Bild
Nästa artikel
Laddhybriden Volkswagen Passat GTE är den vanligaste laddbara bilen i Sverige just nu.

Antalet laddbara bilar uppskattas bli 80.000 i år

Nyheter

I nuläget rullar över 45.000 elbilar och laddhybrider på svenska vägar. I slutet av 2018 tror intresseorganisationen Power Circle att det kommer att vara nästan dubbelt så många.

2017 växte beståndet av laddbara bilar till med 17.287 stycken, enligt Power Circle. Det är en ökning med 62 procent jämfört med föregående år.
– Vi tror att omställningstakten ökar ytterligare 2018 och spår att vi har ca 80 000 laddbara bilar vid årets slut. Växande laddinfrastruktur, fler elbilsmodeller med bra räckvidd och inte minst bonus-malus och ladda hemma-stöd bidrar under året. Det blir en spännande marknad att följa. Vår enda oro är att bilbranschen underskattar efterfrågan, med långa leveranstider till följd, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.

Power Circle nämner att det kommer att släppas flera nya elbilar under året, bland annat nya Nissan Leaf, Hyundai Kona, Kia Niro EV, Jaguari I-Pace och Audi e-tron quattro. Kanske även Opel Ampera-e, vars orderböcker sägs ha öppnats igen.

Sammanlagt har vi nu 45.395 elbilar och laddhybrider i Sverige varav 71 procent utgörs av laddhybrider och 29 procent är rena elbilar. De vanligaste elbilarna i Sverige är Tesla Model S som det finns 2.881 stycken av samt Nissan Leaf (2 602 stycken). Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE med 8.344 bilar och Mitsubishi Outlander PHEV med 7.647 bilar vanligast.

Den publika laddinfrastrukturen omfattar nu 4 625 laddpunkter fördelat på 1 263 laddstationer. Under 2017 ökade antalet publika laddpunkter med 76 procent.

Diskutera: Tror du att antalet laddbara bilar kommer att bli så många som det förutspås?
 

Kommentarer

#1
2018-01-11 18:01

Väldigt svårt att veta hur många(eller få) det kommer bli.
Det lutar åt att innan årets slut kommer det i alla fall stå en laddbar bil på min uppfart. Modell.....vete tusan än. Förmodligen från VW(surprise...) ;-)

#2
2018-01-11 19:54

Oj ! Så många laddbara bilar? Då kommer regeringen beskatta dem på ett eller annat sätt. De bilar minskar ju inkomsten får regeringen....

#3
2018-01-11 22:00

Om två tre år när det är många att välja på står det nog en SMART laddhybrid på min infart.
Ingen extrem hög suv utan nåt med rimligt inköpspris och funkar för ett skotersläp och semesterresan för fyra och har en vettig effektiv uppvärmning.
Bilar typ outlander höghus med en törstig omodern bensinare går fet bort för mig och sjukt att på fjällresan med familjen ligga på större förbrukning än som gamla 740n på en laddhybrid av i dag.
Man skall kunna frakta familjen med bensin och Ligga på max 0,5-0,55 och samtidigt kunna åka på el i stan och till jobbet.

#4
2018-01-12 08:38

Jag har beställt en e-golf 2018.

#5
2018-01-12 09:35

Mitt hushåll får nästa laddbara bil våren 2020 enligt nuvarande plan. Sen ska det bli en till 9 månader senare.

#6
2018-01-12 09:43

Och då återstår bara frågan huruvida övergången till eldrift är en bra eller dålig lösning? Samt om den är miljömässigt och ekonomiskt vettig.

Utan att ha satt mig in i frågan på ett djupare plan (läs: jag är påverkar med bra argument) tror jag inte att elbilarna är lösningen på vare sig miljö- eller energiproblemen. De är bara en halvmesyr.

MVH AL

#7
2018-01-12 10:42

Jag tror att stadiet med att man äger sin transportklump har en bortre gräns som inte ligger alltför avlägset och att batterifordon lämpar sig väl som transportpodar i och med att de smidigare kan fyllas med energi än fordon som drivs med flytande eller gasformiga drivmedel. Bakom ratten är elmotorer att föredra av bullerskäl, körbarhet och vibrationer. De är dessutom utan lokala utsläpp vilket är en fördel i staden. Kan man ha stora kraftverk där man utvinner energin finns möjlighet till effektiv rening (om nödvändigt). Totala energiåtgången från energiutvinning till hjul är låg vid batteridrift främst tack vare få omvandlingar av energislag. I tassemarkerna finns alltid möjlighet att generera elektricitet på olika sätt vilket är en fördel gentemot att frakta vätskor eller gaser per lastbil till några få kunder.

