Bild
Nästa artikel
Q3 är en av Audis modeller som har samma fuskprogram som flera Volkswagenbilar.

Audi dras in i utsläppsskandal

Nyheter

Audi har gått ut med information att 2,1 miljoner av deras bilar har samma mjukvara som manipulerat utsläpp hos Volkswagenbilar.

Enligt Reuters säger en talesman för Audi att 2,1 miljoner bilar globalt påverkas, varav 1,42 miljoner av dessa finns i Västeuropa. Några siffror för Sverige är än så länge inte kända.

Modellerna som berörs är A1, A3, A4, A5, A6, TT, Q3 och Q5 med så kallade EU5-motorer.

Audi är en del av Volkswagen AG.

Diskutera: Kommer fler bilmärken att avslöjas med att ha fuskat i utsläppstester?

Kommentarer

#1
2015-09-28 14:06

Självklart att soppan växer..!

#2
2015-09-28 14:08

Föga förvånande då Audi delar motorer med VW, vore konstigt om de inte också fuskat.

#3
2015-09-28 14:12

Här kommer en vild gissning: även Skoda och Seat innefattas? :-)

#4
2015-09-28 14:13

Bättre att börja om här i den nya tråden: Det står allt mer klart vad som har hänt: Volkswagen ville spara 3 000 kronor per bil (http://www.expressen.se/motor/bosch-varnade-vw-for-forbjuden-mjukvara/). Men det verkar inte vara elva miljoner bilar, utan "bara" fem miljoner, då programvaran inte ska ha varit aktiverad i alla bilar. Svensk press ligger generellt långt efter den tyska pressen i rapporteringen, som har skrivit detaljerat om allt detta redan för flera dagar sedan. Men det är bra om man kan tyska, då.

Tror väl ändå att det här begränsar sig till Volkswagen och Audi i huvudsak, men att vissa dieselmotorer eventuellt kan komma att beröras även i andra av koncernens bilmärken - plus att motorer som kan ha monterats i andra biltillverkares modeller kan komma att beröras.
Men frågan är om Bosch har levererat den här testmjukvaran även till andra biltillverkare - och vad de i så fall har gjort med den. Den aktuella BMW:n i amerikanernas undersökning klarade sig ju galant i både labbtestet och i verklig körning.

#5
2015-09-28 14:19

Volkswagen recalls own pants.

Volkswagen has issued a precautionary recall for its own pants after noticing that they may be on fire.

‘This is purely a precaution,’ said VW spokesman Karl-Hans Pinocchio. ‘Yes, there might be a small amount of fire around the area of our pants, but they will not emit over 40 times the permitted amounts of nitrogen oxides and cause respiratory problems in children as long as we keep them inside this emissions testing facility.’

A VW insider later admitted that the emissions relating to the company’s pants being on fire are likely to be dwarfed by those caused by suddenly burning through $18 billion.

‘Look, this isn’t that bad,’ insisted a spokesman. ‘I mean, it’s not like we mouth banged a pig or something…’

källa: sniffpetrol

#6
2015-09-28 14:41

Nu är det bara att återkalla.....;o) Jag måste säga vilket jäkla klantigt misstag av VAG, och sedan neka till det i ett år för amerikanarna, för att nu till sist erkänna att man manipulerat bilarna.......dieselbilar är stendött i USA efter detta, hoppas det blir det i Europa också.

#7
2015-09-28 14:54

Kan Bosch berätta vilka fler biltillverkare som köpt denna mjukvara ?

#8
2015-09-28 15:06

Vorsprung durch betrug

#9
2015-09-28 15:18

Bra att branschen skakas om rejält och att fokus nu riktas mot att ta fram emissionsfria kraftkällor såsom bränsleceller, batterier, nät av laddare etc.

#10
2015-09-28 15:25

@eco,
japp "emissionsfria kraftkällor" med batterier skapade av älvstoff och drömväv samt laddas med regnbågar och kärlek.

#11
2015-09-28 15:30

Många tycks glömma (eller inte förstå) att eldriften globalt sett inte är någon egentlig vinst än på flera årtionden. Däremot torde bränsleceller och (den ännu svårhanterliga) vätgasen vara framtiden (om den kan framställas på rätt sätt och i stor skala). Vätgas har jag alltid framhävt som vinnaren. Men jag lär (nog) aldrig få uppleva någon egentlig förändring avseende drivkällan i våra bilar.

#12
2015-09-28 15:36

VW kan kanske få hjälp av Toyota nu när dieselspåret visat sig vara en återvändsgränd, BMW samarbetar numera med Toyota för att få igång sin hybridbilsproduktion vilket verkar fungera.
http://www.svd.se/darfor-ar-volkswagen-skandalen-varre-an-enron/#sida-7

#13
2015-09-28 15:44

Egentligen mer anmärkningsvärt att Audi fuskar med utsläppen än om VW gör det. Audi ska ju vara extra hög kvalitet.

#14
2015-09-28 15:47

"Audi ska ju vara extra hög kvalitet."

Det är ju svårt att ha extra hög kvalitet på motorerna när man använder exakt samma motorer som VW. Motorn i min förra Skoda var också en Audi-motor. Satt audi-loggor lite varstans.

#15
2015-09-28 15:58

Skodaägare, även om Audi använder samma motor i gunden så tror jag dom ofta modifierar dom liksom gör extra kontroller vad gäller kvalitet. Bättre garantier och goodwill kan ju också vara nåt man erbjuder. Så helt klart värre detta för Audi än VW.

#16
2015-09-28 16:16

Ja jävlar säger jag bara! Jag sålde av mitt förra uppköp i VW och gjorde 111 000 i vinst på 40 h placering (före skatt). Bra enkla pengar:-) Nu har aktien störtdykt igen - och jag överväger att sätta in nya pengar i bolaget under morgondagen. Ju fler skandaler desto enklare att tjäna snabba pengar.

Tack Audi!

MVH AL

#17
2015-09-28 16:21

Bra där AL! Själv var jag inte riktigt lika lyckosam ...

#18
2015-09-28 16:28

Du tänker visst aldrig ge dig, leifer? "Egentligen mer anmärkningsvärt att Audi fuskar med utsläppen än om VW gör det. Audi ska ju vara extra hög kvalitet."

Hur många gånger ska vi behöva förklara att den tekniska kompetensen fanns men inte användes? Hur många gånger ska vi behöva förklara att fusk (i det här fallet lathet och snålhet) inte på långa vägar måste vara det samma som dålig kvalitet? (Redigerad. Sista frågan var inte relevant för tråden. //Deeds)

#19
2015-09-28 16:46

PSa har en fungerande teknik redan.
Ytterst bra dessutom som de klarat att leverera till
KOnsumenternena tack vare ett av flera
PATent ..

The ranking issued today by France's National Intellectual Property Institute (INPI) has confirmed that once again PSA Peugeot Citroën is the country's leading patent filer, with 1,378 patent applications published in France in 2013.
källa: http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/media/press-releases/psa-peugeot-c...

#20
2015-09-28 16:47

Diskutera: Kommer fler bilmärken att avslöjas med att ha fuskat i utsläppstester?

Tja, man kan ju börja kolla alla som kör Bosch ECU då dom verkar rätt lätt-tweakade.

Ingen skräll direkt att detta gäller Audi/Seat/Skoda/Porsche och eventuellt övriga bilar som kör V.A.G dieselmotorer.

#21
2015-09-28 16:55

Kapten, vi har talat om kvalitetsbegreppet tidigare och det innefattar flera dimensioner, att följa lagar och regler är en sak. Idag skulle jag säga att god avgasrening också är en kvalitetsmarkör och personligen skulle jag förvänta mig bättre avgasrening i en Audi än i en VW just för att jag förväntar mig mer av märket och med tanke på ett högre pris. Jag förväntar mig också att Audis kvaliteskontroller är mer noggranna och bättre än för märket VW eller Skoda.

Se
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvalitet

Exempel på kvalitetsdimensioner för varor

Pålitlighet
Driftsäkerhet; hur många fel det blir vid användningen, och hur allvarliga felen är
Prestanda; exempelvis: hastighet, effekt och livslängd
Säkerhet; Att varan inte skadar användaren, andra eller andra saker
Lämplighet för användningsområdet.
Servicevänlighet/underhållsbehov; Lättheten att upptäcka och åtgärda fel
Uppfyllelse av avtal (Leverans i tid, snabb reparation etc).
Miljöpåverkan; Inverkan på miljön både vid hela livscykeln, tillverkning, användning och avveckling -från vaggan till graven.
Skillnader (för- och nackdelar) gentemot konkurrerande produkter.
Kostnad (både inköp, drift och avveckling).
Utseende.

#22
2015-09-28 16:53

Kan mycket väl även gälla bensinbilar med bosch insprutning...

