Bild
Nästa artikel

8 nya från Opel 2020

Nyheter

Opel ser över sitt produktutbud och elektrifierar. Säger hejdå till Karl och Adam.

Lagom till 2020 ska ha Opel ha lanserat åtta nya eller uppdaterade bilmodeller. Redan nästa år kommer nya generationen av Corsa och Opel har redan bekräftat att den kommer att släppas som elbil. 2019 öppnar också orderböckerna för suven Grandland X som laddhybrid.

Opel Grandland X kommer som laddhybrid…
… och Opel Corsa blir helt eldriven.

Samma år har nya skåpbilen Vivaro, både som fraktare och som passagerarvariant, premiär. Dessutom tillkommer fler motoralternativ på Opel Combo, som nyligen kom i en ny generation.  Opel har som målsättning att elektrifiera alla sina bilar senast 2024. 

I och med omstuvningen i Opelportfolion kommer vissa bilmodeller att sluta tillverkas. Det är småbilen Karl, stadsbilen Adam samt cabrioleten Cascada som säljs till slutet av 2019, men inte kommer att förnyas.

Diskutera: Vad tycker du om Opels framtidsplaner?

Opel Karl tar farväl…
…likaså Opel Adam…
…och Opel Cascada.

Kommentarer

#1
2018-10-10 10:41

Opel får nu tillgång till PSAs el-plattformar. Nya Corsa kommer byggas på CMP samma som DS3 Crossback som kommer i en el-version. Nästa generation Astra byggs på EMP2 samma som Grandland X och som Peugeot 3008 Hybrid m fl, och får tillgång till både el och hybrider. Genom att vi har nått peak-oil och oljereserverna har begränsade resurser så är vi forcerade att övergå till andra lösningar. Prognoser av svenska experter beräknar att Saudis oljekällor bara räcker för att täcka det globala behovet 9 år till och fracking som används i USA kan bara täcka 2 år av det globala behovet.

#2
2018-10-10 11:31

Även om jag är en anhängare av försiktighets-principen när man inte säkert vet så är jag ändå väldigt tveksam till påståenden som att vi nått peak-oil och att oljekällorna kommer att vara slut om 9 år... Känns som att man hört detta tidigare... Däremot applåderar jag nya el-baserade drivlinor så det skall bli intressant att se vad PSAs kommande satsningar kommer att innebära.

#3
2018-10-10 12:17

Ja om jag vore Opel-entusiast så skulle jag se framtiden an med tillförsikt. Efter bara ett års ägande av PSA så visar Opel svarta siffror efter decennier av misskötsel av det monumentala misslyckande till bilkoncern som GM är. Och har vi inte i åratal hört div. "experter" tvärsäkert uttala sig om att det bästa för alla vore att just PSA och Opel skulle läggas ned? Nu är PSA ett föredöme i branschen så den åsikten kanske inte var så genomtänkt ;-)

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-08-29/the-stunning-one-year...

http://www.autonews.com/article/20181005/COPY01/310059967/psa-tavares-pa...

Tänk om Saab hade sluppit hamna i generalens förlamande grepp från första början och istället hade fått seriösa ägare. Man kan bara drömma...

#4
2018-10-10 12:35

I dessa 8 kanske man räknar in en reviderad Astra och en lika så ändrad Insignia som båda förmodligen kommer 2019.

Det är ju enkelt att lägga ner modeller och komma med nya men om de inte säljer i nämnvärda volymer är det väl inte stor ide att göra sig mödan.
De tre som ska läggas ner sålde sammanlagt 60 000 bilar i augusti då Opels försäljning nästan havererade med den lägsta månadsförsäljningen av samtliga modeller på 5-10 år.
Att ersätta de 70 000 dessa normalt skulle sälja och öka på utöver det blir nog inte så enkelt.

Men i och för sig är det fel att förvänta sig någon nämnvärd försäljning då detta tydligen inte är målet med verksamheten.
PSA säger sig ju vara nöjda med samma volymer som Citroen vilket innebär ett ras i försäljningen med nästan 400 000 bilar, men som det ser ut nu blir det nog svårt att sälja lika bra som Citroen så raset blir nog större.

