Bild
Nästa artikel

Audi e-tron slopar speglar

Nyheter

Kameror kan ersätta sidospeglar på kommande elbilen – Audi berättar varför det blir en fördel.

I augusti är det premiär för Audis elbil e-tron. Vi har redan sett bilen som prototyp och det går redan att lägga en beställning på den. Nu berättar Audi att i det produktionsfärdiga utförandet går det att välja bort traditionella sidospeglar.

Backspegelhusen har istället små kameror vars bilder visas på OLED-skärmar som sitter integrerade mellan instrumentbrädan och dörren. Detta tillval, som kallas ”virtuella backspeglar”, motiverar Audi med att det bidrar till lägre luftmotstånd – och därmed bättre räckvidd. 

Audi har testat bilen i en vindtunnel och kommit fram till att den har ett luftmotstånd på 0,28 cW, vilket ska vara ett av de lägsta i suvsegmentet.  

E-tron påstås kunna rulla över 40 mil på en laddning, enligt den nya och tuffare körcykeln WLTP. 

Diskutera: Vad tycker du om virtuella backspeglar?

Kommentarer

#1
2018-05-31 14:02

Kameror istället för sidospeglar har valsat runt på bilsalonger sen 1980-talet på olika konceptbilar... *gäsp* säger jag bara. :)

#2
2018-05-31 14:44

Kameran ser rätt blaffig ut, går det inte att göra dem mindre?

#3
2018-05-31 14:53

Ska de vänta med lansering tills dess kameror blir tillåtna?

#4
2018-05-31 15:03

Kan nästa steg bli att slopa vindrutan och montera en widescreen-tv på instrumentpanelen?

#5
2018-05-31 15:25

En aktiv backspegel vill jag ha, den ska hålla koll på rörliga föremål i farten och på 1:ans växel och backen ska den vara aktiv och täcka mesta möjliga. Det var bara en snabb fundering. Tycker backspegeln på bilden ser stor ut till att vara en kamera.

#6
2018-05-31 17:44

#4 HAHhAHah, ja det som går att digitaliseras ska tydligen digitaliseras till vilket pris som helst...

----------------------------------------------------------------------------
Inget slår manuell choke och smörjnipplar i framvagnen !

#7
2018-05-31 18:01

Som TonyV skriver är det inte tillåtet att ersätta backspeglar med kameror.
Det krävs en lagändring inom EU, det här är för närvarande en otillåten gimmick.

#8
2018-05-31 18:17

Jag är ganska säker på att sådana här kameror istället för backspegel är tillåtet. Precis som backkameror och kameror fram på instrumentbrädan är tillåtna.

#9
2018-05-31 18:23

Japp Axa, de är tillåtna, men inte istället för speglar.
Som Raphael skriver har de sedan länge funnits på conceptbilar!
Men säkert är de bättre och det kanske kommer en lagändring som tillåter dem.

#10
2018-05-31 18:23

Ska man anta att det blir en lagändring?

Vad är fördelen med kamera och display?
Kameran kan göras mindre. I det här fallet ser den ut att inhysa blinkers eller kanske radar – eller bäggedera. Kameran lär inte skitas ner på samma sätt som en konventionell spegel.
Displayen är inte beroende av rena sidorutor, utan kan placeras där den syns väl.

I en vanlig backspegel ser du i 3D. Lite förvrängda avstånd blir det på grund av den åtminstone delvis konvexa ytan. På en display har du inget 3D alls.

På min stillbildskamera (ja, den går för all del även att filma med) har jag en vinklingsbar display som är utmärkt när jag ska plåta ovan- eller underifrån, men syns dåligt i starkt solljus. Då finns sökaren, men även den är en display. Visst, den duger väl, men det är ren avkoppling att titta i en riktig spegelreflexsökare.

#11
2018-05-31 18:35

Ok nisse, då får du gärna hänvisa till lagtext eller utfall efter rättslig prövning och som är dagsaktuell då reglerna ändades nyligen.

#12
2018-05-31 19:29

Axa, det är ju du som påstår att reglerna ändrades nyligen.
Det visste jag inte!

#13
2018-05-31 19:33

Varför skulle detta vara olagligt?
Så länge man inte spelar in bilden är det väl ingen skillnad mot att stirra i en vanlig spegel?

#14
2018-05-31 21:38

Det står vad som gäller här http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssa...
Bestämmelserna är ju skrivna långt innan någon kommit på alternativet med kameror som speglar och kanske kommer de att ändras, men vad jag vet har det inte hänt.
Det finns dessutom EU-bestämmelser om backspeglar.
Ett krav är att de ska fungera även vid strömbortfall.