#23
2015-09-28 16:56

Helt eller delvis eldrivna bilar kan göra skillnad om elen produseras från en förnyelsebar källa helt eller delvis.
I tre länder i Europa klarar Nissan Leaf inte miljöbilsgränsen på grund av för höga CO2 utsläpp vid elproduktionen i dessa länder.
Man räknat inte in all energi som går åt innan det fossila bränslet hamnar i den fossila bilens tank när man beräknar den fossila bilens utsläpp, och räknar man så även för elbilen så har den inga utsläpp alls.
För våra fossilt drivna fordon borde man räkna med alla de utsläpp som genereras vid prospektering för att hitta oljan borrningar där var femte borrhål ger någon olja, byggandet, drivandes, och skrotningen av alla borrplatformar och deras bogserbåtar och unerhållsfartyg, pumpandet, transporterandes, och raffinerandet av oljan för att sedan Jes kör ut oljan till macken som måste drivas värmas byggas och ha många anställda som serverar korv till alla som kladdat ner sig med bränsle. Fossilbilen har även en massa olja i mototorn för att inte tala om i växellådan där DSG som har mycket mer olja än motorn i bilen som måste bytas ut med jämna mellanrum, förutom en hel drös med delar i och runt motorn som även de måste tillverkas transporteras destrueras eller återvinnas och bytas ut rätt ofta. I Norge klagar verkstäder på mindre jobb sedan några procent av bilparken bytts ut mot elbilar.
https://blixtgordon.files.wordpress.com/2012/12/elbilars-co2-per-km-i-eu...

#24
2015-09-28 17:10

France calls for EU investigation into 11-million-vehicle software scam.
The scandal surrounding Volkswagen deepens.
Already under investigation in the US, South Korea and Italy for cheating diesel emissions tests, the German car manufacturer now could face a European Union probe.

France has called on the EU to launch an inquiry, although for the moment the 28-member body has indicated it is too early to pursue the case.

Some 11 million VW vehicles are equipped with the software to disguise pollution levels.

After being caught out by the US Environmental Protection Agency, the automaker’s US head chose a blunt approach to the situation.

“We’ve totally screwed up,” he said.

Volkswagen could face billions of dollars in penalties in the US, with regulators claiming they were misled for over a year. The company says it is “working at full speed to clarify irregularities.”

källa: euronews.com

#25
2015-09-28 17:20

Man undrar ju var allt detta skall sluta. Att tillverkarna på något vis fuskar med utsläppen är nog ingen nyhet för någon men att det var under sådana omständigheter kunde nog få ana. Nog behövs det nu krafttag för att få stopp på dessa dumheter framöver men jag är rädd för att man nu vill avrätta Vw genom att ge löjligt höga böter. Teknikens värld skriver att Vw riskerar 500 Miljarder i böter och sådana summor klarar nog inget bolag i världen att betala. Har svårt att tänka mig att Vw koncernen är ensamma om att fuska så vi bör nog akta oss för att kasta allt för många stenar åt det hållet. Minns hur folk pratade och fortfarande pratar om Toyota ...... Vi har knappast användning för att världens största bilbyggare går i graven så därför behövs det nya regler och tuffare kontroller framöver.

#26
2015-09-28 17:43

Angående GDS inlägg. Fransmännen ser väl sin chans att rädda sig egen sargade bilindustri nu på bekostnad av VWs undergång. Kan vara ett stort misstag!

#27
2015-09-28 17:59

ECB confirms it has halted buying Volkswagen bonds as fallout from emissions scandal spreads.

Nu börjar helvetet braka lös...
Vet inte vilken sida man ska stå på

#28
2015-09-28 18:01

Förhoppningsvis leder denna historia till att elbilar på allvar vinner marknadsandelar. Överväger starkt att köpa en i3.

#29
2015-09-28 18:11

För VW:s del är det e-UP och e-Golf som gäller att ställa främst i skyltfönstret.

#30
2015-09-28 18:15

Att VW ska straffas på något sätt är nog ganska självklart. Men att driva företaget till undergång kommer att bita oss alla i arslet!

#31
2015-09-28 18:26

PREVIA: Du har helt fel!

Det må visserligen vara rätt att helt eller delvis eldrivna bilar kan göra skillnad OM (!) elen produceras från en förnyelsebar källa helt eller delvis. Men globalt sett (ett ord som du verkar hoppa över att läsa när jag skriver det) är det ingen egentlig fördel för en eldriven bil vad gäller CO2-utsläpp. I din illustration ingår ju mycket riktigt bara Europa ...
Du skriver att man inte räknar in all energi som går åt innan det fossila bränslet hamnar i den fossila bilens tank när man beräknar den fossila bilens utsläpp, och du nämner alla de utsläpp som genereras vid prospektering för att hitta oljan, borrningar där var femte borrhål ger någon olja, byggandet, driften och skrotningen av alla borrplatformar och deras bogserbåtar och unerhållsfartyg, pumpandet, transporterna och raffineringen av oljan och transporten ut till macken.
Eftersom jag nu pratar GLOBALT är det faktiskt så att också elen måste produceras, hör och häpna! Samma olja som du hade en lång och tröttsam utläggning om måste genomgå exakt samma steg för att komma till ett oljeeldat kraftverk - och sådana finns det i hundratusental världen över!
En annan stor del av elen kommer från kolkraft. Vad tror PREVIA att det "kostar" att bryta kol? Har PREVIA sett någon filmsnutt om detta? Samma sak där: Alla gigantiska utsläpp som genereras vid prospektering för att hitta kolen, provborrningar, byggandet och drift av infrastrukturen runt en kolbrytning, byggandet och driften av kolbrytningsmaskinen (stor som Globen och driven av enorma fossila motorer), transporten av miljarder ton kol från själva brytningsmaskinen till landdepåer, direkt till kolverken eller hamnar för skeppning (med sotiga lastfartyg!), service och underhåll, skrotningen av uttjänt utrustning etc., etc., etc. Men så här långt har du inte tänkt! Det är därför som forskarna - inte jag - pratar om elframställningen GLOBALT i sammanhanget. Och GLOBALT är eldrivna bilar ingen vinst än på länge.

Du fortsätter med självmålet och skriver att fossilbilen har en massa olja i motorn för att inte tala om i växellådan som måste bytas ut med jämna mellanrum. Nu är det så att vi vet - bland annat från självaste Tesla - att batterierna är mycket CO2-kostsamma att tillverka. Man räknar med den delen av drivpaketet drar +30 procent mer CO2 att tillverka jämfört med drivpaketet till en vanlig bil (jag har för mig att det var så det beskrevs). Även här måste ju alla dyra metaller brytas, transporteras, förädlas, behandlas, formas, monteras etc. Batterierna måste till slut - när de är uttjänta - återvinnas med allt vad det kommer att kosta i form av CO2-utsläpp. Elmotorerna innehåller stora mängder koppar. Behöver jag säga något mer om det? Dessutom måste hela elbilen styras elektroniskt, vilket kräver mängder av elektronik (kanske jämbördigt med mängden i en fossilbil). För att elbilen ska kunna laddas måste det fram uttag, kontakter, sladdar med mera. Elnäten kan komma att behöva byggas ut och nya laddningsstationer måste byggas.

Fundera igen, PREVIA ...

#32
2015-09-28 18:24

trasten skriver: "Att VW ska straffas på något sätt är nog ganska självklart. Men att driva företaget till undergång kommer att bita oss alla i arslet!"

Det är därför som jag har skrivit så många inlägg om att det är förfärligt att se all skadeglädje och hur många helt tycks ha missat vilka de samhällsekonomiska konsekvenserna kan komma att bli. Personligen tror jag att allt det här kommer att lösas på regeringsnivå, för även amerikanerna inser nog att konsekvenserna kan leda till ett kaos som inte kommer att gå att hantera.

#33
2015-09-28 18:46

Varför detta trams om just Audi? Det har ju varit klart redan från början att problemet gäller vissa VAG-motorer. Dom motorerna sitter bl a i VW, Audi, Skoda och Seat. Trodde folk att just Audi hade andra motorer?? (Specifikationerna är ju exakt domsamma.)

#34
2015-09-28 19:03

trasten, världen går inte under om VW lägger ner.

Men visst ska det vara rimliga böter och krav på bolagets fuskande, frågan är ju bara vad det är exakt.

Mest besviken är jag som sagt på Audi och jag tycker överhuvudtaget s.k. premiummärken nu måste börja visa framfötterna och vara ledande när det gäller miljöteknik.

Sen finns ju grundproblemet med att stora motorer drar mer soppa och släpper ut mer skit, så frågan är hur det ska lösas. Jag är inte för nåt förbud men helt klart finns det ett enormt problem där särskilt för tyska premiummärken vilket också varit huvudanledningen för dom att motarbeta EUs miljömål.

#35
2015-09-28 19:12

stellann, mig veterligen stämmer det inte att Audi har exakt samma motorer som koncernsyskonen, det finns skillnader och modifieringar liksom mer kontroller. Och om något skulle man kunna tänka sig dyrare rening på en Audimotor än en Skodamotor. Du har dessutom fler cylindrar och större motorer att välja till Audi än till Skoda. Självklart måste kunderna idag kunna förvänta sig att Audi ligger i framkant när det gäller avgasrening och miljöteknik. Dvs premiumbegreppet måste även innefatta miljö, allt annat vore otänkbart.

#36
2015-09-28 19:37

Jag tror inte leifer har förstått storleken på detta!

