Bild
Nästa artikel
Den här bilen, kallad 01, ser vi i Europa först om två år, och då inlendningsvis på Berlins gator.

Berlin europeisk startpunkt för Lynk & Co

Nyheter

Svenska ingenjörer har varit med och utvecklat bilarna, men Sverige är inte aktuellt som första etableringsplats för Volvokusinen.

När Lynk & Co nyligen offentliggjorde 01 i produktionsform och konceptet på 03 berättade de att bilar börjar levereras till den kinesiska marknaden senare i år. Till Europa kommer de först 2019, ett år försenade utifrån de ursprungliga planerna, enligt uppgifter till Automotive News.

Väl i Europa blir det Berlinborna som får första tjing på fordonen. Det beror enligt Lynk & Co:s vd Alain Visser på företagets affärsidé till stor del bygger på att bilarna ska kunna delas mellan förare.
– Eftersom Lynk & Co blir första märket att erbjuda sina kunder möjligheten att dela sina bilar när de inte används börjar vi i städer med högt genomslag av delningsekonomiska tjänster. Så det betyder Berlin i Europa och San Francisco i USA, säger Alain Visser.

Det är crossovern 01 som börjar säljas först. Den är designad och framtagen i Göteborg av Volvos och Geelys gemensamma utvecklingsgrupp CEVT och byggs på Volvoplattformen CMA. Konceptet 03 som visades i Kina ska lanseras där 2018. Några kanske höjde på ögonbrynen över ordningsföljden i modellprogrammet, eftersom det inte offentliggjorts någon 02 än. Enligt Automotive News källor kan det röra sig om en sportig halvkombi.  
 
Diskutera: Hur tror du att det kommer att gå för Lynk & Co i Europa?
 

Kommentarer

#1
2017-04-20 15:12

Jag tror att det blir knepigt att få in den här på marknaden i Europa, ett helt okänt märke som låter som namnet på en tillverkare av riskokare.
Att de har samma ägare som Volvo väcker knappast samma intresse som i Sverige.

#2
2017-04-20 17:58

Dela fru, okej. Dela bil, aldrig!

#3
2017-04-20 20:07

Vad menar de mer exakt med att deras bilar lämpar sig för att dela med andra? Är det något som med Volvos nya modeller att du kan överlåta en bil med hjälp av en mobilapp? Det bör väl finnas någon mer finess som gör att Lync & Co står ut från andra? Det verkar lite märkligt att de väljer att poängtera den här nischen även för europeiska kunder för hur vanligt är det här att du delar bil med någon annan än din familj? Namnen på både bilmärket och modellerna är förövrigt oerhört tråkiga och intetsägande. Bilarna är inga vackra skapelser de heller, suven ser ut som en blandning mellan Nissan Juke och Porsche Cayenne.

#4
2017-04-20 22:00

Ett nytt märke med mer krom, mer plast, mer motor, mer vad-som-helst kanske kan lyckas men Lynk som verkar ha samma allting som alla andra men ingen historia och inga gamla lojala kunder... Jag tror det blir tufft för Lynk.

#5
2017-04-23 12:20

Lynk kommer kånka. Hopplöst. Kidesen köper Inga bilar och farbror Åker Dacia eller Benz.