Bild
Nästa artikel
En stegrande häst på uppfarten signalerar status när det rör sig om bilmärken, enligt svenskarna.

Bilarna med högst status

Nyheter

Svenskarna har rangordnat vad du ska ha på uppfarten om du vill imponera.

Att äga en Ferrari, alternativt en Lamborghini eller Porsche är de största statusmarkörerna enligt svenska folket. Det visar en ny undersökning som Sifo gjort bland 1775 personer på uppdrag av KVD Bilpriser. Förutom sportbilarna anses det även prestigefyllt om det står en Tesla, BMW, Mercedes eller Lexus på uppfarten.

Generellt sett är bilen en starkare statussymbol utanför storstäderna. I Stockholm och Malmö uppger 14 procent att bilen är en av de tre viktigaste statusmarkörerna. Utanför storstäderna är det 21 procent.

För männen är bilen mer betydelsefull än för kvinnor när det gäller att befästa social rang. Hos män är vilken bil man kör tredje viktigaste statuspryl, efter bostad och karriär. Kvinnor anser den inte vara lika essentiell: hos dem hamnar den först på sjätte plats, efter bostad, karriär, utbildning, hälsa, och resor.
 
Diskutera: Vilket eller vilka bilmärken anser du vara prestigefullt?
 

Lista: Mest statusfyllda bilfabrikaten

1. Ferrari
2. Lamborghini
3. Porsche
4. Koenigsegg
5. Tesla
6. BMW
7. Mercedes-Benz
8. Lexus
9. Audi
10. Land Rover
11. Volvo
12. Jeep
13. Chevrolet
14. Chrysler
15. Mini
16. Toyota
17. Volkswagen

Kommentarer

#1
2017-03-20 10:04

Är inte Volvokombi högsta status för en svensk??

#2
2017-03-20 10:27

Lexus, BMW, Mercedes.

#3
2017-03-20 10:30

Skulle aldrig någonsin köpa en bil för att kunna imponera på grannarna. Skiter fullständigt i vad de tycker om min bil.
Men skulle jag köpa en bil som imponerar på mig så skulle det bli någon av Aston Martins modeller.

#4
2017-03-20 10:40

Shogun - skall vi tolka det som att det är en Lexus och en BMW (kombi) som står på din garageuppfart numera...:)
F ö håller jag med Hacken om att mitt bilköp inte har nåt med grannarna att göra utan valet är uteslutande beroende av mina egna krav. Är nog lite för gammal och luttrad för att tro att man tjänar status på ett mera "status-betonat" bilmärke.

#5
2017-03-20 10:42

Min närmaste granne jobbar hos en Mercedesåterförsäljare så han har alltid det senaste och dyraste på uppfarten. Jag är imponerad av utbudet givetvis men statusmässigt ligger jag snäppet högre eftersom jag har råd att köpa min egen bil. :-) Skulle jag vilja blända grannarna skulle jag nog satsa på en RR Dawn eller varför inte en Bentley Mulsanne?

#6
2017-03-20 11:04

Riktig status är att inte behöva någon bil överhuvudtaget. Jag imponeras mycket mer av de som styrt upp sitt vardagsliv så att de klarar sig utan bil, än om någon har en Ferrari i garaget.

#7
2017-03-20 11:16

Jag lade fram för min fru för några år sedan att vi kanske skulle försöka vara utan bil och bara hyra när det behövdes och blev genast idiotförklarad så det blev att fortsätta att ha bil (ärligt talat trodde hon först att jag skämtade och skrattade gott åt det). Idag kan jag omöjligt föreslå att vi skall vara utan bil för jag har Mc och vill definitivt inte vara utan Mc och kan vi ha Mc så kan vi ha bil säger frugan. Jag tror annars att med lite uppoffringar och planerande så kan man vara utan bil om man verkligen försöker.

#8
2017-03-20 12:38

Vi har gått ned till en bil från två, pga platsbrist. Lägre än så sträcker jag mig inte. En Twizy skulle jag kanske också kunna ha plats med...det skulle vara en statushöjare hos vissa kanske.

#9
2017-03-20 12:43

Det måste vara pöjkarna i keps som trängt sig före i kön....
Status är en redig och förnuftig bil av tyskt eller svenskt märke.
Skratt är alla amerikaner, och diverse extrem bilar som man inte ids orka namnen på.
Likgiltigt är alla Asiater.