#37
2015-09-28 19:40

@leifer, de berörda motorerna är exakt de samma genom hela koncernen där de används. Det är alltså de EURO5-klassade 1,6 och 2,0-liters dieselarna utan AdBlue, som det handlar om.
Värt att nämna är också att de inte tillverkas längre.

#38
2015-09-28 19:54

@Previa, du skriver självklarheter. Vi vet alla fördelarna med elbilar. Du kanske vet att det också finns nackdelar med elbilar? Stora nackdelar! Nackdelar som för de allra flesta överskuggar fördelarna.

#40
2015-09-28 20:50

trasten, jag om någon har pratat om att denna skandal är mycket stor, så jag förstår inte hur du resonerar.

#41
2015-09-28 20:52

Swemba, ok men samtidigt lite märkligt om det är exakt samma effekt, ingenting skruvat eller ändrat oavsett om det är Skoda, Seat, VW eller Audi. Jag har sett i alla fall bensinmotorer där man har lite olika utförande beroende på märke inom VW group. Och är det exakt samma så kanske det är dags för VW group att tänka nytt, för en kritik mot VW har ju varit att det är svårt att skilja på alla olika märken när det sitter nästan samma grejor i bilarna vad man än köper.

#42
2015-09-28 21:07

leifer påstår att "han om någon" har pratat om att denna skandal är mycket stor ... Nej, leifer har mest pratat om behovet av att decimera Volkswagen och tysk industri. I förbifarten har han för all del mumlat ur sig något om affärens storlek, men det har han gjort av rent taktiska skäl. Han menar inget med det.

De som redan från början förstod vidden av allt detta och vilket enormt samhällsekonomiskt kaos allt det här kan komma att leda till är jag, trasten, Prestigelös och någon till. Resten sitter och jublar över vad som kan komma att slå tillbaka i den egna plånboken.

Jag är den ende som har skrivit om vilka effekter som kan komma efter allt det här i form av ren tragik för många inblandade och deras familjer och barn, om stigande arbetslöshet i både Tyskland, Sverige och EU samt om de stackars kunderna som i alla fall tillsvidare sitter bakbundna med bilar som antagligen inte går att sälja eller byta. Jag tänker och bryr mig på riktigt!

#43
2015-09-28 21:32

Kapten tror du att alla slutar att köpa bilar efter det som uppdagas?

#44
2015-09-28 22:26

Jag tror att det här kommer att ordnas, det blir lite otrevligheter ett tag, men man kommer inte att tillåta några ytterligare större otrevligheter, allt för mycket riskeras globalt.
Det är skillnad mot för 65 år sedan då europas största bilkoncern tvingades till konkurs, på den tiden blev det trots allt hanterbart.

#45
2015-09-28 23:03

Kapten, börja nu inte jiddra om mig i 3:e person bara för att du tappat humöret. Nej, jag har hela tiden sagt att detta är enormt allvarligt för VW och jag var också negativ till att köpa aktier här då det kan ta långt tid innan VW får ordning på detta om dom ens kommer tillbaka till den nivån man var innan krisen.

Bara för att man inte ensidigt dyrkar tysk industri så betyder det inte att man önskar att det går dåligt, tvärtom önskar jag att VW får ordning på kvalitén nu i sina bilar och framförallt slutar bluffa kunderna, får vara nog nu. I övrigt tycker jag Tyskland brukar göra riktigt bra grejor så även där har du fel.

Vad gäller tragedier, den enes bröd den andres död. Det är inte så att tysk ekonomi eller vad du nu menar, står och faller med VW. Om VW/Audi minskar försäljning så kommer säkert Bmw och Mercedes öka. Förmodligen ett nollsummespel i det stora hela. Skulle istället alla tyska bilmärken tappa i försäljning och exempelvis franska och italienska öka, så är väl inte det heller nåt fel. Förstår faktiskt inte hur du resonerar. Bäst produkt ska vara vinnare enl mig, allt annat är dumheter. För VW gäller det nu att visa att man tillhör toppen av biltillverkare i världen, UTAN att fuska.

Tappar hela bilindustrin på detta så är jag inte heller så förvånad, då gäller det att bevisa att man kan göra miljövänliga bilar och det ser jag som ett plus. Nu tror jag faktiskt EU lättare kan få igenom hårdare miljökrav och vi konsumenter kommer då vara vinnare. Dom stora bilföretagen är för sega i att ta fram miljövänligare produkter och det är många som har sett problemet. Nu tror jag man kommer bli ärligare överlag och därmed också ta fram verkligt bra miljölösningar. Oavsett detta så är det ändå så att vi står inför paradigmskifte, dom tillverkare som inte hänger med kommer förmodligen hamna i samma läge som Kodak gjorde när den digitala kameran kom. Dom kunde säkert skylla ifrån sig på det ena och det andra men det hjälper liksom inte, det gäller att hänga med i utvecklingen. Nu får VW en spark i baken som dom förmodligen behöver så väl, jag tror det kan komma nåt bättre av detta och att VW kan stärkas av denna kris bara man bejakar den istället för att kämpa emot och skylla ifrån sig. Tack å lov hör man helt andra tongångar från VWs representanter nu än det förnekade som du sysslar med, därför finns det hopp. Din retorik är alltså inte alls nån hjälp för VW om du trodde det.

#46
2015-09-28 23:10

leifer skriver: "Vad gäller tragedier, den enes bröd den andres död. Det är inte så att tysk ekonomi eller vad du nu menar, står och faller med VW. Om VW/Audi minskar försäljning så kommer säkert BMW och Mercedes öka. Förmodligen ett nollsummespel i det stora hela."

"säkert" och "Förmodligen" ... Kommentarer överflödiga. (Fast vi vet ju alla att i sådana här situationer lyckas man alltid banta bort en hel del, så ett svidande minus lär det bli. Dessutom lär många kunder köpa asiatiska bilar, så även där får vi ett svidande minus nr. 2. Sedan vet ju alla att konkurser - om så skulle bli fallet - alltid kostar en massa pengar. Skulle böterna dessutom bli större än vad Volkswagen har pengar till måste den tyska staten gå in. Nollsummespel? Så pyttsan heller!)

"Skulle istället alla tyska bilmärken tappa i försäljning och exempelvis franska och italienska öka, så är väl inte det heller nåt fel. Förstår faktiskt inte hur du resonerar. Bäst produkt ska vara vinnare enl mig, allt annat är dumheter."

Skulle de franska schabraken vara "bäst produkt som vinnare"? Dagens skratt!

För övrigt har du totalfel om Volkswagen och dess "usla kvalitet". Det är faktiskt fantastiskt fina bilar. Det är bara du som inte har fattat det.

#47
2015-09-29 07:10

Volkswagen gör mycket bra bilar, det är nog dom flesta överens om. Om de inte gjorde det så skulle de inte vara så stora som de är MEN...faktum är att denna skandal är ett STORT svek mot sina kunder. Många som har varit dom trogna har tappat förtroendet osv. Att tro något annat är bara naivt.

Ett tips på vägen.. Snacka till forummedlemmar, inte om forummedlemmar.

#48
2015-09-29 08:49

Jag har idag lagt en ny köporder på VW-aktier. Vi får se hur det går. Rekylen uppåt efter Audi-nyheten borde bli i alla fall 4-5% men jag kan ha fel.

MVH AL

#49
2015-09-29 09:02

Jag tror ändå att detta kommer att blåsa över för VW:s del, de kommer att få sina böter, betala och gå vidare.
Initialt kommer de att tappa en del presumtiva kunder men de som redan äger en VW kommer att ha fortsatt förtroende för sitt märke, det visar historien.

Detta i Europa...

I USA ser scenariot lite annorlunda ut, för en redan vacklande försäljning kan det här innebära dödsstöten för VW där.
Det beror lite på vad de privata stämningarna kommer att utmynna i för bötesbelopp, det kan vara så att det är mer ekonomiskt försvarbart att dra sig ut från den amerikanska marknaden än att stanna kvar där.

För tillfället så har VW 1.9% av den amerikanska marknaden vilket ska jämföras med t.ex. Mercedes som har 2.1% och Lexus med 2.0%, så VW är ingen stor aktör USA vilket många tycks tro.

#50
2015-09-29 09:56

"Vorsprung durch technik" har fått en ny innebörd.

#51
2015-09-29 10:19

Kapten,

"Skulle de franska schabraken vara "bäst produkt som vinnare"? Dagens skratt!"

Ja det är just den synen som jag kritiserar, du underskattar fransk ingenjörskonst grovt och överskattar tysk ofta. Vem som är vinnare i framtiden återstår dock att se.

"För övrigt har du totalfel om Volkswagen och dess "usla kvalitet". Det är faktiskt fantastiskt fina bilar."

