att gå till försäkring LF därför Kia har långt 7 år garanti.

#49
2017-01-24 07:32

Oj, vad en statistiklista kan orsaka upprörda (sårade) känslor!

#50
2017-01-24 07:35

Jag finns inte med all den stund jag kör nyare bilar en 2014 och en 2016 det var synd, men förstår varför :)

#51
2017-01-24 07:54

Att SEAT har högre andel än Audi beror nog till viss del på att det sitter 1,2 och 1,4TSi med kedja på många fler SEAT än Audi och det är en motormodell som vi vet har haft mycket problem.
När det gäller KIA och Hyundai är jag förvånad över att de alls är med i statistiken med tanke på deras långa garantitid, att man inte kört 8000 mil på 5-7 år är lite, men det är kanske så dessa bilar används, vad vet jag.

#52
2017-01-24 07:57

Känsligt ämne detta :) Blockeringen av Al åker på igen, ska ju bara visa sig märkvärdig hela tiden.

Själv tycker jag att dessa undersökningar säger en del, fakta får man kombinera med andra undersökningar. Sedan är det ju upp till var och en vad man prioriterar. Porschen åkte ut (Cayman S -08) mycket pga att motorn har en tendens att få repor i cylinderloppen. Denna sjukdom finns på 911 också och kan kosta 200 000 att åtgärda.

Samtidigt har jag haft en Mini med Prince-motorn i fyra och ett halvt år utan problem (också en -08). Men jag skulle aldrig tänka tanken att köpa en vag med 1,2- och 1,4-litersmotorn, och det tycker jag att denna undersökning bekräftar att jag gör rätt i.

#53
2017-01-24 08:30

Vad man egentligen kan läsa ut av denna undersökning är vilka tillverkare som tar ansvar för sina produkter, inte så mycket om själva bilens driftsäkerhet.

För att få ett legitimt underlag om bilars driftsäkerhet så får man titta på hur många som har problem under garantitiden också, alltså räkna med sådant krångel som faller under nybilsgaranti och goodwillåtaganden.

Kontentan av IF:s undersökning är alltså att asiatiska tillverkare tar hand om sina kunder på ett föredömligt sätt, se och lär Europa...

#54
2017-01-24 08:31

De flesta bilmärken har ju fler modeller. Vore intressant hur det ser ut mellan de olika modellerna, inom samma bilmärke.

#55
2017-01-24 08:56

Reverend Benny, med tanke på att VAG har nästan en tredje del av marknaden i Sverige, alltså nästan var tredje bil som säljs är en VAG så måste kritiken bli därefter. Jag tycker det är en katastrof för ägarna när det är så här mycket problem med maskinskada på dom bilarna och att ägarna inte får reda på det inför köp. Maskinskada är dyra fel, låt vara att det skapar många jobb i Sverige. Det blir ju sen värre när bilen blir gammal och försäkringen slutar gälla.

#56
2017-01-24 11:08

Märkligt att alla undersökningar världen runt gynnar asiatiska bilar år efter år, alldeles oavsett om undersökningarna anses utförda korrekt eller inte........borde det inte säga något ändå och VARFÖR det är så? Men det är alltid kul att läsa alla bortförklaringar från förståsigpåare........;o)

#57
2017-01-24 11:49

Ser ju direkt fel i rapporten FIAT, bättre en medelbilen och lika bra som Volvo. Vet ju var enda Svensk att FIAT är skitbilar...*OBS Ironi*

#58
2017-01-24 12:05

50000:- för att reparera en Lexus, fullkomligt absurda kostnader.

#59
2017-01-24 13:38

Vorwärts: Det är dyrt att hålla reservdelar på lager som sällan används.

#60
2017-01-24 15:24

Denna undersökning är värdelös eftersom den inte tar hänsyn till en mängd faktorer.

Och utöver dessa därtill bortser från att de som är bäst skulle kunna vara det tack vare garantier och vänligt bemötande och de som är sämst skulle kunna vara det pga. att dels de inte erbjuder lika generösa "städprogram" när något är fel och dels att det kan vara så att ett eller två specifika fel på en eller två specifika modeller som förekommer i onormal omfattning mycket lätt kan sänka ett helt bilmärke i statistiken trots att alla andra modeller och versioner är felfria.
Inte heller kan man se om det omvänt är massor av fel på alla modeller - hela grejen är värdelös.

När man klumpar ihop alla modeller och versioner och år dessutom, till endast ett bilmärke framgår inte sådana helt avgörande uppgifter.

Så oavsett om man tittar på toppen eller botten finns goda möjligheter att man blir grundlurad om man på fullt allvar tror att dessa uppgifter garanterat berättar sanningen.

#61
2017-01-24 16:14

Vi är inne på vår andra Skoda Yeti. Den förra hade vi 4 1/2 år och drygt 10000mil. Enda "fel" på de milen var en trasig parkeringsglödlampa.

#62
2017-01-24 16:31

Precis Henrik_gbg!

Förutom Fiat har vi ju också fått lära oss av div. "experter" att Renault också är ett skitmärke. Men enligt denna undersökning pekar ju på att de förutom att de är relativt felfria även är billiga att repa. Inget nytt för mig dock som faktiskt ägt bägge märkena...

#63
2017-01-24 16:46

karl g, det svåra är ju att bygga bilar som håller efter 10k mil och när maskinskada på försäkring slutat gälla. Också då att motorerna inte drar massa olja, en vanlig VAG-sjuka som är nog irriterande. Visste folk bättre hur VAGs bilar håller i långa loppet så skulle andrahandsvärde gå ner en hel del jämfört med hur det är idag. Så jag förstår mångas intresse att detta mörkas.

#64
2017-01-24 16:47

Även Peugeot är nedvärderade och dålig av motorskribenter men där har dom fel.
Har ägt en 307 gick klanerfritt tolvtusen mil och nu har vi 308 SW gått över tiotusen mil.
Har varit endast glödlampor vi har bytt. Nästa blir en Peugeot.

#65
2017-01-24 18:07

Folk gasar på utan att tänka till.
Felprocenten är fortfarande låg även för den sämsta. Nästan 4% för Land Rover. Vad är det? 4 bilar av hundra, 40 bilar av 1000. Det handlar mer om otur ifall man får en problembil.
Däremot är reparationskostnaden mer intressant och samtidigt ointressant. Kostnaderna i undersökningen baseras på fakturerad kostnad misstänker jag. Jag tror att verkstäder fakturerar överpriser rent generellt när det gäller skador. Dessutom måste man använda verkstäder som LF listat godkända även om det finns andra som gör jobbet billigare.

#66
2017-01-24 18:11

Bra tänkt men kolla före köpet så den inte har en BMW-motor i sej! Osäker om den nyaste THP-165 ifall den är omgjord av PSA eller har den ännu också dålig BMW-teknik (exakt samma skit som i 1 & 3-serien och Mini)? Vi har också ännu en 2l diesel 308 SW som gått 16000 mil och bromsdelar är enda man fått byta och även dom är billiga. Glödlampor har man inte behövt byta men så har vi ju Xenon-ljus (dom gamla goda som ger LJUS) också.

#67
2017-01-24 18:17

Axa, tänk vad som händer med bilarna i förlängningen, ju fler år och mil, desto större blir skillnaden mellan dom bilar över medel och dom under medel. VAG ligger under medel och det är för mig riktigt dåligt med tanke på den enorma försäljning man har i Sverige. När försäkringen slutar gälla så blir det dyrt dyrt dyrt (som Bosse bildoktorn brukade säga) när t.ex. motor eller växellåda behöver ett större ingrepp. Inte kul heller med motorer som drar mycket olja eller elektronik som spökar.

#68
2017-01-24 18:49

Vidstige
Utifrån LF undersökning, hur vet du vad som händer med bilarna i förlängningen? Det vet du inte.
Oavsett vad du tycker är det relativt låg sannolikhet att drabbas oavsett märke.

#69
2017-01-24 18:58

Om VAG-bilarna generellt är så dåliga som Vidstige alltid vill påskina så är det ju lite konstigt att dom fortsätter att sälja så bra - för dom flesta bilägare är ju trots allt inga självplågare. Personligen har jag inte haft mera bekymmer med mina VAG-bilar än med den Toyota jag ägde för ett antal år sedan. Men jag är ju bara en enkel VAG-bilsägare och som sådan vet man antagligen inte hur dåligt ens bil fungerar....

#71
2017-01-24 20:29

Eisenstrompfen
Eller som föreningen för rattfyllerister skanderar: gillar du bärsa, kör en merca!
:-)

#72
2017-01-24 20:50

Pi, du har visst inte studerat psykologi och marknadsföring? Visst säljer skit!

#73
2017-01-24 20:52

Ja, jag gillar "bärsa" också! Tyskt (och tjeckiskt) går först, sedan är det hugget som stucket mellan engelskt, holländskt, belgiskt etc. Veteöl är rena guldet att dricka!

#74
2017-01-24 20:55

Peugo - jo, kanske mera än vad du gjort t o m. "Skit" kan fungera initialt men "skit" säljer inte i längden - och definitivt inte bäst av alla märken.

#75
2017-01-24 21:19

Pi, nu är du inte ärlig då du tidigare tydligt förklarat att du alltid säljer dina VAG-bilar innan dom gått typ 10,000 mil. Problemet jag påtalar är när bilarna gått +10,000 mil och särskilt när försäkringen slutat gälla.

#76
2017-01-24 21:28

När man gör en undersökning av något så frågar man sig nästan alltid vad variationen beror på. Man vill förklara skillnaderna med olika underliggande variabler. I det här fallet är det av intresse att förklara varför felnivån varierar och tesen hos några skribenter tycks vara att det bara beror på konstruktionsmässiga skillnader. Om det bara är den skillnaden som förklarar variationen så har man då lyckats rensa bort alla övriga störvariabler, såsom forfonets ålder, kön hos förarna, servicebenägenhet, goodwill, körda mil, miljön bilen framförs i och olika systematik för att fastställa och rapportera in felet ifråga. Skall man tro på Länsförsäkringar själva har man inte gjort någon sådan körning, då försäkringsbolaget själv påpekar att det finns skillnader som stör och som man inte har lyckats eliminera. Så därmed handlar inte skillnaden enbart om materialet och olikheter i konstruktion, utan om mängder av andra saker likaså. Det är väl bara att acceptera?

#77
2017-01-24 21:32

Inte så förvånad över listan, det känns som om tillverkarna med några få undantag följer sina gamla hjulspår decennium efter decennium.