#5
2018-10-10 12:35

Pi, jag skrev inte att oljekällorna kommer vara slut om 9 år. Jag skrev att Saudi Arabiens oljekällor bara kommer att kunna täcka det globala oljebehovet i 9 år till. Dvs om det bara var Saudis olja som vi hade tillgång till och om oljebehovet var oförändrat jämfört med nu så skulle oljan vara slut om 9 år. Nu finns det fler oljekällor i världen än just Saudis så Saudis olja blir utspädd med andra. Men att prata om Saudis olja på det här viset ger ett mått på att det faktiskt håller på att ta slut och vi måste göra en övergång skyndsamt.

#6
2018-10-10 12:40

Världen bränner upp 14 miljoner kubikmeter olja *om dagen*, samtidigt som oljeproduktionen minskar med 5 procent per år. Visst hittas det fortfarande nya oljefyndigheter, men de är mycket mindre och det hittas mer sällan än förr. För att täcka framtidens behov, om vi räknar med att behovet håller sig på samma nivå som nu, så behövs det hittas fyra nya Saudis, och det är ju fullständigt orimligt. Så vi måste göra en övergång till annat! Men utvecklingen sker för långsamt, övergången behöver skyndas på.

#7
2018-10-10 12:48

N-iklas har rätt i att Karl, Adam och Cascada inte var några storsäljare och därför läggs de också ner. De kommer högst troligt inte att få några efterföljare inom den nära framtiden. Den minsta Opeln blir nya Corsan som PSA satsar resurser på. Opel har haft för många modeller och en del i att gå med vinst är att skära ner modellutbudet för att spara kostnader.

PSA har inget intresse av volymer för volymernas egen skull, utan det handlar för PSA om att gå med vinst. Finns inget syfte med att prångla ut en massa olika modeller bara för att få upp volymerna, det förlorar man bara pengar på. Bättre satsa på färre modeller men som säljer.

För att sälja i framtiden så är framtiden elektrisk och alternativa drivmedel, det satsar PSA på. PSA har bildad en egen division inom bolaget som bara ska syssla med elbilar och utveckling av elektriska plattformar etc. Och där mycket av utvecklingen för detta kommer ske just hos Opels utvecklingscenter.

Och ja N-iklas, man räknar in en ansiktslyft Astra och Insignia - det står ju redan i artikeln "nya eller uppdaterade modeller".

#8
2018-10-10 13:04

Att det går bättre för Opel ekonomiskt nu är ännu ett bevis på att fransmännen är bättre än tyskarna på att fatta obekväma beslut, som att skära ner antalet modeller och minska kostnaderna i produktionen och organisationen. Det är klart att det finns entusiaster som gråter, det finns även PSA-entusiaster som gråter över de beslut som Peugeot och Citroën har tvingats göra, men det har varit nödvändigt för företagets överlevnad. Inga fler nischbilar. Inga fler Citroën Pluriel eller Opel Cascade. Breda bilar för en bred målgrupp. Just nu. Täcka så mycket av marknaden som möjligt med så få modeller som möjligt. Använda samma grundteknik/plattformar över hela linjen, och samtidigt i detta värna om varje märkes identitet och särart på det som känns och upplevs av kunden.

#9
2018-10-10 13:18

Rålle G:s postning av länken till Bloomberg-artikeln, den är verkligen läsvärd och visar på de enorma problem som Opel under GM haft - det har varit ett pengaslösande utan dess like. Ta bara detta med över 50 infotainmentsystem till Corsan... helt vansinnigt. Så det har varit lätt för PSA att sänka kostnaderna, handlar helt enkelt om att minska tillvalen som bara fördyrat produktionen utan att ge mervärde, och minska produktionen eller helt upphöra med modeller som kunderna inte köper. Samt minska arbetstiden för de anställda, vilket innebär de får samma timlön men sämre månadslön å andra sidan mer fritid och de får ha kvar jobbet istället för att fabriken stängs.