VW har haft mycket problem med kamkedjor, DSG, lackkvalitet och nu avgasrening. Problemet med förnekare som du är att det inte ger möjlighet till förbättring. Jag tror tvärtom att VW har allt att vinna på att ta kritik på allvar och göra bättre framöver. Vad gäller kamkedjor har man gått över till mer osäkra och underhållskrävande kamremmar, men det är möjligt att lösningen är ok och good enough men nånstans kan det drabba som som har bilar länge eller som har dåligt med pengar. Min kritik har ofta fokuserat på dom som har gamla bilar och får lägga mycket pengar på rep pga sämre konstruktioner. I övrigt tycker jag VW och särskilt Audi gör mycket fina bilar, det är bristande (långsiktig) kvalité jag kritiserat.

#52
2015-09-29 10:37

'Truth in Engineering'

Audi USA's slogan sen flera år. Ironi.

DSG-skräpet, oljedrickande och ömtåliga motorer, rapporter om usel lackkvalitet, plus säkert nåt annat jag glömt och nu detta. Bra bilar? Kan diskuteras...

#53
2015-09-29 10:58

Här skriver en del om att VAG gör bra bilar har bra kvalité!
Jag kan ju inte förstå detta.
VAG har i åratal dragits med massor med konstruktions fel och bristande kvalitéer.
Det har varit brustna fjädrar, bristande bromsrör, bristande kvalite bromsslangar, växellådor, havererade motorer,spindelleder, styrleder, tändspolar, m,m. ja listan blir lång om man skall nämna alla felen genom tiderna. Jag kan ju inte förstå att detta anses som bra bil med så mycket brister.
Undrar om det finns något annat bilmärke som kan slå detta ?
Och VAG har hela tiden undangrävt dessa bekymmer
och låtit försäkrings bolagen ta ansvaret över VAG;s brister
Nej inte är dessa bilar nått att ha!

#54
2015-09-29 10:59

Tja, 17 238 st. svenskar verkade tycka att Audi var en bra bil 2013, en marknadsandel på 6,4%...

Mycket prat om undermåliga växellådor, oljetörst och lacksläpp, främst från de som aldrig ägt en Audi märkligt nog.
Är bilarna verkligen så kassa så borde rimligen nybilsförsäljningen rasa eftersom de som äger en Audi aldrig skulle byta till en så usel bil igen, eller har jag missat något?

#55
2015-09-29 11:20

Kapten:
Självklart så tar man med hela kedjan av utsläpp när beräknar Nissan Leafs CO2 utsläpp med olika länders elproduktion. Precis som man gör när Teslas CO2 utsläpp beräknas. Tesla skulle ha ett CO2 utsläpp på 187g/km om elen kom från bara kolkraftverk, men elen i värden kommer till stor del från produktion som inte har några höga CO2 utsläpp vilket gör att fossilbilarna som får sitt bränsle från 100 % fossila källor för att sedan hamna i en bilmotor med medioker verkningsgrad får högre CO2 utsläpp än motsvarande elbil.
http://images.slideplayer.se/7/1983527/slides/slide_37.jpg
http://teslaclubsweden.se/langa-avgasroret/
Din Globenstora kolbrytare är för övrigt eldriven om du inte visste det!
Och kolet går på transportband som är eldrivna till kraftverket för att där produsera el och fjärrvärme i Tyskland.
Energiåtgången för att produsera bilen kommer helt i skuggan av den huvudsakliga energiåtgången som är bränslet av bilen under bilens livslängd. Sen kan man fråga sig om DSG växellådan som väger 75-90 kg inte kräver i närheten lika mycket metall som Teslas 30 kg tunga elmotor som inte behöver någon växellåda. Om man sedan lägger ihop den vanliga bilen motorvikt med en full tank så hamnar man rätt nära elbilens vikt för batteriet vilket gör att bilarna inte skiljer sig så mycket i vikt.
Inte behöver man heller förstärka elnätet då de flesta bilarna står still minst halva dygnet,och i snitt 23 timmar och laddas i huvudsak på natten med den lilla mängd el 5,5 kWh som krävs för de få mil genomsnittsbilisten kör per dag, 3,3 mil.
Här ser man att elbilen har något större CO2 utsläpp vid tillverkning men det dominerande utsläppet kommer från användningen av fordonet.

http://www.environment.ucla.edu/media/files/BatteryElectricVehicleLCA201...

#56
2015-09-29 11:25

Volkswagen-koncernen har i Sverige otroligt lojala ägare som accepterar hur mycket fel och besvär på sina bilar som helst. Varken trassel med DSG-lådor eller havererande kamkedjor har fått deras trogna skara att överge bilarna. Skandalen med fusket om utsläppen kommer därför troligen inte ha någon särskild inverkan på Volkswagen-Audi försäljningen i Sverige, möjligen med undantag av kommuner och landsting som troligen kommer att söka sig till andra leverantörer.

Europa kommer knappast gå under av detta, och inte heller Tyskland. Visst, Volkswagen-Audi koncernen kommer tappa i försäljning på en global marknad och deras självförtroende är knäckt. Miljarder kommer att gå till skadestånd istället för till produktutveckling och de kommer troligen tvingas till att göra nedskärningar av sin personal.

Men, de tyska underleverantörerna kommer att leverera till andra biltillverkare - det gör de redan. Och de levererar inte bara till tyska biltillverkare utan även till franska med flera. Det som Volkswagen-Audi tappar på detta kommer att gynna deras konkurrenter. Opel, Ford, Renault, Peugeot tror jag är de som främst kommer gynnas av fusket hos Volkswagen-Audi.

Jag tror att många köper tyskt för att de *tror* att tyskt är bäst, har bäst kvalitet och så vidare. Det finns en idé i detta att andra är mycket sämre. Så när Volkswagen-Audi förarna har problem med sina bilar så tänker de att om de hade köpt en annan bil så hade de haft ännu värre och dyrare problem så även en Volkswagen-Audi med kvalitetsproblem ses som ha högra kvalitet än konkurrenternas bilar. Det gör att hur mycket problem Volkswagen-Audi ägarna än har med sina bilar så tycker de ändå att bilarna är bäst. Volkswagen-Audi har ägare med ett mycket stort tålamod och stor plånbok och de förlåter sin tillverkare för allt. Det är en image som inte har avstamp i verkligheten.

Med tanke på Volkswagen-Audi ägarnas edsvurna och närmast religiösa lojalitet med sitt märke så kommer knappast de att sluta köra och köpa Volkswagen-Audi, inte nu när de har en ny retorik om att de måste "stödköpa" bilar för att hålla kvar märket på marknaden. Däremot så är jag övertygad om att vilja hos andra att köpa Volkswagen-Audi kommer att minska betydligt av skandalen, att Volkswagen-Audi inte längre kommer att dra till sig köpare från konkurrenterna utan dessa tänkta nya kunder kommer att välja andra märken.

Och så har vi ju USA-marknaden som är mest problematisk och där dagens problem kan göra att Volkswagen-Audi helt enkelt hamnar i en kris och tvingas lämna den marknaden. USA-kunderna är inte alls lika lojala och trogna som europeiska kunder.

#57
2015-09-29 11:38

Visst måste det kännas skönt för en frankofil att förklara VW-kundernas lojalitet som irrationellt och nästan korkat.
Mer troligt är nog snarare att det flesta ägare är mycket nöjda med sina bilar och att det är väldigt få som faktiskt drabbas av de problem du nämner.

#58
2015-09-29 11:56

Jag tror inte att Audis kunder är mer märkeslojala än andra och Audi har sin beskärda del av problem, precis som alla andra märken.

Men eftersom Audi nu är tyskt så finns det en uttalad mening att deras bilar just därför ska vara av högre kvalitet än andra bilmärken eftersom deras bilar dessutom räknas in i premiumgruppen.
En liten grupp tillverkare som många har svårt för men som alla vill att just deras favoritmärke borde tillhöra av en eller annan anledning, och räknas inte deras märke dit så tittar man snett på de som får vara med i denna lilla exklusiva klubb.

Och just därför så blir det extra mycket liv i luckan när det visar sig att även premiumbilar kan drabbas av diverse krångel, belackarna får ett kvitto på att bilarna inte alls håller så hög kvalitet som folk tror.

Men då blandar de ihop premium och driftskvalitet, som om nu driftskvalitet skulle ha något med premium att göra...

#59
2015-09-29 12:18

Prestigelöst För mig är premium en helhet, ( yta, innehåll och hållbarhet).

#60
2015-09-29 12:19

Prestigelös,
"Mycket prat om undermåliga växellådor, oljetörst och lacksläpp, främst från de som aldrig ägt en Audi märkligt nog."

Handlar väl ofta om ägarperspektiv, många säljs ju som tjänstebil och fungerar nog normalt sett utan större problem dom första 3 åren. Dom flesta kvalitesproblemen kommer ju senare och drabbar privatköpare som gått på myten om att tyska premiummärken som Audi har extremt hög kvalitet.

#61
2015-09-29 12:22

Ja och så åter hamnar vi i en värld av substanslösa påståenden. Om det nu påstås vara vanligare med fel på Audi och Volkswagens produkter (i jämförelse med vadå?=). Presentera gärna data som styrker den uppfattningen.

Och nu menar jag data som mäter antalet fel i relation till populationens storlek, teknisk komplexitet och miltal, inte ett underlag som mäter vad felen kostar att reparera eller hur lång tid fordonen står på verkstad alternativt det numerära antalet fel. Visa nu siffrorna, gärna i form av en kvot, så tar jag gärna en diskussion baserad på det.