#78
2017-01-24 21:55

A.L, du minns väl vad Ingemar Stenmark sa en gång i tiden? ;)

#79
2017-01-24 22:03

Vidstige - jag är helt ärlig och jag vill nog påstå att jag aldrig hymlat med hur länge jag äger mina bilar - normalt 4--5 år förutom för våra 2:a bilar som får gå några år ytterligare. Men OM det nu är så mycket fel på VAG-bilarna så borde väl en del av dessa allvarliga fel visat sig också inom den tidsperioden. F ö är den bil jag kört längst - 25.000 mil - också en VW och den fungerade alldeles utmärkt. Den bil som varit största negativa överraskningen var helt klart Toyotan (dom skall ju bara gå och gå sägs det) medan den som förorsakat oss mest kostnader och besvär var Corsan. Fast jag kanske haft tur med alla bilar jag ägt under typ 47 års tid.

#80
2017-01-24 22:14

Pi, såna här undersökningar gäller ju naturligt sällan mer än 8 år, vet ingen försäkring som gäller längre för maskinskada för VAG. Maxgräns för mil är 15,000 mil vad jag sett. Ju länge och ju äldre desto större risk förstås. Undersökningen här gäller 2-8 år om jag förstod rätt. Man ser alltså tendenserna rätt tydligt här och dom förstärks förstås med ännu fler år och mil. Så med 5 år och 10,000 mil är du rätt säker men förstår inte varför du är imponerad av det.

#81
2017-01-24 22:21

Kollar man i den länk som PREVIA lade upp för några månaders sedan - där miljontals bilars motorrelaterade felkoder hade lästs av - så utmärkte sig inte Toyota mer än andra märken. Både Ford, Honda, GM, Volkswagen och Kia hade färre satta felkoder än evighetsmaskinerna från Toyota. Märkligt nog härstammade dessutom den bil med mest fel från Toyota (en Prius) medan just Volkswagen Passat hade väldigt lite detekterade felkoder. Tror till och med den var bäst av alla;).

Det är märkligt att när bilarna själva får tala om hur de mår och när detta samlas in och bearbetas via datorkraft, så blir verkligheten helt annorlunda än när människor subjektivt avgör vad som är fel och inte. Men bilarnas elektronik bryr sig ju inte om varumärket lika mycket som både helt frälsta som mindre dito. Det är som sagt häpnadsväckande hur den Anekdotiska bevisföringen härjar här i trådarna;).

MVH AL

#82
2017-01-24 22:25

Pi; det finns underlag som exakt mäter hur länge olika bilmärken överlever ute i trafiken och inte heller där är Toyota bäst. Det är tvärtom Volvo, Mercedes, Mazda och Opel som håller längst. Volkswagen däremot klår man med några procent, och tur är väl det...

Angående försäljningen så är inte driftsäkerhet allt. Och allra minst på ett bilforum;).

MVH AL

#83
2017-01-24 23:06

Vill man så kan man köra slut på en Toyota, eller vilket annat bilmärke som helst, inom 1000 mil...

#84
2017-01-24 23:27

Den som använder denna undersökning för att hylla eller dissa valfritt bilmärke, säger det mer om denne än om undersökningen. T.o.m. LF själva lägger ju in en rejäl Brasklapp. Undrar varför det är så svårt att till sig det LF skriver?

#86
2017-01-24 23:36

Axa, ja köp en Hilux och gör ett försök. Tror inte du lyckas men du kan ju ändå övertala dig själv att det inte är nån skillnad och att "alla bilar går sönder". Kallas det sista halmstrået när man blivit överbevisad. För att erkänna att man har fel finns inte. Då gäller det att tro att VAG är minst lika bra som alla konkurrenter när man står där på verkstan med en gnagande känsla av att nåt ändå kanske är fel men man kan inte riktigt komma på vad.

#87
2017-01-24 23:38

AL, ja det är sannerligen märkligt. Jag kunde inte bry mig mindre över var en DKW eller en Skoda (eller VW, Volvo och Ford) placerar sig i alla dessa "undersökningar". Så länge bilarna presterar det dom ska, vilket dom gjort hittills (Forden är ännu oprövad) så kommer vi fortsatt att köpa och köra dessa bilar. Fallerar de - ja då får jag väl omvärdera valen. Värre än så är det inte. Ett bilmärke, ja herre gud.....

#90
2017-01-25 00:10

Roger Skagerström, självklart att reservdelarna blir liggandes på hyllan när knappt någon i Sverige eller ens i Europa kör Lexus.

#91
2017-01-25 00:12

Tänk att Toyota är överlägsna VW i alla undersökningar som presenteras år efter år runt om i världen, varför är det alltid så? Och även mellan de bilar jag haft av båda märkena. VW är en medelmåtta i ägandet varken mer eller mindre. Vag är överhuvudtaget överskattade bilar med mycket tveksam kvalitet i långaloppet, det har jag ytterligare bevis på här hemma på gården. Varför kan man aldrig bli överbevisad av det motsatta.....någon enda gång?

#92
2017-01-25 00:21

Shogun:
Eftersom du verkar hata VW, Audi och Volvo så undrar jag varför du envisas med att ha dem på gården. Varför inte sälja dem och köpa fler Toyotor istället? Hjärtat och humöret ditt, skulle må så himla mycket bättre då. Eller?

#93
2017-01-25 07:35

Skillnaden i skadefrekvens är alltså 1,6 procentenheter (Toyota jämfört med VW) Det känns inte direkt "överlägset", särskilt inte när man ser till hur många fler modeller VW har och hur mycket Toyota påstås ta som goodwill. Måste vara jobbigt när det inte skiljer mer än så i Toyotas paradgren ... i Toyotas enda gren.

#94
2017-01-25 09:38

Ja varför köpa en tråkig Toyota när Volkswagen har en mer dynamisk produkt till samma pris? Det finns ju inga sådana argument och det är nog därför som behovet av att skriva ner just Volkswagen är så starkt.

MVH AL

#95
2017-01-25 09:37

Vidstige - nu har du åter förfallit till din gamla sjuka att lägga dina ord i andras munnar. Jag är på intet sätt "imponerad" över hur mina VW-bilar fungerat - jag redovisar bara att mina VW-bilar inte råkat ut för det du upprepar gång på gång och helt utan egen erfarenhet. Mina VW-bilar har fungerat lika bra som övriga märken jag ägt (ja, Opel har varit överlägset sämst - vilket kan ha varit en tillfällighet) men jag är lika lite imponerad av detta som av Toyotas "berömda" tillförlitlighet.

#96
2017-01-25 10:52

Pi, lägg ner, alla här lägger ord i andras munnar när man tycker olika och debatterar, så lika mycket din sjuka. Budskapet här är att VAG är sämre än medelbilen och du försöker säga emot detta faktum ständigt. Toyota som du inte är imponerad av och ironiserar över tillhör faktiskt dom mest driftsäkra. Du kan ju t.ex. kolla på andel motorskador i undersökningen.

#97
2017-01-25 11:11

Du gillar Toyota Vidstige - jag gillar dom bilar jag äger OM dom fungerar bra vilket bl a mina folkor gjort. Oavsett vad olika undersökningar redovisar. Om två olika fabrikat man ägt fungerat bra men det ena kostat avsevärt mera i service och dessutom varit klart mindre "inspirerande" i utförande och funktionalitet - är det då så konstigt att man gillar det ena märket bättre... Oavsett vad det har för märke i fronten. Och oavsett vad olika undersökningar redovisat. För mig är detta att skapa sig egna erfarenheter och dra sina slutsatser utifrån detta och inte enbart förlita sig på andras eventuella erfarenheter och slutsatser.

#98
2017-01-25 11:21

Vorwerts: Ja - mycket roligare att ha en BMW 320D Touring - en sån har ALLA ;) ;)

Finns fel på alla bilar. PSA kan mycket väl göra riktigt bra motorer - det gör de säkert med. Men de har andra fel. Främst elfel och sådant som inte syns här. VAG verkar däremot ha rätt mycket motorstrul och andra mekaniska fel. Asiatiska bilar kan ha problem med rostskydd, och på billigare modeller - skramlig plast etc.

Vissa kategorier av fel dyker upp i sådana här undersökningar - andra syns i besiktningsstatistiken. En bil kan se skitbra ut i ett underlag och bedrövlig ut i ett annat.

Och sen har vi det här med elen och "blingblinget". En bil kan ha hur många touchskärmar, mugghållare och radarsystem som helst - kamkedjesträckaren eller växellådan fungerar inte bättre eller sämre på grund av detta.

Skulle gissa på att av de fel som kostar en ägare pengar så står elen för rätt lite. Många bilar har elfel redan från fabrik - och visst vore det opraktiskt, surt och trist på alla sätt att få en sån bil. Men felen dyker ofta upp rätt snart, och sköts ofta på garantin. Funkar elen bra de första 2-3 åren så är man rätt safe sen - tills dess att knappar och reglage börjar ge sig om en 15-20 år. Medans mekaniska tillkortakommanden kan stå en dyrt.

#99
2017-01-25 11:56

Tagga ner lite för ingen kommer att vinna denna debatten. Var och en köper det bilmärket man vill oavsett undersökningar och resultat. Så länge inte alla i det här landet blir enligt lag tvungna att köpa Toyota så kommer alla att köpa bil efter eget tycke och smak. Gud så tråkiga bilköp skulle vara om man endast köpte bil efter vilka resultat de får i undersökningar.

#100
2017-01-25 12:11

Hacken, handlar inte om Toyota. I undersökningen placerade sig flera märken högt, bl.a. Honda som möjligen har dom absolut mest driftsäkra motorerna. Vad det handlar om är att veta vad man köper och gärna att dom tillverkare som brister bättrar sin kvalitet. Vad som är intressant med VAG är att folk tror att märken tillhör dom bästa kvalitetsmässigt. Det omvända gäller franska och italienska märken. VAG tycks alltså leva högt på rykte om "tysk ingenjörskonst".

#101
2017-01-25 12:15

Pi, jag gillar Toyota med HSD ja. Sen vad man gillar är ytterst också vad som fungerar, det är A och O för alla. Du löser det genom att byta in dina bilar ganska tidigt, jag gör det genom att välja bättre kvalitet än VAG och ha dom längre. Sen må vara att VAG är bättre efter 2013 (efter undersökningen här) när man kom med MQB och nya generationer motorer med kamrem, men det återstår att bevisa.

