Bild
Nästa artikel

ARN ger Nissanägare rätt

Nyheter

Efter problem med isbildning i intercoolerns slang har Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) gett en Nissanägare rätt mot en försäljare som inte ville godkänna ett hävande av bilköpet.

Vi har tidigare skrivit om att Nissan Qashqai med 1,2 liters bensinmotor behöver ett kylarskydd för förhindra risken för isbildning vid temperaturer under fem grader. En Qashqai-köpare ville på grund av detta fel häva köpet av sin bil men fick nej av säljaren. Nu har ARN beslutat att köparen har rätt att häva köpet då felet avviker från vad köparen rimligtvis kan vänta sig av bilen. 

Säljaren menade att de plastskydd som skickats ut av Nissan åtgärdar felet och ville därför inte häva köpet. ARN menar däremot att skydden innebär en väsentlig olägenhet för bilägaren eftersom de måste monteras och demonteras årligen under hela bilens livslängd.

Kommentarer

#1
2017-06-26 10:00

Helt rätt!! Vi bor i ett vinter land.

#2
2017-06-26 17:11

Nej, mso 1000, vi bor i ett vinterland.

#3
2017-06-26 17:15

Blev en konstig särskrivning för mso

#4
2017-06-26 18:47

Var det så jävla viktigt med avstavningen?? Vissa har problem med rättstavningen så varför kritisera??

#5
2017-06-26 20:15

Varför bli så arg när nån påpekar ett språkfel? Ett alternativ kan ju vara att försöka lära till nästa gång.

#6
2017-06-26 22:13

Särskrivning heter det

/Språkpolisen

#7
2017-06-27 07:27

Nämen usch va jobbigt! Börjar vi inte bli allt för lata och bekväma av oss nuförtiden? Third world problems...

#8
2017-06-27 10:42

Särskrivningar kan bli ganska konstiga och på facebook särskrivs det hejdlöst.
Exempel "om något är fel så ta kontakt med vår kassa personal" istället för att skriva rätt "kassapersonal"

#9
2017-06-27 11:02

Det kan bero på annat än brist på vilja att folk särskriver eller stavar fel. Jämför med Kungen, Carl Philip m fl.

#10
2017-06-27 18:17

Tråkigt att man gör narr av den här typen av skrivning. Det kan ju faktiskt vara frågan om Dyslexi som man inte ens i skolvärlden visste vad det var för inte så länge sen.

#11
2017-06-27 21:14

Så att kunden behöver använda ett plastskydd kan alltså var skäl till att häva köp. Men när tillverkaren fuskar och ljuger om avgaskrav är allt i sin ordning...

#12
2017-06-28 18:35

Särskrivning ensamt har ingenting med dyslexi att göra.
I de fall jag gett språktips, har det inte handlat om dyslexi. Det kan i vissa fall vara svårt att avgöra om det är det eller inte, men skulle jag vara osäker, tar jag det i beaktande.

Håller med Rymdskrot.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.