Nästa artikel
Audi RS6 Avant – kombi med krut
Nyheter

Audi RS6 Avant – kombi med krut

Publicerad 5 december 2012 (uppdaterad 5 december 2012)
Här är nya familjesportbilen Audi RS6 Avant. Kombin sväljer 1 680 liter last och gasar samtidigt till 100 km/tim på 3,9 sekunder.

Audi följer trenden mot allt mindre motorer och slopar förra generationens tiocylindriga kraftkälla. I stället har man monterat en 560 hästkrafter stark V8 under huven och försett den med två turboladdare med dubbla inloppskanaler.

Sprinten från 0 till 100 km/tim avverkas på endast 3,9 sekunder och bilen slutar inte accelerera förrän hastighetsmätaren visar 305 km/tim, åtminstone om man väljer Dynamic plus-paketet som tar bort den elektroniska fartspärren på 250 km/tim.

Texten ”Quattro” i grillen skvallrar om att bilen är fyrhjulsdriven, kraften skickas till hjulen via en åttastegad dubbelkopplingslåda. Luftfjädring är standard och motorljudet kan justeras för maffigare klang via omställbara klaffar i avgasröret.

Förbrukningen anges till 9,8 l/100 km och det är hela 40 procent mindre jämfört med föregångaren. Bakom förbättringen finns en bantingskur på 100 kilo, stopp/start och ett system som stänger av fyra av motorns cylindrar vid låg belastning.

Inuti kupén noterar vi kraftigt skålade sportstolar, pedaler i aluminium, ratt med avfasad nederdel, RS6- och Quattro-emblem och två skålade baksäten. Den som vill ha ett baksäte med plats för tre personer kan kryssa i den rutan i tillvalslistan.

Under sommaren 2013 lanseras nya Audi RS6 Avant i Sverige. Föregångaren kostade strax över en miljon kronor, men den nya bilens pris är ännu inte spikat.

Diskutera: Vad tycker du om nya Audi RS6 Avant?

Relaterade bildspel

Automat eller manuell?

Så stor är värdeminskningen för bilar med automatlåda jämfört med bilar som har manuell låda. Lägre siffra är bättre.

Växellåda Värdeminskning
Automat 47%
Manuell 50%
Bensin, diesel eller el?

Så stor är värdeminskningen för bilar med olika bränslen. Lägre siffra är bättre.

Bränsle Värdeminskning
Bensin 48%
Diesel 47%
El 49%
Hybrid bensin 48%
Laddhybrid bensin 47%
Märke för märke

Så stor är värdeminskningen för olika märken. Lägre siffra är bättre.

Bilmärke Värdeminskning
Volvo 44%
Dacia 44%
Seat 45%
Mercedes 46%
Skoda 46%
Volkswagen 47%
Audi 47%
Tesla 48%
Honda 48%
BMW 48%
Lexus 48%
Mitsubishi 48%
Toyota 48%
Alfa Romeo 49%
Opel 49%
Kia 49%
Nissan 50%
Ford 50%
Jaguar 50%
Mazda 50%
Hyundai 51%
Jeep 51%
Subaru 51%
Citroën 51%
Renault 52%
Peugeot 54%

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-05 11:33
Hackenbush

Häftig vagn och ibland är det roligt med en massa hästar men jag undrar förstås vilken vilken typ av körning man klarar sig på 9,8L/100km.
Skall man förmoda då att det är vid LV körning och med ett ägg under fotsulan?
Som vanligt får man nog lägga till lite bensinförbrukning eftersom fabrikanternas uppgifter om förbrukning är vid deras egna specialförhållanden.

#2 • Uppdaterat: 2012-12-05 11:35
Sture H (ej verifierad)

Säkert en trevlig bil men tveksam till varför sådana monster ska finnas som kombi. Hade jag haft ett fartvidunder skulle det varit en snygg sedan/halvkombi jag gett mig ut och gasat med då och då och en mer normal kombi med vovvar och barnvagnar i skulle ha funnits brevid denna på garageuppfarten.

Eller är denna skåpbil till för moderaternas kära bemanningsföretag som skall arbeta dubbelt så fort som normala människor (men till halva lönen)?

Jaja, finns säkert en och annan som vill ha dessa och känner det behovet. Försäljningsiffrorna lär inte bli skyhöga men den går nog att tillverka då den bygger på andra versioner i Audis sortiment.
Men vart är miljötänket? Det är vi arbetare som får betala de rikas nöjen genom höga skatter både här och där. Inget de rika märker av.

#3 • Uppdaterat: 2012-12-05 15:15
CalleKing

Sture H: Du får gärna utveckla delen där arbetarna betalar för de rikas nöjen genom höga skatter :-)

Fin bil, har själv en 2.0 TDI Multitronic -12. Långt ifrån samma tryck (och inte samma prisklass) men byggkvalitén är suverän och komforten på topp. Om jag valt att lägga så mycket på en bil så hade jag nog valt en Porsche 911 4S och förmodligen haft råd med en mer normal kombi vid sidan om. Har svårt att tro att man vänder på stålarna för att köpa en RS6:a -13.

#4 • Uppdaterat: 2012-12-05 18:21
MrR36

Jag säger bara JA TCK!!! vilken fantastisk maskin detta kommer att bli!!!
Helt rätt av Audi!

#5 • Uppdaterat: 2012-12-05 19:21
quattron

Om jag hade haft råd så skulle detta varit mitt val, man får väl glädjas åt de som kan. Sture: jag tycker inte att 0,98l/mil verkar så mycket med tanke på bilens spec. Lägger man till 30% som det kanske blir vid normal körning kommer man kanske upp till vad en automatväxlad Volvo 960 drar, men den är det ingen som bryr sig om. Dessutom 40%lägre förbrukning jämfört med ifjol! Snacka om minskning!!

#6 • Uppdaterat: 2012-12-05 20:29
Sture H (ej verifierad)

quattron: Så 960 tillverkas idag?
0,98 ska inte en bil dricka idag.

#7 • Uppdaterat: 2012-12-06 10:47
KaptenOberkommando

Sture H påminner rätt mycket om Gösta ...

#8 • Uppdaterat: 2012-12-06 12:53
Ctalker

Säkert en bra bil men den saknar ju helt karisma. Förmodligen en av de sämsta affärerna ekonomiskt som man kan göra, över en mille för en A6:a är lite häftigt.

#9 • Uppdaterat: 2012-12-06 14:56
Simon no1

Först betala en fantasisumma för en bil som ser ut som den alltid gjort frånsett avgasrör och fälgar, sen ska man dessutom veta att det är den minst tillförlitliga bilen, kan bli ett väldigt dyrt nöjje......

#a • Uppdaterat: 2012-12-06 17:23
S-E S

Sture H. Du har fel! Den är till för potentater i forna östblocket där folkets "socialistiska" representanter och nyrika i dag kör hur fort de vill i egna filer med blåljuset på. Frågan är bara: Är den tillräckligt vräkig för dom?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.