#102
2017-01-25 12:41

För er som är intresserade av lite verkliga data som just behandlar motorfel kan med fördel studera följande länk. Det är data över miljontals olika bilar, producerade åren 1996-2015, som under perioden 1/10 2014-30/9 2015 samlats in enligt en standardiserad och icke-normativ metod. Där ser man exempelvis att 12,89% av de undersökta Toyota lämnar felkod, att jämföra med Hyundai på 2.93%, Honda 8.66%, Kia 2.00%, Mazda 1.63%, Nissan 7.10% och det förhatliga Volkswagen 2.03%.
https://www.carmd.com/wp/wp-content/uploads/2015/12/CarMD_VHI_120915f.pdf

#103
2017-01-25 13:01

AL:s länk visar iofs statistik, men den säger ju inte så mycket. Dels saknas massor av information om det som inte syns via OBD. (t.ex. växellådsras eller kamkedjeras) Dels tar den inte hänsyn till körsträckor, inte heller skillnader var bilarna körs. Det är ju som bekant stor skillnad mellan Florida och Alaska.

Vi kan nog enas om att det inte finns någon statistik som är fullständig.

#104
2017-01-25 13:33

En statistik som baseras på den enskilda avvikelsehändelsen separerad från övriga händelser för ett visst fordon. Ett förlorat tanklock(!) får i princip samma vikt som större skador. Tid eller körsträcka till första fel är förmodligen viktigare för tillverkaren än för brukaren. För oss som ägare har en eller ett par mindre händelser under en tidsperiod mindre betydelse än flera större och kostsammare händelser med längre stillestånd och upplevelse av bristande driftssäkerhet. Generellt är driftssäkerheten i genomsnitt mycket hög för de flesta bilar. oberoende av märke och modell.

#105
2017-01-25 13:33

Vidstige - jag "löser" inga problem genom att "byta in mina bilar tidigt" för orsaken är INTE att det är problem på gång utan att jag helt enkelt vill ha nyare/modernare bilar och har ekonomisk möjlighet att leva på det sättet även om jag av andra orsaker inte lägger alltför mycket på mitt bilägande. Som sagt - den bil jag ägt som jag kört längst gick 25.000 mil hos mig innan försäljning men det var under en tid när ekonomin inte tillät byte alltför ofta - och det var just en VW.

#106
2017-01-25 13:58

Konstiga är ju att oavsett var och när är Toyota/Lexus av någon besynnerlig anledning med i toppen oavsett vad man mäter så icke VW tex, vad kan det bero på...... .tänk själv! I övrigt håller jag helt med hultarn i hans inlägg. Man får försöka se den röda tråden i alla undersökningar och lägga ihop 2+2 av dessa. Då har vi ett resultat som är solklart.

#107
2017-01-25 14:11

Man måste visa också liknande statistik för genomsnitt reparationskostnad (speciellt efter garanti perioden).

#108
2017-01-25 14:12

@Shogun, Varför är det konstigt? Ingen har väl någonsin hävdat att Toyota skulle gå sönder oftare än snittet? Tror alla här är överens om att Toyota är driftsäkra. Däremot är skillanderna väldigt små, vilket denna och i princip alla undersökningar visar.
Man är också överens om att Toyota hör till bland det tråkigaste man kan köpa i bilväg, vilket förklarar varför inte fler väljer Toyota trots ett marginellt övertag i driftsäkerhet.

#109
2017-01-25 14:12

Shogun tycks ha missat -eller mera troligt - blundar för - att 12,8% av Toyota fick nedslag i den amerikanska studien mot 2% för Kia och 2% för Volkswagen. Underlaget rör fordon producerade år 1996-2015 så det är inte bara nya fordon med (som inkluderas av garanti och goodwill). Det är ju märkligt att när man lyckas dra ner på goodwill-faktorn så hamnar inte Toyota riktigt så bra som vissa vill göra gällande. Läs gärna underlaget. Det är PREVIA som plockat fram det från början, så jag och mina påstådda intentioner kan Shogun lämna därhän. MVH AL

#110
2017-01-25 14:17

Angående tråkigt eller inte så har Autopedia en sådan lista. Och eftersom vi godkänner allt - oavsett hur dåligt undersökt det är (i alla fall när det passar in på agendan) - så tycker jag vi tittar på just tråkighetsfaktorn. Där hamnar Toyota på plats 25 av 27 möjliga, d.v.s kunderna tycker bara att Dacia och Fiat är mer tråkiga (märkligt nog, en Fiat är roligare än en massproducerad plastbit från Toyota).. Och det är nog därför som det måste predikas hur förträffligt driftsäker produkten i fråga är, eftersom den är så trist så man somnar av den. http://autopedia.se/lista-bilmarken/?prop=rolig
MVH AL

#111
2017-01-25 14:20

Hultarn: Data är såpass omfattande att regionala variationer torde ta ut varandra. Däremot finns inte skillnaden i körsträckor med, men den torde knappast förklara de stora skillnaderna.

Och visst lämnar en överkuggad kedja felkod. Samma med växellådan (som ju är automat i huvudsak i USA)-.

MVH AL

#112
2017-01-25 15:20

Swemba, syftet med att nämna Toyota/Lexus handlar om att det är en bra referens i sammanhanget, inget annat. Inget märke har jämnare eller högre driftsäkerhet överlag, Toyota är nr1 där. Detta är område som är ytterst svåra att mäta och då är det extra bra att ha en referens. Dom som missförstår (med flit förmodligen) budskapet tror att resonemanget handlar om att pracka på folk Toyota, inget kunde vara mer fel. Detta betyder då inte heller att Toyota är perfekta eller inte kan bli bättre.

#113
2017-01-25 15:31

Är det bara siffran på antal felkoder som är relevant i den länkade rapporten?

Rankingen som siffrorna på antal felkoder kommer från listan med de 10 bästa tillverkarna enligt CarMD. Om jag förstår det rätt så baseras den totala ranking på felfrekvens och reperationskostnad.

Man kan följa länken i deras rapport: https://www.carmd.com/wp/vehicle-health-index-introduction/2016-carmd-manufacturer-vehicle-rankings/ och läsa om felfrekvens och reperationskostnad per tillverkare och per modell. Kan man dra några slutsatser av den felfrekvensen och reperationskostnader som de anger eller är den inte statistisk säker?

De har även en annan rapport där de presenterar sin ranking:
https://www.carmd.com/wp/wp-content/uploads/2016/12/CarMD_Index_DEC16_Final2.pdf
Kan man dra några slutsatser från den?

Själv läser jag det som att det faktiskt är små skillnader och att tillförlitligheten på de bilar som finns med är hög och felfrekvensen låg. Från rapporten: " It is important to remember that even the 99th or 100th ranked vehicle on the list is a significant achievement, as this puts it in the top 2 percent of all vehicles being ranked. "

mvh Andreas

#114
2017-01-25 16:04

Andreas, pratar vi maskinskada och ännu mer så motorskador, så tenderar dom ju att öka rejält med år och mil. Rimligen är det så då att dom tendenser och mindre skillnader man ser i den rapportern du refererar till ökar med tiden och därmed blir skillanden större mellan olika märken i praktiken. För oss svenskar som äger lite äldre bilar är detta centralt. Få rapporter mäter bortom 7 år samtidigt som mer än hälften av bilarna i trafik i Sverige är äldre än 10 år.

#117
2017-01-25 19:20

Toyota Lexus kjører du med fra A til B ikke veldig inspirerende å hardkjøre med kanskje derfor mer holdbarhet Lite belastning, BMW Audi Mercedes bedre vei egenskaper større motorer masse kjøre glede mye mer hard belastning på motor og driv over flere år, tror nok at det er en del av årsaken til høyere slitasje

#118
2017-01-25 19:28

Är det inte bara att konstatera att asiatiska tillverkare är överlägsna de europeiska när det gäller goodwill och garantier...
På den punkten har t.e.x. VW mycket att lära, det faktumet kan åtminstone ingen ifrågasätta, eller... :-)

#119
2017-01-25 19:31

Själv har jag under den tid jag kört min A6:a gjort ett antal (50?) s.k. "Launch Control". Faktiskt en riktigt häftig känsla - varje gång. Om det sliter på drivlinan? Skulle tro det. Om det påverkar den "långsiktiga driftsäkerheten"? Skulle tro det. Om jag skiter i det? Skulle tro det;-)

Nästa bil med fler hk kommer att få samma omilda behandling.

#120
2017-01-25 19:40

Prestigelös skrev: "Är det inte bara att konstatera att asiatiska tillverkare är överlägsna de europeiska när det gäller goodwill och garantier... På den punkten har t.e.x. VW mycket att lära, det faktumet kan åtminstone ingen ifrågasätta, eller... :-)"

Om detta har jag redan skrivit - och jag håller med. Men - det är inte "de asiatiska tillverkarna" - eller för all del de som saluför bilarna som pröjsar för generositeten. Det gör köparna. Men det kan ju förklara hur det skiljer mellan olika märken när det gäller t.ex. valmöjligheter och kördynamik. Du får betala för trygghet - på samma sätt som du får betala för det som folk upplever som flärd och känsla. Det kan ju förklara varför VAG är i runda svängar 5 ggr större på vår marknad än Toyota/Lexus.

#121
2017-01-25 19:48

Varför inte bara svälja sanningen och sluta bråka? En del bygger bättre bilar än andra. En del kokar godare saft än andra. Köp vad ni vill men håll inte på!

#122
2017-01-25 19:53

pluppen skrev: "Varför inte bara svälja sanningen och sluta bråka? En del bygger bättre bilar än andra. En del kokar godare saft än andra. Köp vad ni vill men håll inte på!"

Precis. Det är därför jag kör bilen jag kör.

#123
2017-01-25 20:04

Det finns mycket att säga om allt detta. Även om resultaten i undersökningar av den här typen skulle kunna ses som "sanningen" (vilket de ju inte kan!) måste man komma ihåg att flera okända faktorer påverkar resultaten. I mina kvarter ägs och körs Toyota av i stort sett bara pensionärer. Det går sakta och "tryggt" (hmm ...). Två ensamstående mammor kör också Toyota, men inte heller de kör särskilt "vilt". Och tittar man på begagnade Toyota ser man snart att väldigt få är utrustade med dragkrok. Ja, vissa modeller kan inte ens beställas nya med dragkrok! Redan här har en stor anledning till fel minimerats. Titta på vägarna: Hur många Toyota ser ni som drar hästsläp eller vanligt släp? Knappt någon, medan vart och vartannat hästsläp dras av Volvo, Volkswagen, Audi, Mercedes, Rover med flera. (Gör gärna ett besök på Falsterbo Horse Show :) ) Om man tänker sig att en Mercedes-kombi väger kanske 1 900 kilo och får dra typ 2 300 kilo, så utsätts ju motor och växellåda för i praktiken mer än den dubbla vikten! Tycker någon att det är konstigt om drivlinan oftare tar stryk på de här bilarna än på andra bilar - de där pensionärskörda? Seriöst, ingen kan ju tycka något annat. Inte heller på Lexus kan man alltid beställa dragkrok, vilket även i det här fallet betyder att de bilarna "lat-rullar"!
De allra flesta företagsbilar är Volvo, Volkswagen, Audi, Mercedes plus några andra till. De som kör dessa bilar är inte direkt varsamma med gasfoten. Ofta är de lastade med varuprover och annat som frestar på både chassi och drivlina. I särskilt Mercedes och Volvos fall går väldigt många bilar som taxi, och alla inser ju innerst inne vad detta ständiga gasande och bromsande gör mot motor och växellåda.

