Bild
Nästa artikel

Autobroms stoppar 2 av 3 upphinnandekrockar

Nyheter

Nästan 70 procent av olyckorna när en bil kör in i en annan bil bakifrån hade kunnat undvikas om bilen haft autobroms enligt ny statistik.

Det är ITARDA (Institute for Traffic Accident Research and Data Analysis) som bearbetat data från 2.700 upphinnandeolyckor på uppdrag av biltillverkaren Toyota. Analysen baseras på trafikincidenter i Japan. Statistiken visade att Toyotabilar utan säkerhetssystemet Safety Sense med autobroms var inblandade i 0,28 procent av upphinnandeolyckorna, medan de som hade Safety Sense installerat var inblandade i 0,08 procent av den typen av olyckor.

I Japan är inte säkerhetssystemet standard, men i Sverige ingår autobroms på alla nya Toyotas bilar sedan några år tillbaka. Idag rullar på våra vägar 49.000 fordon med systemet installerat.

Nästa steg för Toyota Safety Sense är att kompletteras med ett system kallat Intelligence Clearance Sonar (ICS). Det ska hjälpa till att förhindra olyckor i låga farter, exempelvis på parkeringsplatser om föraren oavsiktligt råkar trampa på fel pedal.
 
Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
 

Kommentarer

#1
2017-09-29 13:49

Nästan 100 procent av olyckorna när en bil kör in i en annan bil bakifrån hade kunnat undvikas om bilföraren haft uppmärksamhet på trafiken och hållit avståndet.

#2
2017-09-29 13:54

Mattse, finns uppmärksamhet på trafiken och avståndet som tillval? I så fall borde det vara obligatoriskt.

#3
2017-09-29 13:58

Mattse det är rätt att det kan unvikas med uppmärksamhet men det känns ändå bra att veta att man har det.
Ett ögonblick eller en halv sekunds ouppmärksamhet eller att tutten hamnar på golvet eller så.
Riktigt fin finess.

#4
2017-09-29 14:06

Mattse, finns uppmärksamhet på trafiken och avståndet som tillval? I så fall borde det vara obligatoriskt.
Artikeln handlar om utrustning som ökar säkerheten. Sedan finns det så klart annat som också är bra. Perfekta förare som aldrig gör misstag skulle leda till färre olyckor. Dessvärre kan det inte köpas och kan heller aldrig uppnås till 100 procent. Därför är autobroms en väldigt bra grej.

#5
2017-09-29 14:06

Troligen kan många whiplash-skador undvikas om autobroms blir standard på alla bilar.

#6
2017-09-29 14:24

För något år sedan läste jag en artikel där en trafiksäkerhetsforskare menade att autobroms var den största förbättringen vad gäller trafiksäkerhet sedan bilbältet. Det borde vara obligatoriskt på alla nya bilar!

#7
2017-09-29 14:29

Detta har vi redan läst på TV för några dagar sedan VIB. Varför kommer era nyheter efter alla andra, tittar ni på vad andra skriver om och tar och mer eller mindre skriver av dom? För såhär är det ofta att andra är före någon några dagar.

#8
2017-09-29 14:52

Tycker också att sådant här system borde varit standard för länge sedan. Men även system som varnar för avståndet så att det blir svårt att ligga för nära utan att bilen säger ifrån.

#9
2017-09-29 15:58

.

#10
2017-09-29 16:21

Man förstår att Toyota egentligen fokuserar på bilen till sin grund.
Eftergift har gjorts för västs marknader.
Systemet kommer att nyttjas fel , lalalalalla jag har ju autobroms !
Se här no hands! Vi kan spela luffarschack du o jag..nemas problemas.
Det kommer till att systemet inte klarar påverkan av väder eller annat outförsett då verkligheten är komplex.

#11
2017-09-29 16:50

Det är skrämmande hur många som SMSar, använder Facebook, instagram osv när de kör.

#12
2017-09-29 17:16

Äntligen något vettigt, bättre sent än aldrig.

#13
2017-09-29 18:01

Jag kan förstå att just Toyota satsar på detta med tanke på de tydligen grundlösa anklagelser de fick utstå för en tid sedan.

Att farthållare håller ett förinställt avstånd, har jag undrat lite över. Vore det inte bättre att avståndet varierades med hastigheten.?

#14
2017-09-29 19:51

Det visar på att Toyotaägare uppenbarligen är dåliga bilförare, inom att de står för 28 % av alla upphinnandeolyckor.....

