Nästa artikel
Audi bygger glasfiberfjädring i år
Nyheter

Audi bygger glasfiberfjädring i år

Publicerad 30 juni 2014 (uppdaterad 30 juni 2014)
Audi meddelar att de kommer att ha glasfiberförstärkta polymerfjädrar (GFRP) i produktion i år.

Enligt Audi så kommer GFRP-fjädrarna att vara 40 procent lättare än stålfjädrar, 1,6 kilo jämfört med nuvarande 2,7. Förutom viktbesparingen nämner Audi en rad fördelar med materialet jämfört med stål. Till exempel så är fjädrarna rostfria, påverkas inte av kemikalier och är mer miljövänliga att producera.
 
Fjädrarna byggs genom att långa glasfiber vrids ihop och impregneras med epoxy, sedan vävs mer glasfiber runt kärnan i olika vinklar som på det viset förstärker sig själva och till sist härdas fjädern i ugn. Fjädern är tjockare och har en något större totaldiameter, men är ändå lättare, än motsvarande stålfjäder.
 
– GFRP-fjädrarna sparar vikt på en avgörande plats i chassits system. Vi gör därför körning mer exakt och förbättrar vibrationskomforten, säger Dr. Ulrich Hackenberg på Audis avdelning för teknikutveckling.
 
 Diskutera: Tror du att glasfiberfjädring kommer fungera lika bra som stål?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-06-30 15:54
Hackenbush

Intressant nyhet, kan de behålla fjädringen under samma tidsrymd som en stålfjäder så är det bara att jubla.

#2 • Uppdaterat: 2014-06-30 18:01
arnebrp

Om jag inte mins fel så har Chevrolet Corvette och Renault Trafic, Master haft glasfiberfjädrar i bakvagnen sedan många år, bladfjädrar visserligen men utan problem

#3 • Uppdaterat: 2014-06-30 18:02
Roy J

Som Jes skriver så tröttas metaller. Förhoppningen är att denna fjäder ska klara sig bättre. Rostar gör den i all fall inte och lägre ofjädrad vikt är alltid bra.

#4 • Uppdaterat: 2014-06-30 18:35
PREVIA

Nu blir inte Corvette och Renault ensamma om glasfiberfjädring längre. Luftfjädring passar kanske inte överallt och är kanske för dyrt.
http://www.compositesworld.com/articles/composite-leaf-springs-saving-weight-in-production-suspension-systems

#5 • Uppdaterat: 2014-06-30 18:43
saabnisse

Men det finns ju bilar som haft gasfjädring sedan sextio år tillbaka och den fjädringen har ju fördelar som inga kompositfjädrar kan matcha!

#6 • Uppdaterat: 2014-06-30 20:26
Reverend Benny

Kul, lättare och ingen rost är positivt.
Dock ställer jag mig frågande till miljöaspekten, frågan är vad man menar med mer miljövänliga att producera. Epoxy är ju bara kemikalier, och energin det tar att baka dessa, vad kommer den ifrån?

#7 • Uppdaterat: 2014-06-30 21:23
Lason1

Blir nog kanon, bara priset inte blir högre.
Nästa steg är spindlar och bärarmar i plast...

#8 • Uppdaterat: 2014-06-30 22:09
saabnisse

Ja det blir ju hur bra som helst, tänk bara på hur utomordentlig plastcykeln Itera var!

#9 • Uppdaterat: 2014-06-30 22:56
ENTJ1

Inga problem alls.
Det är inte precis polyeten/pp de pratar om..

#a • Uppdaterat: 2014-06-30 23:09
hultarn

Till och med Volvo har haft fjädrar i kompositmaterial, även om det även där handlade om bladfjäder.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.