Nästa artikel
Audis tuta mer slitstark i Indien
Nyheter

Audis tuta mer slitstark i Indien

Publicerad 27 mars 2012 (uppdaterad 27 mars 2012)
I den indiska trafiken tutas det non stop. Det har fått Audi att utrusta bilar ämnade för Indien med extra kraftiga signalhorn.

I en intervju med indiska affärstidningen Mint säger Michael Perschke, chef för Audi i Indien, att en europeisk tuta inte skulle överleva två veckor i Indien.
 
– I Bombay tutar vi lika mycket på en dag som den genomsnittlige tysken gör på ett år, säger han och förklarar att Audis signalhorn anpassas till indiska förhållanden.

Jämfört med de europeiska marknaderna har Audi valt andra underleverantörer och dessutom konfigurerat om tutans inställningar. Även testerna är mer omfattande.

– Signalhornet testas med två veckors konstant tutande, säger Michael Perschke.

Diskutera: Hur ofta använder du bilens signalhorn?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-27 13:37
Hackenbush

Inte ofta men häromdan fick jag använda både bromsar och tuta när en kommunanställd körde ut rätt framför mig trots att jag kom från höger och att han dessutom hade lämna företräde skylt på vägen han kom från. Han satt och pratade i telefon.

#2 • Uppdaterat: 2012-03-27 15:14
Tempus

Hade varit bra om Audi hade haft bättre kvalitet på hornen även i Europa. När jag verkligen behövde signalera, för några månader sedan, var det nog mina svordomar som hördes mest. Trots dubbla signalhorn på min A4 hördes inte det minsta lilla tut. Båda hornen hade ärgat igen och var bortom räddning. Auktoriserad verkstad erbjöd byte för ca 4000 kr. Suck!

#3 • Uppdaterat: 2012-03-27 15:33
Erik Hansson (ej verifierad)

Audi bör man försöka att laga själv. Inget annat märke blåser sina kunder på så stora summor. Delarna i Audi ser inte ut att vara mer outslitliga än de i andra bilar, snarare tvärom ibkland. I falelt Audi är säker vissa delar samma som i billigare VW och Skoda. Även verkstadsarbetet är svindyrt och dåligt bemötande får man trots att man köpt dyr bil.
Tror att en tuta (av riktigt vettig kvalitet) kostar 80 spänn på Biltema. Brukar sitta fast i ett fåtal skruvar. Arbetskostnaden blir noll och tar några minuter.

Bojkotta Audiverkstaden! Min dotters Audi ville de ta 2000 spänn för att bnyta batterui i. Batteriet kostade under 1000-lappen, hon hade med sig det.

#4 • Uppdaterat: 2012-03-27 15:34
hultarn

När jag var i Indien och jobbade berättade jag för dem att tutan används en gång per år i Sverige - på bilprovningen.
Sedan påpekade jag dessutom att det är i princip förbjudet att tuta i Sverige.

De fattade ingenting...

Audichefen har tyvärr fel när han pratar om en dag, han måste mena "på en timme"... :-)

#5 • Uppdaterat: 2012-03-27 15:39
Erik Hansson (ej verifierad)

Om Audi är premium bör signalhornen vara av lika hög premiumkvalitet i Sverige.

Toyota har samma grejjer överallt när det gäller tutor mm.

#6 • Uppdaterat: 2012-03-27 16:21
hultarn

Hansson:
"Toyota har samma grejjer överallt när det gäller tutor mm."

Jag antar att du varit på TKM och kollat vilka tutor de monterar?

#7 • Uppdaterat: 2012-03-27 18:47
sib

Alla biltillverkare utrustar väl bilarna efter behov och lagar som gäller för respektive land.
Värme, ventilation, klädslar, krockskydd, fjädring, etc...
Listan kan göras hur lång som helst. Har t.o.m hört talas om att rattens placering kan vara olika, men är inte riktigt säker :)

#8 • Uppdaterat: 2012-03-27 23:00
Arbu11

@Sib - jo jag har hört att i vissa länder sätter de ratten på höger sida och kör på vänster sida... Konstigt påhitt det där! ;)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.