Nästa artikel
Audi A6 Avant – rapport från provkörningen
Direktrapport

Audi A6 Avant – rapport från provkörningen

Publicerad 30 augusti 2011 (uppdaterad 31 augusti 2011)
Vi Bilägares Marianne Sterner provkör just nu Audi A6 Avant och tycker att den trevlig, men att sportchassi bör undvikas.

Vi Bilägares Marianne Sterner befinner sig just nu på Gotland för provkörning av Audi A6 Avant. Bilen testas på banan Gotland ring.

– Det är en väldigt rolig bana och den är krävande för bilarna.

Vad är ditt första intryck?
– Den är förfärligt trevlig. Den är stadig, pålitlig, fin att köra och känns inte som en stor bil.

– Däremot är vi inte nöjda med chassit, men vi har fått veta att vi kör med ett sportchassi, och det tycker jag att man ska undvika. Bilen är sänkt och har hårdare fjädring. Chassit ingår i ett sportpaket som kostar 20 000 kronor.

Hur står den sig jämfört med liknande bilar?
– Den står sig utomordentligt. Den har premiumkänsla, allt är vällgjort och snyggt.

Vad kommer den att kosta?
– Grundpriset är 354 000 kronor med en 2,0-liters dieselmotor, 177 hästkrafter och manuell växellåda. Men man kan köpa en hel del saker till, till exempel en värmekänslig kamera som heter Nightvision. Den upptäcker människor och djur och fungerar relativt bra.

– Vi har räknat ut att den vi sitter i kostar 447 100 kronor, och då har vi ingen navigationsutrustning.

När kommer den på marknaden i Sverige?
– Den har introduktion i början av september.

Diskutera: Vad tycker du om Audi A6 Avant?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-08-30 19:27
KaptenOberkommando

"Hur står den sig jämfört med liknande bilar?
– Den står sig utomordentligt. Den har premiumkänsla, allt är vällgjort och snyggt."

Inte blir jag då förvånad, inte! Men premiumhatarna lär väl snart dyka upp ...

#2 • Uppdaterat: 2011-08-30 19:40
quattron

Kapten, du har så rätt. Bara att vänta...

#3 • Uppdaterat: 2011-08-30 19:40
Peugo

Japp! Audi borde nog förnya sej snabbt för nog är Mercedes väldigt mycket mer premium inuti än Audi som är tråkig. Billigare bilar som tex. Citroen har kommit allt för nära de gamla premiumbilarna. Vore också kul att höra hur sportchassit är jämfört med Volvo V60? Skulle våga gissa att Volvo är mjukare? PS. Premium är nog ett ting från det förflutna och borde grävas ner. Ett annat alternativ är att dess sk. premiumbilar börjar leva upp till ryktet och sätter stålarna på inredningmaterialen för nu är de för "billiga" inuti.

#4 • Uppdaterat: 2011-08-30 19:58
1 Tysken (ej verifierad)

Tycker man hårdplast och fakealuminium är premium så köp en Subaru eller Toyota.
Vi är olika som jag skrivit tidigare, vi har olika värderingar vad riktig kvalite är.
Men är man som vissa uppvuxna i en spartansk miljö så duger säkert fake..bra man tror att andra tycker att man är lite mer än andra.
Vi övriga vet vad kvalite kommer ifrån...den tyska ingenjörskonsten är världsberömd.

#5 • Uppdaterat: 2011-08-30 20:10
quattron

Leifer, jag försökte faktiskt att gå ifrån Audi till Subaru sist jag bytte bil. Tänkte att jag kunde spara lite pengar. Testade rejält men det gick bara inte, bara några enstaka varianter att välja på, utseende är ju en smaksak så det behöver man väl inte diskutera, stolarna inte i alls samma klass, tygklädseln dålig kvalitet, m.m. En på företaget föll för frestelsen och köpte en Outback, denna har krånglat flera gånger och blivit även återkallad för åtgärder med transmissionen. Med det vill jag inte säga att Subaru är en dålig bil men företaget är inte särskilt imponerat, vi för givetvis statistik och fortsätter därför med Volvo, Audi o BMW som tjänstebilar, grundat på siffror från vår verklighet. Du har säkert en annan uppfattning.......

#6 • Uppdaterat: 2011-08-30 20:58
quattron

Leifer. ärligt talat är jag också förvånad men kanske "undantaget som bekräftar regeln". Vad gäller att bilar, t,o.m. Audi. BMW o MB lyckas hålla i tre år, vi har verkligen bilar av andra märke som inte klarat det. Dessa tre gör dock det, vi kör upp till 18000 mil innan byte. De har också ett bra andrahandsvärde. Vilka det är som inte klarar detta så bra föredrar jag att tala tyst om så inte stormen bryter ut på forumet.

#7 • Uppdaterat: 2011-08-30 21:33
Peugo

leifer, tyvärr måste jag också hakka på Subaru Outback diesel. Vi ha 4 st 1:1 likadana tjänstebilar (ok en har webasto) och alla hade elproblem på vintern (fick dom inte lösta) och den manuella växellådan är ju otroligt trög på de två första växlarna. Frågade om det finns nån annan olja för dom men vi fick inget svar. Boxermotorn kräver varvning och är sen att reagera då man drar på. En av bilarna fick fel på turbon, den blev dock fixad. Kallt är det också i Outbacken på vintrarna så utan en Webasto kan man inte leva (eller så kör man med för låga växlar). Bakvagnen lever också ett eget liv (kommer väldigt sent med) så chassit är inget för kurvkörning. Ägarna (förutom Subaru-fantasten) svär att det är deras sista Subaru. 2 av dom väljde bilen utan att provköra(!). :D Inuti är det ju hårdplats och ingen som helst premiumkänsla.

#8 • Uppdaterat: 2011-08-30 23:15
Roger Skagerström

1 Tysken - vad är Tyska bilars inredningar gjorda av? Sist jag provsatte en Merca, en ny E-klass, så var inredningen minst lika plastig som min Mazda. Tvivlar starkt på att de där silvriga panelerna runt växelspaken i A6'an är riktig aluminium.

Sen känner jag själv att det här med premium - är inte det utrett? ;) Premium är inte faktiska kvaliteter, premium är 100% en image som någon anser att det är värt att betala mer för.

#9 • Uppdaterat: 2011-08-31 08:27
superb

Läcker bil, men den kostar alldeles för mycket. Jämnförde min Superb med denna, och med samma motor och utrustning så skiljer det 200".
Hur ska man motivera det, och hur många köper en bil/tjänstebil för 520"?

#a • Uppdaterat: 2011-08-31 09:33
Meganmannen

Bra att ni varnar för Audis stenhårda och komfortdämpande sportpaket. I bilhallen brukar det bara finnas bilar med denna dåliga fjädring och obekväma sportstolar, så om man vill åka bekvämt återstår bara att beställa en fabriksny bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.