Bild
Nästa artikel

Bättre körställning i nya Duster

Nyheter

Äntligen går det att ställa in ratten i djupled på Dacias uppdaterade suv.

För några veckor sedan berättade Renaults budgetmärke Dacia att Sverigefavoriten Duster ska förnyas. Då fick vi inte se insidan, men nu berättar biltillverkaren mer om vad som ändrats där.

När Vi Bilägare provkörde Duster senast, så var en av minusposterna att det inte gick att justera ratten i djupled, bara i höjdled och att det därför kunde vara svårt att hitta en bra körställning. Nu har Dacia ändrat på det. Andra saker som kunderna efterfrågat och som lagts till är backkamera med runtomsikt, dödavinkelvarnare, krockgardiner automatisk klimatanläggning och automatisk helljusaktivering.

Nya pianotangenter ovanför klimatkontrollerna.

Förarmiljön är omarbetad på flera sätt. Mittkonsolen sitter högre upp och handbromsen har flyttats, vilket gör att det blir mer förvaringsutrymme. Under multimediasystemet sitter nya pianotangenter kontrollerna och klimatanläggningens rattar matchar de tre luftventilerna som är placerade överst på instrumentbrädan.

Dacia Duster lanseras i början av 2018 i Sverige. Det finns två bensinmotorer och två dieslar att välja mellan. På bensinsidan är det SCe 115 (2WD version) och TCe 125 (2WD och 4WD versioner) med manuell växellåda. Dieselmotorerna är dCi 90 (2WD version) och dCi 110 (2WD och 4WD versioner) båda med manuell växellåda och dCi 110 motorn med EDC automatisk växellåda.
 
Diskutera: Vad tycker du om Dacia Duster?
 

Kommentarer

#1
2017-09-13 14:11

Fattigmans-SUV

#2
2017-09-13 14:15

Fortfarande ingen automatlåda till bensinmotorerna? Då går den fetbort, trots helt inställbar ratt...

#3
2017-09-13 14:17

Jag har aldrig haft en bil med ratt justerbar i sidled...
Höjd och djup, däremot.

#4
2017-09-13 14:41

Nu har de rått bot på mina punkter som gör att jag inte vill köpa. Längdsjustering av ratten är obligatoriskt. Automatisk kyla ett nästanmåste. Har haft en bil med manuell inställning. Det bli ALDRIG rätt och man ska pilla på den stup i kvarten. Trafikfarligt. Om stolen fått lite mer stoppning och ljuddämpningen justerad så varför inte? Duster är kul.

#5
2017-09-13 14:45

Mäkinen, var står det om ratt justerbar i sidled?

#6
2017-09-13 14:50

Artikeln är ändrad nu. Till en början med stod det att ratten var justerbar i sidled.
Vilket som sagt är lite ovanligt.

#7
2017-09-13 15:01

Ja nu ser det ut men att Dacia har till vana att i reklam att lyfta fram interiören när det gäller djup o glans och material men när man väl ser dem på riktigt så är det mer som insidan på en askkopp och ni ska tro att jag sökt dem så som på bild och att ingen har dem.

#8
2017-09-13 15:05

@Axelman

Om du tycker det är trafikfarligt med att ändra inställning på klimatkontrollen så är det väl inget mot att allt flyttas till en mittmonterad skärm, nuförtiden? :)

.

#9
2017-09-13 17:57

Jag ändrade om ratten i sidled, hann inte säga till. Har inte koll på riktningarna idag.

#10
2017-09-13 19:03

Wow..

#11
2017-09-13 22:01

Tjaa den duger tycker jag utan att ha provat den. En bil ska man kunna använda praktiskt då är det bra om priset inte är för högt. Att ha en bil som man ska titta på och skryta med har jag aldrig förstått. Undrar vad man får dra? Släpvagnsvikt?

#12
2017-09-14 09:29

Automatisk helljusaktivering???

#13
2017-09-14 10:14

Utsidan ser bra ut men det är fortfarande lite för mycket öststat interiört..

#14
2017-09-14 12:19

Det ÄR en billig bil, och som sådan är den inte oäven.
Faktum är att ergonomin vinner en hel del på frånvaron av krom och aluminium. De rejäla knapparna är en fördel gentemot desingintegrerade reglage med fnuttiga symboler (eller ännu värre – text). Instrumenten är rena utan kontrastnedsättande ringar i olika toner och kulörer.
Men jag gissar att det är en outhärdlig bullerlåda.
Annars klart intressant.

#15
2017-09-14 14:20

Precis vad man behöver. Inget onödvändigt krafs, dvs helt utan penisförlängningseffekter. Hoppas att fler tillverkare hänger på trenden!

#16
2017-09-16 10:52

Dom lortiga Renault motorerna saknar ju avgasrening! Köp inte skräpet