Bild
Nästa artikel

Ansiktslyft ASX

Nyheter

Mitsubishis crossover uppdateras när det gäller utsida, motoralternativ och säkerhet.

Den förändrade fronten på ASX är resultatet efter att formgivarna jobbat efter devisen ”robust och genial”, en vidareutveckling av Mitsubishis formspråk ”Dynamic Shield”. Det finns LED-ljus både fram och bak och hasplåten har ett nytt utseende. Det finns tre nya färger att välja på: Red Diamond, Sunshine Orange och Oak Brown.

Enligt uppgift från biltillverkaren ska infotainmentskärmen på insidan av bilen nu mäta åtta tum istället för tidigare sju och ASX är utrustad med autobroms. 

Det enda motoralternativet är en tvåliters, fyrcylindrig bensinmotor, kopplad till antingen en femväxlad manuell låda eller en automatisk CVT-låda i sex steg. Köpare kan välja på antingen framhjulsdrift, eller fyrhjulsdrift. ASX lanseras i Sverige under hösten 2019. Det finns inga prisuppgifter än. 

Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishi ASX?

Kommentarer

#1
2019-02-13 08:57

Oj, bakljus i Volvo-stil? Vad ska Ingenlath säga om detta? :-)

#2
2019-02-13 09:25

Lagom storlek, undrar hur insteget till och från bilen är i höjd? Synd att det inte finns hybridalternativ, kunde vara ett alternativ.

#3
2019-02-13 09:45

Sist jag åkte i en ASX var bullernivån som i en Volvo 142 ungefär.

#4
2019-02-13 12:04

Tidigare var det en riktig bullerlåda och dessutom ful som få.
Nu ser den hyfsad ut men antagligen som alla andra en törstig Japan suv utan phev laddhybrid teknik.
Sanslöst stenålder.

#5
2019-02-13 12:56

Jag har kört ASX flera gånger. Tung och långsam, konstig styrning. Växellådan är klink-klonk, svårt veta vilken växel är i. Stolar med ojämn konstig stoppning, trycker på fel ställen. Och ratten skymmer instrumenten i ovandel. Jag har aldrig fått till körställningen. Och instrumenten är för små, har för små siffror på visarna. Så... inte min favorit. Det är 1,6 bensinaren jag kört. Inte provat automaten
Gammal bil som ansiktslyfts flera gånger. Är väl fjärde nya ansiktet nu? Förvirrande. Och sänker andrahandsvärdet.

Var inte tanken att Ecclipse Cross skulle ersätta ASX?

#6
2019-02-13 14:13

Mitsubishi har inte haft en enda konkurrensduglig personbil på hur länge som helst. Visst är de relativt billiga men vad hjälper det när alla andra konkurrenter erbjuder mer för samma pengar? Ett märke helt utan USP och jag har aldrig träffat någon som skrutit att de har ägt en sådan... Okay då, Lancer EVO var väl trevlig men den var en ren nischmodell.

Pick-upen L200 är kanske duglig men den är inte en personbil direkt.

Ett märke för de totalt ointresserade och sorry om jag nu trampar en eller två enstaka entusiaster på tårna.

#7
2019-02-13 15:49

Hur länge kan man göra facelift av en och samma modell? Det är hög tid för en ny!
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_ASX

#8
2019-02-13 15:51

Mitsubishi Galant såldes i mängder i början på 90-talet (har ägt en själv). Men sedan dess har det varit öken för märket i Sverige...

#9
2019-02-13 20:53

Ja riktigt trist de trillade bort från intressanta modeller. Hade själv en Galant GTi 92:a, en riktigt trevlig bil. Även haft en Eclipse 91:a. En ovanlig modell första årsmodellen, såldes bara 17 st nya i Sverige det året. Men det var en skön mer än sportig coupe jag bland annat körde Växjö-Kebnekaise med.

#10
2019-02-13 21:04

40-talisten: Galant 88-92 var ju en riktig succé här i Sverige, men även Galant 97-02 såldes i stora mängder. Sedan dess har det verkligen varit öken för märket.

#11
2019-02-13 22:31

ASX är bilen som vägrar dö...
Mitsubishi har tappat sin identitet. Ett tag var de kända för högsta kvalitet, egna lösningar, små turbomotorer och viss elegans och klass. Lättkörda bilar med viss mjukhet. Sen försvann det. De letar fortfarande efter sin identitet.

#12
2019-02-17 11:26

Fin bil men skulle aldrig köpa en bil som förbrukar över 0,5 liter milen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.