Bild
Nästa artikel
Förvara inte bilnyckeln i nyckelskåp, varnar Stöldskyddsföreningen. Istället är det en bra idé att investera i en plåtburk.

8 av 10 förvarar bilnyckeln fel

Nyheter

Här är tips och råd på vad du kan göra för att förhindra att din bil blir stulen.

Förra året stals cirka 12.000 bilar, varav de flesta med bilens egna nyckel, enligt Stöldskyddsföreningen, SSF. De har låtit göra en demoskopundersökning som visar att 8 av 10 bilägare förvarar nyckeln precis innanför ytterdörren – där den är ett lätt byte för tjuven.
– Man tänker inte på att bilnyckeln är ett värdeföremål och förvarar den på byrån eller i nyckelskåpet direkt innanför dörren, vilket gör den lätt att stjäla för en tjuv, säger Lina Nilsson, rådgivare på SSF.

Hon tipsar om att inte lämna bilnyckeln i jackfickan i garderoben på restaurangen eller på gymmet. Numera är de flesta bilnycklar elektroniska och det är därför viktigt att kontrollera att bilen verkligen låst sig när du trycker på låsknappen, ibland händer det nämligen att tjuvarna blockerar signalen så att bilen förblir olåst.

SSF råder också de som har keyless-nycklar att förvara dem i en plåtburk så att ingen kan kopiera signalen och på så sätt låsa upp och starta bilen.       
 
Diskutera: Vilka metoder använder du dig av för att förhindra att din bil blir stulen?
 

Kommentarer

#1
2017-11-15 10:51

Förvarar min bilnyckel i kaffeburken. Den luktar ju gott då också.

#2
2017-11-15 10:54

Ja jag låser in den i kassaskåpet både på jobbet och hemma i vapenskåpet. Sedan lägger jag den i bankfack, när jag ska på stan. Jösses. Vad gör det om man förvarar sin nyckel innanför dörren hemma? Själs inte så särdeles många bilar på det sättet, som ändå inte skulle ha blivit stulna.

#3
2017-11-15 11:12

Äh, min gamla bil är det ingen som intresserar sig för... Och nyckeln hänger innanför dörren, som hos de flesta. Fast jag bor inte så att stölder är så vanliga, även om det förekommer att folk främst från öststaterna stjäl i mina hemtrakter.
Är jag till gymmet så cyklar jag.

Jag blir lite nyfiken på det där med plåtburken till key-less, tappar man inte finessen då? Omvänt, ser man nån med en liten kakburk av plåt, så har hon/han (vägrar använda hen) någon intressant bil/last...

#4
2017-11-15 11:22

Risken är obefintlig att någon följer och håller span på mig för mina bilars skull.
Visst att det här sker men att det handlar då inte om "svensson" fordon.

#6
2017-11-15 12:25

SSF vill få det till att det är bilägarens fel att bilar stjäls. Så länge bilägaren inte varit oaktsam med sin nyckel är det enbart brottslingens fel om denne stjäl nycklarna och sedan bilen. Oavsett om de hängt precis innanför ytterdörren eller inte.

Och kakburk, kom igen?! Det är INTE bilägarens fel om nycklarna enkelt går att kopiera elektroniskt. Det är upp till biltillverkarna att se till att nycklarna är ordentligt krypterade så att ingen obehörig kan stjäla dem.

#7
2017-11-15 12:25

Jag erkänner min synd också, precis innanför ytterdörren i nyckelskåpet...

#8
2017-11-15 13:25

Innanför en alltid låst säkerhetsdörr på tredje våningen, och därtill kodlås på entrén. Jag tror att en nyckelstöld är näst intill obefintlig hemma. Till gymmet cyklar jag...

#9
2017-11-15 14:16

En gammal bekant förvarade alltid nyckeln i tändningslåset på sina bilar för annars trodde han att han skulle slarva bort dem.
Fram till jag skaffade nuvarande bilen hade jag alltid nyckeln i höger bakficka från det att jag tog körkort, men jag skärmar tydligen för mycket så den här bilen öppnas inte med nyckeln i den fickan.

#10
2017-11-15 14:51

Jag saknar rutiner för var jag lägger saker och får ständigt springa runt o leta efter bilnycklar. Får hoppas att jag lagt dom på ett bra ställe när tjuven kommer.
Frun åkte runt med reservnyckeln i bilen (jag var den skyldiga) en längre tid, så det var bara att trycka på dörrknappen och åka om man vetat om det.

#11
2017-11-15 15:40

Extremt trist attityd. Ska man "investera" i en plåtburk för att bära omkring nycklarna i? Nästa steg är väl att kräva att nyckeln är inlåst i ett bankfack. Lite tråkigt det där med öppettider men svenskarna måste ju förstå att det inte duger att köra omkring med bilen på kvällar och veckoslut.

#12
2017-11-15 17:20

Ingen snor en / min Toyota!

#13
2017-11-15 17:34

Om man har en stöldbegärlig bil, så lägg nyckeln innanför dörren i en plåtlåda märkt med texten BILNYCKLAR och en bild som visar att i lådan ligger bilnycklarna.
Det är mycket bättre om tjuven hittar nycklarna, än att bilstölden förvandlas till ett rån, kanske med våldsinslag.

#14
2017-11-15 17:51

Varför uppfinner någon inte ett smart nyckelskåp i 3 milimeters plåt i något estetiskt utförande. RFID eller fingeravtryck sensor -för att använda innanför entredörren.?...som kan bromsa denna trista utveckling. Tjuvar vill (oftast) göra det lätt för sig själva.

#15
2017-11-15 17:56

Jag gör vad jag kan för att göra det lite svårare för tjuvarna, speciellt när man har en BMW M, nyckeln i plåtburken i bostaden, nyckeln inlindad i folie när jag är på stan, och bilen försedd med rattkrycka, det är krass verklighet i lilla landet lagom år 2017.

#16
2017-11-17 05:15

@systemet, menar du ett av Europas största länder?
Reality check, hur många här har blivit av med sin bil, eller fått nyckeln kopierad? Inte jag...

#17
2017-11-17 10:47

skarj Sverige är väl inte ett av Europas största länder???? och en kompis till mej fick sin BMW X modell nyckelkapad i somras,bilen låstes, nycklarna hängdes innanför ytterdörren, på morgonen var bilen borta, hittades 3 dagar senare i en skog , endast en naken kaross kvar, så det så reality check.

#18
2017-11-17 12:29

Hur nyckeln skall förvaras beror på vilken bil man har.

#20
2017-11-18 17:34

Du menar startveven?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.