#8
2018-01-12 10:47

Det enda elbilen är bättre på för miljön är utsläppen vid körning för övrigt är den lika skitig som vilken bil som helst vid tillverkning, skrotmaterial, reservdelar o.s.v. dessutom kommer hanteringen av uttjänta batterier som knappast kan hänföras till en förbättring av miljön.

#9
2018-01-12 11:07

Håller helt med Hackenbush. Tillverkningen av batterierna till "miljöbilarna" har en oerhörd negativ inverkan på miljön. Man kan köra tusentals mil med en dieselbil innan utsläppen blir i närheten av just batteritillverkningen till en enda bil. Googla gärna får ni se.

#10
2018-01-12 11:37

Andra bilar har diverse oljor som byts regelbundet samt betydligt fler komponenter som ska gjutas och maskinbearbetas och den artikel som brukar spridas om batteriernas miljöpåverkan visade sig negligera olika saker i jämförandet med fossilbilar och eftersom den fick stor spridning av oljekramare är googlandet inte ett bra sätt att hitta informationen.
För övrigt anser jag att man bör ta fram källor till påståenden man kommer med och inte be andra leta efter dem.

#11
2018-01-12 11:58

+1 till L. Mäkinen
Jag förstår inte heller hur dessa sk. rapporter kan fortsätta spridas.

#12
2018-01-12 12:07

Elbilar är inte utan bromsvätskor, smörjmedel. Det är bara motorn som skiljer dem från vanliga fossilbilar. Det behöver man inte googla för att inse.

#13
2018-01-12 12:35

Å andra sidan kanske det med elbilar finns bättre förutsättningar att folk behåller bilen längre än motsvarande fossilbil.

#14
2018-01-12 14:48

L.Mäkinen, hur menar du att batterifordon "smidigare kan fyllas med energi"? Jag skulle säga att det är tvärtom. Energitätheten är betydligt lägre och det tar enormt mycket längre tid att fylla ett batteri med energi jämfört med motsvarande mängd drivmedel.

#15
2018-01-12 15:25

Swemba. När du kommer hem på kvällen och parkerat bilen, pluggar du in sladden från Laddboxen i bilen. När du skall köra iväg nästa morgon är bilen fulltankad. Smidigare kan det inte vara, behöver inte åka iväg för att tanka.

#16
2018-01-12 16:13

@LennartJ, att fippla med en lång kabel varje kväll, jämfört med att tanka på en mack längs vägen varannan vecka, är jag klart tveksam till om det är enklare. Lägg där till de gånger din hemmaladdning inte räcker till utan du behöver tanka på vägen ...

#17
2018-01-12 16:38

@Swemba. Lång?? den är 4 meter. Lika enkelt som att plugga in en motorvärmarkabel.

#18
2018-01-12 18:00

Grosser.
Dessa "rapporter" sprids dels via sociala media och genom etablerade medias "nyttiga idioter". Vi har väl i minne den sensationella nyheten "att elbilar skitar ner mer än fossilbilar, pga högre vikt." Anammades per omgående av slaskpressen. Studien knöts till ett känt universitet i Storbrittanien , vilka förnekade samröre. Tydligen hade någon tidigare anställd författat smörjan på uppdrag av några fossila intressenter. Vi får räkna med att den här typen av "information" kommer att öka. så sök alltid källan så kommer nog bitarna att falla på plats. Ett litet exempel: Bröderna Koch, USA;s republikanska parti;s största bidragsgivare satsar nu minst 20 miljoner dollar i kampen mot solenergi som komplement till sitt pågående korståg mot elfordon, så fler "sanningar" är att vänta.

#19
2018-01-12 18:34

Swemba,
Jag tänkte främst på när bilen kör själv till påfyllning.
Att jag efter 12000 mil med laddbar bil själv trivs mycket bättre med att koppla in en sladd dagligen än att åka och tanka flera gånger per månad är bara att konstatera. Jag har ett ärende hemma, men aldrig någonsin på en bensinstation förutom bränsle.

#20
2018-01-12 19:09

är det elbilar som gäller om 10 år?

#21
2018-01-12 21:04

Det beror ju helt på hur ens körvanor ser ut om man skall satsa på el. En ren elbil har ju fortfarande räckviddsångest om man inte har råd med en Tesla. En laddhybrid med någorlunda acceptabelt pris typ Kia Niro går enligt Kia i bästa fall 58 km på el (förmodligen med ständig nerförsbacke och AC och värme urkopplat) Till mitt jobb var det 70 km t.o.r. och där finns fortfarande inte laddmöjlighet så den skulle inte räcka, men ett par mil på bensin skulle väl vara OK. Men, nu åker vi ganska ofta till vänner och släkt som bor typ 300 km bort och eftersom dessa bilar drar mer bensin än min Auris HSD så är det varken miljömässigt eller ekonomiskt någon vinst, speciellt som denna Kia som är bland de billigaste laddhybriderna med motsvarande utrustning betingar ett inköpspris nästan hundra papp mer.