Det är sorgligt att läsa inläggen av främst "Vidstige", som inte för fem öre kan ta bort skygglapparna och väga in de parametrar som verkligen påverkar! Det är verkligen ledsamt att se folk ta ton som inte begriper mycket om bilar.
Mercedes - Das Beste oder nichts! Eller min svenska variant: "Det finns bara två bilar - nya eller begagnade Mercedesar!"

#124
2017-01-25 20:33

Själv har jag kört Mercedes SLC och åkt i SL (nya modellerna), men föredrog Mazda Miata istället. Har jag felaktig smak då?

#125
2017-01-25 20:45

Nej, du har inte "felaktig" smak! Artikeln handlar om fel på bilarna - och varför! ;)

#126
2017-01-25 20:54

Just när det gäller taxibilar så tror jag iofs inte att man kan hetsköra dem med tanke på att passagerna skulle klaga. Det är heller ingen nackdel att de är igång hela dygnet och därmed har varm olja både i motor och låda. De där söndags- eller pensionärskörda bilarna tar nog mer stryk. Kanske.

#127
2017-01-25 21:14

Axa,"Problemet är att Vidstige och hans anhang fått för sig att VW-ägare tycker deras bilar är överlägsna andra.
Det är inget vi fått för oss utan är nåt som trummas ut ständigt av dig och dina gelikar. Värre är att även Vi bilägare kör med den bilden, alltid testvinnare, bäst på rostskydd m.m.
"Vidare är problemet att Vidstige och anhanget tror att Toyota är överlägsna andra bilmärken."
Vilket är i alla fall inget jag påstått, tvärtom har jag sagt att VW gör många saker bättre än Toyota.

#128
2017-01-25 21:26

pinjong: Du har en nykter syn i ditt inlägg, men kom ihåg att taxi ofta går tomma tillbaka med stressade chaufförer. Och oavsett så utsätts de för ständigt gas och broms - framförallt växellådan torskar på detta. Försök föreställa dig hur många tusen (!) upp- och nerväxlingar en sådan växellåda tvingas göra varje dag (!) mot pensionärens kanske 500 - i månaden! Glöm heller inte hur många Volvo, Mercedes med flera som tvingas dra tunga (häst)släp. Detta frestar på mer än vad många tror.
Senast jag var i Tyskland (Hamburg) sa en av taxichaufförerna att "Mercedes ist noch der Panzerwagen", och sa att inga andra märken håller för tempot - men han sa också att vissa Mercedes-exemplar också krånglar (särskilt då växellådan). Men sett över tiden är Mercedes fortfarande det mest ekonomiska alternativet förutsatt att de körs åtminstone fyra till fem år - och därmed runt 60 000 till 75 000 mil. Var finns en Toyota då, i det sammanhanget? Jo, på skroten (eller snarare redan återvunnen ...).

#129
2017-01-25 22:08

EisernesKreuz: Jag instämmer med att Mercedes E-klass är en förnämlig taxibil.
Du glömmer dock bort att Toyota Prius också är en av de vanligaste Taxibilarna.

I t.ex. Berlin har i princip Mercedes och Toyota monopol på taximarknaden.

#130
2017-01-25 22:21

Inte senast jag var där ... Och oavsett så förekommer Prius på grund av tyskarnas överdrivna "medvetenhet" på grund av kriget. Tyskarna vill visa sig vara "ömmande" i alla frågor, i allt från miljö till asylpolitik. Tyskarnas samvete styr dem i fördärvet. Om de har Prius i Berlin beror det på att de tror sig vara duktiga. Samma sak med asylskiten. De tror att de har rätt medicin på grund av det dåliga samvetet efter kriget, men de gör hela Europa en björntjänst!

#131
2017-01-25 22:32

"Audi A5 SB 2017-01-25 19:40
Prestigelös skrev: "Är det inte bara att konstatera att asiatiska tillverkare är överlägsna de europeiska när det gäller goodwill och garantier... På den punkten har t.e.x. VW mycket att lära, det faktumet kan åtminstone ingen ifrågasätta, eller... :-)" Om detta har jag redan skrivit - och jag håller med. Men - det är inte "de asiatiska tillverkarna" - eller för all del de som saluför bilarna som pröjsar för generositeten. Det gör köparna. Men det kan ju förklara hur det skiljer mellan olika märken när det gäller t.ex. valmöjligheter och kördynamik. Du får betala för trygghet - på samma sätt som du får betala för det som folk upplever som flärd och känsla. Det kan ju förklara varför VAG är i runda svängar 5 ggr större på vår marknad än Toyota/Lexus."

-Eller hur, ett bevis på att olika människor värdesätter olika parametrar vid ett bilköp.

Den ena är inte nödvändigtvis bättre än den andra.

#132
2017-01-25 22:36

+1 till dig, Prestigelös. Svårare än så är det inte. Sen - bilar, hur känsligt kan det bli? Folk går bananas för att sitt märke inte "är i topp" eller tvärt om. Somliga borde ta sig en funderare - en rejäl sådan.

#133
2017-01-25 22:36

Prestigelös, att VAG har nästan en tredjedel av marknaden i Sverige handlar mer om bristande information och bristande konkurrens än nåt annat. Så mycket bättre än konkurrenterna är man definitivt inte och särskilt inte när det gäller kvalitet. VAGs dominans på svenska marknaden är absurd och jag tror inte det kommer hålla i framtiden så VAG får nog vänja sig vid krympande marknadsandelar framöver.

#134
2017-01-25 22:37

Som jag sa;-)

#135
2017-01-25 22:40

Vidstige, det har hållit i flera decennier! Har du annars någon åsikt om att man nästan aldrig ser några Toyota som drar (häst)släp som trasar sönder både motorer och växellådor? Nej, det krävs Mercedes, Volvo och några till för detta! Toyota är för ren slökörning - och det håller de förvisso för ...

#136
2017-01-25 22:47

Vidstige
Vad jag läst på VIB så är det knappt någon som framhåller att VW-kvalitet är överlägsen på något sätt. Det är ju du som hela tiden återkommer till VWs kvalitet, tex i din senaste kommentar. Och jag antar att du gör det utifrån ditt Toyota-perspektiv och tro att Toyota har någon slags upphöjd överlägsen nästan sagolik kvalité. För det är just på den punkten om kvalitet du förivrar dig kring. Och slutligen får jag uppfattningen att du tror att VAGs dominans i Sverige är konspiratorisk.

#137
2017-01-25 22:53

Till Vidstiges förtvivlan kan jag rapportera att VW, Audi, Seat och Porsche har ökat sin marknadsandel under 2016 (jämfört med 2015). Skoda minskade från 4,39% till 4,35%. VAG har totalt ökat från 27% till 28%.

#138
2017-01-25 22:55

Audi: Och det trots "dieselgate" ... ;)

#139
2017-01-26 01:06

Roger Skagerström, med en reparationskostnad på 50000:- är Lexus bevisligen ett märke som endast kan avnjutas av det lyckliga fåtal personer som ligger topp 1% i inkomst av kapital. Vi vanliga dödliga 99% får försöka ha så roligt vi kan i billigare fordon som Mercedes AMG, Jaguar eller Alfa.

#140
2017-01-26 01:26

Har VAG "dynamisk" kvalitet också......

#141
2017-01-26 06:30

Ja jag väntar fortfarande på ett annat argument än driftsäkerhet. Men det lyser med sin frånvaro. Varför skall jag beställa en Toyota egentligen? Är det designen? Är det komforten? Är det säkerhet? Är det kördynamik? Ja varför?

MVH AL

#142
2017-01-26 09:19

"Vidstige 2017-01-25 22:36
Prestigelös, att VAG har nästan en tredjedel av marknaden i Sverige handlar mer om bristande information och bristande konkurrens än nåt annat. Så mycket bättre än konkurrenterna är man definitivt inte och särskilt inte när det gäller kvalitet. VAGs dominans på svenska marknaden är absurd och jag tror inte det kommer hålla i framtiden så VAG får nog vänja sig vid krympande marknadsandelar framöver."

-Bristande konkurrens kan framgångarna knappast bero på, det skulle i så fall innebära att VAG:s konkurrenter inte har en lika bra produkt att erbjuda och det håller nog de flesta inte med om...

Däremot så kan det mycket väl vara så att VW peakar just nu och inom en snar framtid återgår till mer normala försäljningsvolymer.
En bidragande orsak till framgången kan nog delvis stavas kraftiga rabatter på den utgående Golfen och Polon som också står inför ett modellbyte, priserna på den nya Golfen tog som bekant ett duktigt skutt uppåt i prislistan och Polo lär följa samma mönster.

Samma fenomen drabbade Peugeot på 90-talet med en enorm försäljningsexplosion på prisvärda bilar men där eftermarknad och verkstäder inte växte i samma takt, speciellt inte när det visade sig att produkten i fråga inte riktigt höll ihop som den skulle.

Nu har väl VW ett bättre utbyggt servicenät än Peugeot men om alla domedagsvarningar angående VW:s kvalitet skulle visa sig stämma så lär även de få stora problem framöver...

#143
2017-01-26 09:37

Axa, har ännu inte läst nån VW-entusiast här som erkänner att VAG har kvalitetsbrister i förhållande till konkurrenterna i allmänhet. Snarare är det antingen ett förnekande eller bagatelliserande. Typ att man säger det är marginella skillnader, "alla bilar går sönder" etc. Vad man gör då när det kommer en sån här undersökning är att försöka skjuta den i sank med alla medel man har, man vägrar erkänna att det kan ligga nåt i att VAG är sämre än medelbilen. Du har inte sagt nåt annat heller.