#10
2017-03-20 12:50

Såg en sådan där tvålkopp vad det nu är fast vit i går i typ samma miljö.
Tänkte som så att jaha ännu en kokaberra som fått hybris o sitter på kåken om ett par år.

#11
2017-03-20 13:14

En boende på min gata är impad av min Toyota Avensis -16!

#12
2017-03-20 13:57

Jag kan ju tycka att min grannes Volvo 444 -54 som han rustat upp från vrak till utställningsskick helt på egen hand ställer vilken Ferrari eller Rolls som helst i skuggan.

Alla bilar kan ju köpas bara man har pengar, hantverksskicklighet smäller högre i min värld...

#13
2017-03-20 14:27

Minst status måste en taxibil ha

#14
2017-03-20 14:56

Stoor, vid en sådan gata höll jag på att bli boende en gång, men när jag såg vilka grannar jag skulle få, avstod jag.

#15
2017-03-20 16:42

Äntligen fick jag reda på att en Volvo 343 har högre status än en Volkswagen Passat -17.
Kan undra hur den exakta frågeställningen löd.

#16
2017-03-20 16:43

Jag har för länge sedan insett att det inte finns någon bil på uppfarten som kan imponera på grannarna. Däremot brukar ofta bilar med hög status få repor i lacken... Så visar tydligen många sin uppskattning. Andra nöjer sig med snorkiga kommentarer... Med en lågstatus bil så slipper man sådant och det tycker jag är lyxigt. ;)

#17
2017-03-20 16:55

Jag fattar inte vad det är för sorts "skönhet" som folk ser i en bullerburk som tex Lamborghini, eller Ferrari som låter som f-n? De är ärligt talat dessutom väldigt fula! Min diesel Toyota Avensis -16 är otroligt snygg, smäcker och är designad som en vacker vedkil med en läckert smidd och välformad baklucka med ett smalt kromat, elegant bakluckehandtag som sträcker sig mellan bakluckans välsvarvade baklyktor.

#18
2017-03-20 18:06

Jag skaffar inte bil för att imponera, jag skaffar den för att jag behöver den, och/eller gillar den.

Och visst skulle jag kunna leva med en Koenigsegg, men då för att jag tycker den är läcker och är ett imponerande bygge. Vad grannen tycker om den struntar jag i.

Å andra sidan ska/kan man inte diskutera smak. Huvudsaken måste väl vara att folk är nöjda med sitt val...?

#19
2017-03-20 18:15

Jag anser att en helt eldriven bil ger hög status på garageuppfarten. Helst en Tesla, men även av annat märke. En Ferrari, Porsche eller Lamborghini är inget som jag personligen blir direkt impad av.

#20
2017-03-20 18:21

För mig är status (Egen) just den bil jag äger och har köpt kontant och slipper svälta för att få ihop till avbetalning + ränta.

#21
2017-03-20 19:30

Kanske det är så Focus - om det stod "Avbetalning" på bilen eller "Kontantköpt" så kanske det såg lite annorlunda ut på våra garageuppfarter - dock inte på vår...:)

#22
2017-03-20 20:03

Vem som helst som har ett fast jobb, kan ju låna pengar till en bil. Kan inte förstå det statusfyllda i det? I princip vem som helst kan äga en BMW tex.. Verklig status är att inte bry sig om vad som anses fint i andras ögon! Måste vara nåt fel när ett bilmärke kan betyda så mycket för självkänslan hos folk..

#23
2017-03-20 20:22

Frågan är ju hur frågan ställdes? Antingen har frågan varit vad man tror att andra uppfattar som statusbil eller vad man själv tycker är en statusbil. Den senare frågan gör det oförklarat varför tex Toyota och Volvo ligger på listan. ;-)
Jag är inte ute efter status. Men jag skulle inte tacka nej till Ferrari, Aston eller annan supersportbil.
Nu är förvisso uppfattningen om skönhet subjektivt men om man som Stoor tycker att en Toyota är vackrare än en Ferrari, eller annan sportbil, ja då är man blind eller så är det något sjukt i världen. Då antar jag att man inte ser skillnad mellan en kvadrat och cirkel...

