Nästa artikel
7:18.148 + 5:19.545 = Rekordvecka!
Nyheter

7:18.148 + 5:19.545 = Rekordvecka!

Publicerad 29 juni 2018 (uppdaterad 1 juli 2018)
Fotbolls-VM för herrar har gått så där för Tyskland, men inom motorsporten har det gått bättre – betydligt bättre.
Tidigare i veckan rapporterade Vi Bilägare att Volkswagen i söndags (24/7) satte nytt rekord i klassiska backtävlingen Pikes Peak, även känd som ”Race to the Clouds”. Romain Dumas behövde bara ta 7 minuter, 57 sekunder och 148 tusendelar i anspråk för att lotsa den 680 hästkrafter starka elbilen Volkswagen I.D. R Pikes Peak genom de 156 kurvorna upp för det 4300 meter höga berget. Det är nästan en minut snabbare än tidigare elbilsrekord. Imponerande i sig, men än mer intressant är att VW lyckades putsa Peugeots rekord från 2013 med nästan 17 sekunder. För första gången i tävlingens 102-åriga historia är det alltså en elbil som är snabbast upp för Pikes Peak och kan titulera sig ”King of the Peak”. Se höjdpunkterna från rekordrepan i Youtube-klippet nedan. 

Idag fredag (29/6) slog VW-koncernen till med ytterligare en rekordkörning, den här gången i Porsches regi. Den 28 maj 1983 satte Stefan Bellof i grupp-C racern Porsche 956 C vad många i motorsportkretsar betraktar som ”Rekordens rekord” runt Nürburgrings nordslinga: 6 minuter 11 sekunder och 13 hundradelar. Varvrekordet stod sig till idag. I sin LeMans-vinnande (2015, 2016, 2017) Porsche 919 Hybrid Evo körde Timo Bernhard runt nordslingan på 5 minuter, 19 sekunder och 545 tusendelar. Ett smått osannolikt rekord. Det bör tilläggas att när Bellof:s 956 C var preparerad för tävling enligt grupp-C reglementet var Bernhard:s 919 helt anpassad för att slå det tidigare varvrekordet och därför både lättare och starkare än vad som tillåts enligt WEC-reglementet. Följ med ombord under rekordvarvet i Youtube-klippet nedan.

Hur imponerande Porsches prestation än är står den sig slätt mot ”Youtubern” Junasakens rekord från februari 2014. I en Red Bull X2014 avverkades varvet på 3 minuter, 38 sekunder och 31 tusendelar men det ska sägas att vare sig bil eller varvtid existerar i det fysiska livet. Tiden sattes i bilsimulatorn Grand Turismo 6. Förundras av Youtube-klippet nedan.

Diskutera: Kommer en elbil att slå det nya varvrekordet runt Ringen innan år 2025?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-06-30 07:23
bgl

17 sekunder låter mycket men motsvarar 3,4% snabbare.
Mer gummi ingnuggad i asfalten på den senare asfalterade övre delen tillsammans med 5 år däckutveckling borde i sig ge snabbare tider.

#2 • Uppdaterat: 2018-06-30 08:59
L. Mäkinen

Man inser hur sanslöst Bellofs varv måste ha varit med dåtidens teknologi.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.