#144
2017-01-26 10:13

Vidstige vill alltid att alla skall "erkänna" att just hans påståenden är de rätta. Men om man har egen erfarenhet av bilmärken, oavsett om det står VW eller nåt annat i fronten, och denna erfarenhet är positiv varför skall man då "erkänna" nåt som Vidstige, helt utan egen erfarenhet av märket ifråga, påstår ? Den dag jag får allvarliga bekymmer med min valda bil är det en annan sak men att "erkänna" nåt som man inte upplevt känns väldigt långsökt. Speciellt om man dessutom ägt flera exemplar av märket ifråga utan allvarliga problem. Och bara för att en Toyota-entusiast påstår att konkurrentmärket har dålig kvalitet.

#145
2017-01-26 11:16

Ibland funderar jag över varför en ickefråga görs till en stor fråga. Länsförsäkringar förtydligar själva i rapporten att den inte avser att mäta felnivå, utan att de angivna skillnaderna i materialet påverkas av andra faktorer. Underlaget är alltså inte represenatativt för bilpopulationen som helhet. MVH AL

#146
2017-01-26 11:25

Pi, med det bekräftar du bara det jag säger och det som Axa påstår inte förekommer.

#147
2017-01-26 11:43

Avstår från att ge mig in i detta getingbo, men AL är alltid intressant att läsa.

#148
2017-01-26 12:21

Pi, som tillägg detta med att lägga ord i folks munnar. Jag har hela tiden sagt tidigare att VAG har medelgod kvalitet, "good enough" och min kritik har gällt den långsiktiga kvalitén när det gäller t.ex. motorer och växellådor liksom vanligt förekommande hög oljeförbrukning. Denna undersökning visar dock på att det är under (!) medelgod kvalitet, alltså inte alls nåt som jag påstår som du säger. Du slår ifrån dig den kritiken från undersökningen.

#149
2017-01-26 12:28

Vidstige
Jag tror att de flesta VW-ägare kan erkänna att den egna bilen kan strula men du vill ju få det till att Vag strular betydligt mer än andra och att alla Vag är drabbade. Om vi nu återvänder till den här "fantastiska" undersökningen och utgår från resultatet kan vi se att te VW har 2 bilar av 100 som drabbas jämfört med medelbilen som har 1,5 bilar av 100. Utifrån dessa siffrorna vet jag inte hur man kan utläsa att VW är så mycket sämre än andra bilar. Visst, risken att finns att VW-ägaren drabbas av problem men den är inte så mycket större än med andra bilar och fortfarande liten. Du måste fatta att det är ingen som nekar till att bilar från VAG drabbas av fel.

#150
2017-01-26 12:39

Axa; bara som ett tillägg. VAG-bilarna i undersökningen ligger på denna felnivå. Det betyder inte att det gäller bilparken som helhet, utan måttet avser just denna sammanställning. Vi har ju fortfarande inte mätt alla element i populationen.

MVH AL

#151
2017-01-26 12:40

Inga problem med min Octavia efter 5500 mil, vi får väl se hur upplevelsen är efter 11000 mil.

#152
2017-01-26 12:41

Roy; du får gärna dela med dig av dina tankar och funderingar gällande denna rapport. Det är alltid intressant att läsa hur andra ser på saken.
Vad jag anser om sådan här marknadsföring har väl redan framgått;)

MVH AL

#153
2017-01-26 12:57

Nu väntar vi på nästa undersökning som presenteras där det visar sig återigen att VW är en medelmåtta oavsett vad man mäter. Kvalitet, kundnöjdhet, driftsäkerhet eller annat.

Sedan kom det här in nedan.....lagren är fulla nu.....http://teknikensvarld.se/efterfragan-pa-volkswagen-passat-minskar-produk...

#154
2017-01-26 13:45

Axa
"Du måste fatta att det är ingen som nekar till att bilar från VAG drabbas av fel."
Frågan här var om du och andra kan erkänna att VAG inte är bättre än medelbilen, snarare sämre. Det är du som påstår att ni kan erkänna sånt, men har inte sett det ännu. Att sen erkänna att en märke kan drabbas av fel säger ingenting, en icke-utsaga. Det gäller alla märken förstås, frågan var hur mycket och förstås jämfört med bästa konkurrenterna. Detta var sen förhållandevis nya bilar.

#155
2017-01-26 14:03

Oj, inte ofta numera med så här långa diskussioner. Intressant!

#156
2017-01-26 14:05

Tur att man har en Saab!

#157
2017-01-26 14:25

Ja du Vidstige - du kan tydligen inte förstå vad man skriver så endera är det jag som har svårt att uttrycka mig klart eller så fallerar din läsförståelse... Alltså - mina VW-bilar har fungerat bra - varför skall jag då "erkänna" att dom inte är bra utan lider av allehanda brister ? Svara gärna på den frågan ! Jag är ju en sån där konstig typ som har ägt många märken genom åren och t ex så har inte mina VW fungerat sämre än Toyota eller Mazda - för att ta ett par exempel.

#158
2017-01-26 14:58

Jag har aldrig haft så mycket problem som med VW. Två exemplar kan dock inte användas för att fungera som korrekta fakta.

#159
2017-01-26 15:17

Pi, snarare pratar vi förbi varandra, handlar inte om dina enstaka exemplar, särskilt inte när du bara kör dom 10k mil. Detta är en märkesdiskussion och handlar om sånt som förhöjd risk och svagare konstruktionslösningar. Det är också då sånt som visar sig mer med många år och mil. Så länge försäkring gäller så klarar man ju sig hyggligt, värre alltså för ägare av äldre bilar förstås.

#160
2017-01-26 17:08

Jösses vilket hallabaloo det blev runt Länsförsäkringars rapport. Försök att lämna "hemma på min gata" mentaliteten och se den för vad det är. Ett stort och svenskt försäkringsbolag visar sin statistik för i Sverige försäkrade bilar. Allt dom visar är att visa märken har fler skador än andra. Detta med eller utan statistiska fel.
Ligger nog mycket i att ex. KIAs generösa garantier kanske täcker upp en del fel. Men vad hindrar att ex. VAG gör likadant? För oavsett statistiska fel så är det inte smickrande att hela VAG gruppen är sämre än medelbilen.
Lek med tanken att KIA och ex. AUDI har samma antal skador (antal eller % är ointressant) så visar väl Länsförsäkringars rapport snarast på två vitt skilda företagsmentaliteter? KIA = vi tar hand om vår kund. AUDI = Länsförsäkringar tar hand om vår kund.
Nu stämmer garanterat inte min "tankelek" vilket igen tar oss tillbaka till två olika företagsmentaliteter där den ena dessutom är klart dyrare och ger sämre garantier.
Men strunta i VAG för ett tag och låt oss istället kika på ALLA märken, mitt inkluderat som klarar sig sämre än de 4-5 bästa. Kanske bör dessa lära sig av ex. KIA? Att långa garantier hjälper till att sälja bilar? Att långa garantier visar en tillverkare som tror på sina bilar?
Jag fick 3+2års nybilsgaranti på min senaste bil. Tre EU år plus ytterligare två år. Men likväl, KIA ger klart bättre garantier. Varför?
Nej. Jag tänker inte köpa KIA men kan likväl önska att min bil kom med samma garantier även om jag inte räknar med att behöva utnyttja dessa.

#161
2017-01-26 17:18

Missade knorren i mitt inlägg. Jag vill likförbannat (ursäkta) ha en Range Rover! Så om någon snäll människa kan snurra till Länsförsäkringars statistik så att Rover hamnar på topp eller i vart fall bättre än snittet så skulle jag bli ärligt tacksam. Kan då använda det som argument när jag pläderar för köp av Range Rover hos hustrun.

#162
2017-01-26 18:10

VIdstige
Men jag får väl upprepa mig, skillnaderna är inte så stora att man behöver ta med den faktorn vid bilköp. Men visst, enligt LF undersökning är VW lite sämre än medelbilen. Nöjd?

#163
2017-01-26 18:19

LAH, märk att det är en (1) person som bosätter sig här i tråden för att tvinga oss andra "sämre vetande" att "veta rätt". Jag köper mina Mercedesar av mina anledningar och har aldrig haft något att klaga på. Jag kan inte nog poängtera att stora bilar som Volvo, Mercedes, Range Rover, Audi plus några till nästan alltid är utrustade med drag och också är de bilarna som man alltid ser med (häst)släp efter. Tacka f*n för att de här bilarna också tar mest stryk. Taxitrafiken inte att förglömma!
Om man rent allmänt tittar i tabellen ovan ser man att de allra billigaste budgetbilarna som Kia och Hyundai skåpar ut självaste Lexus - en bil som av några här i spalterna påstås vara "oöverträffad" och som lätt kostar en miljon kronor och som man nästan aldrig ser med drag på eller körs tufft som företagsbilar eller som taxi. Lägg till detta att Lexus också är dyrast att reparera ... Volvo, Mercedes, Range Rover, Audi och Volkswagen är "arbetsbilar". Särskilt Range Rover är vanlig bland hästfolk. Jag vill ha en riktig bil och då är valet enkelt!

#164
2017-01-26 18:26

Helt riktigt, Axa, det handlar om dryga "halv-bilen" =) som Volkswagen är "sämre" än medelbilen mätt per 100 bilar. Det är ju skit och inget! Mercedes är ca "0,7 bilar" sämre än Lexus mätt per 100 bilar. Och då vet ju alla vad en Mercedes oftast används till. Det är som flera har skrivit redan, att Länsförsäkringar självt flaggar för en stor portion "ovetenskaplighet". Tänk bara om alla kunde fatta detta.

#165
2017-01-26 18:29

Axa
" Men visst, enligt LF undersökning är VW lite sämre än medelbilen. Nöjd?"
Nej, det visste vi redan. Frågan är om du accepterar deras bild som en allmän sanning. Tycks sitta oerhört långt inne att erkänna det vilket just är det jag sagt. Allt du gör är att försöka hitta förklaringar som mildrar eller förringar detta faktum. Vore det inte bättre att kräva att VAG höjer sin kvalitet istället för att kritisera budbäraren?

#166
2017-01-26 18:42

Vidstige, lägg av någon gång!!! (Och det finns ingen "allmän sanning"!) Ge dig!!!
Snälla moderatorer, kan ni säga till "Vidstige" att sluta bombardera den här tråden och alla andra liknande trådar? Detta beteende är så oerhört tröttsamt.

#167
2017-01-26 18:43

Både läsare här och LF har fattat det Vidstige inte gjort - "Länsförsäkringar lägger in en brasklapp om att utfallet av undersökningen kan ha påverkats av att vissa bilmärken är mer generösa med goodwill och att garantitiden skiljer sig åt mellan märkena. Om bilmärket själva tar ansvar för skadan förekommer den inte i statistiken. Att få skador anmäls för ett märke är därför inte detsamma som att skador inte inträffar."

