Bild
Nästa artikel
Audi TT i Euro NCAPs krocktest.

Audi TT missar full pott

Nyheter

Avsaknaden av autobroms ligger Audi TT i fatet när Euro NCAP redovisar sina senaste krocktester.

Euro NCAP har återigen krocktestat ett antal bilar. Den här gången var det Suzuki Vitara, Renault Espace, Mazda 2, Fiat 500X och Audi TT som synades i sömmarna.
 
Suzuki och Renault kammade hem full pott på fem stjärnor, varav Vitaran hade det bästa skyddet för förare och passagerare. Espace å sin sida hade ett bättre totalbetyg på barnskydd och fick extra beröm för att det gick att koppla ur airbagen i framsätet, med tydlig information till föraren om airbagens status.
 
Fiat och Mazda nådde inte hela vägen fram utan landade på fyra stjärnor. Även Audi missade full poäng och fick fyra stjärnor totalt. Något som drog ner betyget var bland annat att TT saknar autobromssystem.
 
Redan när Vi Bilägares Tommy Wahlström provkörde modellen förra året påpekade han att det var underligt att bilen saknade autobroms, och nu straffar det sig alltså i NCAP testet.

Diskutera: Hur viktigt är autobroms för dig?

Kommentarer

#1
2015-05-14 12:06

Även Renault borde tappa en stjärna i och med att man har en autobroms som inte är verksam i hastigheter under 40km/h, d.v.s inom just det intervall där den gör väldigt stor nytta.

Men som vanligt fuskar Renault med säkerheten, och har här lyckats hitta en kryphål till full pott och därmed fler sålda bilar.

Så den som överväger att köpa sig en Espace bör nog studera ett annat alternativ istället, ett som har en autobroms som är verksam även i lägre hastigheter.

MVH AL

#2
2015-05-14 13:14

I Renaults fall är det litet lustigt att man inte använder tekniken som finns in-house, hos Nissan, som har långvarig erfarenhet från Infinity och nu briljerar med AEB-teknik i överkomliga prisklasser. Kan det vara så att man envist vill ha en "fransk" teknisk lösning? Renaults lösning ger ett extra skydd för förare och passagerare i den egna bilen, men skyddar inte medtrafikanter från whiplashskador. Med ett fult ord kunde man benämna det osolidariskt. Mitt intryck av Renault vad gäller säkerhetsarbetet: kunna men inte vilja. Avspeglar sig också hos Dacia som är påtagligt substandard jämfört med Mitsubishi, Ford och VW i deras lätta billighetsbilar. Vad gäller PSAkoncernens verkar de f n varken vilja eller kunna. Sannolikt kommer de också att spotta upp sig; att de släpar efter är nog bara tecken på bristande prioriteringar, framförhållning, investeringar och styrning. Fiat är lika bra som Jeep Renegade om man köper rätt utrustningsnivå, d v s en av de allra bästa i klassen. Det ligger inte i de latinska generna!

#3
2015-05-14 13:30

Trista bilder av krockade testbilar. Jag skulle vilja se en testbil utan skråmor och en söndersmulad barriär.

#4
2015-05-14 18:06

Helt sjukt att NCAP har sådana tester för att få fem stjärnor. Det är ju ett krocktest, för böfvelen! Det enda jag vill veta är hur MIN BIL står emot en faktisk krock: Inte hur mycket olika elektroniska system, vilka kan sluta fungera eller fungerar felaktigt, och sannolikt gör det (för all elektronik går sönder - det vet alla som har en dator eller en mobiltelefon), bilen är utrustad med.

.

#5
2015-05-15 08:27

Skandal att Audi TT saknar autobroms öht! Bilar av den typen körs dessutom på ett aggressivare sätt och därmed behövs autobroms till större grad.

Så, den som funderar på en TT borde se sig om efter en säkrare bil istället för en bil där tillverkaren struntar i säkerheten.

