Nästa artikel
Audi firar 25 år av TDI med vässad A7
Nyheter

Audi firar 25 år av TDI med vässad A7

Publicerad 14 juli 2014
Det var en Audi 100 årsmodell 1989 som var den första Audi-bilen med TDI-motor. 25-årsjubileet firas med en hiskeligt snabb version av A7 Sportback, eller vad sägs som 0 –100 på 5,1 sekunder?

Audi A7 Sportback kommer nu som jubileumsmodell för att fira 25 år av TDI-motorer i tillverkarens bilar. I Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition har den tre liter stora sexcylindriga turbodieseln nu sju extra hästkrafter. Vid full acceleration ökar effekten ytterligare till 20 hästkrafter fler än i standardbilen. Maxeffekten blir då 326 hästkrafter och 650 newtonmeter i vrid. Modifierade kamaxlar och höjt laddtryck från de dubbla turboaggregaten gör detta möjligt.
 
Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition har ett 20 millimeter lägre sportchassi än standardbilen och femekrade 20 tum stora svarta fälgar. Röda bromsok som kramar om 17 tum stora bromsskivor understryker sportambitioner som var smått otroliga i dieselsammanhang för 25 år sedan. Den som tycker att allt detta låter lockande får räkna med att lägga till drygt 50 000 kronor på de 645 000 kronor som en Audi A7 Sportback 3.0 TDI kostar i basutförande.
 
Diskutera: Vad tycker du om Audi A7 Sportback 3.0 TDI competition?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-14 12:28
Lason1

Turbo Direct Injection. Men är inte någonting som är likadant eller fungerar på samma sätt idag som för 25 år sen.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-14 12:46
YF22

Leifer! Det blir nokk en snabb og heftig A7 med tysk premium kvalitet og holdbarhet + lavt forbruk :-)

#3 • Uppdaterat: 2014-07-14 14:46
Swemba

Hmm .. standardmotorn ger 313 hk .. 7 extra blir 320 hk. Med boost-funktionen på det borde det således bli 340 hk. Var har ni fått 326 från?

#4 • Uppdaterat: 2014-07-14 15:29
Ctalker

Tyvärr så ser man aldrig "försprång genom teknik". Audi har aldrig varit först med något!!!

#5 • Uppdaterat: 2014-07-14 16:12
Reverend Benny

"försprång genom teknik" betyder ju inte att man behöver vara först med något.
Det är ju hur tekniken tillämpas i bilen som räknas.

#6 • Uppdaterat: 2014-07-14 18:07
Swemba

Reverend Benny, mata inte trollet. Ctalker är ett av ViB's mest ihärdiga troll.

#7 • Uppdaterat: 2014-07-14 23:04
YF22

Leifer. Helt enig med deg, en 6a diesel låter mye bedre en 4 sylindret, helt greit med fusk lyd i høytlerne låter bedre ved gasspådrag. Min 530d hører jeg knapt ved vanlig kjøring med har en fin dempet lyd ved gass pådrag. En Audi eller Bmw - Mercedes med 6a er aldri feil.

#8 • Uppdaterat: 2014-07-14 23:31
Swemba

@YF22, ljudet i Audis diesel genereras dock inte av bilens högtalare. Det är ett membran i själva avgassystemet som modifierar vågformen på det riktiga ljudet från motorn. Stor skillnad, enligt mig.

#9 • Uppdaterat: 2014-07-15 00:20
YF22

Swemba. Mye mulig det har ikke tenkt så mye på hvem av bilprodusentene som holder på med lydfusk, vet at bmw M5 F10 har fusklyd i høyttalerne, sikkert noen andre som gjør/tenker på det. Tror at noen biler er bra lydisolert så problem med gromlyd fra 6ern - 8 ern har problem med å trenge inn, derfor fusklyd?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.