Nästa artikel
Audi A1 Sportback Active – Nästan som Allroad
Nyheter

Audi A1 Sportback Active – Nästan som Allroad

Publicerad 17 december 2014 (uppdaterad 17 december 2014)
Sportback är enda A1-verisonen som säljs i Sverige, nästa år får bilen tillvalspaktet Active.
Ansiktslyfta Audi A1 Sportback får sportig Allroad-kostym med nya tillvalspaketet Active. Men tillverkaren snålar in på viktigt Audi-signum.
Audi A1 kommer som vi tidigare rapporterat att uppdateras inför nästa år. Med uppdateringarna kommer även ett helt nytt tillvalspaket för A1 Sportback.
 
Om alla rutor kryssas i för tillvalet Active får A1 Sportback framspoiler, kjolar och skärmbreddare i kontrasterande grå färg, grå takbåge och gråa hus till backspeglarna. Även bagageluckan har fått ett grått fält mellan bakljusen och bakre stötfångaren har omarbetats i nederkant.
 
Till paketet hör femekrade fälgar som mäter 17 eller 18 tum. Tillsammans med de gråaktiga kjolarna och skärmbreddarna ger det intrycket att detta är en ny Allroad-modell, men så är inte fallet.
 
Audi A1 Sportback Active kan exempelvis inte fås med fyrhjulsdriften Quattro och bilen har precis lika hög markfrigång som alla andra A1. Enligt Audi är skälet till detta att A1-plattformen inte är byggd för att klara mer än en specifik markfrigång.

När det gäller fyrhjulsdriften räknar Audi med att en A1 med Quattro, utöver prestandamodellen S1, skulle göra bilen för dyr. Svenska priser för Active-paketet är ännu okända.
 
Diskutera: Tror du att en riktig Allroad-version av A1 skulle gå hem? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-12-17 09:11
Swemba

Med Quattro som tillval kan väl Audi inte vara oroliga att det ska bli för dyrt? De som har råd och behov betalar för det. Eftersom systemet redan finns till modellen (S1) borde det inte heller vara någon jättekostnad för Audi att erbjuda det som tillval.

#2 • Uppdaterat: 2014-12-17 10:33
Styggavargen

Uttjatat och urvattnat med detta terrängtema som alla biltillverkare har nu för tiden. Har en vanlig personbil med framhjulsdrift och den är redan "allroad", jag kör på alla möjliga vägar utan problem, även lite grusväg ute i skogen ibland när man skall plocka svamp. Har klarat mig bra utan alla dessa plastattribut och högre markfrigång.

#3 • Uppdaterat: 2014-12-17 11:35
Reverend Benny

Det är ju frågan om ett paket med lite skärmbreddare och annat lull-lull inte ett allroad tillval.
När det gäller S1 så förstod jag det som att implementera Quattro på A1 (polo, fabia, ibiza etc) inte var helt enkelt då det inte tagits med i beräkningarna när plattformen togs fram.
Visst är Quattro häftigt, men frågan är hur stor marknaden för Quattro på en Audi A1 är?

#4 • Uppdaterat: 2014-12-17 15:38
maxistockholm

Håller med "Styggavargen" om att temat är uttjatat och urvattnat.

Dock: På de vägar jag kör i samband med jakt så fungerar inte framhjulsdrift och vanlig markfrigång. Det har mina flera av mina jaktvänner fått erfara den hårda vägen...

Men ska man bara åka vanlig grusväg så duger såklart en vanlig bil, precis som det varit de senaste 60-70 åren i stora delar av Sverige.

#5 • Uppdaterat: 2014-12-18 12:21
Hackenbush

Finns säkert en del som skulle trivas med den här aktiva sportröven.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.