Nästa artikel
Ampera-e klår i3, Leaf, Zoe och e-Golf
Nyheter

Ampera-e klår i3, Leaf, Zoe och e-Golf

Publicerad 13 september 2016 (uppdaterad 13 september 2016)
Opel Ampera-e nådde över 40 mil i räckviddstest.
Opels Europaversion av Bolt når 40 mil i NEDC-körcykeln. Det är bättre än konkurrenterna Nissan, Renault och Volkswagen.
Tidigare har Opel offentliggjort att de ska visa en europeisk version av elbilen Bolt, kallad Ampera-e, på bilsalongen i Paris i slutet av denna månad.

Då sades räckvidden ligga på drygt 30 mil. Men nu har Ampera-e testats enligt NEDC-körcykeln och resultaten visar en uppskattad räckvidd på 40 mil. Det är enligt Opel själva 25 procent mer än vad närmaste konkurrent når. BMW i3 klarar med nya batteriet 30 mil i samma test, Nissan Leaf 25 mil, Renault Zoe 24 mil och Volkswagen e-Golf 19 mil.

Opel är dock noga att påpeka att i vardaglig körning kommer den riktiga siffran nog snarare ligga på ursprungliga 30 mils räckvidd. Det finns fortfarande inga uppgifter om vad bilen kommer att kosta i Sverige.
 
Diskutera: Vad tycker du om Opel Ampera-e?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-09-13 13:09
Reverend Benny

Snygg liten el-krabat.
Hade Opel vågat sig på att stoppa i en range extender likt BMW så hade den sannolikt hittat hem till många som inte vågar köpa en el-bil idag.

#2 • Uppdaterat: 2016-09-13 15:06
EnannanRobban

Nu börjar det likna något, typ 30 mil på riktigt gör att det även går att åka skapligt långa resor med lite planering. Bra Opel!

#3 • Uppdaterat: 2016-09-13 19:16
Kalle70

Tar inte lång tid innan "gnällputtarna" här ovan vaknar till sina trista liv!!

#4 • Uppdaterat: 2016-09-13 19:53
Styggavargen

När kommer första kombi bilen? Hade varit perfekt med en ca 4,6 meter lång bil med lite utrymme. Klarar den 30 mil på en laddning kommer den garanterat att klara 98% av alla mina resor. Skall man till Sthlm kanske det finns en laddstation på vägen?

#5 • Uppdaterat: 2016-09-13 20:10
N-iklas

Så länge det är den amerikanska marknaden som bestämmer vilken karossen ska vara och inte vad som är populärt i Europa så blir nog försäljningen därefter, men efter Amperas resultat har GM ingen tro på att kunna sälja elbilar i Europa och därför blir satsningarna nödlösningar där Opel har obetydligt att säga till om.

Det ryktas att detta är första titten på den helt nya Corsa som får samma bottenplatta, och därmed framtidens Mokka osv.

#6 • Uppdaterat: 2016-09-13 20:37
Pi

För mig är det en bra bilstorlek men tyvärr misstänker jag att den blir lite för dyr. Den har ju rätt hög batterikapacitet så med försiktig gasfot kommer man säkert rätt långt. Skulle antagligen uppfylla mina krav till nästan 100 % bara det finns laddmöjlighet vid destinationen.

#7 • Uppdaterat: 2016-09-13 20:43
L. Mäkinen

Inte gör märket mig något även om jag fått lära mig att en bildad man inte åker Opel.
Tyvärr lär priset överstiga 400 med så mycket batterier. Var de nu ska köpa batteripack...

#8 • Uppdaterat: 2016-09-13 21:28
Grosser

Spännande Opel! (De orden trodde man inte att man skulle yppa någon gång!) Den verkar passa mina behov för resande till 98%. Den blir förmodligen dyr, kanske den klarar 8,5 pbb med supermiljöbilspremien? Och så var det ju det där med adaptiv farthållare...

#9 • Uppdaterat: 2016-09-13 21:41
saabnisse

N-iklas, är det verkligen den amerikanska marknaden som bestämmer vilka bilar vi ska ha i Europa?
Är det inte istället den stockkonservativa GM-ledningen som fått för sig vad vi ska ha?
Det här tror jag är en bil som med rätt prissättning kan bli en av de största bland batteribilarna.

#a • Uppdaterat: 2016-09-13 22:19
N-iklas

Tja det är möjligt att vad jag menade var att det GM vill sälja på amerikanska marknaden får bestämma också vad som ska sälja på alla andra platser också.
Om man monterat Opels inre bakljus från Insignia och Cascada och ändrat något på fronten hade det varit felfritt.
Det finns ju en del rolig utrustning och 0-100 på troligen 6.5-6.8 är ju intressant.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.