#24
2017-03-20 20:44

Rutger Jönåker

Men då blir skalan plötsligt väldigt glidande och snäv! Det räcker med en redig bil som inte är som alla andra har och någon måste bara fram och skoja till det.
Detta är ett tråkigt fenomen och bidrar säker till att folk helst väljer att färdas i en grå mus lik alla andras gråa mus.

#25
2017-03-20 22:34

Peter B - kanske dags att koppla ihop denna tråd med tråden "Varför kör folk SUV"... Alltså att man upplever det som mera statusfyllt ? F ö håller jag med dig i ditt inlägg #22. Status är nog viktigare för många än vad vi vågar säga - även status "på avbetalning".

#26
2017-03-20 22:58

Vad är det för status med en SUV??? Fula och trånga och opraktiskt. Men det kanske det man vill förmedla!? Tycker mest synd om dessa människor. Jag drar inte alla SUV över en kam här, men en Peugeot 2008 tex fyller ingen funktion över en 208... bara så onödigt.

#27
2017-03-20 23:02

Vargen - nu talar vi inte om "lågvolym-bilar" som 2008 som knapp ens kan räknas in i SUV-kategorin utan de modeller som säljs mest som tjänste-/företagsbilar - typ XC60 eller motsvarande Audi/BMW-modeller. Tror knappast att ägarna anser dessa som "fula".

#28
2017-03-20 23:04

Tvärnit - visst är det ett tråkigt fenomen. Mycket tråkigt.

#29
2017-03-21 07:56

Focus: bra poäng! Har heller ingen skuld på nån bil. De är betalda. Eller nån annan grej för den delen, bara bostaden. Vilken säljare av lån har svårt att fatta. - Har du inga lån??? - Jo, bostaden. - INGA andra??

#30
2017-03-21 08:42

En vanlig svensk barnfamilj har sällan 300.000-400.000:- att lägga upp kontant vid ett bilköp men de är inte sämre för det.

#31
2017-03-21 10:36

Helt rätt Hacken - men behöver man verkligen i så fall en bil för 400.000 kr som tappar i stort sett halva värdet på 3 år - alltså runt 5000--6000 kr/månad i beskattade pengar och då bara i värdeminskning (om man köpt bilen som "privatköpare") ? Även om det är väldigt känsligt att diskutera så tror jag att känslan av "status" tyvärr styr många bilköp...

#32
2017-03-21 13:36

Pi, jag tror inte att folk tänker på hur mycket av sina beskattade löner de behöver betala för att köpa en ny bil.
Det är som du säger att status styr mer och mer vid bilköp för många.
Behöver man låna pengar till bil så är det ännu värre att köpa bil för säg 400.000 för det blir en hel del ränta att betala in.
Jag köper hellre billiga bilar för jag gillar inte tanken att en stor del av lönen skall gå till något som tappar så mycket i värde som en bil.
Mitt senaste köp var ett av mina bästa köp för bilen hade gått endast 300 mil vid köp och med rabatter och inbyte hamnade jag på ett inbytespris på 115.000:- och då fick jag en bil jag fortfarande efter 5400 mil är mycket nöjd med. Sen är det ju inte fel att bilen är miljöklassad och har billig skatt och låg bränsleförbrukning. Detta var mina prioriteringar och inte vad grannen skulle tycka om min bil.

#33
2017-03-21 13:47

Pi, men vi tar tex XC60 som är precis på måtten utvändigt är lika stor som en Octavia. Varför tycker man en sådan bil är status? Den släpper nog ut 30-50% mer än en bil i samma storlek. Den lastar minimalt, och på alla sätt opraktiskt och dålig för både miljö och säkerheten för oss andra i trafiken då den väger 2 ton. En av Sveriges mest sålda bil, med alla brister. Vart kommer status med en sådan bil ifrån???

#34
2017-03-21 13:50

Våra prioriteringar tycks relativt lika, Hacken. Det finns som sagt mycket annat kul här i livet som är synd att försaka bara för att kunna visa upp en fin och dyr bil på garageuppfarten...:)
OK - de som har och blir över i pengapåsen må göra precis vad de vill med slantarna och då kanske vi får njuta av en Lambo på garageuppfarten bredvid vår men jag tror att många av oss övriga kanske överskattar bilbehovet - eller behovet av "bil-status".
Vargen - statusbegreppet är nog nåt som i detta fall ligger mera i ägarens ögon än i den utomstående betraktarens. Och som jag redan nämnt - att diskutera status i samband med bilköp är väldigt känsligt för många.

