Bild
Nästa artikel

B som i mildhybrid

Nyheter

Volvos nya drivlina får beteckningen B. Dessutom är laddhybriden T4 Twin Engine på ingång.

Volvo har tidigare berättat att de med start 2019 ska elektrifiera sin bilflotta. Det finns tre nivåer av elektrifiering: elbilar, laddhybrider, eller de förväntade volymsäljarna: mildhybrider. Att ladda med sladd går inte, men förbränningsmotorn tar hjälp av ett 48V-system som kan ge en elektrisk knuff vid behov och laddas upp av energi från när bilen bromsar. 

Biltillverkaren har bestämt sig för att kalla denna drivlinekonfiguration för B och den påstås kunna sänka bränsleförbrukning och utsläpp med upp till 15 procent vid körning under verkliga förhållanden. B står för "Brake-by-wire" och det har att göra med systemet som kan ta tillvara på energi från inbromsningar och sedan omvandla den till el. Motorn hamnar först i uppdaterade XC90 samt i XC60. På XC90 är det antingen B5, som kombinerar mildhybrid med bensin eller diesel, eller B6, som är mildhybrid + bensinmotor. På XC60 är det tidigare nämnda alternativ, plus B4 som är en diesel med mildhybridteknik. 

Volvo passar samtidigt på att berätta om sina laddhybrider: De befintliga T8 och T6 Twin Engine har försetts med nya batterier och bromsåtervinning, vilket gör att räckvidden ökar med upp till 15 procent. T5 Twin Engine gör sin debut i lilla suven XC40 och längre fram lanseras ytterligare en laddbar variant: T4 Twin Engine.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos mildhybrider och laddhybrider?
 

Kommentarer

#1
2019-02-25 08:24

Volvos "elektrifiering" är med andra ord en hoper PK-floskler. Som väntat, ty blodsbatteribilar är ju rena idiotin och Volvo med flera hade aldrig gjort dem om inte de, av våra politiker, uppsatta reglerna hade favoriserat dem.

.

#2
2019-02-25 09:26

Undra vad T4 och T5 får för räckvidd på el, I en typ V60 om de kommer i den bilen. Får hoppas den är bättre än på T8 iaf.

#3
2019-02-25 10:26

Marketing hokus pokus.

#4
2019-02-25 11:53

Det är lite "B" med oladdbara hybrider.

#5
2019-02-25 12:07

Mildhybrid??? Skojare

#6
2019-02-25 15:21

K_Klabbe. Ingen alls, då det är mildhybrider man talar om. Tänk Toyota 1999.

#7
2019-02-25 15:42

Det man skall komma ihåg är att hybrider bara är en "nödlösning" innan de riktiga elbilarna sätts i produktion. Hybrider är i grunden både ineffektiva och kördynamiskt sämre än en renodlad elbil. Därför är det få tillverkare som satsar utvecklingsresurser på hybrider. Istället lägger man allt krut på elbilarna och Volvo är inget undantag från den regeln.

MVH AL

#8
2019-02-25 15:49

lsoderlund, nej jag menar inte mildhybriderna, de benämns ju B5 och B6 och går nog inte att köra på enbart el. Men artikeln talar också om T5 och T4 twin engine som är laddhybrider. Kanske Volvo sagt något om räckvidd för dessaäven om det inte står i artikeln.

#9
2019-02-25 16:44

Som svar på frågan; Ett virrvarr! Och framförallt ingen framtid med "bland-hybrider". Ren el blir framtiden oavsett hur batterierna tillverkats, tror jag.. Kommer aldrig att köpa en hybrid oavsett. Förstår inte att Volvo och Polestar satsar så mycket på denna kombination..

#10
2019-02-25 17:49

Bilräven. Det gör man inte. Volvo lägger i stort allt sitt krut på elbilar.

Hybriderna blir inte långvariga, vare sig hos Volvo eller hos någon annan.

MVH AL

#11
2019-02-25 19:40

A.L.
Hur kan du säga det? - förutom diverse Volvo hybrider som finns nu eller snart, så investerar ju Polestar stort i byggandet av Polestar 1 i Kina... https://www.polestar.com/news/start-of-construction-for-the-polestar-pro...

#12
2019-02-25 20:51

Med min pendling och privatliv skulle det för mig fungera bra med en laddhybrid, tex Golf GTE.
Däremot mildhybridsystem vette 17 varför man ska ha? Då kan man ju lika gärna gå ner i motorstorlek med snålare förbrukning.

#13
2019-02-25 20:52

Utbyggnaden av laddningsinfrastruktur och prisbilden är avgörande för hur snabb rena elbilar kommer att ta över marknaden. Det går ju inte allt för fort här hemma eller i t.ex. EU totalt så det finns säkert en anledning till att t.ex. Toyota/Lexus fortfarande satsar mycket på rena hybrider då de har stora marknader i Asien, Afrika osv där det lär dröja ännu länge.

#14
2019-02-26 11:30

Axa

Tror knappast att en Xc90 tex hade varit snålare med en mindre motor. Snarare tvärtom.

Nu tror inte jag att en bil blir 15% snålare med ett mildhybridsystem. Men säg att den blir några % snålare utan någon förlorad prestanda samt att man på köpet får bättre gasrespons, vad är det för fel på det i en övergångsperiod till mer och mer elektrifierade fordon?

#15
2019-02-26 11:53

@Apex

De där få procenten i minskad förbrukning äts med råge upp av den energiförbrukning och de utsläpp som sker när man tillverkar blodsbatteriet (ja, även en mildhybrid har ett stort batteri) och den extra drivlinan.

.

#16
2019-02-26 17:24

Apex
Jo, blir motorn för liten sett till bilens storlek så lär det bli sämre med förbrukningen.
Men istället för en B6 varför inte bara en T5? Hur mycket skiljer sig för brukningen dem emellan?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.