#15
2018-05-31 21:38

Någon måste bestämma om standard ska vara spegelvänd eller rättvänd bild.
Backkameror för arbetsmaskiner finns av båda slag, vissa kan ställas om efter behag.
Att gå från en maskin med spegelvänd bild till en med rättvänd bild på skärmen är helt förvirrande, att vara tvungen att byta ofta är omöjligt.

#16
2018-05-31 21:57

Saabnisse
I och med GDPR så är det en hel del förändringar i de olika förordningar som finns idag. Det kommer även ny lagstiftning genom Kamerabevakningslagen, Brottsdatalagen, etc.
Som privatperson får man en hel del friheter och rättigheter. Så länge det inte lagras så finns det egentligen inte ett hinder om det även uppfyller kriteriet att man gör en intresseavvägning. Dvs framföra sin bil på ett säkert sätt med hjälp av backspegelkameror överväger intresset för den enskildes integritet ute i en trafikmiljö. Men så länge man inte lagrar.

Tillägg
Nu är jag inte någon expert på det här området men den verksamhet jag arbetar i påverkas i stora delar av GDPR så man har varit tvunget att sätta sig in en del i lagstiftningen. Dock är det ju än så länge fråga om tolkningar utifrån de nya förordningarna.

#17
2018-05-31 21:58

Lagrar..?
Får man ta kort med mobilen i en vanlig backspegel, men inte filma? Är det rätt uppfattat?

#18
2018-06-01 00:17

Tar man kort med mobilen så lagrar man, även när man filmar med mobilen. Det är nog inte mer ok om du använder en spegel. En backkamera lagrar inte. Den visar ju enbart i realtid vad som finns bakom bilen. Samma princip skulle gälla för backspeglar.

#19
2018-06-01 09:41

Men i GDPR så finns ju också undantag för "konstnärligt" arbete så privat fotograferande lär knappast påverkas.

#20
2018-06-01 19:36

Grymt! Keep it up! Det är en sjuk fördel att kunna se sidan plus döda vinkeln rakt fram istället för att vrida hela huvudet och därmed tappa fokus fram. Det lär bli mer av detta framöver. Det sparar också vindmotstånd vilket inte är en nackdel!

#21
2018-06-01 22:13

Det finns inga bilar på marknaden som har kameror som ersatt speglarna.
Vore det tillåtet skulle speglarna försvinna väldigt snabbt!

#22
2018-06-02 00:18

Saabnisse
Och även om teknik för backkamera finns är det långt ifrån alla bilar som är utrustade med sådan och man får analogt titta i backspegel.
www.logik.com

#23
2018-06-02 19:31

”Ett krav är att de ska fungera även vid strömbortfall”

Ja men vid strömbortfall funkar väl inte mkt på en bil? Speciellt inte elbil :-)

#24
2018-06-03 07:34

Konseptbilar har varit spegellösa länge så det är nog lagstiftningen som satt stopp för bilar utan utvändiga sidobackspeglar. Koneptbil från buick var spegellös redan 1956 ser man här.
http://dailyconceptcars.blogspot.com/2012/05/another-concept-car-buick-c...
Snabbtåg som inte har någon framruta finns redan så det kan bli nästa steg för självkörande bilar.

#25
2018-06-03 10:13

Erkka, det skulle ju kunna vara så enkelt att en säkring till de elektriska kamerorna går sönder, men allt annat fungerar.

#26
2018-06-03 23:49

@Pi GDPR berör egentligen inte fotografering utan bara lagring av bilder som innehåller personuppgifter. Så lagras inga bilder så är det inget problem. Bilder från bilkameror är en av de få bildtyper som inte räknas som konstnärliga enligt Svenska Fotografers förbunds jurist. https://www.fotosidan.se/cldoc/lag-och-ratt/sa-paverkas-du-av-gdpr.htm Men som privatperson omfattas man av privatundantaget så länge som man inte sprider bilderna offentligt.

#27
2018-06-05 12:17

Saabnisse: men resonerar man så så finns risken att tex ABS slås ut om dess säkring löser.
Vissa bilar har ju elmotor till servon ist för hydraulik, vad händer om dess säkring löser ut? Tungstyrd och risk för olycka.
Så kan vi resonera vidare med andra saker.

Nuförtiden ska man ju visst ha elektronik i ventilerna på hjulet, varför skulle det va så farligt att ersätta sidospeglar med elektronik ist?

#28
2018-06-05 22:01

Erkka, tro mig, jag har inte hittat på några regler om krav på bilars utrustning.
Naturligtvis hade backspeglarna varit försvunna för länge sedan om det varit möjligt.
Det är nog inte så väl att lagråden inom EU hinner med, eller begriper, den tekniska utvecklingen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.