Bild
Nästa artikel
Många äldre bilar är inte välkomna i city om miljözoner införs med start 2020.

7 av 10 bilar portas från miljözoner

Nyheter

Många av de 4,8 miljoner bilar som rullar i Sverige kan komma att stoppas från att köra i stadskärnan redan om två år.

Regeringen har nyligen presenterat hur de tänkt sig att miljözonerna för personbilar ska vara utformade. De ska börja gälla 2020 och det är upp till varje enskild kommun att avgöra om de vill införa miljözoner eller inte. Analysföretaget Vroom har utifrån Sveriges bilpark undersökt hur många bilar som får köra i miljözonerna.

I zon 2, som införs 2020, får bara bilar som klarar utsläppsklassen Euro 5 och Euro 6 lov att vistas. Detta betyder att 55 procent av bilparken inte lever upp till kraven. År 2022 skärps reglerna för dieselbilar, som måste uppfylla kraven för Euro 6 för att köra i miljözonen. Enligt Vroom stoppas därmed 70 procent, eller 7 av 10 bilar från att köra i området. Dessa bilar ägs till 98 procent av privatbilister.  

Zon 3 är ännu striktare – här får bara elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar som uppfyller kraven enligt Euro 6 köra. Kraven för miljözon 3 uppnås i nuläget endast av 0,5 procent av den totala personbilsparken i Sverige.  

Vroom har också gjort en beräkning på hur många bilar som skulle klara kraven om bilflottan förnyas med 350.000 nya bilar årligen fram till miljözonernas införande, samtidigt som 250.000 bilar beräknas att avregistreras per år. I så fall skulle 57 procent av bilparken få köra i zon 2 år 2020 och när reglerna skärps 2022 skulle teoretiskt 55 procent av alla personbilar tillåtas där.


Diskutera: Hur många städer tror du skulle införa miljözoner?
 

Kommentarer

#1
2018-04-05 11:27

Även om majoriteten av politiska partier (alla utom M, KD, SD) vill införa miljözoner så kan det politiska priset bli för högt och därmed faller eller försenas hela idén tror jag. Kanske en valfråga för 2022?

#2
2018-04-05 12:06

Det är bara bilägare vars fordon inte klarar kraven som känner sig kränkta om miljözoner införs och snackar högt om politik, vad de (inte) ska rösta på och att det kommer bli en avgörande valfråga etc. Alla övriga med Euro 5 och Euro 6 fordon gläds över att miljözonerna kommer ge färre bilar i städerna att trängas med.

#3
2018-04-05 12:42

Personligen tror jag inte att detta med miljözoner går igenom, utom på vissa gator som en kompromiss där ingen förlorar ansiktet. Alltför ogenomtänkta förslag brukar kunna stanna på förslagsstadiet, på samma sätt som det gick för miljöpartiets beslut om att avskaffa räntan för uppemot 20 år sedan. I annat fall blir priset ganska högt för de partier som genomdriver detta.

#4
2018-04-05 12:59

bra bort med dom smutsiga skitbilarna

#5
2018-04-05 13:11

Några som inte kommer att gilla att färre kan köra in till centrumkärnor är väl köpmännen. Blir nog ett tapp i försäljningen.

#6
2018-04-05 13:40

Det många inte tycks begripa är att dessa zoner bara är början på något mycket mer omfattande. Det mp är ute efter är att inskränka alla transporter. Man börjar med 4.8 miljoner fordon. Sedan utökas förbudet även till att omfatta elfordonen (det har redan uttryckts från mp-företrädarna) och till slut kan inga bilar alls köras i zonerna. Nästa steg blir då att utöka zonerna enligt samma metodik och till följaktligen också minska behovet av ny infrastruktur.

Till slut sitter vi där utan möjlighet att transportera både oss själva och nödvändiga varor. Och då har mp lyckats med sin destruktiva politik!

Gör er därför själva en tjänst och läs in er på ämnet utsläpp. Då kommer ni raskt förstå att det underliggande motivet till dessa zoner inte är miljön utan att mp skall vinna lättköpta röster. Gå nu inte på det i höstens val!

MVH AL

#7
2018-04-05 14:07

Så bara de som har råd att köpa nyare bilar skall få tillgång till de exklusiva stadskärnan.

