Bild
Nästa artikel

Årets Bil 2011: Nissan Leaf

Nyheter

Nissan Leaf vinner Årets Bil 2011 – som första elbil någonsin. Alfa Romeo Giulietta blir tvåa och Volvo S60/V60 slutar som sexa.

På måndagen tillkännagavs vinnaren av den europeiska tävlingen Årets Bil 2011.

Juryn, som består av 59 motorjournalister från 23 länder, har vardera fördelat 25 poäng till sju finalister. Vi Bilägares testchef Marianne Sterner är med i juryn.

Nissan Leaf fick 257 poäng och vinner därmed Årets Bil som första elbil någonsin, detta trots att flera jurymedlemmar uppges ha placerad bilen sist.

Alfa Romeo och Opel nära
Endast nio respektive tretton poäng efter Nissan Leaf placerar sig tvåan Alfa Romeo Giulietta och trean Opel Meriva. Det svenska hoppet, Volvo S60/V60, fick nöja sig med 145 poäng och en sjätteplats.

Nissan Leaf säljs i dag i fem europeiska länder som erbjuder premier för köp av elbilar. Där kostar den ungefär 300 000 kronor.

Till Sverige väntas bilen tidigast sommaren 2011, men bara om regeringen inför generösa statliga subventioner.

Resultat Årets Bil 2011:

1. Nissan Leaf, 257 poäng
2. Alfa Romeo Giulietta, 248 poäng
3. Opel Meriva, 244 poäng
4. Ford C-Max/Grand C-Max, 224 poäng
5. Citroën C3/DS3, 175 poäng
6. Volvo S60/V60, 145 poäng
7. Dacia Duster, 132 poäng


Årets Bil 2011: Därför vann Nissan Leaf

Läs Vi Bilägares provkörning av Nissan Leaf.

Diskutera: Vad tycker du om Nissan Leaf som Årets Bil 2011?

Årets Bil 2011:

Regler:
För att bli nominerad till Årets Bil måste respektive modell vara helt ny eller ha en väsentligt ny konstruktion, gå att köpa föra den första december i minst fem europeiska länder och säljas i minst 5 000 exemplar per år.

Juryn består av 58 motorjournalister från 23 europeiska länder. Med i juryn från Sverige är Vi Bilägares testchef Marianne Sterner, Håkan Matson på Dagens Industri och Lasse Holmström från Sydsvenskan.

Nominerade:
Alfa Romeo Giulietta
Audi A1
Audi A7
Audi A8
BMW 5-serie
BMW X3
Chevrolet Spark
Citroën C3/DS3
Citroën C4
Dacia Duster
Fiat Doblo
Ford C-Max/Grand C-Max
Honda CR-Z
Hyundai ix20
Hyundai ix35
Jaguar XJ
Jeep Grand Cherokee
Kia Sportage
Kia Venga
Lexus CT200h
Mazda5
Mercedes CLS
Mini Countryman
Mitsubishi ASX
Mitsubishi i-Miev, Peugeot iOn, Citroën C-Zero
Nissan Juke
Nissan Leaf
Nissan Micra
Opel Meriva
Peugeot RCZ
Porsche Cayenne
Renault Fluence
Renault Latitude
Renault Wind
Saab 9-5
Suzuki Kizashi
Suzuki Swift
Volkswagen Passat
Volkswagen Touareg
Volkswagen Sharan, Seat Alhambra
Volvo S60/V60

Finalister:
Alfa Romeo Giulietta
Citroën C3/DS3
Dacia Duster
Ford C-Max/Grand C-Max
Nissan Leaf
Opel Meriva
Volvo S60/V60

Tidigare vinnare:

2010: Volkswagen Polo
2009: Opel Insignia
2008: Fiat 500
2007: Ford S-Max
2006: Renault Clio III
2005: Toyota Prius
2004: Fiat Panda
2003: Renault Mégane
2002: Peugeot 307
2001: Alfa Romeo 147
2000: Toyota Yaris
1999: Ford Focus
1998: Alfa Romeo 156
1997: Renault Mégane Scénic
1996: Fiat Bravo/Fiat Brava
1995: Fiat Punto
1994: Ford Mondeo
1993: Nissan Micra
1992: Volkswagen Golf
1991: Renault Clio I
1990: Citroën XM
1989: Fiat Tipo
1988: Peugeot 405
1987: Opel Omega
1986: Ford Scorpio
1985: Opel Kadett
1984: Fiat Uno
1983: Audi 100
1982: Renault 9
1981: Ford Escort
1980: Lancia Delta
1979: Chrysler-Simca Horizon
1978: Porsche 928
1977: Rover 3500
1976: Simca 1307
1975: Citroën CX
1974: Mercedes 450
1973: Audi 80
1972: Fiat 127
1971: Citroën GS
1970: Fiat 128
1969: Peugeot 504
1968: NSU Ro 80
1967: Fiat 124
1966: Renault 16
1965: Austin 1800
1964: Rover P6

Kommentarer

#1
j a r l
2010-11-29 12:37

En kass elbil, rätt väntat.

