Bild
Nästa artikel

Amazon lägger in en stöt på Rivian

Nyheter

Techjätten investerar 700 miljoner dollar i bilföretaget som planerar eldriven pickup och suv.

Amazon, som bland annat sysslar med e-handel och tillhandahållandet av molntjänster, satsar pengar i amerikanska fordonsteknikföretaget Rivian. Detta bekräftas av Rivian på deras hemsida

Affärsverksamheten grundades 2009 och målsättningen är att lansera vad de kallar för världens första elektriska ”äventyrsfordon”. Dessa är i nuläget R1T – en pickup, och R1S – en sjusitsig suv. De är byggda på samma grund, med fyrhjulsdrift och en motor på varje hjul samt har ett vadningsdjup på 1 meter.
 

Det finns flera 3 storlekar på batteriet: 105 kWh, 135 kWh eller 180 kWh. Det sistnämnda innebär en räckvidd på över 64 mil, enligt amerikansk beräkningsmetod. Den mest kraftfulla versionen producerar över 710 hästkrafter, mellanbatteriet mäktar med 764 hästkrafter och minstingen ger 408 hästkrafter. Maximalt vridmoment ligger på 560 Newtonmeter för instegsversionen och de två kraftfullare varianterna har 1.120 Newtonmeter. Detta räcker för en resa från noll till hundra kilometer i timmen på drygt 3 sekunder för de större motorerna och strax under 5 sekunder för den mer blygsamma varianten.
 

Pickupen R1T utlovar dessutom en dragkapacitet på nästan 5 ton. Priserna börjar på 61.500 dollar för R1T och R1S går loss på 65.000 dollar och det går att reservera ett exemplar för 1.000 dollar. Första kundleveranserna sker vid slutet av 2020. 

Diskutera: Tror du att Rivian kommer att bli ett framgångsrikt företag?

Kommentarer

#1
2019-02-18 10:56

Den enhet ni anger som "batteristorlek" (kW) är en effektangivelse och ingen kapacitet. Gissningsvis avser ni kWh vilket är lite annat än kW.

#2
2019-02-18 11:08

Kvack! Vad väger inte dessa monsterstora blodsbatterier? Och hur mycket växthusgas släpps inte ut när de tillverkas? Verkar helt galet..

.

#3
2019-02-18 11:19

Du har så rätt Pi. H:et föll bort, det är åtgärdat.

#4
2019-02-18 16:04

Jag gillar dom! :) Nu fattas bara infrastruktur för laddning...

#5
2019-02-18 16:14

@JOCA_1 - det behövs bara ett elnät för att ladda dem... O det finns ju i nästan alla länder i världen. Jag har själv en 22 kW laddare hemma i garaget, som laddar ca 5 mil i timmen. Så över natt utan problem 60 mil. Om du menar snabbladdare - som man ju i princip bara behöver på långresa (om man har tillgång till nån slags el vid parkeringen hemma eller på jobbet), så har Tesla redan ett väl utbyggt nätverk i både Europa och USA (och man har ju sagt att man är villiga att dela med andra) och Ionity håller på o bygger ett nätverk i Europa. 50 kW-laddare finns dessutom rätt många runtom i Sverige.

#6
2019-02-18 16:24

Klarsynt verkar ha lite imma på glasögonen - "Min häst" kanske är forumet för dig istället för Vibilägare.

/Kvack, kvack.

#7
2019-02-18 17:24

SUV:en var snyggare än pickup-en. Förvånar mig inte om dessa kommer att slå på marknaden, någon pick-up på el finns väl inte. Möjligtvis Nissan 200 el (eller vad den heter), men det är ingen pick-up.

#8
2019-02-18 22:16

Alltså, Rivian slår både F-150 och Range Rover alla dagar i veckar. Väldigt lovande, trots en (onödigt) stor bil! :-)

#9
2019-02-19 13:02

Vad händer den dagen då de upptäcker att trots alla dessa batterier inte växthus effekten avtar?! Kanske rent av ökar... fler och mer batteri som måste laddas till stor del av smutsig koleldad el. Nä, energin är inte gratis miljömässigt.. och då gäller det nog i första skedet att dra ner på förbrukning och jobba för snålare fordon.

#10
2019-02-19 13:45

Vad händer den dagen då de upptäcker att trots alla dessa batterier inte växthus effekten avtar?! Eller vad händer om 10-15 år då vi ser att den globala temperaturen sjunker, som solforskarna talar om, och vi går in i en ny litern istid, trots att våra CO2 utsläpp har ökat. Vilket de kommer att göra oavsett vad vi gör i Sverige eftersom Kina och Indien ska bygga hundratals nya kolkraftverk.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.