#15
2017-09-29 19:55

@Roy: Min min bil så varieras avståndet med hastigheten, men det är en VW så de har antagligen fuskat. Plus att bilen säger till om avståndet är "för litet" även om farthållaren är avstängd. Detta avstånd ändras också efter hastighet. Jag tycker att systemen inbjuder till lugnare körning men så rattsurfar jag aldrig.

#16
2017-09-29 19:58

Rätt mr Wheeler.
Samma på min snik octavia.

#17
2017-09-29 20:17

En fördel med autobroms är troligen att även olyckor på grund av att föraren bromsar för halvhjärtat vilket visserligen till en del avhjälpts med bromskrafttsförstärkning ,men autobromsen
bromsar säkert så mycket som är möjligt.
Är det inte dags att alla bilarna nu får bakåtseende radar som i händelse av upphinnande fordon flyttar nackstöden närmare huvudena rätar upp ryggstöden och drar åt säkerhetsbältena så som finns i en del bilar.

#18
2017-09-29 20:19

Som Mr.Wheeler och mso 1000 säger - på VW och skoda (i alla fall) så är det som Mr.Wheeler beskriver. Och jag håller absolut med om att detta inbjuder till lugnare körning och mera koncentration på trafiken än på bilens olika reglage. Och man blir som jag redan nämnt några gånger tidigare inte irriterad när man kommer ikapp en bil som kör typ 3 km/t långsammare för då anpassar sig min bil till detta automatiskt.

#19
2017-09-29 20:57

Med tanke på att förare numera gör allt annat än att koncentrera sig på körningen (sms, snorungar, nappar, e-post, sminkning, rökning) vore det fantastiskt förvånande om autobroms inte skulle ge utslag i statistiken.

#20
2017-09-29 21:27

Adaptiv farthållare och atobroms är onekligen en bra grej. Har det på min nuvarande Mazda, CX-5, det ingick i Optimum utrustningen plus en massa annat godis som läderklädsel adaptiva led lysen, Bose stereo mm.till priset av en navigator i en Premium Tysk. Fantastiskt behagligt att åka bil, aktivt bilkörning är något annat, bara att slå på och man transportera sig och flyter med i trafiken utan stress anpassar avståndet beroende på hastighet, fortare längre avstånd, långsammare närmare och Bränsleförbrukningen sjunker, faktiskt till under deklarerad förbrukning.

#21
2017-09-29 21:46

Fast guran om man inte pratar premium tysk med nav så det är samma utrusning på halvtysken octavia för 50-75 tusen mindre slantar än opium femman.

#22
2017-09-29 22:00

Idag sysslar många bilförare med allt annat än bilföring! Håller man rätt avstånd och koncentrerar sig på.... ja just..... bilkörning, så behöver inte sådana olyckor inträff! Men allt bling-bling kostar pengar och vett och etikett övertas av datorer! Men att kunna byta en strålkastarlampa själv, det går inte! :-/(

#23
2017-09-29 22:00

Idag sysslar många bilförare med allt annat än bilföring! Håller man rätt avstånd och koncentrerar sig på.... ja just..... bilkörning, så behöver inte sådana olyckor inträff! Men allt bling-bling kostar pengar och vett och etikett övertas av datorer! Men att kunna byta en strålkastarlampa själv, det går inte! :-/(

#24
2017-09-29 22:10

Om något politiskt parti vill införa autobroms på cyklar ska jag rösta på detta parti.

#25
2017-09-29 23:16

Autobroms, adaptiv farthållare, adaptiv strålkastare, .... borde bli obligatoriska eller användas i betygsättningen i EuroNcap. Det finns många äldre, yngre, arga, arroganta, irriterade, skurka, ouppmärksamma ..... trafikanter på vägarna och det räcker inte med goda råd. Vissa tillverkare erbjuder dessa utrustning med mycket överkomlig kostnad utan att bli hyllad för detta. Andra ”premium” och ”säkra” bilmärke vill ha hundratusentals kronor extra. Min senaste bil under 250k har allt, min förra med större prislapp hade ingen av dessa. Gör alla säkerhetutrustningen obligatorisk. För allas skull.