OBS: Att man har en kompis kompis, eller att man rent av har ägt en bil själv, eller via internet påstått sig sett fel på en internetsida är inte samma sak som att ett märke har fler fel än något annat. Hur man kartlägger sådana här saker och framförallt visar på skillnader kan ni läsa själva om här. Läs gärna in er på denna site, som tvärtemot diverse klåparundersökningar är seriös och tillförlitlig. http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/?RequiredFields=Statistik...

MVH AL

#62
2015-09-29 12:32

leifer
Visst handlar det om ägarperspektiv och ägarna verkar vara nöjda, en sjunde plats i ViB:s Autoindex vittnar väl om just detta.
Men om bilarna bara skulle hålla ihop de tre första åren så borde ju begagnatmarknaden översvämmas av osäljbara defekta Audis till vrakpriser vilket inte är fallet.

#63
2015-09-29 12:43

Och åter igen, premium har inget med driftskvalitet att göra.

Premium är en måttstock på vad folk är beredda att betala för en viss produkt.
Här spelar andra faktorer in såsom känsla, utseende, materialval och status.

Varför skulle annars folk vara beredda att slanta upp för en exklusiv Whisky när man blir precis lika yr i kolan på en Lord Calvert?

#64
2015-09-29 12:48

Raphael
Du har rätt
Jag var en av de som var envis och dum att vara VW och Audi ägare i många år
till sist så tröttnade jag och bytte märke, efter att jag har förbrukat 19 st VW och Audi bilar.
Och nu slipper jag alla dess bekymmer som VAG har skapat

#66
2015-09-29 13:10

Prestigelös, det mesta går att laga och det handlar ju också om vilka fel man accepterar att leva med och hur mycket man accepterar i underhållskostnader liksom hur man står ut med verkstands beteende. Audi är ju dessutom högstatus att äga och allmänt trevliga bilar att köra eller färdas i. Jag tycker den långsiktiga kvalitén kan och borde förbättras, annars tycker jag Audi gör mycket rätt och det är helt klart ett av mina favoritmärken, annars hade jag inte intresserat mig så mycket här. Fokus på miljö behöver förstås också öka ytterligare.

#67
2015-09-29 14:23

@MVH AL
Där fick du lite data i inlägg #65!
Det kanske inte är så substanslösa kommentarer här ändå som du tycks tro hela tiden.

#68
2015-09-29 14:44

@GDS
Tror inte sådan statistik biter på AL.
Al skriver
"Och nu menar jag data som mäter antalet fel i relation till populationens storlek, teknisk komplexitet och miltal, inte ett underlag som mäter vad felen kostar att reparera eller hur lång tid fordonen står på verkstad alternativt det numerära antalet fel. Visa nu siffrorna, gärna i form av en kvot, så tar jag gärna en diskussion baserad på det."

#69
2015-09-29 15:02

Warranty Direct är en kul historia;-) Här kan man läsa deras Top 100-lista: http://www.reliabilityindex.com/top-100

Klura nu ut vad som kännetecknar den:-)))

#70
2015-09-29 15:05

@2TT2
Nej jag blir tveksam själv när jag tänker efter...
Men nu ska vi inte prata om MVH AL utan med honom som deeds mycket riktigt påpekade.
Nå MVH AL, vad krävs det för kvot för att förstå vidden av den här miljöskandalen!

#71
2015-09-29 15:10

Audi har köpt sej fria från lista. Skickligt!

#72
2015-09-29 15:28

@Audi A5 SB
Mindre och enklare bilar med vissa undantag.
@GDS
Audi finns allt med men inte på Top 100-listan.

#73
2015-09-29 16:40

2TT2: riktigt. Vad drar vi för slutsats om det? Kan det vara att de går färre mil? Kan det vara att de är billigare i service och i reservdelar?

Som man frågar får man svar och i fallet med WD är det väl uppenbart......

Enligt WD är sämsta bilen ö.h.t. en Audi RS6. Undrar vad det beror på?

#74
2015-09-29 17:12

Audi A5 SB: Anledningen till att Audi RS6 kom sist är upp till var och en att tolka. En tolkning är att exklusiva högteknologiska premiumbilar kostar, än annan tolkning kan vara att RS6:an är ett dyrt plåtschabrak och borde inte ha så höga ägande kostnader med så dålig driftskvalitet.
Man kan tolka dessa listor som fan tolkar bibeln.

#75
2015-09-29 17:31

2TT2: Jag håller med dig. Möjligen kan RS6:ans effekt locka till något som förare av andra bilar inte har möjlighet att göra;-) Möjligen kan också den totalt undersökta populationen av RS6:or spela in.....

Men låt oss släppa detta bispår och återgå till VAG:s fusk.

#76
2015-09-29 18:39

Det har mer än en gång i denna tråd (och på annat håll) påståtts att Volkswagen och Audi har fler fel än (ja det framgår inte) flertalet andra, och jag förmodar att det även anges att Audi/VW har fler fel än medelbilen. Hur man kommit fram till denna slutsats är omöjligt att kontrollera, eftersom vi inte får några data som anger en felnivå för Audi, för Volkswagen eller hos medelbilen. Vi har alltså ingen skattad felnivå att utgå från, vare sig i fallet Audi, Volkswagen eller medelbilen. Vi har ännu mindre några egentliga spridningsmått att ta beakta, vilket gör att de påstådda skillnaderna egentligen kan handla om helt andra saker. Om man inte har några konkreta värden, eller vedertagna spridningsmått att utgå från - hur kommer man då fram till dessa slutsatser? Jag vet inte hur vi skall tolka dessa utfästelser på annat sätt än att de är en konsekvens av fanatism, eller möjligen inneboende hat mot Volkswagenkoncernen i fråga (oklart vilket)? Eller så är det bara så enkelt att skribenterna som påstår att det finns skillnader helt enkelt inte förstår sig på hur man genomför en statistisk mätning, eller hur den skall tolkas. Just detta senare är ingen ovanlighet, tyvärr...: Statistik och sannolikheter är nämligen ett svårt ämne.

När man ger sig ut och genomför en mätning av en population så måste man genomföra någon form av stickprov (det är svårt att mäta alla element) Och något sådant urval ser jag fortfarande inte. Att presentera en lista bestående av försäkringsskador är inte ett oberoende stickprov. Det är tvärtom en sammanställning som handlar om helt andra saker (olika benägenhet att rapportera in och bedöma fel, uppenbara variationer i teknisk komplexitet som snedvrider utfallet - en billig bil behöver ju inte åtgärdas via försäkringen utan kan många gånger fixas utan att man blandar in f-bolag, ja och försäkringsbolagen ersätter ju bara en viss del - hur skall vi kompensera för de andelarna som inte försäkringen ersätter på ett vettigt sätt etc). Ja faktum är, att det finns en sådan hemul mängd med störande faktorer att man helt enkelt inte kan använda och dra sådana slutsatser (som tyvärr allt som ofta görs) som ni gör här, d.v.s att det finns eller föreligger fler fel hos Audi än hos någon annan (vet fortfarande inte vem ni jämför med).

Skall ni nu ge mig ett sådant underlag vill jag ha:

En ändamålsenligt skattad felnivå hos

Audi/VW
Medelbilen
Diverse andra märken/modeller

Med spridningsmått och justerat för variationer samt andra bias som alltid stör en mätning.

Den som ger mig sådana data, den kommer jag att lyssna på. Den eller de som däremot inte gör det, den individen saknar trovärdighet. Jg ber er alltså att läsa följande länkar igen: http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/?RequiredFields=Statistik...

MVH AL

#78
2015-09-29 19:04

@MVH AL
Om det är omöjligt att kontrollera all data enligt dej så varför kräver du då data?
En viss subjektivitet blir alltså helt nödvändig för att vi öht ska kunna använda dessa forum.
Försök och se frågan i ett större perspektiv än antalet verkstadsbesök. Om audi r6 kommer sist på listan så ger ju det en viss fingervisning om vilken riktning nålen pekar...
Nu förstår jag vad du menar 2TT2...

#79
2015-09-29 19:15

GDS: "Om audi r6 kommer sist på listan så ger ju det en viss fingervisning om vilken riktning nålen pekar..."

Om det var endast 4 RS6-bilar som var med i sammanställningen och två av dem gick sönder, varav en under bankörning (50% gick sönder) - hur bra visar då listan "om vilken riktning nålen pekar..."? Och de övriga 6 i England som inte gick sönder var försäkrade av andra bolag?

Jag försöker vara lite "enklare" i min argumentation än AL, så att alla förstår;-)

#80
2015-09-29 20:17

GDS: Det är allt sedan upplysningstiden allmänt vedertaget, att den som påstår att det finns en skillnad eller ett samband avkrävs bevis. Det är precis det som byggt vårt samhälle och givit oss bilar, broar, flygplan och mediciner. Jag tycker inte att man skall frångå en princip som hittills visat sig vara så effektiv, i alla fall inte på grund av att man råkar ogilla något så trivialt och banalt som ett visst bilmärke.

