Bild
Nästa artikel
Nya Audi A3 kommer till sommaren.

Audi A3 uppdateras

Nyheter

Nya motorer och autobroms som standard. Som tillval blir bilen delvis självkörande.

Utseendemässigt har det inte hänt så mycket med nya Audi A3, även om grill och strålkastare har fått ny design. På insidan finns en ny, tre-ekrad ratt och uppdaterat infotainmentsystem. Med Virtual Cockpit visas körinformationen på en display bakom ratten.

20160604131853.jpg?itok=kdCs9DSs

Autobromsen Pre Sense City ingår i standardutrustningen. Som tillval kan man dessutom välja funktioner som med vissa begränsningar gör bilen självkörande i hastigheter på i upp till 65 kilometer i timmen. Andra assistanssystem är Emergency Assist där bilen automatiskt stannar om föraren tappar medvetandet och ett system som varnar för korsande trafik bakom bilen när man backar. 

För första gången finns en trecylindrig motor i A3. Den heter 1,0 TFSI och levererar 110 hästkrafter. En annan nyhet är den nyutvecklade 2,0 TFSI på 190 hästkrafter. En sjuväxlad dubbelkopplingslåda ersätter den tidigare sexväxlade.

20160604131915.jpg?itok=sXj1rj8T

Förutom laddhybriden och supermiljöbilen A3 Sportback e-tron och gasdrivna A3 Sportback g-tron finns det sex olika motoralternativ till nya A3 med effekt från 110 till 190 hästkrafter, såväl diesel- som bensindrivna.

Nya Audi A3 börjar säljas i maj och priset börjar på 232 500 kronor.
 
Diskutera: Vad tycker du om Audi A3?

Kommentarer

#1
2016-04-06 13:27

Vill ha men då i sedanutförande. Men för dyr, 232 500 kronor för en trecylindrig "naken" bil nej tack !

#2
2016-04-06 13:34

Intressant, undrar om dessa kommer säljas som modellår 2017 då?
Kanske bra läge att göra en deal på de 2016 som står i hallarna även om det inte är så stor skillnad.
Det uppdaterade infotainmentsystemet från Audi TT som tillval, läckert. :-)

#3
2016-04-06 14:58

A3 sedan ..En pärla!

#4
2016-04-06 18:03

Sedan är för gubbar. Hatchback är bäst.

#5
2016-04-06 18:06

A3 Sedan är dock väldigt coupé-lik i linjerna. Annars håller jag med om sedaner generellt.

#6
2016-04-06 19:33

Vi vill inte ha elektroniskt bling-bling. Vi vill ha riktiga bilar för riktiga män.

.

#7
2016-04-06 19:58

Vi vill ha elektroniskt bling-bling, men riktiga män vill ha runda rattar.
Varför i h-e har man den fåniga platta underdelen?

#8
2016-04-06 20:33

Antifeministen, detta kanske är bilen för dig?

http://www.vibilagare.se/klassiker/klassiska-bilar-tford-28941

Inget onödigt "bling-bling"...inte ens blinkers tror jag...jag vet inte vad du anser är "bling-bling", kanske du kan redogöra det så vi kan förstå din ståndpunkt.

I Japan har de bilar med TV i instrumentbrädan, där tycker jag kanske gränsen för onödigheter går...dessutom är det nog lite störande för föraren då man måste hålla koll på vägen också samtidigt och kanske frestas att se lite för mycket TV.

#9
2016-04-06 21:14

Hej M3! Och varför är hatchback är bäst, är det för att bakrutan blir smutsig efter 100 meter ? :)

#10
2016-04-06 23:29

Sluta gnäll på ratten. Jag tycker den är mer funktionell än en traktorratt.

#11
2016-04-07 02:49

Rattens utforming är för att alla av elektroniskt bling-bling förtjockade och förslöade skall kunna få in sina feta lår under den =)

#12
2016-04-07 08:21

Den platta delen underdelen på ratten är för att styrka sportigheten på bilen och inget annat. Det vet väl att alla att sportiga bilar skall ha en platt underdel på ratten. det är väl så också att bilen går lite fortare p.g.a. detta?

#13
2016-04-07 12:18

Helt riktigt Hacken, det är för att idioter tror att det går fortare. Någon hjälp när man tar sig i och ur är det inte, plattan befinner sig sällan neråt när man ska krypa ur.

#14
2016-04-07 18:23

Rattdesignen må vara inhämtad från racing men för mig handlar det framför allt om ergonomi. Jag tycker att det är betydligt skönar att hålla och köra med den typen av ratt.

Är man rattkonservativ får man väl hålla sig till övervuxna (trots modern servo) runda traktorrattar.

#15
2016-04-07 21:50

Nej Axa, den här ratten har inget med racing att göra, då man måste skruva mycket är det bäst med en rund ratt, i F1 går det bra med kantig ratt, men där är det inte mycket snurr.
Jag retar mig på den här ratten i Golfen, plattan har absolut inget med körning att göra, den är till för att få plats med låren vid i och urstigning precis som Anti skriver.
Men när man parkerat och kliver ur upptäcker man att plattan ändå inte befinner sig nertill!
Så vad har den för funktion?
Den första bil jag minns som började med det här tramset var Allegro med fyrkantig ratt med rundade hörn!

#16
2016-04-07 22:05

Saabnisse de flesta VW bilar utrustas med denna ratt: https://www.google.se/#hl=sv&tbm=isch&q=Vw+golf+7+interior Bilen på bilden extrautrustad med ett interiörpaket S-line tror jag att det heter på audispråk. Jag håller med dig, jag är inte heller förtjust i denna typ av ratt har inte ens denna typ av ratt i min Boxster.

#17
2016-04-08 20:58

För mig är det mera märkligt att man kan bli så upprörd över en ratt om inte är cirkelrund... Har själv en sån här "platt-ratt" i min Golf och upplever inga som helst problem.

#18
2016-04-08 22:20

Pi, det var det jag skrev, jag retar mig på ratten i Golfen varenda gång!
Idiotiskt.

#19
2016-04-11 01:10

Jag tycker ratten är snygg, har aldrig kört en bil med avfasningen så vet inte hur det är i verkliga livet dock. Lite komiskt att det är just VAG som kör med det i egenskap av sportighet dock, när de inte ens fick till plus och minus rätt på DSG-spaken ;)

#20
2016-04-13 12:03

Utsidan som vanligt anonym men fronten, snedögd och grotesk grill som blir väldigt oharmoniskt. Gillar inte insidan heller med den knäppa ratten. Har kört med en sån ratt och vande mig inte. 3-pipig motor som troligen får jobba livet av sig, Snart är dom väl tillbaka till 2-takt också. =Cirkeln sluten. En gång DKW alltid DKW. Sen tycker jag den är för dyr. Nu har jag gnällt färdigt. :-)).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.