#26
2017-09-30 09:03

Äras den som äras bör när det gäller autobroms i kombination med adaptiv farthållare som standard i alla versioner och i en relativt billig bil och det är faktiskt Golf 7 som haft detta i Sverige sedan introduktionen 2012/2013. Idag skulle jag tro att det är nya Suzuki Swift som är den billigaste bilen med dessa funktioner, och dessutom backkamera, och även där standard i alla versioner. Det som stör mig lite i Suzukis version är dock att den tydligen inte kan kopplas in i lägre hastighet än 40 km/t - har inte testat men läste det i deras broschyr. Det är tråkigt eftersom det blir fler och fler 30-sträckor och man vill helst slippa kolla hastighetsmätaren utan istället kolla trafiksituationen. Tyvärr är detta med +40 som lägsta hastighet för farthållare lite för vanligt på japanska bilar även idag.

#27
2017-09-30 09:23

Hannnnah.
Bra skrivet och helt rätt.
Och jag tror att det var standard med autobroms på billiga fabia 2014 om jag minns rätt.

#28
2017-09-30 09:49

Ford schabblade bort en "USP" när man introducerade sin nya Focus-generation 2010/2011 eftersom den fanns med autobroms men i Sverige struntade man helt enkelt i att utrusta de allra flesta av de modeller man tog hem för lagerhållning med denna då ovanliga funktion i den bilklassen. Sen var nog Ford Fiesta en av de billigare bilmodeller med autobroms även om den inte var standard men Ford skärpte sig i alla fall lite och hade de funktionen på många sålda Fiestor relativt tidigt. Skoda Fabia i generation 3, årsmodell 2015 vill jag minnas, hade också autobroms som strandard. Men först av småbilarna var nog VW Up om inte minnet sviker - den tror jag dök upp 2012 i bilhallarna. Men som man brukar säga - detta är nu historia...:)

#29
2017-09-30 09:51

mso 1000, nu var inte octavian ett alternativ för mig, hade jag varit på jakt efter en Golfcombi så klart, men den hade ändå fallit bort till förmån för en än mer prisvärd Seat Leon ST. Som även är betydligt snyggare. Så alternativen var Q5 och X3. Jämfört med samma utrustning på dom blev CX-5 ca 150000 billigare och tio års komponent garanti + tre års nybilsgaranti.

#30
2017-09-30 09:57

Beträffande standard med autobroms på billiga bilar så är det väl så att generalagenterna i Sverige medvetet väljer att bara ta in bilar med denna utrustning som lägsta nivå.

#31
2017-09-30 10:16

Guran - lite skillnad idag och hur det var för några år sedan. Trots det finns det många bilmodeller som säljs i relativt stort antal som fortfarande saknar autobroms - t o m som tillval. För att inte tala om adaptiv farthållare.

#32
2017-09-30 14:53

Autobroms och adaptiv farthållare är det bästa som lanserats.
Bara att erkänna.

#33
2017-10-02 16:16

Ja det är alltid lika bra för ödmjukheten när man får rätt i sina förutspåelser;-). Kul med ytterligare en bekräftelse på mina predikningar.....

Autonom teknik och preventiva system är vägen till nollvisionen.

MVH AL

#34
2017-10-02 18:52

"Nästan 70 procent av olyckorna när en bil kör in i en annan bil bakifrån hade kunnat undvikas om bilen haft ..."

... spikar som skjuter upp ur förarsätet om bilens avstånd till framförvarande blir mindre än 3 sekunder.

#35
2017-10-03 09:08

Jag var tydligen dåligt påläst och har inte haft anledning att kolla de senaste farthållarnas funktion. Det är alltså så att avståndet till framförvarande bil anpassas efter hastigheten. Men anpassat till vad? Till bilens autobroms? Knappast till väglaget. Har någon kollat med tresekundersregeln?

#36
2017-10-03 16:58

Suveränt med denna nya tekniken. Men de är väldigt olika i uppförande.
Volvos system irriterar mig oerhört. Både adaptiv farthållare och auto-styrningen. Subarus EyeSight är underbart och ger mig mycket mer avslappnad körning. Värst med Volvo var nog då man ställde det på ganska hög hastighet, körde in i tex en rondell på vintern och bilen "tappade" bilen framför = kraftig gas trots ratten i rejält sväng-läge gav sladd och otrevlig upplevelse att nästan både hamna bredvid vägen och inne i framförvarande bil.... auto-broms klarade såklart inte att bromsa i tid på halt underlag. Helt otroligt att det var systemet som satte mig i sitsen... man ska inte testa för mycket :)

Men som sagt, alla bilar borde ha denna typ av system hursomhelst.

#37
2017-10-03 19:45

Ingen normal kör med adaptiv farthållare i rondeller eller trängda situationer .
Erito vad hör subarus system så avslappnat mot Volvos.?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.