Nästa artikel
Alfa Romeo Giulietta får premiär
Nyheter

Alfa Romeo Giulietta får premiär

Publicerad 3 december 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Nu presenteras nya Alfa Romeo Giulietta som ersättare för tio år gamla Alfa Romeo 147.
Se de första bilderna.
Bara för en vecka sedan var det tänkt att uppföljaren till Alfa Romeo 147 skulle bära modellnamnet Milano.

Klassiskt modellnamn
Men i sista stund ångrade sig Alfa Romeo, vände 360 grader bakåt i historien - och hittade det klassiska modellnamnet Giulietta från femtiotalet.

Nu är det tänkt att Alfa Romeo med sportighet och elegans ska återkalla märkets ärorika förflutna och ta med sig märkets teknik och passion in till framtiden, enligt Alfa Romeo själva.

Och det hoppas man göra med nya Giulietta, bland annat genom att fortsätta utveckla det formspråk som märket introducerade med sportbilen 8C Competizione.

Få detaljer än så länge

Än så länge är inte många detaljer kända om bilen.

Men Alfa Romeo berättar åtminstone att bilen är byggd på en helt ny plattform och att systemet Alfa DNA blir standard i alla modellversioner.

Systemet låter föraren välja mellan tre olika program som justerar motorstyrningen, styrningen, den elektriska differentialen och antisladdsystemet.

Programmen kallar alfa för Dynamic, Normal och All Weather.

Större än 147

Dimensionerna är 4,35 meter i längd, 1,46 meter i höjd, 1,8 meter i bredd och en hjulbas på 2,63 meter.

Det innebär att bilen är något större än sin föregångare.

Men modellen kommer likt Alfa Romeo 147 att konkurrera i det så kallade C-segmentet, små familjebilar, eller "golfklass" om man så vill.

Bagageutrymmet har en kapacitet på 350 liter.

Fyra turbomotorer
Vid lansering kommer bilen att kunna fås med fyra olika motoralternativ, alla turbomotorer: två bensin och två diesel.

På bensinsidan återfinns 1,4 TB på 120 hästkrafter och 1,4 TB MultiAir på 170 hästkrafter.

Dito på dieselsidan är 1,6 JTDM på 105 hästkafter och 2,0 JTDM på 170 hästkrafter.

Dessutom kommer motorprogrammet kompletteras med 1750 TBi med en effekt på 234 hästkrafter.

Alla motorer är utrustade med start-stopp-system.

Presenteras i mars
Bilen kommer att presenteras vid vårens motorsalong i Genève och därefter gå till försäljning.

Diskutera: Kommer bilen kunna konkurrera med Volkswagen Golf?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-12-03 10:38
Welmer (ej verifierad)

Fantastiskt vacker! Och vilket underbart namn! Den där inredningen vill man ju bara äta upp. Alfa är en av få bilar man kan bli verkligt passionerad av!

#2 • Uppdaterat: 2009-12-03 13:27
Raphael (ej verifierad)

Första Giulietta kom på 50-talet ja, men som modellnamn var det i bruk till och med mitten på 80-talet. Mjuka sköna former jodå, men nog saknar jag Alfa Romeos underbart vansinniga inredningar - som senaste Giuliettan från 80-talet hade, exempelvis. Med handskfacket a'la byrålåda och hastighetsmätare som gick åt "fel" håll. Eller inredningen i Alfa 90, wow wow! Med inbyggd portfölj i instrumentpanelen...
Det är tråkigare och vanligare nu, även Alfa. :(
Men, hjärtat vurmar för Alfa så jag önskar dem god lycka! Giulittan med 105 hästars diesel och start/stopp blir miljöbil i Sverige. Det är samma diesel som i Fiat Bravo Eco.

#3 • Uppdaterat: 2009-12-03 16:34
Ulrik T (ej verifierad)

...vände 360 grader bakåt i historien...? Hur menar du nu?

#4 • Uppdaterat: 2009-12-03 16:57
Mmamaa mia (ej verifierad)

Aaah vad snygg, om den inte har någon kamremm blir den min annars blr det nada!

#5 • Uppdaterat: 2009-12-03 22:27
saabnisse (ej verifierad)

Jag minns min sons fantastiska Giulietta 2,0l 1984 en av få sålda i Sverige (den finns kvar ännu), kanske den mest välbalanserade bil jag kört, men den är komplicerad.
Men vilken motor!
Jag kan garantera att de som enbart kört svensonbilar som t.ex. Volvo och Toyota (utan turbo) skule bli förvånade.

#6 • Uppdaterat: 2009-12-04 13:47
Karl (ej verifierad)

Tycker den ser väldigt ordinär ut!!
Inge snygg tycker jag! Men den rostar väl bort rätt snabbt som alla italienare - så vem bryr sig.....

#7 • Uppdaterat: 2009-12-05 13:31
classe (ej verifierad)

Snygg!
Var och provkörde mito förra helgen.
Var väldigt rolig att köra alltså en riktig alfa.
Kalle vilken värld lever du i det är tyska bilar som rostar nuförtiden (audi undantaget).

#8 • Uppdaterat: 2009-12-08 10:19
Hasse (ej verifierad)

Den där ser jag fram emot att se i verkligheten! Jag testade en Mito för några veckor sedan. Som de flesta Alfor gör den sig dåligt på bild. De är alltid mycket snyggare i verkligheten. Det gäller även den underbara 156:an tycker jag och detsamma gäller säkert nya Giuliettan.
Om den är lika kul att köra som andra Alfor blir det ny bil till hösten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.