#22
2018-01-12 22:09

En reflektion bara. När ViBilägare kört laddbara bilar har det skrivits om hur jobbigt det är med smutsiga, stela, sladdar att hantera vid laddning. Inget har hörts om hur otroligt jobbigt det jämförelsevis är med tankning vid macken. Över hälften av bilägare har inget garage att ladda sin batteribil i och i vårt gemensamma garage orkar inte en enda bilägare att ens sätta i sladden för att kunna sätta sig i en uppvärmd bil ,och de med bilplats intill husen med eluttag orkar inte heller sätta i sladden i bilen utan låter i en del fall bilen stå på tomgång under frukosten för att få bort frosten, övriga står och skrapar rutorna var kall morgon trotts nya dyra bilar. Och hur många kvinnor har man sett hitills sätta i en laddsladd i en elbil? Jag har inte sett någon hitills och jag har sett många ställa bilen för laddning inte minst vid Teslaladdplatserna vid bredden i Upplands- Väsby och vid laddplatser i köpcentren runt stan.

#23
2018-01-13 00:04

Tur att de finns, för de som måste försöka visa sig duktiga för de oinvigda.

#24
2018-01-13 09:25

PREVIA - om du talar om motorvärmarsladd så är det mycket jobbigare. Jag hade det på förra bilen, den satt lågt ner vid stötfångaren fram o man va tvungen att böja sig ner o kontakten va krånglig att få i. Nu har jag laddhybrid o det går på tre sekunder att plugga in, kontakten sitter i ståhöjd. Det är superbekvämt att plugga in när man kommer hem - o slippa tankeländet istället. Jag tankar kanske var tredje månad nu. Och min fru pluggar också in...

#25
2018-01-13 09:34

Previa, antagligen för att du inte vill se. Jag ser åtskilliga kvinnor som pluggar in Laddkabeln, och Laddplatserna är nästan alltid fullbelagda där jag bor. Laddar själv i garaget och tankar ungefär var fjärde månad. När jag får min rena el-bil, blir det noll.
Sedan detta tjat om räckviddsångest. Det är uppfunnet av fossilbilsåkare.

#26
2018-01-13 10:36

PREVIA.
Sannolikt har samtliga kommuner en regel i lokala stadgan om max 1 minut tomgångskörning. Vidare finns i Vägtrafikförordningen en regel som förbjuder förare att lämna kvar nycklarna i bilen då man avlägsnar sig från fordonet. Av säkerhetsskäl. Fordonet ska inte vara tillgängligt för "tredje person". Lämnar man dessutom bilen med motorn igång är det klockrent med böter. Vilhelmina Taxi, som körde viss lokaltrafik i Umeå lämnade för några år sedan en buss med motorn igång under 30 minuter. Skyllde på att den kom från service och att man ville testa lite. Böter på runt 5-6000 kr. Har inte riktigt klart för mig hur VIB utför sina vintertester på långtestbilarna, men det är kanske läge att se över rutinerna.

#27
2018-01-13 10:47

1/2 ton batteri i bilar kan inte vara rätt väg att gå med allt vad det medför för dimensionering tyngd och slitage på bilen. Ett mindre batteri som kompletteras med en bensinmotor som även klarar biogas klarar många mil billigare och är mer användbar och kanske till mindre miljöpåverkan. Bilar för närtransport behöver inte så stort batteri och där passar då rena mindre elbilar bättre. Dessa bilar tar även mindre plats vilket passar bra i städer som har ont om plats för t.ex. parkering. Att beskatta bilar i städer skulle man kunna ta in markytan den behöver. På så vis kan man styra till mindre bilar för vardagligt bruk medan man hyr större bilar mer.

#28
2018-01-13 12:18

Har man problem med att plugga in en motorvärmarkabel, har man bergis också problem med att få på sig byxorna rätt varje morgon! Trams!

#29
2018-01-13 14:48

Lasse L-on, folk vill ha sina 2,5 tons El SUVAR... men visst, jag håller med dig till fullo. Bara idén att tex stoppa ett batteri i en Outlander SUV är vansinne rent energimässigt. Därför tror jag många äldre bilar (10-15 år) faktiskt är miljövänligare än många nya, just pga bilens vikt. Det enda som kompenserar en SUV idag är bättre drivlina, men antagligen är den sämre ur miljöperspektiv än en 10 år gammal bil (ur samma storleksklass).