#2
Jan_A
2010-11-29 12:41

Det är bra att en elbil lyfts fram så här, kan snabba på utvecklingen och framför allt sänka priserna.

#3
Zoom Zoom
2010-11-29 13:57

Få vinnare av detta pris har blivit stora framgångar...
- Inte i Sverige i alla fall.
Men det är ovanligt att en japan vinner priset, det har bara hänt 3 ggr tidigare.
Noterbart är också att jänkarna aldrig vunnit i Europa...

#4
Anonymous
2010-11-29 14:37

Beställer en direkt om supermiljöbilspremien på 40 000kr införs. Köpte årets bil 2006 också och har inte ångrat mig en sekund (Prius)

#5
Anonymous
2010-11-29 14:40
#6
carl e
2010-11-29 15:10

Inga bidrag ska gå till outvecklade elbilstestvagnar.
Egna meriter skall gälla.
Nipponbilar ska behandlas på samma sätt som Nippon behandlar utländska bilmärken.

#7
signs
2010-11-29 15:23

carl e: Inte mycket till tävling i så fall va? Varför outvecklad?

jarl: Baserat på din erfarenhet eller någon annans?

Jag kommer ihåg när Micra vann för ett antal år sen. Det var inte exakt min favoritbil då heller, men det är inte svårt att se att den hade poänger för stora mängder människor. Så det handlar väl om vad tävlingen är till för.

#8
2010-11-29 15:36

SUCK!

#9
Aim
2010-11-29 15:49

Vad folk kanske inte inser är att det är biljournalister från hela Europa som röstar i den här tävlingen. Därför vinner ofta mindre bilar, då vi i Sverige är rätt ensamma med att köra med kombi hela tiden. Därför vinner inte Saab/Volvo Kombi....
Peugout 307, Prius och VW Polo är väl tre väldigt goda exempel på bilar som har fått stora framgångar i Sverige.

#10
2010-11-29 15:50

Ännu en märklig årets bil.
En bil som i princip inte tillför något nytt sedan hundra år!

Elbilar försvann för att de inte kunde konkurrera med förbränningsmotordrivna och de har svårt för det än idag.

Statliga subventioner till en elbilssatsning innebär att alla de som inte tror på elbilar och alla de som inte kan ha elbilar av en eller annan anledning ändå måste vara med och betala för dem.
Det vill inte jag!

Elbilen kommer säkert, men den måste själv se till att bära sina kostnader och dit kommer det säkert att dröja minst tjugo år.

#11
McTar
2010-11-29 17:43

SaabNisse: Du betalar sjukvård till människor som använder det mer än du. Likaså bilvägar som du inte kör på. Vatten och avloppsledningar som du inte använder betalar du också för. För att inte tala om RUT och ROT. Det är så det är...

#12
Sven Wallin
2010-11-29 17:58

Dj...a skämt!

#13
gunnar44
2010-11-29 18:21

Säkerhet prioriteras fortfarande inte av denna så kallade expertgrupp!! Men det kanske är olika från gång till gång. Detta år var det kanske inne med elbilar. Eller kanske mutor?

#14
2010-11-29 18:31

Saabnisse skrev att elbilar försvann, för att de inte klarade konkurrensen. Andra ser det som att oljemaffian i USA de senaste 100 åren gjort allt de kan (och det är inte lite) för att strypa utvecklingen av el.-bilar. Nu när proppen är ur, kommer det att gå fort. Men även jag är 100% negativ till att cyklister, kommunaltrafikanter och flanörer ska bidra med 40-50.000 kr till varje elbils-köpare. (Plus årliga subventioner i form av skattefrihet.)

#15
Peter E
2010-11-29 18:36

Elbil..årets bil?..är det 1. April eller?

Borde införa årets bil i norden igen...elbil här är ju ett skämt. *oj..minus 20 idag...älskling, bilen får stå..den kommer ju bara 2 mil om jag drar på värmen för fullt..*

#16
357:an
2010-11-29 20:24

Varför måste elbilar vara så fula? Visst, det ska väl synas att det är något banbrytande, men ändå. Jag kan tänka mig att köpa en elbil, men först måste batteritiden bli bättre och utseendet motsvara en "normal" bils utseende.

