Nästa artikel
Allt fler godkänns
Nyheter

Allt fler godkänns

Publicerad 29 augusti 2016 (uppdaterad 29 augusti 2016)
Transportstyrelsens besiktningsstatistik visar att allt färre bilar underkänns vid kontrollbesiktningen. Vi har listan med de vanligaste felen.
Under 2015 underkändes 27,2 procent av bilarna som besiktades i Sverige. 2014 var siffran 28,2 procent och 2011 var det 31,2 procent av bilarna som inte godkändes vid första besiktningstillfället. 

– I Sverige görs årligen 3,7 miljoner kontrollbesiktningar av personbilar. Besiktningen är viktig för att säkerställa att landets fordonspark är trafiksäker och det är naturligtvis glädjande att andelen underkända fordon minskar, säger Mikael Andersson, pressansvarig på Transportstyrelsen.

De tio vanligaste felen hos besiktiningen 2015:

1. Positionslykta 
2. Strålkastare halvljus 
3. Parkeringsbroms bromsverkan 
4. Spindelled 
5. Styrled 
6. Skyltlykta 
7. Färdbroms bromskraftsfördelning 
8. Avgassystem 
9. Bromsrör 
10. Omborddiagnossystem 

Diskutera: Vilka fel har du underkänts för hos besiktningen?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-08-29 10:43
Mr.Wheeler

Positionslykta och varselljus är inte samma sak, positionslykta utgör parkeringsljus och problemet är trasiga glödlampor.

#2 • Uppdaterat: 2016-08-29 10:44
pinjong

Positionslykta? Är det varselljus man menar och vad är i så fall problemet med dem som bilprovningens expertis hittar?

Edit: Efter lite googling tror jag att positionsljus är det som tidigare kallades parkeringsljus dvs en belysning man kan eller ska tända när bilen ställs på ett ställe där en olycka kan ske om den inte syns tydligt vid mörker.

#3 • Uppdaterat: 2016-08-29 10:47
pinjong

Mr Wheeler: På min bil är det lite av samma sak men med olika ljusstyrka bara. LED-lamporna har helt enkelt ett svagare läge. Typ.

#4 • Uppdaterat: 2016-08-29 11:30
Mr.Wheeler

@pinjong: Så även på min bil.
Det fanns en liknande lösning med två-tråds glödlampor redan på Volvo 240-serien, 21W för varselljus och 5W för parkerings/positionsljus.

#5 • Uppdaterat: 2016-08-29 12:58
Styggavargen

Många nyare bilar kör väl med H15, dvs 2 st glödtrådar: 12V/55W(helljus)/15W(varselljus)

Tre av punkterna är direkt ägarrelaterade och borde kunna åtgärdas innan man kör och besiktiga bilen!? Tror det är mycket mer slarv och slapphet idag när det gäller att kolla bilen själv innan man kör till stationen. Av de tio punkterna kan man ganska lätt kolla upp minst 5-6 av dem.

#6 • Uppdaterat: 2016-08-29 13:11
hultarn

Nu blandas äpplen och päron i artikeln, då underkännande inte per automatik innebär att man måste komma tillbaka med bilen.
T.ex. positionslykta kräver inte ombesiktning. Saknas det ett parkeringsljus fram t.ex. får man detta skrivet i protokollet, men det krävs inte återbesök.

#7 • Uppdaterat: 2016-08-29 13:23
saabnisse

Positionsljus sitter på sidan eller i backspegeln och observeras sällan av ägaren.
Jag hade en bil som jag gått genom helt före besiktning för att få ett blnkt papper.
Innan BP åkte jag till automattvätten för jag vet att det är trevligare att kolla en ren bil. Nerslag på positionsljus vänster! Tvättvattnet hade orsakat avbrott, efter torkning fungerade det.
Men man ser allvarligt på icke fungerande pos. ljus och nummerplåtsbelysning.

#8 • Uppdaterat: 2016-08-29 18:11
hans.antnas

Har inte haft någon anmärkning på bil som jag besiktat dom senaste 10 åren men det kan ju faktiskt paja lampor på väg dit svårare är det med släp o husvagnar med de dåliga bromssystem dom har är dom väljusterade går dom dåligt att backa med och går dom backa med då får man anmärkning för kort reserv.Jag har bara haft en husvagn med bra broms en SMW med elbroms där sa dom att lagren lät men det var ljud från eletromagneterna som snuddade trummorna ibland

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.