Men om jag följer Audis råd ovan, och förenklar det så att alla förstår (om man nu inte ids läsa länken till SCB). Om jag genomför en väljarsympatiundersökning på Socialdemokraternas riksstämma - är det då troligt att min mätning visar att (s) har ett väldigt starkt stöd? Kan jag med den mätningen påstå att hela befolkningen och populationen stödjer just (s)?

Eller ännu enklare. Mät luftkvaliteten alldeles bakom ett avgasrör hos en bil som accelererar kraftigt och dra sedan slutsatsen att hela befolkningen måste bära gasmask.

Alternativt: Mät den genomsnittliga blodsockernivån hos samtliga diabetessjuka och dra sedan slutsatsen att hela befolkningen lider av sjukdomen (alternativt, förändra diagnostiseringen av sjukdomen).

Eller mät brottsligheten i utsatta områden i storstäderna och påstå därefter att Sverige har rekordhög kriminalitet.

Som GDS själv kan se är den typen av kartläggningar uppenbart missvisande. Precis samma sak gäller nu hos den påstådda felnivån hos olika bilmärken, i alla fall fram tills dess att någon visar på ett erforderligt underlag som styrker deras högst egenupplevda tes.

MVH AL

#81
2015-09-29 20:38

Audi a5 sb
Det står att minst 50 fordon behövs för att få ett visst underlag i testet.
Jag skriver enkelt så du med förstår ;o)

#82
2015-09-29 20:48

MVH AL
Tyng inte ner servern med massa självklarheter är du snäll. ;o)

#83
2015-09-29 21:58

Det är väl rätt självklart att en bil som körs slits mer än en som inte körs ...

#84
2015-09-29 23:04

Alltså, man kan inte kontrollera alla data (eller kontrollera alla element), så därför genomför man någon form av stickprov. Allt stod där i AL:s inlägg.

AL har givetvis rätt: Det dräller av personer här i spalterna som förkunnar den usla kvaliteten i Volkswagen-koncernens produkter. Men precis som AL påpekar lyser alla referenser och hänvisningar med sin frånvaro. Tyvärr blir det så här med en del personer, att de försöker påvisa sina "data" genom att i det oändliga skrika ut sina personliga och subjektiva aggressionerna mot något (i det här fallet Volkswagen-koncernen). Med andra ord: De här personerna tror att ju mer de tjatar, desto mer sant blir deras budskap.
Kan leifer återkomma med den statistik som AL efterfrågar?

[Redigerad: Att man är frestad att skriva innebär inte att man måste skriva //Deeds]

#85
2015-09-30 09:42

GDS: Minsta urval anges till n=50, helt korrekt (enligt den klassiska men allt för grovt tillyxade CGS definitionen n större än 30 ger NF) . Det innebär i sin tur att spridningen i resultaten är förhållandevis stor, d.v.s de angivna värdena innehåller stora osäkerheter (kallas för varians, googla gärna vad det betyder). Med stora osäkerheter är det ytterst vanskligt att använda sådana data för att utreda frågeställningen (påvisbara skillnader i total felnivå mellan olika bilmärken).

Men redovisa gärna siffror så tar jag gärna en diskussion baserad på det. En massa egenpåhittade fantasier kan vi däremot vara utan - och jag slipper ödsla tid på att belasta "servern med massa självklarheter" (#82).

Så lägg fram ett trovärdigt underlag så är jag den första att lyssna!

MVH AL

#86
2015-09-30 11:41

Jaha, då har KaptenOberkomandokk, den person som verkar ha flest inlägg som redigerats/strukits av en moderator, klämt ur sej något igen och jag hinner inte ens svara innan även det senaste inlägget är redigerat av en moderator.
Tack moderator.
Egenligen så skulle man kanske inte ägna sej åt att svara öht....
Men Kapten!! Det råkar vara just ett stickprov i USA som har lett fram till den här miljöskandalen som drabbat just VAG. Ett bolag som du tycks försvara intill sådan gräns att den blir obegiplig. Jag gissar, jag har ju ingen exakt statistik på molekylnivå, att det kan vara en bidragande orsak till dina raderade/editerade inlägg.
På tal om statestik så borde man i rimlighetens namn mäta alla aktuella dieselbilar regelbundet för att få MVH AL på bättre humör. Mät alla klockslag dygnet runt vetja... Herregud

[Redigerad: Försök håll god ton eller gör som du tänkt från början GDS. Svara inte ens. ;) Kommer det dumma kommentarer från ex. kapten så blir han redigerad fortare är kvickt ]

#87
2015-09-30 11:53

Nu är det ju inte utsläppen vi debatterar GDS, utan den påstått högre felnivån hos Audi/VW än andra och vilka belägg som finns för denna ståndpunkt.

Påstår man att det finns fler fel så blir man betydligt trovärdigare om man förmår presentera ett underlag som bekräftar ens hypotes. Annars är det enbart innehållslöst prat, och det är det få som sätter någon större tilltro till:-=)

Men jag har tidigare angivit vilka bilmärken som har flest respektive minst antal detekterade fel. Jag har också presenterat vilka bilar som överlever längst på marknaden och vid vilken ålder de åker till skroten. I dessa heltäckande siffror har jag inte lyckats bekräfta att Audi/VW är sämre än medelbilen. De sämsta märkena (utan inbördes ordning) är istället Peugeot, Renault, Citroen och Fiat. Dessa har i genomsnitt fler fel än medelbilen, uppnår kortare körsträckor och åker tidigare än genomsnittet till skroten. Data som bekräftar detta är dessutom mycket tillförlitlig.

MVH AL

#88
2015-09-30 11:59

Jag har inte efterlyst den data du avser MVH AL ;o)
Tråden handlar om fusk i utsläppstester...

#89
2015-09-30 12:23

GDS: Se inlägg #61, #65 och #67 (formulerat av dig själv).

Min kritik och inhopp handlade alltså om den påstådda avvikande felnivån, som en del skribenter ogrundat sprider här i trådarna (se exempelvis#56).

Ett välment tips är att GDS håller reda på vad det är vi diskuterar, och framförallt vad han själv skrivit och kommenterat tidigare i tråden. Då blir det lättare för alla parter (och raketforskare:-))..

MVH AL

#90
2015-09-30 12:34

#61 skrivet av MVH AL
#65 skrivet av 2TT2 där han länkar till data.
#67skrivet av mej där jag säger att där fick du data. (I all välmening)
Jag har inte efterlyst data.
Inte i någon större utsräckning kommenterat den datan.
Förstår att den datan handlar företrädes vis om fler saker än avgasvärden.
En viss förståelse finns sedan bland inläggen om svårigheten med dels insamling som redovisning av data.
Varefter jag tycker att vi kan mäta avgasvärden för att få ett stabilt mätunderlag.

Jag vill inte bli ihopbuntad med "en del skribenter" fortsättningsvis...
Det är ingen raketforskning

#91
2015-09-30 13:55

@MVH AL
Men den stora frågan missar du...
Det här med data är intressant. Den stora grejen är att data och statestik kommer alltid efteråt något har skett. Om då indata är manipulerade av låt oss säga en biltillverkare så blir resultatet direkt missvisande, även om n = 11,2 miljoner enheter. Med ditt resonemang skulle vi aldrig ha upptäckt den här bluffen. Det krävs att folk är på sin vakt särskillt som sk raketforskare (tillverkare) påstår saker som jag som inte är en raketforskare ska tro på. Som någon skrev; tänk själv och var kritisk.

#92
2015-09-30 17:30

GDS: Det diskussionen här i tråden kom att handla om, var att Audi och Volkswagen påstods ha lägre kvalitet än andra (fortfarande oklart vilka). Det var detta jag kommenterade och ville ha en källa på. Sent omsider presenterades det ett underlag - som både jag och du själv kommenterade vid i alla fall två olika tillfällen (#67,81). Notera alltså: Jag har inget att invända mot avgasfusk. Vad jag har synpunkter på är den oseriösa ryktesspridning och misskreditering som olika skribenter ägnar sig åt här i trådarna, dessutom utan några som helst bevis för sin sak.

Om vi sedan går in på ditt senaste inlägg (#91) så tycks du inte riktigt känna till hur man mäter upp saker och ting. Den statistiska analysmetoden förekommer både inom experimentell miljö som hos samhällsvetenskaperna. Ja faktum är t.o.m, att sannolikhetskalkylen utgör en viktig del i vår moderna tids vetenskap. Uppmätta avgasvärden i laboratorie-miljö bygger alltså på precis samma princip som uppmätta fel hos bilarna ute i "verkligheten". Skillnaden är bara mätnoggrannheten (som i fallet avgasvärden är många gånger högre). Som jag skrev tidigare. Googla gärna på begreppet varians, eller läs lite mer här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Varians

Så påståendet att mitt resonemang innebär att "vi aldrig [skulle] ha upptäckt den här bluffen" (#91) visar bara att du inte vet vad du pratar om.

MVH AL

#100
2015-09-30 21:08

Att som moderator - det första man gör - skriva till en användare att man ska "moderera skiten ur denne" är så omdömeslöst att det liknar inte något.