Rätt enkla åtgärder, men för GM var det tydligen helt omöjligt att tänka i dessa banor....

#10
2018-10-10 13:30

"50 infotainmentsystem till Corsan... helt vansinnigt."

Hur man lyckas få ihop detta är svårt att förstå då det endast funnits 3 stycken.
Likaså påstår man att det funnits 50 olika rattar när det endast funnits 3 stycken, rätt märkligt sätt att räkna.

Det begriper ju alla att det är något sjukt med påståendena då knappast ens Rolls Royce kan erbjuda 50 olika rattar.

#11
2018-10-10 13:57

Att Karl läggs ned är inte så förvånande, då den ju byggs av GM Korea (och är syskonbil till Chevrolet Spark).
Även OnStar upphör ju att fungera på Opelbilar då PSA har valt att inte förlänga kontraktet med GM.

Något nytt om Ampera-E?

#12
2018-10-10 14:29

N-iklas, man får ihop 50 för man tänker inte hur det ser ut för kunden utan hur det ser ut i produktionen och man tänker leverantörer. För kunden kan det se ut som 3 stycken, men dessa 3 stycken består av olika delar och interna system och från olika leverantörer och då blir det många. Flera olika som producerar samma sak.

Och om du har 5 olika leverantörer för en ratt, så ser ratten likadan ut för kunden men i produktionen blir det 5 rattar för de kommer från olika ställen. Samma med vindrutetorkarna... För kunden ser vindrutetorkarna likadana ut, men i produktionen har det kommit från olika leverantörer och därmed blir olika torkare.

När man minskar antalet komponenter och leverantörer så sparar man pengar och gör produktionen mer effektiv.

#13
2018-10-10 14:32

Tobo, eftersom GM kraftigt begränsar produktionen till Europa och dessutom har höjt priserna så innebär det att PSA väljer att satsa på sina egna modeller istället. Så ingen Ampera-E till Sverige, för PSA får inte bilarna från GM i den omfattning som behövs.

Opel/Vauxhall OnStar-kunder kommer att överföras till PSA:s system.

#14
2018-10-10 14:35

N-iklas, titta på hur det var med bilradio förr. De fabriksmonterade såg likadana ut för kunden men under skalet så var det Blapunpunkt, Grundig, VDO... Men för kunden var det en och samma apparat, men inte utifrån produktionsledet. Olika leverantörer som levererar enligt beställarens specifikationer.

#15
2018-10-10 14:39

Förresten så har Grandland X blivit en succé, i Storbritannien är det Opel/Vauxhalls näst mest sålda modell efter Corsa dvs säljer bättre än Astran. Så PSA-bilen säljer bättre än de tyska teknikernas bil. Och 2019 expanderas produktionen till Tyskland, idag tillverkas den i Soucheaux i Frankrike. Det blir även i Tyskland som hybrid-versionen kommer tillverkas, det blir samma hybriddivlina som Peugeot 3008 och 508 Hybrid, C5 Aircross Hybrid och DS7 Crossback E-Tense.

#16
2018-10-10 20:28

Mokka säljer betydligt bättre än både Crossland och Grandland, sett till hela Europa
Lika så självfallet även Astra, då den säljer mer än Mokka.

#17
2018-10-11 07:35

En mokka?, de är lika ovanliga som en Ford Mustang på våra svenska vägar.

#18
2018-10-11 08:36

Det är knappast förvånande att N-icklas inte applåderar att Opel nu gpr med vinst, han tycker GM borde ha lagt ner Opel istället för att sälja det till PSA.

Grandland går bra i Europa nu och har i år fått fart på försäljning och tillverkning efter en långsam start 2017.

Både Mokka och Astra sjunker i försäljning. Och Insignia är ingen hit. Opel har drabbats hårt av konkurrensen från främst de koreanska tillverkarna, som ironiskt nog har sitt europeiska utvecklingscentrum nära Opels och flera ingenjörer har flyttat över.