Varför ska man då acceptera "deras bild som allmän sanning"?

#168
2017-01-26 18:44

Ojoj, detta är verkligen världen i miniatyr! Vidstige, Shogun och ett fåtal till vågar se verkligheten och lita på diverse oberoende statistik. Andra blundar och ljuger för sig själva. Och så undrar vissa varför världen ser ut som den gör...

#169
2017-01-26 18:45

Vidstige
Jag kan inte utifrån en undersökning uttala mig om att det faktiskt är så. Precis som andra påpekat i kommentarerna finns det många andra variabler som inverkar. Även LF skriver det.
Jag från lamm lugnt fortsätta köpa Vag-bilar och med vetskapen om att jag mer än väl blir nöjd med bilarnas andra egenskaperna som inte mäts här.

#171
2017-01-26 18:56

brut 33: Säkert ett bra val, men jag hittar inte den komforten och den perfektionen i hur en bil ska se ut (särskilt inte invändigt) i Lexus. Dessa egenskaper värdesätter jag personligen så mycket mer än en möjlig, lite bättre felprocent för Lexus.
Men för att nu spexa till det och använda Länsförsäkringars undersökning som en ovetenskaplig måttstock undrar jag varför du inte köpte en Kia eller en Hyundai? =)

#172
2017-01-26 19:05

Detta är ett försäkringsbolag. Vad jag vet så finns det rätt många fler. Så vad säger detta? Sedan framgår det inte i texten ifall det är anmälda skador eller i förhållande till fordonsmärkets förekomst. Vilket vore det naturliga. Dock säger inte detta speciellt mycket. Sedan är det enbart vad försäkringsbolaget har fått in som skadeanmälan, allt som fordonsägaren själv får betala finns inte med. Kan ta ett exempel ur verkligheten. Mitt ex köpte för något år sedan en Toyota, som var 2-3 år begagnad av en Toyotahandlare. När hos skjutsade mig hem, berättade hon om de fel hon upptäckte. Det var ett antal, bilhandlaren ville inte åtgärda, men hon var envis och till slut gick han med på att åtgärda felen om hon stod för materialkostnaden. Sedan var det en med automatlåda, och något hoppigare har jag aldrig varit med om. Jag skulle inte vilja kalla det för automat, snarare något Saab hade på 60-talet, som jag har för mig var en automatkoppling. Hur kommer dessa fel in i statistiken?

#173
2017-01-26 19:13

Man kan utifrån sina egna erfarenheter bilda sig en uppfattning om det bilar man köpt/ämnar köpa. Ska man göra det utifrån statistisk blir det knepigare, då det finns ett otal undersökningar som alla har sina begränsningar. Den här är en, SBP en annan och t.ex. Dekra en tredje. Alla kommer fram till olika resultat.
.

Men jag kan ju saxa in (från annan tråd) mina erfarenheter - vad de nu är värda.
.

"Firman har sedan 2006 tagit ut 19 VW Passat (alla 2,0 TDI med 4WD och DSG6). I genomsnitt har de gått ca 10.000 mil innan byte. Det har varit noll (0) maskin- och drivlineskador. Några har belastat budgeten med uppsmörjning/rengöring av de bakre bromsarna. Det är allt, annars bara vanlig service (som i.o.f.s. är dyr).
.

Firman har sedan 2000 tagit ut 10 Audi A4/A5/A6 (alla utom 1 med automat, alla utom 3 med quattro, alla utom 2 med diesel). I genomsnitt har de gått 10.000 mil innan byte. Det enda som drabbat bilarna är att 2 tändspolar sa upp sig på min A4 -02 och att det bakre ryggstödet på en A6 -04 "skramlade". Bägge defekterna gick på garantin.
.

Privat har vi haft en Polo 1,4 aut i 3 år, en Golf 1,6 TDI DSG7 i 5 år (en parkeringssensor sa upp sig första veckan) och en Fabia 1,2 DSG i 1 år. Bortsett från parkeringssensorn var alla helt felfria."
.

Jag får väl använda Vidstiges favoritbegrepp och "erkänna" att för mig har VAG varit i stort sett helt felfria under 32 bilar och drygt 250.000 mil.

#174
2017-01-26 19:37

Jag tycker att Audis inlägg är väldigt bra. Äntligen någon som kan räkna upp en bred erfarenhet från verkligheten - samtidigt som Audi A5 SB dödar skitsnacket om Volkswagen-gruppens "dåliga" bilar! Men "Vidstige" kan väl inte acceptera detta utan kommer väl att fortsätta sin vendetta.

#176
2017-01-26 20:13

Det är som sagt stor skillnad på ideologi och empiriskt härledbar kunskap. Det vet alla som arbetar förutsättningslöst, d.v.s utan inerkan från ett bilföretags marknadsföring. Länsförsäkringars underlag säger nämligengenting om de generella förhållandena ute i bilpopulationen. Det skriver de till och med själva.

MVH AL

#177
2017-01-26 20:26

Axa, som jag sa, du vill alltså inte acceptera det såna här undersökningar så tydligt visar. Alltså riktar du in dig på att marginalisera rapporten. Detta är fascinerande hur många hängivna fans VAG har. Men som jag sa, det ligger också ett intresse att andrahandsvärdet ska hållas uppe så klart man ogillar rapporter som visar på klara brister. Sämre än medelbilen är för mig obegripligt att försvara.

#179
2017-01-26 20:39

Trist att se alla dessa personpåhopp överallt mot Vidstige som verkar få fortgå. Kan vi inte bara låta den här hemsidan vara lite trevligare?

#180
2017-01-26 21:04

Tråden blir obegriplig om man inte vet att Vidstige har blockerat undertecknad och flera andra. Han är alltså ovetande om en del faktiska detaljer i denna undersökning. Men det kan inte jag rå för....

#181
2017-01-26 21:11

Jag håller med Audi. Och jag tycker faktiskt att "Blockera"-funktionen skall tas bort, eftersom den annars bidrar till det dåliga klimatet i och med att "någon" kan undvika att läsa de inlägg som annars ligger till grund för hur en diskussion utvecklas.

"pluppen" (om det är ditt enda användarnamn): Försök förstå problematiken!

#182
2017-01-26 21:11

Ja just blockeringsfunktionen blir misslyckad i detta fallet. Dessutom utgör den urtypen för härskatekniker - som ju är tvärförbjudet enligt moderatorn;) märkligt att man har en funktion inbyggd på siten som säger emot det egna "regelverket". Men vad gör man inte för att slippa diskutera fakta;)

MVH AL

#183
2017-01-26 21:21

Men oavsett vad en del herrar påstår. Länsförsäkringars underlag är inte representativt för skillnaden i felnivå mellan olika märken. Det skriver bolaget själva och förutom det man skriver finns det tiotals ytterligare med olikheter som man inte tagit höjd för (miltalsvariation, ålder, körsätt, ägarförhållanden, inrapporteringsbias, standardiseringsgrad osv). Det är och förblir en sammanställning producerad i ett kommersiellt syfte. Det här kan vem som helst förstå genom att läsa in sig på den statistiska grundmetodiken som finns hos exempelvis www.scb.se. MVH AL

#184
2017-01-26 21:21

Ska väl passa på att strö lite salt i såren på sushiätarna här.
Fick min nya VW för en vecka sedan :-)
Supernöjd som alltid.

#185
2017-01-26 21:35

Denna typ av statistik tenderar att bli rätt intetsägande när informationen är endimensionell. Det finns hundratals parametrar som påverkar utfallet. Eftersom jag har jobbat och utvecklat bi-system i över 20 år, så vet jag att interaktivt urval är en nödvändighet för att komma sanningen så nära som möjligt. T.ex. hur många har dragkrok, körs i storstadstrafik, förare under 25 år mfl. Det är först när det går att göra ett interaktivt urval, då kan jag komma fram till vad som är intressant för mig. Tänk om all felrapportering fanns lagrad i en databas, och när jag var ute efter byte av bil kunde selektera fram det jag var ute efter. Inte några subjektiva eller bristfälliga synpunkter.

#186
2017-01-26 21:36

F.ö. är rubriksättningen ett skämt. AMS har fattat det ViB inte gjort.

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170124/land-ro...

"Siffrorna i den här rapporten är kluriga att tolka. Kia och Hyundai ligger riktigt bra till, men det kan till stor del bero på att båda märkena har lång nybilsgaranti och att ägarna därför ännu inte har behövt använda försäkringen. Bilmärken kan också få bra resultat om de har generösa goodwillregler." Citat från AMS hemsida.

#187
2017-01-26 22:52

Peter E, menar du att bilen hållit ihop en hel vecka? Det var imponerande... Men lite märkligt med dessa debatter. Alltid ett gäng som har förmånsbil och byter in bilen efter 3 år som är väldigt arga på att man påpekar att VAG har sämre långsiktigt kvalitet än bästa konkurrenterna. Jag vet inte hur många gångar man ska skriva att det inte handlar om 3 år utan framförallt när försäkringen för maskinskada slutat gälla som är långt senare.

#188
2017-01-26 22:53

Seriöst, vi skiter i vad du tjatar om!

#189
2017-01-27 05:59

Vidstige, bara för att du verkar få krupp för att VAG har såpass stor andel i sverige så betyder inte det att vi som köper såna bilar bryr sig ett jota om vad du tycker. Stör det dig så köp en ny toyota eller nåt och den vägen ändra på statistiken. Att bara köpa begagnat ändrar aldrig nåt. Sluta vara så f-bannat snål!

#190
2017-01-27 09:31

Peter E, många som har dålig ekonomi och kör äldre bilar i Sverige. Man brukar prata om att hälften av alla bilar i trafik är äldre än 10 år. För min egen del så handlar det om att jag vill ha grejor av bästa kvalitet som håller ihop länge, som jag kan lita på. Men diskussionen handlar egentligen om transparens, att veta vad det är för grejor. Problemet med VAG är att man utgör sig för att vara nåt man inte är, dom som får ta smällen för det är ägare av äldre bilar, dom du kallar snåla.

#191
2017-01-27 12:16

Vidstige
Om man nu ska köpa äldre VW så får man väl kika på LFs undersökning, konstatera att det är ungefär 2 % risk att drabbas, överväga köp eller välja annan bil.
För du kan väl inte påstå att någon annan tillverkare står för transparans? Eller att VAG har proklamerar fantastisk driftsäkerhet.
Skit i att köpa VAG-bilar och sluta vara bitter!