Lite intressant att det ges extra beröm för det där med avstängningsbara airbagen, det är ju till och med standard på min gamla Xantia. På den tiden fick ägare till många "premiumbilar" åka till verkstaden och betala dyrt för att få den ur/inkopplad.

#6
2015-05-15 08:39

hultarn - även om jag håller med dig i sak om avsaknaden av autobroms i Audi TT så misstänker jag att det inte finns speciellt många konkurrerande alternativ som har denna säkerhetsfunktion f n.

#7
2015-05-15 10:27

Ja det här är ju en mycket större skandal än Espace. Ingen autobroms alls....!!!!!

Detta i en bil som har förare som oftare än andra älskar att ligga två meter bakom framförvarande och blinka med helljuset och hetsa. "För jag kör Audi och därmed är jag smartare och viktigare än alla andra så flytta på dig Svensson!"

Så överväger man att köpa en TT så bör man verkligen titta på andra alternativ istället. Det här är ju en dödsfälla som i förlängningen skapar onödiga kostnader för samhället. Dessa pengar skulle göra mer nytta för våran välfärd istället för att gå till tillverkare som så cyniskt slarvar med säkerheten. Köper man en TT så innebär det ju i praktiken att våra äldre får svälta på sina äldreboenden.

OBS! Lite ironi var det allt....

#8
2015-05-15 11:20

Att Audi TT saknar en vettig autobroms är dåligt. Därför tappar Audi också en stjärna i NCAP. Köparna är alltså informerade om att de köper en säkerhetsmässigt sämre bil än de som har 5 stjärnor (och en autobroms).

Renault däremot, som sätter in ett fusksystem, erhåller 5 stjärnor i alla fall. Detta trots att man inte adresserar en stor del av olyckorna. För Renaults del är det förstås positivt. Företaget kan till en lägre kostnad (ett system som inte är certifierat=billigare) sälja bilar enligt devisen att de har 5 stjärnor i NCAP. Men i verkligheten är det alltså frågan om ett cyniskt och halvbedrägligt beteende från Renaults sida. Konsumenterna blir vilseledda! Fenomenet är välkänt inom den ekonomiska vetenskapen, och aldrig har väl Nobelpristagarens George Akerlofs välkända skrift "The markets for lemons" passat bättre? http://www.econ.yale.edu/~dirkb/teach/pdf/akerlof/themarketforlemons.pdf

http://sv.wikipedia.org/wiki/George_Akerlof

Sedan har Rålle G blandat ihop en samhällsekonomisk kostnad med kommunala och statsfinansiella utgifter (#7). Ett välment tips till Rålle inför framtida debatter är att han tar reda på skillnaden.

Antifeministen tycker sedan att krockprov skall handla om fordonets fysiska skydd och inte elektroniken. Sådan information finns på NCAP:s hemsida separat. Men frågan jag ställer mig är var man skall dra gränsen? Skall vi även exkludera krockkuddar och bälteststräckarna?

IngoS skriver för övrigt ett utmärkt inlägg(#2)! Jag kan bara hålla med!

MVH AL

#10
2015-05-15 18:53

Tvärt emot Gäsp tror jag att många som väljer en bil typ TT kör med mindre marginaler och ofta överskattar sin körförmåga. Det märks när bilförsäkringen skall betalas. Jag håller med om att TT borde ha autobroms, för allas säkerhet.

#12
2015-05-16 22:07

Även om mer aktiv förare kanske kör med mer fantasi, så är det oftast de som gärna ligger 2 meter bakom och trycker på. Och inte slår de autobroms i reaktionstid...

#13
2015-05-17 00:00

Rålle mfl. Kör hårfrisörskor verkligen så aggressivt? För TT var väl en hårfrisörskebil?

#14
2015-05-17 08:57

Men alltså...

Hur är läsförmågan hos flera här?

Jag avslutade med "OBS! Lite ironi var det allt...."..

#15
2015-05-17 18:18

Håller med de som har sunt förnuft i behåll: skandal att bilen inte har autobroms.

F.ö. undrar jag varför ordet "autobroms" blir markerat som felstavat när jag skriver det här. Webbläsaren?