#35
2017-03-21 15:28

Prestige vet jag inte..en snabb titt i transportstyrelsens register slår snabbt hål på grannarnas nyinköpta "lyxbilar".. med avbetalningar på 8 år..
Prestige i bilar tycker i allafall jag har minskat mer och mer..

#36
2017-03-21 16:14

Nåja mw73 - de "lyckliga" ägarna räknar kanske inte med att grannarna skall kolla hur bilen är finansierad...:)
Och jag tror inte ett ögonblick på att "prestigen" i bilköpen har minskat - snarare tvärtom.
Den dag vi klart ser att svenskarna köper fler och fler lite mindre bilar - som sker i södra Europa - den dan kanske vi kan börja diskutera att prestigen minskat.

#37
2017-03-21 20:17

Styggavargen kan vara lugn. Nya XC60 kommer om möjligt att vara inblandad i ännu färre olyckor än nuvarande. Och det är i sig en bedrift, dåXC60 fortfarande inte har ett liv på sitt samvete ( med rätt konfig).;-). Så Vargens hat bygger inte på empriska data eller ingenjörsmässig metodik, utan grundar sig i känslor och en fundamentalism liknande den man brukar hitta hos radikala krafter.
Miljön är heller inget argument. Nya XC60 går att få som laddhybrid, med betydligt bättre miljöprestanda. Särskilt om man kör i tätort ( Vargen lägger ju all sin enerig på en komponent och missar härigenom vad lokala utsläpp har för påverkan på hälsa och miljö). Och sådan desinformation måste alltid bekämpas eftersom den både är samhällsfientlig som ekonomiskt vanvettig. . MVH AL

#38
2017-03-21 23:23

Förvisso desinformation om att XC60 skulle vara en så fantastisk bil...

#39
2017-03-22 07:14

Det är ett annat resonemang Axa. Man kan tycka och tänka fritt. Men om man inte förmår backa upp påståenden men någon form av empiri så framstår man som en dogmatiker. XC60, som Vargen valde att hänga ut, är nämligen nära på marknadens säkraste bil och i hybridversion dessutom snällare mot folks hälsa än en Octavia, eller något annat. MVH AL

#40
2017-03-22 07:55

Fast att en XC60 i hybridversion drar så mycket mindre än t ex en Octavia är nog en sanning med mycket stor modifikation. Jodå - kör man typ 3 mil eller så och kan ladda sen så är det sant men kör man mycket långkörningar så är nog en Octavia med motsvarande motortyp (diesel eller bensin - vet inte vad som sitter i XC60 hybrid) - lika snål på dropparna. Såg en undersökning i AMS igår som visade "överförbrukningar" på laddhybrider i storleksordningen 150--230 %. Sen gissar jag att entré-biljetten för att bli ägare till en XC60 Hybrid är "något" högre än för en vanlig Octavia - om vi skall fortsätta med den jämförelsen.

#41
2017-03-22 15:04

Tycker det är ett stort problem i trafiken detta med status, i alla fall i Stockholm.
Har man en bil med låg status får man sämre behandling av sina medtrafikanter, det är helt galet.

#42
2017-03-22 23:00

Pi; om du ställer en Octavia på tomgång inne i ditt garage och stänger dörren så tar det inte lång tid innan du får allvarliga symptom som till och med kan leda till döden. Avgaskoncentrationen blir nämligen så hög att du inte överlever. Gör sedan samma procedur med en XC60 laddhybrid så ser du att du kan överleva i timmar därinne, just eftersom den inte använder motorn. Denna problematik är det stora bekymret idag. Folk i urban miljö mår dåligt av avgaserna och det gäller alldeles oavsett den deklararerade förbrukningen ligger på 0,4 eller 0,8 l/milen.
Det är därför som det ensidiga fokuset mot utsläpp av växthusgaser är idiotiskt och till och med kontraproduktivt. Dels eftersom det är verkningslöst att minska på utsläpp av fossila bränslen, men också då det helt tonar ner övriga miljöproblem. Därför är en XC60 hybrid också ett hälsosammare val än vilken Octavia som helst, trots sin högre vikt, att det är en SUV och avskyvärda fyrhjulsdrift. MVH AL

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!