#192
2017-01-27 12:26

Axa, jo VAG har marknadsfört sig med "tysk ingenjörskonst". Och bilden folk har i allmänhet i Sverige är att VAG är bland det bästa kvalitesmässigt medan t.ex. franska och italienska märken är bland det sämsta. Med högre transparens och bättre konkurrens skulle VAG tappa massor av marknadsandelar men kanske också tvingas bättra sin kvalitet. Så alla bilköpare är vinnare på högre transparens, även du. Därför borde du och Vi bilägare omfamna denna undersökning istället för att skjuta den i sank.

#193
2017-01-27 14:19

Vidstige
Vad folk i Sverige har för allmän bild om Vag vet du ju inte. Så sluta generalisera. Och varför får du för dig att tysk ingenjörskonst avser just långsiktigt driftsäkerhet? De kanske menar kördynamik och prestanda. Jag fattar fortfarande inte vad det är för transparans du är ute efter och det känns som att du mer famlar i mörkret...

#194
2017-01-27 14:51

Axa, det jag säger om VAG är allmäntgilitgt och nåt även Teknikens Värld skrivit om, sämre än folk tror. Du ser ju även denna undersökning, dvs sämre än medel samtidigt som många här försöker säga emot den bilden. Ja VAG väcker känslor, det är en helig ko att kritisera denna tillverkare och alla brister förnekas ständigt. Men fakta är fakta.

#195
2017-01-27 14:54

Vidstige
Problemet är att du verkar ha alternativ fakta...

#196
2017-01-27 16:37

Kan ingen förklara för Vidstige att garantitiden och goodwill påverkar resultatet? (Han har blockerat mig och flera andra.)

Tar man hänsyn till detta - vilket LF inte gör (men väl lägger in en Brasklapp om det) så kan resultatet mycket väl bli annorlunda. Hur annorlunda? Ja, det vet vi inte, men sannolikt kommer bl.a. VAG att närma sig medelvärdet rejält.

#197
2017-01-27 16:38

I övrigt ger jag +1 till #195;-)

#198
2017-01-27 16:45

Audi: Du försöker med det omöjliga. För flertalet skribenter här i trådarna handlar det inte om att försöka se verkligheten, eller ens förutsättningslöst göra en objektiv analys, utan om att vrida underlag så att den bättre passar in på deras egen uppfattning. Att denna undersökning inte värd pappret den är tryckt på spelar då mindre roll, så länge den stämmer överens med olika nicks personliga ideologi. Fenomenet är inte unikt för dessa sidor, utan förekommande på flertalet sidor runt om på internet. I större skala ser man det också inom både sekter som extrema (totalitära) rörelser. Tråkigt eftersom det försvårar det intellektuella samtalet, och i slutändan skapar mekanismer som är samhällsstörtande. MVH AL

#199
2017-01-27 16:55

AL: Jo, jag vet. Det är trist - men ack så vanligt förekommande. Det som är extra intressant är att se hur man så enkelt viftar bort de undersökningar som inte passar den egna agendan. Själv har jag frekvent försökt få till en diskussion kring Dekras haveristatistik i Tyskland. Men det passade inte agendan eftersom fel bilar vann..... Men även den statistiken dras med problem - vilket jag gärna hade haft en diskussion kring.

#200
2017-01-27 17:01

Men Vidstige. Om nu Vag lurat oss ägare så mycket. Hur kommer det sig att väldigt många av oss fortsätter köpa Vag-bilar? Försök att förstå att vi är inte lurade. Jag har aldrig sett någon reklam för Toyota som säger att de gör otroligt tråkiga bilar....mao de luras i sin reklam de också enligt ditt sätt att se på saken. Jag är inne på min sjätte Vag och är fortsatt väldigt nöjd.

#201
2017-01-27 18:49

Jag har rest runt en hel del i Europa i och med mitt arbete. Vi svenskar är extrema vanemänniskor som inte gärna ser utanför boxen, även när det kommer till bilar. Svenskar köper en stor V70 för att "alla" har en eller Volkswagen för att det är ett gammalt märke i Sverige o s v. Vill vi lyxa till det lite köper vi helst en Audi, de sticker ju inte i grannens ögon och säljs i samma butik som Volkswagen. I andra länder är istället tex en Corollasedan medelbilen vilket känns mycket mer logiskt.

#202
2017-01-27 20:00

Då är det knappast EU/EFTA du har rest i Pluppen, eftersom Toyota bara har 4% av marknaden här, mot 15% för Volkswagen-koncernen. Sanningen är alltså att Toyota tappar allt mer i EU - då produkterna är tristare och omodernare än gårdagens tidning. MVH AL

#203
2017-01-27 21:23

Inte speciellt smickrande lista för Tyskland och dom tyska koncernerna VW och BMW, VW har fyra märken på sämstalistan och bmw har två, inte en endaste tysk på bästalistan, och ändå så finns det folk som försvarar dom tyska märkena, mycket märkligt!

#204
2017-01-27 22:29

Niklas Hall, ska det vara nån mening att debattera så måste det gå att föra en saklig diskussion. Du påstår nåt jag inte påstått för att sen då kunna motbevisa hur dumt det är. Vad är poängen med det? Detta är inte svartvitt och brister i den långsiktiga kvalitén drabbar ju främst köpare/ägare av äldre VAG-bilar. Högre transparens skulle inte heller göra VAG-bilarna sämre men möjligen ge ett sämre andrahandsvärde.

#205
2017-01-27 22:27

Vidstige har fel! Även många nyare VAG-bilar drabbas av problem. Både enligt statistik och enligt personer jag varit i kontakt med på jobbet.

#206
2017-01-27 22:33

pluppen, hur det än är med det så blir det en annan sak när garanti gäller eller när maskinskada på försäkringen täcker. Men att åka på t.ex. ett motorhaveri med en TSI-motor och ta hela kostnaden själv är ju lika med att bilen blir totalt värdelös. T.ex. ett motorbyte på en Golf 1,4 TSI kostar över 90,000 kr. Det är helt orimligt. Vi har en tickande bomb där nu. Ja även DSG som havererar kostar skjortan.

#207
2017-01-27 22:36

Vidstige. Vad är det jag påstått du inte påstått? Enligt dig??

#208
2017-01-27 22:45

Niklas Hall, diskussionen här gäller maskinskador. Ett bilköp handlar inte bara om hur saker håller ihop. Jag har inte påstått att VAG lurar folk med bilen som helhet. Däremot möjligen vad gäller den långsiktiga kvalitén men vet inte ens om jag klandrar VAG för det heller. Bristande konkurrens och transparens är snarare en känga till bilbranschen som jag upplever som oerhört omogen överlag. I Sverige har vi dessutom sjukt höga skatter vilket gör att vi blir så beroende av begagnade bilar.

#209
2017-01-28 14:05

Vi väntar nu på nästa undersökning som visar att asiatiska märken är i topp. Och då bilar från Toyota/Lexus speciellt som i stort sett alltid är med i toppen oavsett vad man mäter, och var i världen man mäter. Man undrar varför det är så år efter år, vad kan det betyda att de har så bra resultat jämfört med sina europeiska konkurrenter som inte klarar av att matcha kvalitetsmässigt och även kundnöjdhet. Och detta oavsett om undersökningen är helt korrekt utförd eller ej. Kanske det är så att de asiatiska tillverkarna bygger de bästa bilarna när de får dessa resultat jämt. I min värld gör de det, annars skulle det variera mer än det gör i toppen mellan olika märken. Kul att få se någon VAG produkt överst på pallen någon gång och år efter år..........får vi nu se ännu mer förnekelse och bortförklaringar?

#210
2017-01-28 17:38

Ja just det Shogun. Här hamnar Toyota på plats 25 av 27. Så uppenbarligen beror det på vad man mäter. http://www.autopedia.se/lista-bilmarken/?prop=rolig

#211
2017-01-28 18:03

Jag förstår inte vad Vidstige är ute efter. Har VAG varit stygga mot dig? Men hur förklarar du mitt inlägg #172 där mitt ex köpte en 2-3 år begagnad Toyota av en Toyotahandlare, och efter ett par veckor upptäckte ett flertal fel. Läckande olja, glapp osv. Handlaren ville inte åtgärda, först efter påtryckning gick han med på att stå för arbetet. Materialkostnaden fick hon stå för. För mig ger det inget förtroende för Toyota.

#212
2017-01-28 23:14

MVH AL 2010-10-26 17:54
Premium är ett marknadsföringsjippo som syftar till att ta mer betalt för produkten. Att man skulle få en högre kvalitet är inget annat än rent bedrägeri. De s.k premiummärkena, Lexus undantaget, är ju minst lika trasiga som vanliga bilar - trots sitt högre pris. Så någon väsentligt högre kvalitet får man inte, det syns tydligt i den offentliga statistiken. Många brukar också propagera för BMW inom premiumsammanhang och är det utifrån sammansättningskvalitet som dessa utfästelser görs är det än mera anmärkningsvärt. Har själv ägt två BMW, en 523 Touring och en 320d. Den förstnämnda började sitt liv med att stanna, kortslutning i det nya cambussystemet. Därefter följde, trasiga bakbromsar med nya skivor och backar inklusive handbroms (8000 mil), ny servopump med motor samt överhettad motor med nytt kylsystem (9600 mil), ny regnsensor (både på garanti och vid ett antal gånger, nya bussningar i bakvagnen vid minst tre tillfällen, diverse spökande elfel under hela perioden jag hade bilen, obalans i frmvagn, ny ABS-sensor och styrenhet. AC trasig vid två gånger. Rost vid vänster bakskärm som letat sig långt in i den bärande balken, bakvindrutetorkare står på halvläge redan när bilen levererades på grund av fel i programvaran. Därefter rostar armen, som är dragen rakt genom bakrutan, fast varvid motorn havererar. Därför ser man så många Touring med bakvindrutetorkaren på halvläge ute i trafiken. Sedan denna eviga bältessträckarkabel som byttes fler gånger än vad jag kan räkna till, samma sak med glödlamporna som bilen åt lika frekvent som den drog bensin. Denna härliga vagn betalade jag nära 500 000 för vid köpet. En underbar premiumvagn med en oerhörd kvalitet,,,,,,;-))) 320d hade en rad problem den likaså. Där var det elfel, nya bromsar och handbromsbackar bak, snedslitna däck och dåliga bussningar, drivrem till styrservo byttes ett oräkneligt antal gånger, framrutan sprack och sedan lyckades någon dra loss innerbackspegeln i samband med en vanlig justering. AC byttes dock bara en gång:-)Därtill slapp jag rosten och förbrukningen var låg, i gengäld fick jag stå ut med diverse skrammel från inredningen och bakluckan lyckades BMW aldrig justera så att den gick att stänga ordentligt utan man fick ta i lite extra. Klämskyddet på elhissarna fungerade inte (vilket jag bittert fick erfara). Premium? Jo bilarna är tysta och bekväma att åka i, där har vi något positivt med BMW....:_)I övrigt är det för mig en gåta att folk är beredda att betala de pengar som de trots allt gör för en BMW. MVH AL

