Nästa artikel
Allt färre klarar uppkörningen
Nyheter

Allt färre klarar uppkörningen

Publicerad 11 augusti 2016 (uppdaterad 11 augusti 2016)
Aldrig tidigare har så många misslyckats med uppkörningen. Under första halvåret i år underkändes mer än hälften av förarproven. Det rapporterar Borås Tidning.
47,8 procent av uppkörningarna blev godkända under första halvåret i år. Det är en rekordlågnivå som följer en tioårig trend. 

– Vi har trott att det måste ta stopp någon gång och plana ut, eller att trenden ska kunna vändas. Men det fortsätter att gå nedåt, säger Rikard Granlund, biträdande chef för förarprov på Trafikverket till Borås Tidning.

För att ta reda på varför allt färre klarar förarprovet ska Statens väg- och transportforskningsinstitut nu påbörja en utredning.

– Innan dess blir det bara spekulationer. Men den största parametern i hur bra man presterar på uppkörningen handlar ju om hur väl man är förberedd, säger Rikard Granlund till Borås Tidning.

En teori är att allt fler vänder sig till så kallade "svarta trafikskolor", det vill säga privata aktörer som håller nere sina priser genom att inte betala skatter och avgifter. De är i regel inte heller utbildade körskolelärare.

– Det är inget vi undersöker på något sätt men det är klart att vi ser vissa saker. När samma personer hänger utanför våra lokaler väldigt ofta och till och med skjutsar ungdomar till uppkörningen, säger Rikard Granlund till Borås Tidning.

Diskutera: Varför misslyckas allt fler med uppkörningen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-08-11 11:41
Farbror Blå

Svårt att sia om då det säkert kan finnas flera förklaringar. Har kanske antalet som går på "riktiga" körskolor minskat i förhållande till antalet som kör upp? Är det numera allt fler som går på intensivkurser? Har kraven höjts på de som genomför uppkörningen? Har kanske invandrare som tagit körkort i andra länder och därför fuskat med körutbildningen i Sverige blivit fler?
När jag skulle ta mitt körkort så fick jag börja övningsköra när jag var 17.5 år, sedan flera år tillbaka får man börja övningsköra för B-kört när man är 16, vilket borde göra många bättre förberedda.
En sak är säker, det är bra om det är tuffa krav då allt för många som får körkort är usla bilförare, vilket också är anledningen till prövotiden på 2 år.

#2 • Uppdaterat: 2016-08-11 11:54
Pi

Fast jag tror ju (ja, inte vet jag) att även de som klarar provet bländande lika fullt sen kan bli väldigt slarviga och egoistiska i trafiken. När jag tog körkort, för snart 50 år sedan, så var det nog enklare att få "lappen" men jag är inte säker på att vi för den skull blev sämre trafikanter. Attityderna man har i trafiken är nog många gånger viktigare än detaljkunskap om, ibland, till synes relativt oväsentliga saker.

#3 • Uppdaterat: 2016-08-11 12:07
Vidstige

För att lära sig köra så krävs mängdträngning så en misstanke jag har är att ungdomarna har det svårare nu att få körhjälp privat.

En sak som kan vända trenden är dock körkort för enbart automat. Då kan det räcka med att bara köra i körskolan. Och jag har hört att det är fler ungdomar nu som börjat ta körkort för enbart automat. Helt rätt tycker jag, manuell växlade bilar är på väg bort så för dom flesta kommer det vara onödigt att lära sig köra med kopplingspedal och manuellt växlande.

Detta är nåt jag tycker bilskolorna borde trycka på mer, uppmuntra sina elever att bara ta automatkörkort. Sen kan man förstås ändra sig och kompletterade kortet för manuellt växlade bilar i efterhand om behovet uppstår, inga problem.

Har själv agerat "privatlärare" åt flera och vet hur enormt mycket tid det går åt att lära sig växla. Jag vet också att bilskolelärarna gärna lägger bort den träningen på privatkörning, dom vill alltså inte ens själva hålla på att traggla det med eleverna, trots bra betalning.

#4 • Uppdaterat: 2016-08-11 12:15
hultarn

Nu ska det också tas i hänsyn att det kommit till en massa nya frågor t.ex. om miljö som inte fanns med förut.
De har ju inget med trafiksäkerhet att göra, men är ofta snåriga och egentligen onödiga.

Det är självklart enkelt att skylla på privata aktörer, men då majoriteten ändå går hos (skitdyra..) körskolor så är det med andra ord de som ligger bakom det dåliga utfallet. Precis som i svenska skolor är kvaliteten på undervisningen undermålig.