#30
2018-01-14 10:49

New York City stämmer nu fem av dom största oljebolagen för uppkomna och beräknade framtida skador pga klimatförändringar orsakade av bolagens verksamheter. Vidare höjs röster för att omplacera det avsevärda kapital avseende pensionsfonder som tidigare investerats i bolagen. Det rör på sig.

#31
2018-01-14 12:54

Lasse J. Ja det går ju att göra pengar på allt!

Att sitta och applådera sådant slöseri är inte lika självklart för mig - som det tycks vara för dig. Jag får ju betala det.

MVH AL

#32
2018-01-14 13:48

Pengar går att ersätta. Vissa andra värden,ej.

#33
2018-01-14 20:36

Lasse J, ett löjligt utspel av NYC. Att stämma någon för något som man tror kommer att kunna hända i framtiden lär vara omöjligt. Kanske kommer t o m fallet att få motsatt önskad effekt då vetenskapliga bevis behöver läggas fram och de finns ju inte.

#34
2018-01-14 20:49

Felpost.

#35
2018-01-15 09:18

Lasse J. Ja det förklarar ju varför en del kan acceptera återkommande irrationella beteenden. Det tycks dessutom eskalera i takt med att man låter andra stå för notan.

Själv förstår jag inte mig på sådan idioti. Tycker det finns viktigare saker att lägga tid på.

MVH AL

#36
2018-01-15 10:43

Andra står redan för notan, du har bara missat det AL. Samhället, skattebetalarna. Oljebolagen betalar inte en dollar för att åtgärda konsekvenserna av den verksamhet dom bedriver och de produkter dom producerar. Exxon har tidigare i något anfall av svagsinnthet dessutom medgivit att man är medveten om att den verksamhet man bedriver kan medverka till klimatförändringarna. Sen kan man ju förneka klimatprocessen som Trump och gänget, men då får man finna sig i att bli rundad av världssamfundet och satt åt sidan. Vi lever själva i en skyddad verkstad i landet lagom. Vi har aldrig drabbats av klimatets påverkan i någon större utsträckning och har kanske därför vissa svårigheter att tillgodogöra oss inkommande rapporter. Att New York för bara några år sedan drabbades av svåra översvämningar och att Bostonborna för någon vecka sedan vadade omkring i halvmeterdjupt vatten för att under pågående snöstorm försöka hacka loss sina fastfrusna bilar har vi aldrig noterat eller redan glömt. Skulle något liknande inträffa i Sverige, skulle det sannolikt refereras som en nationell katastrof på gränsen till Harmagedon och medierna skulle yla i falsett.

#37
2018-01-15 15:27

80000 bilar i år? då får väl regeringen snabbt som attan tillsätta en utredning hur de skall kunna plocka tillbaka alla de drivmedelsskattepengar som de går miste om, i storleksordningen ca 50 miljarder, då blir det väl en kilometerskatt i stället.

#38
2018-01-15 16:19

Lasse J. Nejdå, jag har mycket god koll på notan. Problemet är bara att det inte går att visa på de relationer som du just exemplifierade. Att ö.h.t skapa sådana kalkyler bygger på att man kan operationalisera de samband som man menar finns. Sedan måste man hitta ett vettigt sätt att prissätta det på, vilket är betydligt svårare än vad man kan tro. Det är som bekant stor skillnad mellan att kunna visa på samband och personlig och ideologisk övertygelse; -).
Upplysningstidens ideal tycks vara förbi och ersatta med postmodernism, det är hela klimatdebatten ett lysande exempel på.

MVH AL

#39
2018-01-15 16:49

Nåja, det är ju ändå så att ekonomiska kalkyler måste vara underordnade den reella verkligheten. Klimatförändringarna är ingen ideologi utan ett skeende som en majoritet av forskarvärlden är någorlunda överens om. Sen har vi alltid den alternativa verkligheten som förespråkas av vissa lätt identifierbara intressen.

#40
2018-01-15 17:13

Lasse J. Även om klimatförändringarna är mer eller mindre påvisade (exakt i vilken omfattning tycks vara svårt att fastställa) så betyder inte det att pålagor och andra styrmedel kan utformas hur som helst. Det är oftast svårigheterna, och särskilt inom växthusgaserna då både det marginella som totala bidraget värderas så olika beroende på plats och tillfälle.

