Bild
Nästa artikel

Begagnade elbilar blir fler och billigare

Nyheter

Andrahandsmarknaden för laddbara fordon växer så det knakar. Här är bilmodellerna som säljer snabbast.

Under första kvartalet 2019 ökade utbudet av elbilar med 167 procent jämfört med månaderna januari till och med mars 2018. Detta enligt statistik från köp- och säljsajten Blocket Fordon.  
– Försäljningstakten på elbilar är också hög, där var fjärde säljs inom en vecka även om det mattats av någon procent jämfört samma period i fjol som en naturlig följd av det stora utbudet, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Blocket.

Bilen som är hetast bland köparna är Volkswagen e-Up. På topp tio hittar vi också en hel del Teslor och Blocket ser att priserna för dem överlag har gått ner. Suven Model X har till exempel minskat sitt medianpris med 85.000 kronor. 

– Många har fått upp ögonen för elbilar och i takt med att folk också vill ställa om från fossildrivna bilar har utbudet på andrahandsmarknaden ökat rejält, vilket resulterat i att priserna också generellt gått ned. Så för den som vill skaffa en begagnad elbil är det ett gynnsamt läge och med tanke på klimatdebatten och elbilarnas utveckling spår vi att trenden kommer hålla i sig, säger Tero Marjamäki.

Diskutera: Skulle du kunna tänka dig en elbil som din nästa bil?
 
Snabbast säljande elbilar kvartal 1 2019:

(Placering, bilmodell, medianpris)

  1. Volkswagen e-UP (142.000)
  2. Tesla Model 3 (724.000)
  3. Tesla Model X (995.000)
  4. Kia Soul (255.000)
  5. Volkswagen Golf (339.000)
  6. Tesla Model S (685.000)
  7. BMW i-serien (375.000)
  8. Renault Twizy (117.000)
  9. Nissan Leaf (229.000)
  10. Renault Zoe (232.000)

Källa: Blocket

Kommentarer

#1
2019-04-23 13:22

Andrahandsvärdet på elbilar med blodsbatterier lär fortsätta sjunka. Vem vill köpa en begagnad bil där ett nytt blodsbatteri (garantin tar slut efter vanligtvis åtta år) kostar 100 000 SEK och ibland mer? När företag som Volvo bara garanterar 55% av laddtiden och du kan få ett med 60% som utbyte. Nej, det borgar inte för några goda andrahandsvärden det inte.

Ja, om de inte gjort en Tesla och spontanbrunnit innan dess ;)

.

#2
2019-04-23 14:10

Elbil, knappast, absolut ingen med begagnat batteri!

#3
2019-04-23 14:29

@klarsynt tror du att ditt användande av epitetet blodsbatterier får dina kommentarer att verka mer sakliga?

#4
2019-04-23 15:38

Klarsynt
Grattis! Huvudlös generalisering utifrån ett fall gällande Tesla...

#5
2019-04-23 17:40

Jag har hört att de flesta begagnade elbilar går till Norge.

#6
2019-04-23 17:52

El-bilar generellt är löjligt dyra! Det bör vara hybrider, med el, och omkoppling till bensin! Då är det intressant! Sen framåt sett, kommer det nya innovationer, som nu de flesta vet! Renodlade el-bilar med batterier, är out of order!

#7
2019-04-23 18:38

@ Johan Rikardson

Nya också, i form av leasingbilar. Med tillhörande skattepengar i subvention från dig och mig. Det är viktigt att betala skatt så vi kan subventionera de fattiga norrmännen.

.

#8
2019-04-23 20:39

Om vi vill skyffla pengar till Norge (och andra oljeexportörer) i långsammare takt kan vi enkelt göra det genom att snabba på bytet till elbilar. Då slipper vi köpa så mycket olja av dem.

Visst bör man läsa på lite innan man importerar en bil. Men annars är det väl bara att köpa en elbil i Norge, det finns ett mycket stort udbud där.

#9
2019-04-23 21:45

Men är det någon vettig människa som tar 'Klarsynta kommentarer på allvar?

#10
2019-04-24 07:38

Sverige är lite märkligt, vi har bidrag och subventionerade tjänster och produkter. Allt detta istället för att marknaden får anpassa priset för landet? Nu vet jag inte mycket om ekonomi, men priserna här i Sverige är oftast väldigt höga än jämfört med andra länder. Vi tex inte producera produkter billigare än låta någon aktör köra produkter ifrån tex södra Europa hit. Jag tror hela skattesystemet borde göras om, och fler måste betala istället för att kringgå systemet för att slippa skatt. Tänk om lägre skatt för alla innebär ökade intäkter till staten (oss)!?

#11
2019-04-24 10:10

Det är inget konstigt i att begagnatpriserna sjunker, ingen vill betala för tre år gammal teknik och utslitet batteri. Utvecklingen går snabbt och det är som med datorer och telefoner, nästa år kommer en modell med bättre prestanda och till samma eller lägre pris.

#12
2019-04-24 14:12

107Carlsson,
Att priserna går ner har snarare med ålder på bilarna att göra än dina fantasier kring tekniken. När det gäller Tesla Model X så sänktes nypriset med några hundratusen nyligen. Sånt kan påverka äldre bilar.
Än så länge är det väl ingen elbil som har sämre andrahandsvärde än motsvarande fossilbrännare?

#13
2019-04-24 23:42

Styggavargen: Nog första gången jag hållt med om något du skrivit.......jag är övertygad om att lägre skatter, och med det ökad köpkraft och ökad möjlighet för företag att utvecklas skulle öka den totala skatteinkomsten till staten betydligt. Men säg inte så högt med den styrning vi har i landet....

#14
2019-04-25 09:39

Vargen - "lägre skatt för alla" (utom för våra pensionärer och arbetslösa) har väl tillämpats många år nu i form av s k jobbskatteavdrag om det ev gått dig förbi. F ö tycks ju just nybilpriserna vara relativt låga i Sverige numera vilket framgick av en undersökning jag läste häromveckan. I alla fall billigast av länderna i vårt närområde inkl Tyskland.
Sen finns det givetvis flera typer av subventioner som man kan ställa sig tveksam till - t ex ROT- och RUT-avdragen - som mest verkar ha varit ett sätt för utförarna att öka sina priser på. Liksom tidigare elcykel-subventioner och möjligen också nuvarande subventioner på elfordon. Fordonssubventionerna har väl dock tanken att vi skall välja miljövänligare fordon trots att dessa i dagsläget är dyrare men risken är att man istället konserverar de högre priserna och därmed
ökar marginalerna för biltillverkarna. Sen pågår tydligen ett jobb för att hindra flykten av nästan nya, subventionerade fordon ur landet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.