Bild
Nästa artikel
Alfa ska tillverka sin nya motorfamilj i italienska Termoli.

Alfa Romeos nya motorer

Nyheter

I sommar presenteras Alfas nya mellanklassbil. Under huven kan vi väntas oss helt nya motorer tillverkade i Italien.

Fiat Chrysler Automobiles planerar att investera stora pengar i Alfa Romeo, inom de kommande fem åren satsas fem miljarder euro på märket. Det här ska bland annat resultera i åtta nya bilar byggda på bak- eller fyrhjulsdrivna plattformen ”Giorgio”.
 
 Den italiensk-amerikanska
biltillverkaren ska även börja bygga en ny familj diesel- och bensinmotorer. Dessa är en uppsättning fyrcylindriga diesel- och bensinmotorer med en slagvolym på två liter som bland annat ska finnas till den mellanklass-sedan som presenteras i sommar.
 
De fyrcylindriga motorerna kommer tillverkas i Alfa Romeos fabrik i Termoli, i Italien. I samma anläggning påbörjas även tillverkningen av en bensindriven och turboladdad V6-motor som i stort baseras på en befintlig Ferrari/Maserati-motor.

I fabriken arbetar i dag 2400 personer, deras anställning har varit långt ifrån säker men Alfa menar nu att satsningen ska göra att samtliga anställda blir kvar samt att 50 nya tjänster ska tillträdas de kommande månaderna. När Termoli-fabriken når full produktionskapacitet hoppas Fiat Chrysler Automobiles tillverka 200 000 motorer årligen.
 
Diskutera: Vad tror du om Alfa Romeos satsning?

Kommentarer

#1
2015-04-14 10:57

Känns lite som en felsatsning att bränna pengar på en ny familj bensin och dieselmotorer.
Varför inte alliera sig med någon annan duktig tillverkare av bensin och dieselmotorer tillsvidare och satsa pengarna på att utveckla motorer som ligger mer rätt i tiden och framtiden.

#2
2015-04-14 11:36

Benny, din sista mening var väl lite underlig: "satsa pengarna på att utveckla motorer som ligger mer rätt i tiden och framtiden."!
Det är förmodligen just det som man gör.
Alfa-Romeo har alltid gjort fina motorer, det finns väl inget som säger att de inte skulle fortsätta med det!

#3
2015-04-14 12:06

Är det inte så att tiden och tekniken springer från Alfa? Varför envisas med egna motorer? Köp en bra motor, lägg lite Alfafeeling på den och kör.

#4
2015-04-14 12:07

Reverend Benny, det finns inget som säger att dessa bensin- och dieslar inte är framtidsförberedda. Tar vi Alfas existerande motorer idag så finns flera av dem även för LPG (gasol) och även för naturgas/biogas, det är en lång tradition inom Fiat-Alfa koncernen. Dock finns de inte tillgängliga i Sverige, men exempelvis Giulietta LPG finns i sydeuropa och det är 1.4 MultiAir-motorn som enkelt har kunnat anpassas för LPG förutom bensindrift. De nya tvålitersmotorerna kommer fortsätta Fiat-Alfas satsning på MultiAir-tekniken och detta möjliggör även relativ enkel konvertering till andra bränsleformer än enbart bensin. Så dina farhågor menar jag är ogrundade.

#5
2015-04-14 12:09

Att investera pengar i Alfa är säkerligen helt rätt, speciellt då jag upplever det som ett märke med lite mer själ än andra märken.
Det jag tycker är en felsatsning är att lägga pengar på att endast ta fram nya diesel och bensinmotorer.
Alfa kanske har större planer än så med hybridteknik osv, men det står ju inget om det i artikeln.