#5 • Uppdaterat: 2016-08-11 12:52
BBT6

Håller med dig helt Hultarn. Har två barn som tagit körkort inom de senaste tio åren, och har även hjälpt en bekants barn med mängdträning. I flera av fallen bytte de körskola därför att lärarna var undermåliga. Jag såg till att få åka med som passagerare i båda fallen när mina barn ville byta, och det var stora brister hos undervisarna. De jag tyckte saknades var elementär förståelse för hela undervisningssituationen. Min son fick (som exempel) en utskällning för att han inte hanterade gasen "på rätt sätt" på den turbodiesel körskolan använde. Han svarade att man inte kunde köra på samma sätt med den V70 vi använde för mängdträning, och frågade om det verkligen skulle påverka ett uppkörningsresultat huruvida han använde tvåans eller treans växel vid lågfartskörning. I stället för ett relevant svar fick han svaret: "JAG bestämmer vad som är rätt när du kör i min bil". Vad lär man sig på det? Noll! Och det var inte den enda situationen där lärarens pedagogik sviktade. Nu bytte han körskola och från en lärare som sa att han var klar för uppkörning (vilket vare sig han eller jag kände att han var) till en annan körskola som testade, bokade in fyra lektioner för att putsa på de detaljer som behövde åtgärdas, och sedan körde han upp och klarade sig på första försöket. Vilket han INTE hade gjort om han inte bytt körskola.

#6 • Uppdaterat: 2016-08-11 12:57
johafor

Det är något galet. Inte bara att färre klarar det. Det verkar som om de som klarar det också kör allt sämre och inte kan/struntar i trafikregler. Parkerar hur de vill, kör alldeles för fort, struntar i väjningsregler, kör i mittenkörfält på motorväg med hastigheter som kräver att man ska köra i inre körfältet.
När jag tog mitt körkort var alla frågor med flersvarsalternativ, dvs både a+b+c+d kunde vara rätt svar, och då fick man fel om man bara svarade a+b+c. Nu är det alltid bara ett svar som är rätt. Det var efter ett inslag i typ reportrarna där dramatenskådisen Julia Dufvenius klagade på att det var så svårt att "få" körkort som det ändrades (naturligvis inte därför, men förändringen skedde strax efter inslaget.)
Prover är alltså lättare, ställer mindre krav på kunnande, men ändå blir folk ÄNNU sämre?
Jösses

#7 • Uppdaterat: 2016-08-11 13:14
Vidstige

Vad jag märkt är att det hänger helt på hur engagerad och driven den som ska ta körkortet är. Det är A och O, allt annat sekundärt. Även om personer runt i kring pushar så hjälper det inte. Kanske är grundproblemet att ungdomar idag är mindre drivna eller angelägna att ta körkort?

Sen detta med miljö, vad jag förstått så har man tonat ner den aspekten nu på uppkörningarna. T.ex. behöver man inte motorbromsa hela tiden med manuell låda.

I övrigt kan man undra vad som hände med det löfte Stefan Löven (S) hade före valet när det gäller att kunna ta studielån för att finansiera körkort. Det är mycket dyrt att ta körkort i Sverige och vårt skattesystem är inte gynnsamt när privatpersoner köper tjänster av företag. Många ungdomar idag kanske inte heller ha möjligheten att övningsköra privat så mycket. Mängdträningen privat bygger ju på att nån bekant ställer upp gratis eller möjligen får lite betalt svart. Så jag skulle säga att det är skattesystemet och inte bilskolorna som är problemet.

#8 • Uppdaterat: 2016-08-11 14:19
HT19

Hur många invandrare har kommit som skall ha körkort?
100 000? 200 000?
Kan man knappt språket så är det nog inte så enkelt att ta körkort...

#9 • Uppdaterat: 2016-08-11 14:38
raks

Jag sätter en slant på att utredningen kommer fram till att det är körskolornas och lärarnas fel, de tar för lite hänsyn till eleven. Sannolikt så kommer de även fram till att provet är för svårt, och att det måste göras lättare.

#a • Uppdaterat: 2016-08-11 15:25
Tufting

Körkort på olika språk

När du ska genomföra teoriprovet för B-behörighet (bil) hos Trafikverket kan du få provet översatt på flera språk.

Du kan för närvarande göra kunskapsprovet på dessa språk:
•Albanska
•Arabiska
•Bosniska
•Kroatiska
•Serbokroatiska
•Engelska
•Finska
•Franska
•Persiska
•Ryska
•Somaliska
•Sorani
•Spanska
•Thailändska
•Turkiska
•Tyska

Så då faller HT19:s slutsats att det beror på att man är invandrare som körkortsprovet misslyckas.

Tyvärr finns det analfabeter idag!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.