Bild
Nästa artikel
Vi har granskat återkallelser i av bilar i Sverige mellan 2006–2014. Är din bil med?
Vi har granskat återkallelser i av bilar i Sverige mellan 2006–2014. Är din bil med?

Återkallat – märke för märke

Lista

Bilar som kan tappa hjulen, förlora broms- eller styrförmågan, börja brinna eller där krockkuddarna inte fungerar som de ska. Vi har granskat återkallelserna av bilar i Sverige. Är din bil med på listan?

Miljoner bilar världen över har återkallats de senaste åren för vad som kan vara livsfarliga fel. Vi har granskat återkallelserna av bilar i Sverige.

I nummer 6 av Vi Bilägare har vi listat märke för märke när biltillverkarna har rapporterat återkallelse i Sverige, och vilka modeller som är drabbade. Uppgifterna avser tiden 2006–2014.

»Hård konkurrens gör att bilarna ibland släpps för tidigt.«
 
Läs detta och mycket mer i Vi Bilägare nummer 6/15, ute i butikerna nu!
Klicka här för att läsa mer om prenumeration.
20152804084607.jpg?itok=PQ5rq9mI
Återförsäljarlistan hittar du i pdf-filen intill artikeln.

Kommentarer

#2
2015-04-28 16:07

Nej självklart klarar inte något bilfabrikat sig utan en Toyota, man måste ju ha någon bil som rullar när ens egna bilar mest står på verkstan.

#3
2015-04-28 17:20

Hä-hä! :o)

#5
2015-04-28 19:40

Nämen Toyotas har väl aldrig blivit återkallade? Det är en myt va?

#6
2015-04-28 20:09

Bring on the Cat Fight!!!

#7
2015-04-28 22:38

Kan avslöja att Volvo är den tillverkare som återkallar mest! Ford, Mitsubishi och Toyota hör också till dom som återkallar mycket. Men alla märken återkallar, mer eller mindre.

#8
2015-04-28 23:50

Vi höll på med en Volvo XC70 för några veckor sedan på jobbet där vi hade beställt delar från Volvo, lite slitagedelar, servicedelar och alla remmar ect som skulle bytas, när sedan den nya spännrullen till multiremmen skulle monteras så är den ombyggd och passar ej på bilen varpå vi ringer Volvo och ifrågasätter detta.
Då Volvo haft problem med att dessa havererat vilket på många bilar orsakat kamrems och därmed motorhaveri så måste denna byggas om och Volvo berättar att det finns specialverktyg och en speciell mall för att montera den nya typen av spännrulle... Men om kunden hade servat hos Volvo så hade han kunnat fått rullen utbytt gratis får jag höra... Jaha vad bra om Volvo byter ut de erkännt dåliga
rullarna sa jag, japp svarade han och det är jätteviktigt att dessa byts ut då det lett till motorhaveri på många bilar... Okej men när och vid vilka miltal ska dessa bytas ut då frågade jag, så fort som möjligt fick jag till svar. Men den här bilen har ju gått 16 000mil utan att fått denna utbytt sa jag, ja men det är för att kunden inte servat på Volvo svarade Volvokillen... Okej men varför har ni inte skickat ut en återkallelse för alla bilar och bytt dessa då om det är så viktigt frågade jag... Fick inget riktigt svar på det annat än att vi ju kunde bogsera dit den isärskruvna bilen så kunde dom ansöka och se om kunden kunde få den nya typen av rulle gratis monterad... Vi avstod det eventuella erbjudandet och byggde istället en egen mall och bytte ut rullen åt kunden så han kunde hämta bilen samma dag och bilen slapp bärgas 3,5mil för att se om Volvo eventuellt skulle stå för den delen...
Då är det vettigare och mer ärligt att göra som Toyota att återkalla alla bilar som kan ligga i en riskgrupp även om risken är minimal och verkligen kolla och åtgärda alla oavsett på vilken verkstad kunden råkar serva sin bil.