Så även om vi nu yckas komma fram till det som klimatalarmisterna påstår,så kan ingen prissätta utsläppen på ett ändamålsenligt vis varvid hela grundtanken om både stämningar och skatter faller.

MVH AL

#41
2018-01-15 17:50

"...klimatförändringarna mer eller mindre påvisade.." Bara misstanken borde vara tillräcklig för ökad uppmärksamhet.
Betraktar man världen som ett "statistiskt tempel" med en slavisk tillbedjan av linjära "samband" och skönheten i kurvans krökning riskerar man tvivelsutan att trampa fast i en självsuggestiv sörja, fjärmad från den reella verkligheten.

#42
2018-01-15 18:58

Lasse J får gärna visa vilka utsläppskomponenter som bygger på linjära samband. Mig veterligen är det ett rakt motsatt förhållande som råder.

I fallet växthusgaser ligger dock problemet i en för stor variation. Det gör att begränsningar antingen slår uppenbart snett (jmfr Sverige) alternativt inte blir tillräckliga (jmfr supermakterna). .

Det är alltså just ett på tok för långt steg mellan verklighet och tes som är problemet, modellerna saknar representativitet och därav termen operationalisera..

MVH AL

#43
2018-01-15 19:13

Så bra. Då kan vi ansluta oss till Trump och gänget och avfärda detta nonsens. Tänk ändå, en sådan visionär han är, Trumpen!

#44
2018-01-15 19:31

Även om steget mellan tes och verklighet/resultat är stort så betyder det inte att man ska förakta tesen.
Jämför med teser om livsmönster och livslängd. Ett visst livsmönster garanterar inte längre livslängd, däremot kan man minska riskerna för tidig död.
Samma sak med miljö. Även om man inte kan påvisa och säkerställa vissa samband borde ambitionen vara att minska riskerna.

#45
2018-01-15 21:20

Ja Lasse J, det är din normativa uppfattning, inte min. Jag kan bara konstatera att så länge han har den hållningen är det ganska lönlöst att göra något i Sverige. Det är det i och för sig ändå:-).

Axa. Om det är riskerna du tänker på så utgår de flesta åtgärdsmodeller från sambandet kostnad kontra risk. Man brukar försöka lägga koncentrationerna alldeles innan riskkurvan "drar iväg". I fallet växthusgaser är problemet att ingen hittills har kunnat presentera en sådan kurva på ett övertygande vis, och även om den finns kan ingen visa hur vi skall hamna i "rätt" punkt i kurvan. Frågan är istället politisk och till stora delar ideologisk. Det kommer också till uttryck här i trådarna.

MVH AL

#46
2018-01-15 21:43

Jag lever mitt liv efter evidensbaserad fakta. Inte efter en fiktiv eventuellt trolig möjlighet.

Vill alla miljöförespråkare göra som de så prompt vill, så skulle ni inte äga en bil, ni skulle inte äga tv, byta ut era kök, handla på nätet osv. Låt oss en gång för alla erkänna att ni är snedvridna i era tyckanden och förespråkar något som ni inte lever upp till.

Det är fullkomligt ovidkommande, vilken bil man kör, för den extremt lilla del av eran totala miljöpåverkan i era liv den är. Sila mygg och svälja kamelen är tydlig i detta.

#47
2018-01-15 22:57

Audi
Jo, men när det gäller bilismens påverkan på miljö så tycker jag att det ska vara så lite utsläpp som möjligt. Det borde väl vara sunt förnuft. Oavsett vilket drivmedel som används. Eller håller du inte med?

#48
2018-01-16 22:02

Jag har en plug in hybrid, en Passat GTE, som jag har bara positivt att säga om. Det är faktiskt roligt att åka helt tyst utan avgasutsläpp där inkoppling av laddningssladd är en såpass liten olägenhet att den inte ens är värd att nämna. Om mänskligheten är så svag och klen att man inte klarar av att sätta i ett par kontakter tror jag vi har större samhällsutmaningar att ta tag i. Visst vid längre turer än 35 km hoppar bensinmotorn i gång men den går mjukt och tyst. Använder man inte den sammanlagda prestandan hybriddriften erbjuder kan man med en fullstor kombibil komma ned i oerhört anständiga förbrukningssiffror, 4,6l/100 km. Det enda som bekymrar mig är egentligen partikelutsläppen från bensinmotorn, min "clean diesel", (lite provokativt) har ju defacto partikelfilter och ligger på 4,7 l/100 km. Tror att plug in hybrider kommer bli det framtida konceptet, dock inte med fossilt bränsle, tyvärr för de få som fortfarande hävdar att klimatförändringen är en bluff.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.