Jag ber Magnus komma in här och säga vad han tycker. "Animal Farm" klingar starkt. Du njuter av din makt i din anonymitet att döma över "levande och döda".

Jag anmäler ditt inlägg och dig som användare. Och om du mobbar mig kommer jag att utnyttja min lagliga rätt att vidta rättsliga åtgärder.

Ett litet tips som avslutning: Håll isär Forumet från nyhetsartiklarna (det här är INTE Forumet!). Lär dig själv reglerna. Använd en ödmjuk ton som moderator - att gå ut med "hot om mos" är ingen bra strategi. Lär dig av Hackenbush och saabnisse.

PS Inga mejl. All diskussion ska ske offentligt. DS

#103
2015-09-30 21:15

Jo, en till detalj: Vad tycker ni vidare om att Audi dras in i skandalen? Det är ju det vi ska prata om!

#105
2015-09-30 21:25

Auto Motor och Sport har haft en serie nu med kvalitet och verkstäder och placerar VW faktiskt ganska långt ner när det gäller kvalitet, man konstaterar att märket har sämre kvalitet än vad folk tror. Sånt här återkommer ofta när vi läser om VW och det är inte sällan rätt dyra fel på bilarna, dvs det rör ofta sånt som motor och växellåda. Även lackproblem är riktigt dyrt och svårt att åtgärda.

Jag har sagt det flera gånger, VW och särskilt Audi gör mycket trevliga bilar men kvalitén har varit för dålig, det är min kritik. Jag har också sagt att jag gillar bilarna och det är därför jag skriver och intresserar mig om dom. Det är ju också så att man har många bekanta som har VW/Audi, även det är ett intresse.

Senaste Audi A4 tycker jag verkar ännu trevligare än tidigare och en bil jag skulle kunna tänka mig att äga, men då vill jag gärna få bättre koll på kvalitén.

Jag har också skrivit förut att bättre transparens för oss bilköpare är nåt som vi skulle vinna på men också göra att biltillverkarna skulle få svårare att komma undan med sämre kvalitet. Jag har även pratat om problemet för oss som äger äldre bilar, en Audi som funkar felfritt dom första åren hjälper inte mig som ofta köper lite äldre begagnat och det är ofta då man får ta dom dyra smällarna, när garantier och försäkring inte gäller längre.

#107
2015-09-30 22:01

Kapten, så här ser jag det. Mycket CO2 utsläpp tycker jag inte är nåt direkt miljöbrott, dock tycker jag det är en bra strävan att minska förbrukning av flera skäl. Däremot tycker jag andra dokumenterat skadliga utsläpp som kväveoxider är allvarligare och särskilt när man sagt sig ta ner dom värdena men istället struntar i det. Som jag sa tidigare, tycker det är extra allvarligt när det är Audi då jag anser att premiummärken ska vara extra noga i att se till att utsläppen är så lite skadliga som möjligt. Tack å lov verkar inte Mercedes och Bmw ha fuskat på detta sätt, så Audi står ensam i detta.

#111
2015-09-30 22:42

Alltså. Nu har jag inte hängt här på ett tag ( utan mest läst kommentarerna) men vad i herrans namn håller ni på med i denna tråd? E du verkligen en bra moderator nu deeds?
Sen är det alltid kul att läsa AL när han tar kål på allehanda påhitt. Jag har som jag sagt innan dubbelkollat det han skriver med scb och dom säjer att han vet vad han snackar om. För visst fan kan ingen säja att volkswagen o audi har mer fel än andra. Dom är ungefär lika trasiga som alla andra enligt mina erfarenheter. Men om jag jämför så slår inget en toyota mazda. Även volvo o äldre mercor ligger i en klass för sej. Avgasfejket är trist. Men jag tror inte att audi är ensamma. Det finns säkert fler.

#112
2015-09-30 22:49

Du har helt rätt bilnerd. Alla tappar vi tålamodet ibland. Mitt dåliga ordval ber jag om ursäkt för. Det rann över lite.

#114
2015-09-30 23:28

Bilnerd
"För visst fan kan ingen säja att volkswagen o audi har mer fel än andra. Dom är ungefär lika trasiga som alla andra enligt mina erfarenheter. Men om jag jämför så slår inget en toyota mazda."

Nu får du bestämma dig, antingen säger du att alla är ungefär lika trasiga eller inte, annars blir det motsägelsefullt.

AL har hyfsat rätt med statistiken, problemet är att det saknas bra undersökningar. Då får man gå på näst bästa, annat material som t.ex. olika begtester i tidningar och ägaruppgifter. Bilden blir då negativ vad gäller VW/Audi och speciellt på lite äldre begagnat. Särskilt bör man kunna ställa höga krav på ett fint märke som Audi men där har det alltså varit för dåligt. När man nu fuskar med miljö och utsläpp så blir det inte heller nåt plus för märket.

#115
2015-09-30 23:32

Nu har jag rensat tråden på det som inte hör den till.

Allt som jag och Kapten har skrivit finns sparat som screenshots och inget är manipulerat med.
Jag ämnar fortsätta att moderera så länge som jag har vi bilägares förtroende.

Nu tar vi nya tag och håller oss till ämnet.

#116
2015-10-01 08:31

Men om nu Audi går sönder så ofta varför avspeglas det inte i Autoindex, där hamnar de på en sjundeplats, upp tre placeringar från föregående år, strax bakom Toyota på femteplats...

En bil som tydligen så frekvent drabbas av diverse problem kan väl inte ha så nöjda kunder?
Eller ljuger Audis ägare om driftskvaliteten för att inte framstå som korkade då de betalat mycket pengar för en premiumbil med undermålig kvalitet?

Om sedan Audi som äldre begagnad drabbas av fler fel är nog inte så konstigt då de tenderar att i snitt rulla fler mil än t.ex. japanarna.
Mil sliter ju som bekant mer på en bil än ålder...

Detta om Audi, nu väntar jag med spänning på om också Porsche manipulerat sina dieslar i Panamera och Cayenne...

#117
2015-10-01 08:41

Leifer enligt mina erfarenheter är både mazda o toyota driftsäkra. Dom är också lättskruvade. När något går sönder är det enkelt att reparera. Men mina erfarenheter är ingen exakt vetenskap o behöver inte gälla alla bilar. trots att jag jobbar och har jobbat som bilmek.
Audi rullar långt också. Det påverkar så klart. Renault däremot rullar kort o går sönder något förfärligt ( minns med fasa min tid på bilia där vi servade mycket renault). Men åter. Det behöver inte betyda ayt renault går sönder mer totalt sett.

#118
2015-10-01 09:16

Jag har inga problem med att "gå på näst bästa" undersökningarna så länge man läser dem med förstånd Leif:(#114) . Det är just det sistnämnda som felar här i trådarna allt som oftast. Många gånger på grund av ett personligt inneboende agg mot Volkswagen. Att du numerärt hittar många Volkswagen och Audi med fel är ju enkelt att förklara, de är betydligt fler till antalet och de rullar allt som oftast långa körsträckor. En produktionsvolym om 10 miljoner enheter, och en körsträcka som i alla fall ligger på en faktor 1,5 (kontra medelbilen) ger givetvis en högre total volym av fel (jag exkluderar variationer i teknisk komplexitet - men det är sannolikt att det påverkar). Men det betyder inte att felnivån skulle varit lägre hos ett annat jämförbart märke under samma förhållanden. Det kan t.o.m vara tvärtom (beroende på vem man jämför med).

För att eliminera olikheter i ålder, körsträckor och produktionsvolym så behöver vi alltså ha en kvot - en teknik som är gängse och som man utnyttjar inom de flesta sammanhang (utom då just här i trådarna). Principen är ungefär densamma som inom trafiksäkerhetssammanhang, där kvoten mellan antal döda och trafikarbete används. På så vis kan vi börja göra jämförelser mellan olika bilmärken och när man räknar på det viset så brukar Volkswagen faktiskt tillhöra de bättre, nära på i nivå med självaste Toyota (med avsikt på de fel som vi kunnat identifiera).

Så skall man jämföra olika bilmodeller måste de givetvis förutsättningarna i utfallsrummet vara identiska. Annars jämför man inte samma sak och riskerar att dra felaktiga slutsatser.

MVH AL

#119
2015-10-01 09:39

@MVH AL
Och jag får då berätta för dej vad som felas i ditt inlgg.
Bilar servas / repareras på verkstäder företrädesvis.
Där uppgraderas bilar utan att kunden vet något ibland.
Ibland för att klara en kommande kontrollbesiktning.
Ibland för att täcka tidigare fadäser som ex. vis leveransfel.
Ibland på goodwill för att upprätthålla någon form av heder.
Säkert något mera....
Vad säger det dej om tillförlitligheten i detta material.
Jag har följt branchen innifrån under lång tid.
Någonstans mellan 0 - 40% av åtgärderna syns inte utåt i någon mätning eller statestik.
Det räcker inte ens med 3:e bästa alternativ.
Om mätfelet är stort... vad säger det dej som statistiker?
Du saknar då trovärdighet.
Jag kan inte allt om statestik men när invärdena är så pass osäkra så fattar jag att utvärdena inte är bättre.
Detta oavsett bilmärke naturligtvis.