#9
2015-04-29 01:46

Hanzzon @ vilken motor och årsmodell på XC70:n? Är det vanligt att kamremmen får följdskador av multiremmen?

#10
2015-04-29 08:31

snabb95, 2015-04-29 01:46, multirem har inget med kamrem att göra alls. Om multiremmen går av ´försvinner´AC, generator (laddningen), servo (om bilen inte har elservo) och vattenpumpen, men motorn fortsätter att gå (dock i många fall (om vattenpumpen inte drivs med kamremmen) utan vattencirkulation så den överhettas på nolltid): oavsett bilmärke. Om kamremmen går av dör motorn (med allvarliga inre skador): gäller i princip alla moderna bilar.

#11
2015-04-29 08:43

Bortom, det kan ju vara så att en brusten drivrem eller ett brustet spännhjul kan ge skador på kamremmen som orsakar haveri.

#12
2015-04-29 08:59

VAG är proffs att dölja sina brister
När allmänheten upptäcker felen så har VAG enormt svårt för att erkänna
Och så låter VAG försäkringsbolagen betala VAG:s brister
Alltså så är det försäkrings kunderna som får stå för kostnaderna
(ÄR DET RIKTIGT ATT VAG SKALL SLIPPA BETALA SINA BRISTER SOM KVALITÉ OCH KONSTRUKTION FEL)
som växellådor, motorer m.m
Här är ju TOYOTA ett prakt ex. att visa ur det skall gå till!!!!!!

#13
2015-04-29 09:18

http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-toppbilen-volvo-v70-inte-fe...

Här nämns som hastigast "alvarligt fel" som kan leda till motorhaveri och orsakas av drivremmen när rullen havererar på D5 och 2,4D som sitter även i XC70

"Aldrig mer Audi" Ja Volvo är i sin tur betydligt bättre på detta och tar enligt mina erfarenheter åtminstone bättre ansvar än Vag där man lägger det största ansvaret till den lokala Vag verkstaden som själva får bedöma om dom vill bekosta kvalitetsproblem ur egen ficka för göra kunderna nöjda, det funkar inget vidare i längden då det inte är dom som tillverkat bilen och verkstaden måste få betalt för sina jobb på något vis.

#14
2015-04-29 10:10

Så här ser det ut på USA återkallelser, där man kan utläsa återkallelser per försåld bil.
http://blog.caranddriver.com/recall-throwdown-analyzing-automakers-recal...
Jag tycker att det är bra att man återkallar typfel på bilar ,och inte som min grannes Hyundai Accent där rattstången bytes ut på alla sålda bilar för 18 000 kr per bil men som Hyundai lyckades få kunderna att ta på maskinskadeförsäkringen som härmed höjer försäkringskostnaden oss alla. Samma sak med VB Peugeot där hela motorn byttes ut för att vevhusventilationen frös, men det gjorde inget då maskinskadeförsäkringen stod för kostnaden tyckte VB.
Jag tycker att maskinskadeförsäkringen kan läggas som en enskild försäkring så vi andra slipper vara med att betala slapphänta försäkringsbolag som släpper igenom skador som borde hamna på kostnadsfria återkallelser av biltillverkarna för deras konstruktionsfel.

#15
2017-02-04 20:56

Jag fattar inte varför vi bilägare ska stå för Tex VAGs massor med allvarliga fel som det är på bilarna,att vi kunder ska står för våra maskinskadeförsäkringar helt vansinnigt ! Låt VAG stå för hela skiten så löser dom nog problemen lite fortare! Har själv jobbat inom VAG så jag pratar inte i nattmössan, har själv råkat ut för DSG-lådan rasade 2800mil gick den, och jag hadde massor med kunder som råkat ut för samma sak och vi ska inte prata om kamkedjan! helt otroligt att det får fortgå, varför säger inte försäkringsbolagen ifrån ? Vad händer med dessa bilar när garanti är borta? Nej aldrig mer VAG för dålig kvalitet.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!