Bild
Nästa artikel
Seat Ateca.
Volkswagen Tiguan.
Alfa Romeo Giulia.

Autobroms som standard gav toppbetyg

Nyheter

Att autobroms är standardutrustning i Alfa Romeo Giulia, Seat Ateca och Volkswagen Tiguan gav femstjärniga betyg i senaste krocktestomgången från Euro NCAP.

När europeiska krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP nyligen testade hur väl sedanen Alfa Romeo Giulia och suvarna Seat Ateca samt Volkswagen Tiguan klarade kollissioner fick samtliga i trion toppbetyg, det vill säga fem stjärnor. Alla tre erbjuder autobroms som standard och det föll Euro NCAP i smaken.

Alfa Romeo Giulia fick 98 procent i delmomentet skydd för vuxna och Tiguan och Ateca som byggs på samma plattform hade båda 84 procent när det gällde skydd för barn. Bäst i kategorin säkerhetssystem av alla tre testade bilarna blev Tiguan med 68 procent.
 
Diskutera: Vad tycker du om resultaten?
 
Se filmer när bilarna krocktestas här nedanför:

  

  

  

Kommentarer

#1
2016-07-23 10:45

En bil som fick 5 stjärnor för fem år sedan i EuroNCAP får 3 stjärnor i dagens EuroNCAP. Det innebär inte att bilen har fått sämre krockskydd under dessa år, utan det handlar om att EuroNCAP har ändrat sina krav och testmetoder. Tre till fyra stjärnor i EuroNCAP är absolut inte dåligt, men för att få fem stjärnor behöver man elektroniska finesser som farthållare och liknande..

Nu tror inte jag att jag skadas mindre när jag krockar mot ett träd om jag har farthållaren in kopplad jämfört med om jag har den urkopplad, men i EuroNCAP så har man det tankesättet numer - och det tycker jag är tragiskt. Jag tycker EuroNCAP var bra ända tills man började rangordna elektroniska finesser... Snart blir nästa steg att bilen måste ha automatisk två-zons klimatanläggning för att få fem stjärnor, och så ska förarstolen ha inbyggd massage. Annars blir det inga 5 stjärnor i EuroNCAP.

Tyvärr uppmuntras detta feltänk av journalister som kommer med "flopp i EuroNCAP", "misslyckas i krocktest", "livsfarlig bil" om en bil får tre eller fyra stjärnor. Och då anser jag att journalister inte bara har missförstått EuroNCAP utan även sitt journalistiska uppdrag.

EuroNCAP har inte bara två betyg utan 5 betyg, men i journalisternas värld så har EuroNCAP bara två betyg - 5 stjärnor eller en livsfarlig bil. Det är erbarmligt dåligt.

#2
2017-01-06 21:47

Dem borde ändra skalan för betyget 1-5 stjärnor till 1-10 där 10 betyder att du inte kan dö i denna bil. Jag tycker att dessa tester säger mig 0. Dem flesta kör över 50 km/h när dem crashar i helt andra förhållanden än vad dessa "tester" visar. Det känns som att 99 % av alla nya bilar idag får 5/5, varför crasha och leka med material som direkt blir skrot när man vet att det kommer bli 5/5? Nytt system behövs så man förstår skillnaderna mellan dem olika bilarna när det kommer till säkerheten på riktigt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.