#17
Pejman
2010-11-29 20:26

nice trevligt Nissan förtjänar det!
Tyvärr det är inte skämt!

#18
Greger G.
2010-11-29 21:04

Välkommen i klubben hehe! - NSU Ro 80, Simca 1307, Rover 3500, Chrysler-Simca Horizon, Lancia Delta, Renault 9, Ford Scorpio, Opel Omega, Fiat Tipo, Fiat Punto, Fiat 500 m.fl.

#19
Jan Erlandson
2010-11-29 22:29

Ta cykelbilen som fanns som ritning i Clas Ohlssons katalog en gång i tiden. Montera sedan två stycken Lifebike i den och vips så har man en elbil!!
För cirka 20 lappar!

#20
2010-11-29 22:39

Det är absolut inget fel att satsa på el - men ännu inte att kora någon till Årets Bil.
Kanske är det dock mer förvånande att Alfan kom på andra plats. Vad bidrar den med? Ford kom före Cittra, vilket också är lite förvånande.

#21
2010-11-29 22:42

Det är förbannat störande att jag ibland är automatiskt inloggad som Roy J och ibland inte.
-
Det är också förbannat störande att kommentarerna inte kan stå i kronoligisk ordning - äldst först. Det blir ett förbannat skrollande upp och ner när man vill läsa dem.

#22
Jan Ove
2010-11-29 22:44

Det är ju tyvärr så att i verkligheten så är det en hel del riktiga skräpbilar som vunnit genom åren.

För att en bilmodell över huvudtaget skall kunna kvala in borde journalisterna se mera år konstruktion och kvalitet.

Det minsta man kan begära av årets bil är ett rostskydd i toppklass liksom säkerheten men även kamkedja eller kamrem och hur långt till byte samt kostnad.

Hur bra funkar vinnande bilmodell efter 20000mil? vad kostar den i service och reparationer.

Inget sagt om nissan leaf man kan väl bara hoppas att den har kamkedja som en del andra nissan och att inte motorerna rasar samma innan 10000mil som på en del king cab och navara där nissan vägrar att ta ansvar för garanti.

När ford scorpio vann årets bil 1986 är inte ens roligt längre för dom som förstår allvaret. Dom kostade mycket huvudbry och dammiga plånböcker för sina ägare, väldigt usla bilar.

Hoppas bara att biljornalister tänker sig för vad dom skriver eftersom tusentals bilköpare tyvärr tror blint på vad som står i tidningarna och får betala slutnotan för dåliga bilval.

#23
Gottfrid
2010-11-29 23:20

Jan Ove: Kamkedja på en Nissan Leaf ?? Det är ju en elbil...

#24
Mattias Goldmann Gröna Bilister
2010-11-29 23:25

Mycket roligt att en elbil vann - kan betyda lika mycket som när Prius gen 2 blev Årets Bil. Tycker Nissan verkar ha gjort en bra balans mellan räckvidd och kostnad/utrymmeskrav för batterier. Förstås bör ingen köpa Leaf förrän vi vet att den klarar sig bra i oberoende krockprov, men jag tar för givet att Nissan snart skickar Leaf till Euro-NCAP. Ska också bli spännande att se hur den klarar kyla - den ska ju säljas i Danmark som ett av de första länderna så då får vi ett första test även om det inte är -20 kanske.

#25
Jan Ove
2010-11-30 00:02

Själklart Gottfrid luskade jag igenom texten lite för fort och missade att det var en elbil. Sorry!

Jag har egentligen inte heller nån åsikt om nissan leaf eftersom jag inte vet nåt om den.Men själklart vet jag att en elbil inte har nån kamkedja.

Jag har helt enkelt bara blivitt luttrad som många andra genom åren av bra och dåliga bilar.

En volvo 740GLE borde ju givetvis vunnit 1986 eftersom den på många sätt var dubbelt så bra som en ford scorpio.

ha det

#26
2010-11-30 08:40

Jan Ove: Scorpio var en nydanade bil, bla den första med ABS som standard mm
Volvon var inget nytt alls, själva bilen kom -82, den utveklades på 70 talet.
Att sen scorpan var en riktig skitbil, och Volvon hyfsat bra är nog inget Åretsbil juryn tar nån hänsyn till.
Leaf skulle inte ens kommit till final om det var en vanlig bil, men då miljö ligger högt på agendan i dessa dagar är det en självklar vinnare.