#6
2015-04-14 12:12

Axelman, Fiat-Alfa koncernen gör några av marknadens bästa motorer, de tillhör eliten av dagens bensin- och dieselmotorer. De skulle inte tjäna något på att köpa en motor av någon annan. Dessa nya diesel- och bensinmotorer kommer ersätta dagens 2.0 MultiJet och MultiAir motorer som idag används av Alfa Romeo, Chrysler, Dodge och Fiat samt Jeep. Det är en gemensam motorfamilj som kommer användas av Fiat-Chrysler koncernens märken, där motorerna får motorstyrning anpassad efter varje märkes karaktäristik, Alfa-varianterna blir exempelvis varvigare (det har Sergio tydligt uttalat tidigare... ).

#7
2015-04-14 12:13

@Raphael
Fiat var tidigt ute att erbjuda biogas på sina små bilar, och det är ju precis den utvecklingen jag hade tyckt vara trevligt att läsa om. Men det står som sagt bara "diesel- och bensinmotorer" i artikeln.

#8
2015-04-14 12:15

Reverend Benny, som jag redan har skrivit så kommer bensinmotorerna inte bara vara 100 procent bensin. Som jag skrev så är redan dagens MultiAir bensinare också förberedda för LPG och naturgas/biogas, och detta tar man även med sig i utveckling av nästa generation. MultiAir-tekniken är synnerligen väl lämpad för just LPG och naturgas/biogas-drift. Menar du verkligen att en bensinmotor för LPG eller naturgas/biogas inte skulle vara framtidsanpassad? LPG såväl som naturgas/biogas är bränslen med lägre utsläpp än om motorn går på vanlig bensin, och allra bäst för miljön är biogas.

#9
2015-04-14 12:18

Reverend Benny, dagens 1.4 MultiAir är för LPG och naturgas/biogas. Det är ju bara att ge motorn en lite annan motorstyrning och sedan andra tankar så är det klart. MultiAir tekniken i sig är förberedd för LPG och naturgas/biogas. De nya 2.0 motorerna kommer fortsätta med detta. Ja det är bensinmotorer men också förberedda för LPG och naturgas/biogas, det är väldigt enkelt att göra den konverteringen utan att förändra motorblocket. Det visar 1.4 MultiAir motorn som är en bensinmotor. Och Fiat gör dessa konverteringar in-house, även för Alfa. Däremot är det möjligt att Alfa-fabriken inte kommer göra konverteringarna, utan de kommer leverera bensinmotorn och sedan görs konverteringen till LPG och naturgas/biogas av en annan enhet inom Fiat-gruppen.

#10
2015-04-14 12:23

@Raphael
Läs vad jag skrev istället för att ösa på, jag kommenterade bara det som står i artikeln.
Jag vet mkt väl att LPG och Biogas är något Fiat erbjuder, men då man inte skriver något om det i artikeln så är det ju bara spekulationer om dessa pengar kommer gå till att vidareutveckla detta i denna nya motorfamilj.

#11
2015-04-14 17:02

Ja man använde ju en GM-rova i 159:an, (2,2 bensin JTS), och den gillades inte av de rättrogna alfisti som menade att den inte alls hade rätt "alfa-karaktär". Dessutom så hade den ju problem med kamkedjan, så nog gör man rätt i att utveckla egna. Kunnandet att göra världsledande motorer har man fortfarande tror jag nog..

Men att få till en fyra så att den blir lika perfekt som den klassiska "busso" V6:an blir nog svårt.
En av de allra bästa motorerna någonsin enligt folk som begriper ämnet.

#12
2015-04-14 17:11

Är inte just motorerna det som ger Alfa-feeling?
Sen, som Raphael är inne på, så kan vi nog förutsätta att man är väl medveten om alternativen och kanske gör motorer som lätt kan anpassas till olika förhållanden.
En så liten tillverkare som Saab var ju den enda som utnyttjade etanolen till att höja motoreffekten, så ibland är själv bäste dräng.

#13
2015-04-15 12:46

Rålle G: Sant , GMs 2.2 liters maskin var ingen höjdare. Rätt trist bekantskap men V6an var lite bättre men ingen BUSSO.
https://www.youtube.com/watch?v=25oiw2l-wkE

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.