#120
2015-10-01 09:55

Att det sitter ingenjörer och utformar uppdateringar är inget nytt GDS - lika lite som att pressbilarna har en annan programvara än produktionsdito (jodå, även jag har sett en hel del "inifrån"). Mycket syns inte alltid för kunden, också det är korrekt. Men denna faktor gäller alla tillverkare, och förklarar därför inte de uppmätta skillnaderna i felnivå hos desamma. Men, en sak stämmer. Och det är att det sannolikt finns skillnader mellan de olika biltillverkarnas förmåga att "fånga upp och tanka ner nya uppdateringar etc" som på något sätt påverkar mätutfallet (oklart i vilken riktning). Denna omständighet att svår att kompensera för eftersom vi inte har några funktionella utgångspunkter för att skatta dess omfattning.

Men oavsett denna effekt, som ju mera handlar om eventuella bias (och sådana finns det alltid), så finns det fortfarande ingen som visat på att Audi/VW har fler fel än någon annan. Att åberopa numerära tal är som jag visat fullkomligt skevt och därför omöjligt för en storskalig jämförelse.

MVH AL

#121
2015-10-01 10:07

@MHV AL
TACK FÖR DET.
No further questions...

#122
2015-10-01 10:15

Prestigelös
"Men om nu Audi går sönder så ofta varför avspeglas det inte i Autoindex, där hamnar de på en sjundeplats, upp tre placeringar från föregående år, strax bakom Toyota på femteplats..."

Är väl inte så gamla bilar i dom undersökningarna, kvalitetsaspekten blir ju tydligare ju äldre bilarna blir. Min kritik mot Audi gäller inte nästan nya bilar, utom då i fallet med fusk med avgaser.

#123
2015-10-01 10:47

Leifer: "Min kritik mot Audi gäller inte nästan nya bilar, " (#122)

Vilket alltså förklaras av deras långa körsträckor snarare än att de är sämre än något annat. Mig veterligen har ingen byggt evighetsmaskinen än. Sedan är att notera, att en Audi inte blir lika gammal som en Volvo eller Mercedes. Men den uppnår ändå en minst lika hög - eller rent av högre (har inte orkat kontrollera) ålder som medelbilen, detta trots de långa körsträckorna.

Jag tycker det verkar motsägelsefullt, att en bil som överlever en 18-19 år, och som dessutom rullar långt, anses ha fler fel än medelbilen. Men det kanske är frågan om rykten snarare än empiri?

MVH AL

#124
2015-10-01 12:15

AL, går att hålla det mesta rullande länge om man lägger tillräckligt med pengar och ett plus med Audi har dessutom varit bra rostskydd (liksom i övrigt trevliga bilar som man gärna vill hålla igång länge). Du har alltså ingen statistik som säger hur mycket pengar som lades på rep.

Men vill du ha en referens när det gäller kvalitet på mekanik och elektronik så kolla in Lexus.

Vad gäller rykten så hänvisar jag till Auto Motor o Sport som jag redan skrivit i tråden. Dom har inte varit positiva till VW och det gäller då kvalitet hos bil och verkstäder. Dom baserar det på ägarundersökningar, inte rykte. Audi har ungefär samma byggkvalitet som VW och delar många komponenter i grunden.

#125
2015-10-01 13:50

Fast det där är rätt självreglerande Leif. En bil som ideligen står på verkstaden lär inte hålla värdet särskilt bra utan faller då som en sten. Jämför gärna en Audi A6 med den ökända V6 mot dieslarna. V6:an får man väldigt billigt, dieseln är dyrare. Och med ett snabbt värdefall inträffar den där ödesdigra reparationen tidigare (du vet, den där som är dyrare än vad bilen är värd) som gör att fordonet skrotas ut från marknaden istället för att leva vidare några år till.

Lexus bygger fina bilar. Därom råder det inga tvivel. Men hur det ser ut med en långsiktiga kvalitetsnivån och slitstyrkan är svårare att bedöma. Underlaget i EU är såpass litet, att det är svårt att dra några säkra slutsatser via historiska data.

Och AMS ägarundersökningar säger inget om skillnader i felnivå mellan olika bilmärken. De visar enbart på de av ägarna inrapporterade felen. Så tyvärr är den typen av underlag för kvalitativt för att vi skall kunna nyttja det för att göra jämförelser. Som jag varit inne på tidigare finns det inte många bra studier. Bilprovningen är dock en, där man jämför samma sak enligt en snarlik metod och under en given period. Dessutom tar man hänsyn till miltalet. Skrotningsstatistiken är en annan, där vi kan börja prata om påvisbara skillnader. I övrigt har jag hittills inte sett några konkreta och trovärdiga siffror som styrker din tes, eller att Audi har fler fel än andra jämförbara märken, men jag är som sagt öppen för nya källor.

MVH AL

#127
2015-10-01 16:50

AL, du talade för några år sen om problemet med att Audi, Bmw och Mercedes tacke vare status kan ta ut högre pris än den kvalitet man levrerar. Sen bytte du bil och slutade prata om detta, obegripligt för mig. Andrahandsvärdet hålls uppe av sånt som hög status och rykte om högre kvalitet än det är. Detta är inte svartvitt och det är ju inte så att bilarna står på verkstan hela tiden, har aldrig resonerat i såna termer. Jag har kritiserat kvaliten för att inte vara i partiet med det pris man tar ut och det man signalerar med märken. Och jag tror just nu Audi har mer problem med långsiktig kvalitet än Bmw och Mercedes.

Kan ta ett exempel också, min farbrors Audi A6 från 2004 fick problem med kamkedja och motorras kring 20k mil. Han gav upp och sålde bilen för småsummor till en verkstad och köpte en Volvo V70 istället. A6an hade extra allt, skinn, 4wd, automat, V6 3,2 etc. Den kommer förmodligen reparas för dyra pengar nu och köras vidare. Enl din statistik så finns det inga problem då och bilen är extremt hållbar.

#128
2015-10-01 20:14

Huvudnyhet nu på DI

http://www.di.se/artiklar/2015/10/1/skracksiffror-for-vw-och-audi/

Citat;

Bilar från VW och Audi släpper i verklig trafik ut uppemot tio gånger så mycket kväveoxid som konkurrenternas bilar. Så ser den hälsofarliga effekten av Volkswagens fusk med avgasmätningarna ut.

Det är USA:s största bilprovningsföretag, svenska Opus, som har mätt avgaserna från bilar i verklig trafik. Utrustningen använder infraröd teknik för att mäta avgaserna, samtidigt som en kamera spelar in bilens märke, modell och registreringsnummer.

#129
2015-10-02 16:56

Detta kommer inte att sluta väl för någon biltillverkare:

http://www.di.se/artiklar/2015/10/2/volvo-var-samst-i-tyskt-avgastest-fo...

Tror inte enbart VW är drabbade av detta med utsläppen, det vore konstigt om det vore så. Det fuskas nog mer eller mindre med hur mycket skit en diesel släpper ut.

#130
2015-10-02 16:58

Redan för över 25 år sedan när jag var liten grabb hade vår familj besök ifrån Tyskland, de förundrades över våran gröna fina skog. I Tyskland fanns det ingen skog som var fin och grön....undrar just varför!? Vi gick över till diesel sent, bara för något år sedan vilket jag personligen anser vara ett större problem än om vi hållit oss kvar med bensin. Inget är bra, som att välja mellan pest eller kolera....

#132
2015-10-03 15:52

Jag vill ha moderering här: GDS inlägg #131 håller sig inte till ämnet och tillför inget av värde på något sätt i sammanhanget.

#133
2015-10-04 12:22

Det är iden med starka varumärken Leif, att kunna ta ut ett högre pris av kunden. Differensen mellan produktionskostnad och kundpris brukar därefter kallas för vinst. Ett starkt livsstilsorienterat varumärke ökar på så vis marginalerna för biltillverkaren och på så vis blir man lite lurad som kund.

Ovanstående gäller oavsett vilken bil jag själv kör. Jag vet inte riktigt vilken bil du tänker på i dina påhittade anklagelser och slutsatser, men under den tid som du tänker på körde jag Audi A6 Avant Quattro, Volvo XC60 D5 AWD och nu en BMW 525xd Touring. Den sista skall nu bytas, kanske till en X5:a laddhybrid. Anledningarna till att jag väljer den typen av bilar som jag har är komfort, säkerhet, ny teknologi, hyfsade motorprestanda och fyrhjulsdrift. Det är mina preferenser. Och eftersom man inte får den typen av egenskaper i en enklare bil så blir det till att köpa en "premiumvagn" (eller få en via jobbet, såsom XC60::n).

Angående A6:an som din farbror hade så ligger en 3,2 förhållandevis lågt i pris, just till följd av motorproblemen. Marknaden har alltså redan anpassat sig efter problematiken och därigenom kommer det inte vara lönsamt att kosta på en beg Audi några större reparationer. Ditt eget exempel bekräftar alltså snarare det jag skriver än motsäger det. :-)

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.