Bild
Nästa artikel

Ännu mer krut i Octavia RS

Nyheter

230 hästkrafter räckte inte – Skoda ökar på till 245.

I december talade Skoda varmt om nya Octavia RS med 230 hästkrafter som skulle vara den kraftfullaste hittills. Men nu verkar det som att ingenjörerna har fått ut lite mer prestanda ur 2,0 TSI-motorn. Octavia RS 245 har femton kusar extra och ersätter alltså 230-hästarsversionen i Sverige.

Från noll till hundra kilometer i timmen går på 6,6 sekunder – kombivarianten klarar det på 6,7. Toppfarten är 250 kilometer i timmen. Unikt för RS 245 är att den har en mekanisk diffbroms. Den fördelar kraften till det hjul som har bäst grepp, vilket ska verka fördelaktigt i kurvtagning och på halt väglag.

Som tillval finns adaptiva och elektroniskt styrda stötdämpare. Chassit har sänkts med 14 millimeter och andra detaljer som ska signalera motorstyrka är spoiler, svarta 19-tumsfälgar, avgasrör, backspeglar och detaljer i grillen. RS-logotypen får sällskap av ett extra ”V” som står för ”Victory”. 

I Sverige startar försäljningen i april, men priserna är inte klara än. RS-versionerna som kommer till Sverige är redan nämnda RS 245 tillsammans med RS TDI 184 och RS TDI 4x4.

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Octavia RS 245?

Kommentarer

#1
2017-02-03 14:33

Äntligen!!

#2
2017-02-03 14:52

Tjeckerna kan dom också, snyggt jobbat.

#3
2017-02-03 16:15

0-100 på 6,6 sekunder är egentligen inte så imponerande för att vara 2017.
För 24 år sedan lanserade vi i Sverige en lika rymlig familjebil med halvkombilucka och 4-cylindrig bensinturbo på 225 hk som hette Saab 9000 Aero som gjorde 0-100 på 6,9 sekunder.
https://media.ed.edmunds-media.com/saab/9000/1993/oem/1993_saab_9000_4dr...
Vi Bilägares första provkörning var episk. Skribenten var fullkomligt lyrisk.

#4
2017-02-03 16:22

15 extra är väl inte mycket, om ens kännbart. Nej upp mot 300 hade varit något. Tar hellre en äkta GTI dock.

#5
2017-02-03 17:10

Hoppas den kommer med 240-hästarsdieseln som finns i Passat. Det blir en fet oljebrännare.

#6
2017-02-03 17:19

Äntligen mer pulver, läste någon annan stans att noll till hundra nu går med en tiondels sekund snabbare. "Imponerande" siffra. :(

#7
2017-02-03 17:42

Nåja, det handlar nog om att kompromissa än mer om det ska vara snabbare på 0-100.

Jag själv tar hellre kommande Seat Leon Cupra som ryktas ha 300 hk och 4WD. Förmodligen billigare än Skodan också.

#8
2017-02-03 19:30

Bara 200 hästar kvar till my little ponys nivå då...

#9
2017-02-03 23:05

Extra pulver skadar inte, fast det ska finnas där det behövs.
Vridet är minst sagt lika viktigt som hästarna. Släng i en V6;a med samma hk och den där Oktavia skulle bli en riktig raket.

#10
2017-02-04 08:45

En stor anledning till varför denna familjeracer kommer bli populär är att den finns att få med dragkrok. Varken Audis S3 modeller, Leon Cupra eller Golf R finns att få med detta tillval.

#11
2017-02-04 09:06

Snygg bil, säkert trevlig att köra men fälgarna på bilden är hemska. Jag skulle genast valt andra fälgar.

#12
2017-02-04 09:33

Håller med Hacken - hemska fälgar. Sen är ju detta med höga prestanda egentligen bara en fråga om att köpa en leksak för att köra på allmänna vägar med för de flesta bilar idag har ju tillräckliga prestanda för vanlig transport. Att minska energiförbrukningen ordentligt skulle i mina ögon vara viktigare än att öka prestanda ytterligare.

#13
2017-02-04 10:25

Jo fälgarna är nog ingen höjdare i mina ögon heller och dessutom 19", kan bli väl stötigt. Men RS är mera sport än komfort så det ska väl vara så. Och den nya fronten som jag först tyckte såg konstig och lite råddig ut börjar se bättre ut. Kanske har att göra med bildvinklar?

#14
2017-02-04 10:30

Fälgarna påminner om de som jag hade på min gamla alfa, momo-fälgar. De har fått dem att se bra mycket mer vulgära ut på denna RS. Var faktiskt snyggare i originalutförandet på Alfa-Romeo bilarna.

#15
2017-02-04 11:31

Bra med diffbromsen, ger ju inte bara bättre grepp vid sportig körning utan även bättre framkomlighet i halka och uppförsbackar. Nåt som fler vanliga framhjulsdrivna bilar skulle kunna ha nytta av, då kan man skrota detta med 4wd rätt mycket som är inne nu.

#16
2017-02-04 14:42

Diffbroms ger bättre grepp, men det är fortfarande inte i närheten av 4wd.

#17
2017-02-05 15:01

Kan vara bra att förtydliga att "vanliga" Octavia RS Generation 3 som kom ut 2014 alltid har haft diffbroms fast då "e-diff" en elektrisk variant.
Det som verkar vara nytt här i 245HK RS varianten är att det är en mekanisk diff.

#18
2017-02-05 19:53

Det är nog två generationer sen jag körde Octavia och jag blev då mest brydd.
Det var något med samspelet styrning, gas, broms och växelspak som jag inte riktigt kunde sätta fingret på - i vart fall inte så här långt efteråt. Det var några egenskaper som skar sig - talade olika språk. Något kanske gick trögt och något annat oproportionerligt lätt. Jag minns bara att det var irriterande oharmoniskt.

Även om den aldrig var så vägbullrig som Focus, så får jag väl anta att den här är tystare - precis som ju Golf blivit.

#19
2017-02-06 06:32

Octavia RS har haft elektronisk diffspärr (EDS) sen 2005. Men naturligtvis är mekanisk bättre.

#20
2017-02-06 17:48

Axa, Seat Leon Cupra med 300 hk och 4WD finns redan på Seats konfigurator. Dock bara med 4WD i kombiutförande. Vill du ha den 5-dörrars får du nöja dig med framhjulsdrift.

#21
2017-02-06 22:28

Peter
Aha! Inte för att jag har råd med Cupran för närvarande men det ska bli intressant med de första testerna...
Självklart kombi! ;-)

#22
2017-02-07 12:25

Det är svårt att komma under 6 sekunder till 100 i en framhjulsdriven bil. Finns väl nån - typ Clio RS eller vad det var (?) som gjorde det på 5,9 eller nåt men annars är det knepigt. Ska till en väldigt lätt bil för det.

Eller så kan man säga som så att gällande 0-100 så "ger" det inget att ha mer än runt 200-220 häst i en FWD-bil, då den bara kommer spinna bort effekten över det, om det inte är en väldigt snäll effektkurva, typ en Vtec-motor etc. Eller om bilen är fjäderlätt då.

#23
2017-02-07 14:53

Minns min E34 BMW540i, med sportläget i och en rejäl kickdown blev accelerationen som en spark i ryggen.
Roligt att dra på ibland.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.