Opel var en döende patient under GM, nu när sjukhus och läkarteam bytts ut så har nya och moderna behandlingar införts och Opel mår bättre än någonsin, men Opel är inte frisk än. Efter den långa sjukdomstiden behövs en längre rehabilitering och stödinsatser, vilket är vad PSAs läkarteam och fysioterapeuter jobbar med nu.

Men krisen är avvärjd och patienten är helt klart på bättringsvägen. Det borde Opel-vännerna vara glada åt.

En offensiv med fokus på el och hybrider verkar vara vad som krävs på marknaden nu för att överleva.

#19
2018-10-11 10:46

Lite synd, men iallafall Cascadan är väl till åren kommen. Är väl baserad på förra Astran om jag inte minns fel. Snyggaste bilen i sin klass med marginal dock. Adam är riktigt frän och "otysk". Nästan så man kan tro att den var fransk. Problemet var väl priset...

#20
2018-10-11 22:38

Problemet var värdelös marknadsföring och märkesbyggande, hade Adam varit ett annat bilmärke hade den sålt tre gånger mer trots inget baksäte eller bagage.
Cascadan är väl den säkraste cabben i klasen också, men säkerhet säljer tydligen inte.

Crossland och Grandland har minskat försäljningen de senaste månaderna, liksom samtliga Opelmodeller, maj, juni, juli sålde Grandland 7000 - 8000 per månad, i augusti 5000, Crossland sålde 9500 i maj, i August 6 528 negativ trend med betydande minskning för båda.

Mokka sålde 11 677 i maj, 11 247 juni, 8 803 juli 7 054 augusti, trots den sämsta försäljningen en månad sedan de första månaderna 2013 när den var ny säljer den fortfarande enskilt bättre än respektive Crossland och Grandland. I mars 2017 sålde Mokka 22 830.

Till skillnad från blinda märkesfanatiker som aldrig ser något negativt i sitt märke är Opel endast värt något om man är bäst, är man inte längre bäst har man heller inget speciellt värde utöver någon annan, det är prestation och resultat i materiella tekniska världen som räknas, inte penninghunger och blind religiös tro.

Opel under PSA har oerhört lite att göra med Opel under GM, det är endast en formell historisk koppling med några ytliga detaljer men det är inte samma företag, inte samma bilar, inte samma värderingar, inte samma målsättningar och då kan man verkligen inte förstå varför någon som gillade det gamla Opel automatiskt skulle se något positivt i det nya?

Det nya PSA Opel är faktiskt betydligt mer likt ett nytt kinesiskt bilmärke som introduceras i Europa än något annat.
Och vad det kan ha att ge i framtiden och vart det kan bära hän är ju ett rent oskrivet blad med idel frågetecken, här har man massor att bevisa.
Och PSA:s marknadsföring nu när franska chefer leder är ju inte ett skvatt bättre än det var förut så...

Men när Opel får ta över tillverkningen av Grandland kan man i varje fall förvänta sig bättre byggkvalitet, Peugeots bilar är rätt slarvigt hopmonterade med gnissel och knak från inredningen vilket både gamla 508 och Grandland lider av.

#21
2018-10-12 16:24

Håller faktiskt med N-klas att Opel som Peugeot ägt med lite resurser inte längre känns som en riktigt Opel man kan lika gärna köpa en Peugeot. Tycker Peugeot har fin design på sina bilar och inredning. Vet dock inte hur deras byggkvalitè är? Jag tycker att det inte finns så mycket mer att tillägga om Opel men kommer att sakna det märket helt klart. Speciellt som före detta GM anställd inom Opel. Slutade när allt skulle flyttas till Saab i Nyköping.

#22
2018-10-13 18:34

N-iklas, nu görs det ju ändå en hel del reklam för original-Oplarna, Corsa, Astra och Insignia, något som GM avstod från oftast.
Så PSA har tydligen inte övergivit Opel helt!

