Nästa artikel
Allt om nya Toyota GR Supra
Nyheter

Allt om nya Toyota GR Supra

Publicerad 15 januari 2019 (uppdaterad 15 januari 2019)
Den legendariska sportbilen återvänder med en rak sexa som levererar 340 hästkrafter, bakhjulsdrift och en prislapp på 678 900 kronor.
Femte generationens Toyota Supra har till slut haft premiär på mässan i Detroit efter en 17-årig paus. Målet har enligt Toyotas chefsingenjör Tetsuya Tada varit en sportbil med låg vikt, låg tyngdpunkt, hög vridstyvhet, kort hjulbas och bred spårvidd. Bilen har utvecklats av motorsportavdelningen Toyota Gazoo Racing, därav GR Supra. 

Bilen drivs av en turbomatad rak sexa på tre liter med 340 hästkrafter och 500 Nm, samma som vi hittar i nya BMW Z4. Den är i sin tur kopplad till en åttaväxlad automatlåda och går genom en aktiv differentialspärr till bakhjulen. Tillsammans med Launch Control ska 0-100 km/h gå på 4,3 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-01-15 08:11
Henrik M

Själva takformen ner över baken inkl. ankstjärten har en hel del av gamla Z4 Coupé över sig.....absolut ingen negativt menat med det. Tycker om baken mer nu än på de bilder jag sett tidigare, däremot fronten och helheten tycker jag inte om. Men smaken är ju olika. Säkert en riktigt kul bil dock! :) Jag vill inte ha en men jag hoppas jag kommer få se några på vägarna till nästa vår och sommar iaf, synd de inte hinner leverera innan denna sommaren. Sen är frågan om priset är rätt, men det återstår att se, man får en Porsche Cayman med hyfsad utrustning för samma pengar.

#2 • Uppdaterat: 2019-01-15 08:14
L. Mäkinen

Synd att den fått så mycket konstiga plåtveck överallt. Vissa delar ser bra ut, men jag får känslan av att den är designad med ett papper som man viker så nästa person får rita en liten del.

Kul med kort hjulbas!

#3 • Uppdaterat: 2019-01-15 08:26
Grosser

Interiört är det en BMW, den har ju iDrive till och med..

#4 • Uppdaterat: 2019-01-15 10:27
Klarsynt

Ser hur bra ut som helst. Fast så mycket pengar för en Toyota (även om jag är övertygad om att kvaliteten är bra) är ju kanske lite magstarkt, med tanke på vilket märkesbögeri man kan få hos konkurrenterna med de pengarna. Frågan är om man inte har minst lika roligt i en Miata, och den är också snygg.

.

#5 • Uppdaterat: 2019-01-15 11:05
Tobo

Hade hellre sett en modern variant av legendariska 2jz istället för BMW-motorn, å andra sidan är det ju ett samarbetsprojekt och då delas det ju bland annat komponenter.

För övrigt var gårdagen en händelserik dag ur Toyotaperspektiv: Officiell premiär på Supra, samt produktionsstart för nya Corolla i Burnastonfabriken.

#6 • Uppdaterat: 2019-01-15 13:26
Diesel

Denna bil vart överprissatt, för 678 000 kr kan man få en Porsche Cayman/Boxster.

#7 • Uppdaterat: 2019-01-15 13:46
Apex

Diesel

Hade nog hellre köpt Toyotan/BMWn. Eller en begagnad Cayman. Nya Cayman/Boxster har tappat 50% av sin charm med den nya turbomatade boxer 4:an som låter som en Subaru.

#8 • Uppdaterat: 2019-01-15 15:30
Arne Nilsson1

Ja det här är ingen vacker bil. Japanerna brukar ju göra rätt så intetsägande designade bilar så visst sticker denna ut. Men på ett negativt sätt. Sen att priset är fel gör ju inte saken bättre. Min Corvette är lättare och har 150 hästar till. Så den här ser man väl i backspegeln.

#9 • Uppdaterat: 2019-01-15 17:28
V8-Power

Ful och dyr!

#a • Uppdaterat: 2019-01-15 17:44
Oscar G

Utan synpunkter på designen i övrigt: kul med Gurney-bulorna på taket!

De kom till just på Toyota, när man race-preppade en 2000GT för Dan Gurney på 60-talet. Men då han var nästan två meter lång fick han inte plats! Det löste man genom att bygga de legendariska bulorna på taket, så att han fick plats med både huvud och hjälm.

Kul när legender går i arv!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.