#16
2015-05-18 12:31

Kan de inte lägga autobroms och andra tekniska system utanför EuroNCAP systemet med stjärnor!? Jag vill veta hur krocksäker bilen är och det kan bli missvisande om stjärnor fås pga autobroms och andra tekniska hjälpsystem. Hjälpsystem som autobroms skulle kunna ha ett eget poäng system på EuroNCAP.

#17
2015-05-18 13:43

Styggavargen - läs rapporterna som ligger till underlag för stjärnorna (hos Euro Ncap) så hittar du nog den info som det förenklade stjärn-betyget utelämnar.

#18
2015-05-18 14:17

Styggavargen:

Sådan information hittar du lätt på NCAP:s hemsida. Ett exempel är Mercedes c-klass som får väldigt bra resultat. Välj ladda ner Pdf och studera skydd av vuxna. Hos c-klass förblir det mesta intakt, sånär på pedalställets förflyttning och vindruteförflyttningen (2 mm vilket är obetydligt i sammanhanget). Pedalerna rör sig mer, men fotvalvet förblir intakt vilket är synnerligen viktigt. http://www.euroncap.com/sv/results/mercedes-benz/c-class/7876

Önskar Styggavargen sedan läsa mera om betygsdefinitionerna, d.v.s hur betygsklasserna fastställs så rekommenderar jag följande länk.

http://www.euroncap.com/sv/foer-tekniker/technical-papers/

MVH AL

#19
2015-05-18 20:03

@Styggavargen

Du skrev: "Kan de inte lägga autobroms och andra tekniska system utanför EuroNCAP systemet med stjärnor!? Jag vill veta hur krocksäker bilen är och det kan bli missvisande om stjärnor fås pga autobroms och andra tekniska hjälpsystem. Hjälpsystem som autobroms skulle kunna ha ett eget poäng system på EuroNCAP."

Håller med helt och hållet. Och så finns det folk som nu säger att du kan finna den informationen om du bemödar dig med att gå in och leta på NCAP:s hemsida.
Men det gör ju inte motorjournalisterna, ens en gång. De rapporterar bara antalet stjärnor. Så för dem som vill veta hur krocksäker en bil verkligen är så måste de gå till sidan ifråga och botanisera.

Det bästa vore ju ändå om motorjournalisterna rapporterade krocksäkerheten utan autobroms, med mera elektronik, och så får de som är intresserade av att veta vilken elektronik bilen har gå in på dessa sidor och leta vidare.

#21
2015-05-18 21:27

Det känns bra att inte ens den meste "anti" kommer att kunna köpa/köra en ny bil utan autobroms om bara några få år. T.o.m. Dacia kommer att ha denna livräddande finess. Och den är inte möjlig att stänga av;-)

(Firefox 38.0.1)

#22
2015-05-20 17:39

Instämmer i allt AL skriver i spalten - alltså även hans omdömen om andra.

Jag har själv länge tyckt att EuroNCAP borde skilja på krockresultat och förebyggande skydd. Med ökad insikt om våra bristande förmågor så har jag dock svängt lite. Bägge delarna är nog så viktiga - kanske den förebyggande är mest viktig, för den olycka som inte alls inträffar måste ju vara den bästa.
Sen kan man oja sig och utgå från att alla elektronik är av ondo och alltid kommer att paja bara för att viss elektronik oftare går sönder än annan, om än sällan.
Om vi tar autobroms så reagerar den senare än någon förare skulle våga göra, så det är sannerligen inte så att somliga skulle låta bli att bromsa i vetskap om att bilen gör det. Bromsar man själv så sent så har man helt enkelt inte upptäckt situationen i tid.

Jag kan tycka att jag kör mer alert i en sportig bil, men det innebär faktiskt att jag därmed tummar lite på säkerhetsmarginalerna. Och är jag verkligen alert hela tiden? Elektroniken är det.

Det är mycket märkligt att någon bil i VW-koncernen säljs utan autobroms.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.