#23
2018-10-13 19:06

Till skillnad mot N-iklas så ser inte kunderna på bilköp religiöst, utan vad de uppfattar vad de får för pengarna. Går det inte att sälja en bil, så är det knappast en poäng i att bygga den. Cascada såldes under 200 ex per månad under vår och sommar. Den blir otroligt dyr att behålla i produktionen. Det är en snygg bil, men tydligen ändå inte säljbar.

Det här med "riktig Opel" är en smula konstigt uttryck, för bilar idag byggs ju av delar från alla möjliga håll. Motorer, växellådor, kylsystem, mm, förekommer i olika fabrikat.
Och ingen köper väl en Audi och funderar på att den innehåller delar som även finns i Skoda?

#24
2018-10-13 19:59

Jo, men den reklamen är sedan för PSA övertagandet, och den har inget nytt revolutionerande som säger något nytt intressant till köparna, inget där drar nya kunder och det visar inte på någon ny fransk strategi eller några nya åsikter om hur man säljer bilar.

Att behöva övertyga kunderna är väl inget PSA har erfarenhet av eftersom det inte behövs med de egna modellerna, så när man plötsligt ställs inför motsträviga köpare som behöver få höra argument, så vet man väl inte sin levande råd hur man ska bära sig åt mer än att dra ner på verksamheten så mycket som möjligt - knappast imponerande.

#25
2018-10-13 20:20

2017 sålde Mercedes E-klass cabb 3 744, Cascada 3 563, skillnad 181... bilar, det sätter in det hela i perspektiv.

Att det går knackigt för Opel under 2018 med kraftigt sjunkande försäljning med idel rubriker om nedskärningar och konflikter, hotande strejker och under första halvan av året, idel prat om jätteförluster, ny fransk ägare som knappast hälsas med glädje av de som inte köper franska bilar - det är knappast någon överraskning.

Om man vore fransk entusiast så ser man självklart religiöst på bilen eftersom inget fransk någonsin kan vara fel men i fallet Opel är det just den stora tveksamheten till det nya franska Opel som bevisar att man inte blint dyrkar märket utan endast den tekniska kvaliten som finns i bilarna och när den ändras är det självklart att man ändrar sig kritiskt i motsvarande grad, vilket ju franska entusiaster aldrig gör oavsett vad tokighet deras märke tar sig för.

Det där ogenomtänkta ursäkten om vilken fabrik som specifikt tillverkar delen är helt nonsens eftersom det avgörande är vem som ritade, tänkte ut, konstruerade, testade och utprovade och som sedan indirekt övervakar och styr tillverkningen genom ett samarbete med en underleverantör, att specifikt en annan fabrik sköter själva tillverkningen är av mindre betydelse.
Dessutom har Opel de senaste 10 åren satsat på att placera tillverkningen hos så många lokala geografiskt närstående tillverkare som möjligt, man ansåg att det skulle vara billigare.

Att karossen, drivlinan och i varje fall en del av komponenterna tillverkas i egen fabrik duger bra.

Detta kan inte jämföras med att alla komponenter kommer från någon annan där man bara handlar delarna på Biltema och sedan slänger ihop dem hemma - skillnaden är övertydlig.

#26
2018-10-14 19:45

N-iklas: skillnaden mellan MB och Opel är ju att MB kan ta bra betalt för sina bilar, och att de har så många fler cab-varianter. Det går helt enkelt inte att jämföra dem.

Om du ser mig som fransk entusiast som ser religiöst på franska bilar är du helt klart fel ute.
Jag påpekar bara det självklara i att en tillverkare har som affärsidé att sälja bilar och tjäna pengar. Går det inte att sälja bilen med vinst, vad är det då för poäng i att ha den kvar i produktionen?
Vem driver ett företag med förlust? Tror du en snickare behåller sin firma om han inte kan leva på den? Tror du att ICA-handlaren fortsätter driva sin butik om den inte ger honom och de anställda mat på bordet?

Att man glorifierar ett fabrikat innebär inte per automatik att det kommer överleva. Går bilarna inte att sälja med vinst, då försvinner dom. Det pågår inom alla fabrikat, oavsett land. Bara att acceptera.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.