#27
Bilbanschkonsulten
2010-11-30 09:11

Det är skrämmande att 23 motorjournalister inte förmår att stå upp för sina normala värderingar då det gäller bilar. Det här är inget annat än en fånig röstning på en bil som ingen vågade hoppa över just för att det var första gången en El-bil var med och tävlade... Följden blir som vanligt att det blir en flopp i försäljningen - precis som vanligt! Det finns inget vettig bilmänniska som kan tro på dessa statsunderstödda El-bils projekt!

#28
Bilbanschkonsulten
2010-11-30 09:13

Det är skrämmande att 23 motorjournalister inte förmår att stå upp för sina normala värderingar då det gäller bilar. Det här är inget annat än en fånig röstning på en bil som ingen vågade hoppa över just för att det var första gången en El-bil var med och tävlade... Följden blir som vanligt att det blir en flopp i försäljningen - precis som vanligt! Det finns väl ingen vettig bil kunnig människa som kan tro på dessa statsunderstödda El-bils projekt!

#29
AnonymousTage
2010-11-30 09:38

Nu har vi det rätta vintertestvädret i norrland.20 grader kallt och snöiga och isiga vägar . Så en tripp upp till fjälls där temperaturen närmar sig -30 grader skulle vara utslagsgivande för elbilar.

#30
PoshPanda
2010-11-30 19:47

Vad var det för fel på Scorpio. Jag hade en -89 med DOCH motor. Snabb, snål baksäte där man kunde ha en barnstol i mitten bak och inga fel under de 4 år jag hade den.

#31
PoshPanda
2010-11-30 20:12

Rena elbilar fungerar ju bara i stadstrafik, men de behövs ju också.
Bättre med dem som kombinerar elmotor med en förbränningsmotor. Då löser man värmeproblemet och åker snålt med en liten motor på landsväg och har ett tillskott när man accelererar. Men miljömässigt blir det ju inte bättre, bränna kol till el och sen el till att driva bilen. Kanske gengasen kommer tillbaka?

#32
2010-12-01 09:16

McTar, det var väl ändå en väldigt korkad jämförelse.
Sjukvården måste man betala till för alla kan bli sjuka.
Vägar och vatten/avlopp används av alla.
Men ingen behöver köra elbil, där finns det betydligt bättre alternativ!

#33
Olof S
2010-12-12 02:20

Tyskland är bil landet nr 1! Tyskland är eliten i bilbyggasammanhang. Snacka inte om fantastiska 50-60 tals jänkebilar som inte gör sig annat än på bild! Franska fantastiska bilar,Italienska bilar.. Engelska fantastiskt vackra bilar osv.

Om ni skruvar ner bakluckan eller bromsoken osv på en mercedes eller bmw som är 20 år gammal och känner känslan i hur lätt skruvarna och bultarna lossar och hur bra passformen är på plåten så förstår ni!! Visserligen kan en del Japanska bilar väl mäta sig med tyska och räknas till eliten liksom en del nyare sydkoreanska bilar!

Såg föresten en riktigt vass japs till salu på blocket för ett par veckor sen. Det var en lätt trimmad subaru forester med stora motorn. Säljaren intygade att den lätt drog ifrån bmw m3 i acc.. inte illa pinkat för en skogsmullemaskin från Japan. Som sagt Tyska och Japanska bilar leder, och sydkorea knappar in!!

#34
Gnorf
2010-12-20 16:17

Det bästa, eller minst dåliga, var att några journalister hade civilkurage nog att placera Leaf där den hör hemma, nämligen sist.
Övriga har haft politisk korrekthet som ledstjärna. Bilen lär floppa hos oss och bara säljas till några extremt räddhågsna företag och en och annan klimathysteriker,

#35
DaddyCOOL242
2011-02-12 11:31

Ful eller snygg är väl ointressant, det är väl upp till var och en.
Som pendlarbil borde den ju vara perfekt, om man inte har längre till jobbet än 8 mil, kanske ända upp till 10 mil, beroende på hur vägen ser ut, har man motorväg och få backar så något längre ändå.
Som pendlarbil kan man ju ladda när man är på jobbet och när man kommit hem, men för annan användning ser jag inte att man har nån nytta av bilen, möjligtvis ren citybil, om man kan planera när man ska ladda. Som ersättare till familjebilen så är den värdelös, du lär ju ha en vanlig bil också den gången du vill hälsa på släkt och vänner eller ska på semester, husvagnskörning, dra hem virke till altanbygget....
Ska den ersätta familjebilen så lär den ju kompletteras med en dieselmotor som man kan hiva igång när strömmen är slut!!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.