Bild
Nästa artikel

Bentayga Speed – världens snabbaste suv

Nyheter

Bentley hävdar att de lyckats med konststycket att ta fram den snabbaste produktionssuven någonsin.

Noll till hundra på 3,9 sekunder och en maxhastighet på 306 kilometer i timmen. Det har du att vänta dig om du sätter dig bakom ratten på en Bentley Bentayga Speed. Motorn är en 6-liters W12 med 626 hästar och 900 Newtonmeter i maximalt vridmoment.
 

Med Bentayga Speeds intåg knuffas Lamborghini Urus ned från tronen som snabbaste suven. Slagen med ynka 1 kilometer i timmen kan Urus köra max 305 kilometer i timmen. Däremot är Urus fortfarande kvickast när det gäller att accelerera från noll till hundra, vilket tar 3,6 sekunder. 

Bentley Bentayga Speed visas upp på bilsalongen i Genève nästa månad och börjar säljas senare i år. Det som skiljer den från vanliga Bentayga är bland annat ett specialutformat sportläge, mörktonade strålkastare och front, Alcantaramaterial på insidan och ordet ”speed” inpetat lite här och var på bilen. 

Diskutera: Vad tycker du om Bentley Bentayga Speed?

Kommentarer

#1
2019-02-19 13:01

Inom 5 år slår elbils-asteroiden ner och utrotar dessa fossil-dinosaurier för gott.

#2
2019-02-19 16:27

Inom 5 år finns det säkert ett flertal elbils-avarter som vill överta tronen när det gäller att bygga totalt onödiga och miljöbelastande bilar. Men ha förtröstan, efter ytterligare några år när `självköreriet´ blivit vardag kommer bilarnas prestanda bli mer standardiserad
och vi slipper dessa monster-bilar vad de än drivs av.

#3
2019-02-19 16:27

Tesla model X är snabbaste suv från 0-100km/h. Den gör det på 3,1s. Tyvärr har jag ingen koll på maxhastighet - kommer aldrig dit ändå.. Men inga cylindrar eller fossilt bränsle behövs för att slå Bentley´n och Lambo´n i snabbhet!.. ;-)

#4
2019-02-19 16:33

Tesla är ingen bil - det är en eldriven symaskin.

#5
2019-02-19 16:51

Teslan tappar så fort du kommer över 150 km/h, då är den frånkörd, och toppar 250 i sitt värsta utförande, visserligen en hastighet som är långt från slö, men det är i helheten de bedömer här verkar det som. Men rent acc 0-100, ja då har du rätt Bilräven att Teslan är snabbaste "Suv".

#6
2019-02-19 18:51

kommer 15 år försent..

#7
2019-02-20 11:33

Mattse är inne på dramatiska förändringar med mackdöd och fossilbilsdöd. Jag tror att det kommer att hända saker men inte alls så dramatiskt utan snarare utdraget. Bara en sådan sak som att vi har mellan 80-90.000 husbilar i Sverige som inte försvinner i en hast utan behålls länge. Och bortåt 300.000 husvagnar som ska dras runt på vägarna - eller inte alla förstås. Alla fritidsbåtar med inombordsmotorer som går på diesel, segel och motorbåtar. Hur många gamla USA-bilar med stora V8:or ska luftas varje sommar på träffar mm?

Så det lär finnas utrymme för en och annan dinosaurie-SUV även i framtiden misstänker jag.

#8
2019-02-20 11:53

Man har lyckats ta fram den snabbaste suven, men också den fulaste....i mina ögon, så man inte sårar någon....

#9
2019-02-21 19:19

Eller så köper man sporthoj; billigare, snabbare, roligare...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.