Kul läsning! ;o)

#213
2017-01-28 23:13

MVH AL 2010-10-26 22:32
Jo tack Jägaren, jag har fattat att många som köper tyska prestigevagnar, jag själv inkluderad, ofta tror sig få en bil som har högre kvalitet än andra. Ändock har det visat sig vara precis tvärtom. BMW tar 40 eller 50 procent mer betalt för sina bilar men levererar omöjligen en produkt som är ens 25 procent mindre behäftad med kvalitetsstrul än andra (snarare tvärtom), förklara det! I min värld är det således något som inte stämmer. Tar man betalt för kvalitet är det väl rimligt att jag som köpare också skall kunna förvänta mig att få det levererat? Det är ju knappast en omöjlig ekvation, titta bara på Lexus som inte bara håller rent produktionstekniskt. Även 10 år gamla vagnar har färre fel än tre år gamla BMW. Där får man alltså den kvalitet man kan förvänta sig (synd på bakhjulsdriften bara). MVH AL

Kul läsning! ;o)

#214
2017-01-29 01:25

Jaha Shogun? Vad har det med resultatet i Autopedia att göra - eller de skenande garantikostnaderna och driftsäkerhetstappet som präglar biltillverkaren just nu? Vi tar det en vända till. http://www.autopedia.se/lista-bilmarken/?prop=rolig

Här ligger Toyota på plats 25 av 27. Kunderna tycker alltså att Toyotas bilar är lika spännande som en oförgad disktrasa. Underlaget är dessutom större än både Autoindex och Länsförsäkringar tillsammans. Är det så svårt att kommentera detta?

Sedan ser man fler fel på nyare Toyota än tidigare modeller och sämre rankning hos exempelvis JD Power och bilprovningen. Och inte ens Lexus klarar sig längre, utan blev omkörd av BMW i 2016-års JD. Men det kan vara en tillfällighet.

MVH AL

#215
2017-01-29 13:46

Undra hur lång tid det tar innan Shogun kommenterar att Toyota hamnar på plats 25 av 27 hos Autopedia;?

Men läser man alla undersökningar världen över och använder sunt bondförnuft och lägger ihop 2+2 så ser man att Toyota tappat, och blivit omkörda av koreanerna. Man ser också att konkurrenterna kommit ikapp. BMW före Lexus hos JD, det trodde jag aldrig skulle inträffa;o)

o;)

MVH AL

#216
2017-01-31 19:15

Det är fånigt att säga att toyotas kunder tycker att den egna bilen är lika spännande som en oförgad disktrasa, vad det nu är!?

#217
2017-01-31 20:54

Det är en metafor celef och inget du skall ta bokstavligt.(eller personligt) ;)

Det diskussionen gäller är motsättningen mellan påståendet att Toyota ligger i topp i alla undersökningar och resultatet hos Autopedia, där man hamnar på plats 25 av 27 möjliga. Som alla kan se är det alltså ett grundlöst argument och det är också därför som Shogun vägrar att kommentera det. MVH AL

#218
2017-02-02 00:21

Jag vill börja med att be om ursäkt för att detta inlägg saknar styckesindelning men det funkar helt enkelt inte.. :-(

Jag som jobbar med olika bilmärken dagligen och tar hand om massor av problem varje vecka tycker att det är naivt att vissa har så svårt att erkänna att Asiaterna/Japanerna faktiskt generellt bygger bilar med högre verklig kvalitet och driftsäkerhet än våra Europeiska bilmärken. Visst kan alla bilar gå sönder och olika variabler kan till viss del påverka olika resultat men det förändrar inte det faktum att Japanerna faktiskt producerar högre kvalitet än andra.

Ska man fördjupa dig lite i Länsförsäkringars statistik så hamnar Kia, Hyundai, Honda, Lexus och Toyota alla på under 0,5 maskinskador per 100 bilar som inträffar varje år medans exempelvis Volkswagen drabbas av 2,1 maskinskador per 100 bilar som inträffar varje år. Betänk att dessa skador inträffar varje år och att bilarna ännu är relativt nya och gått under 10 000mil.

Äger man således bilen från ny till 10år så har över 20st (20%) av dessa 100 bilar hos Volkswagen drabbas av maskinskador och under 5st (5%) av 100 bilar hos de fem bästa Asiaterna förutsatt att bilarna är relativt nya, efter 10 000mil tror jag att man utan problem kan fördubbla dessa inträffade maskinskador om statistiken hade fortsatt då skadorna kommer att öka markant relativt linjärt. .

De som försöker påstå att maskinskador knappt inträffar på dagens bilar oavsett märke har inte greppat hur det ser ut i verkligheten enligt mig som senast denna vecka räknade på en maskinskada på en Passat 2014 med defekt elservostyrning efter 8000mil, där vi ska byta styrväxel för närmare 20 000kr.
.
.
Någon efterlyste ju reparationsstatistik mellan olika bilmärken som skulle anses som en bättre mätare på kvaliten än denna maskinskadestatistik från Länsförsäkringar.

Vi har ur verkstadsprogrammet på vårt jobb möjligt till just detta och kan se statistik på hur mycket våra kunder får kosta på sina bilar ner på bilmärkesnivå för 1000-tals bilar under åren och jag kan berätta att den statistiken stämmer väldigt bra överens med just denna maskinskadestatistik även den förutom att Hyundai och Kia hamnar någon placering sämre till senast jag kollade. Vissa menar att resultat speglar hur långa garantier samt ev goodwill olika märken har vilket jag håller med om att det till viss del kan påverka även om resultatet ändå i princip består. . Andra försöker vifta bort resultatet med att mest barnfamiljer och pensionärer kör Asiatiskt som att det vore en fördel? Jag kan säga att rostiga bromsskivor, kopplingsras och igensotade partikelfilter och egr-system är dessa förares bäste vän med massor av kortkörningar och en bil som körs av en resande säljare eller en taxi som går varm långa perioder slits betydligt mindre. . När vi är inne på taxi så antyds det även att Japanerna inte heller stå pall för den hårda körningen som "riktiga" bilar klarar av som taxi. Den mest felfria modernare långmilaren vi servat (frånsett Volvos 7/940) är nog en Corolla Verso som gått ca 55000mil åt ett bevakningsföretag med samma drivlina, elektronik och framvagn. . Detta har Chefen för Taxi 020 servicecenter sagt i ett uttalande, citat: "Toyota Prius är den klart mest ekonomiska taxibilen på marknaden, säger Mats Högstedt som är chef på Taxi 020s ServiceCenter och biträdande åkerichef i koncernen. Vi räknar med att totalkostnaden är omkring två tredjedelar jämfört med Sveriges vanligaste taxibil, Volvo V70 med dieselmotor. Det innebär en besparing på nästan 70 000 kronor per år. Även det näst bästa alternativet är 30 000 till 40 000 kronor dyrare än en Toyota Prius." Slut citat. http://www.motormagasinet.se/alla/import-6358/ Finns ju som exempel mängder av Prius som står pall för körningen som rullat 50/70 000 och även 100 000 problemfria mil. http://www.bilsport.se/artikel/100-000-felfria-mil-i-prius/
Tack för ordet.

#219
2017-02-02 00:46

Glömde att länka till senaste Consumer reports som listade de mest pålitliga bilmärkena i USA, den som vill bortförklara även den kan ju såklart försöka göra så i år också: http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20161221/lexus-b...

#220
2017-02-02 14:33

A.L: Du måste vara världsmästare i bortförklaringar. Jag lyfter på hatten.

#221
2017-02-05 01:07

Nja Glimma-48. Jag är inte ute efter bortförklaringar. Vad jag efterfrågar är korrekt bearbetad data i enlighet med den statistika teorin, och som därmed ger en sanningsenlig bild av verkligheten. Och det saknas både i Länsförsäkringars som Consumer report (som Hanzzon hänvisade till nu senast) - eller Autopedia för den delen.
Men detta klarar inte en del personer av att hantera. De inbillar sig istället att jag kritiserar deras favoritmärke, när jag i själva verket efterlyser korrekt utförda undersökningar som kan antas beskriva det vi diskuterar (variationer i driftsäkerhet och felnivå). Det tycker jag är trist, att en del inte kan hålla huvudet kallt. MVH AL

#222
2017-02-06 21:32

Man kanske ska ändra rubriken till "Bilarna som behöver utnyttja försäkringens maskinskada minst"

För det är så det är - Det handlar om att hålla skadorna "in-house" så att de ej syns.

(Med det inte sagt att det fortfarande finns en möjlighet att de märkena som hamnade högst också håller en bra kvalitet, men för att få veta detta säkert måste man räkna in ALLA skador och inte bara maskinskadorna)

#223
2017-02-09 21:29

En fråga man ofta skall ställa sig är om man mäter det man vill mäta, och om mätningen i så fall är repeterbar.

I detta fall mäter vi inte det vi vill mäta ( skillnader i felnivå kopplat till mekanisk konstruktion). Därigenom faller också möjligheten att återupprepa mätningen av relativa felfrekvens med samma resultat.

MVH AL

#224
2017-02-12 17:52

@Henrik-A, men det är trots allt mycket bättre för konsumenten att det hålls "in-house" då kostnaden inte hamnar på konsumenten till någon del. Men helt rätt att det inte säger något om felfriheten, men Billigast för konsumenten listan vore helt korrekt. Sen som säkerligen många påpekat, är det ju intressant att veta om undersökningen är viktad, VW säljer ju tex många fler bilar än Mazda, tex 12 felaktiga VW och 1 Mazda kanske trots allt tyder på att Mazda är mer benägen att gå sönder än VW, if you follow.

#225
2017-02-14 17:42

Anmälda skador per 100 fordon/år står det vid grafiken.

#226
2017-03-20 10:56

Tror att miltalen spelar en stor roll. Vissa bilar körs längre sträcka per år än andra. Så det påverkar naturligtvis skadefrekvensen !

#227
2017-03-22 12:12

Skadorna som går på försäkring är ju i regel max 6år eller 10000 mil,sen så är det skador per 100 sålda bilar, därför är det dåliga grejer som går sönder så snabbt, bra att det blir redovisat ,det borde även ge utslag på försäkringspremierna. Japaner och Koreaner har tydligen bästa grejorna.