#8
2018-04-05 14:07

Så bara de som har råd att köpa nyare bilar skall få tillgång till de exklusiva stadskärnan.

#9
2018-04-05 14:34

DU kan vara lugn A.L. Ingen röstar på MP. Däremot borde lagen gå igenom och jag hoppas att det inte blir en blasklag som med dubbdäcksförbuden. Allt eller inget. Storstäderna behöver inte fler bilar och definitivt inte skitigare sådana. Varför vänta till 2022? Tar en kvart att sälja en bil, visst din plånbok får smaka vilket min redan gjort. Så 2020 ska enbart euro6 vara ok, och från 2022 enbart el. Man får prioritera, inga problem att åka kommunalt om man inte har råd med elbil, fungerar alldeles utmärkt, t.o.m elcykeln går fasansfullt smidigt och cyklar man längs vägarna på mornarna så går det fortare än att sitta i den kön. Roligt alltså..

#10
2018-04-05 14:38

När det gäller MP så finns det inget välfärd i samspel med miljö. För MP finns det bara miljö och inget annat och detta är inte möjligt att få ihop.

#11
2018-04-05 14:50

Rösta på MP!!

#12
2018-04-05 15:19

Jag tror nog att majoriteten svenska bilägare inte känner sig direkt påverkade (eller kränkta) av vad Helldén m fl planerar men icke desto mindre ändå kan ha en egen fundering.

#13
2018-04-05 15:51

Jag har svårt att se samhällsnyttan med att folk ska köra i de innersta delarna av städerna. Bygg infartsparkeringar och trafikera med laddbara bussar. Vill folk köra bil kan de göra det utanför stadskärnorna.

#14
2018-04-05 15:56

CEAT, jag tror inte heller att MP får så många röster men att bilen ska gå att ersätta med kommunal transport eller elcykel är lika realistiskt som att ersätta en spade med en symaskin, de är båda användbara men för olika ändamål. Över 80% av all persontransport i Sverige sker med bil och i Stockholm är många lika beroende av personbilen som folk i glesbygd. Det beror alldeles vart man ska och när och med vilken last/bagage. Eller tror du verkligen att någon som kör bil i Stockholmsområdet inte cyklar eller åker kommunalt redan idag om det var möjligt?

#15
2018-04-05 16:07

Jodå, det finns gott om folk som skulle kunna åka kommunalt eller cykla, men väljer bilen av bekvämlighet.
Det hävdas gärna rätten att få välja, och tydligen är bättre att sitta i en kö än att ta T-banan.
Nu menar jag inte att alla kan byta, men nog är det en hel del som väljer bilen i onödan.
Jag har en bekant som bor inne på Södermalm, men han tar aldrig t-bana eller buss. Oavsett om han bara ska in till city. Han har alltså inte bilen som ett komplement, han har den som enda färdmedlet.

#16
2018-04-05 16:38

Det finns redan instrument för att styra trafiken (trängselskatt), men det är fortfarande inte syftet med dessa zoner att minska på bilismen. Vad det handlar om är att eliminera bilar och fordonstransporterna helt. Och det på bredare front än inom zonerna.

Det finns ingen miljömässig grund för dessa zoner. I stort sett samtliga remissvar har varit negativa och i IVL;s (och Väg och Trafikforskningsinstitutet) datakörning visar att vi inte har några problem med dålig luftkvalitet I Sverige.

Så om man inte har några miljöproblem är frågan varför zonerna skall införas? Svaret på det är redan givet. Bilarna skall bort och det av rent ideologiska skäl.

MVH AL

#17
2018-04-05 16:49

Vad är bättre för miljön? Köra 500 mil med en Euro 4 eller köpa en ny bil och köra 2000 mil med Euro 6?

För de som inte begriper, så är den senare combon sämre för miljön.

Den här lagen är bara spel för galleriet och en äcklig tro om att allt är bilens fel.

#18
2018-04-05 17:02

Ska man se saken i ett större perspektiv, så är det knappast bra för miljön om alla ska köra elbilar.
Dels går det åt enorma resurser att byta ut existerande bilar, dels går det åt enorma resurser material för alla batterier som behövs. Det är frågan om det ens finns tillräckligt att material i gruvorna.
Bensin och diesel är fortfarande överlägset bästa lagringen av energi. Elbilar har funnits lika länge som fossildrivna bilar, de var från början vanligare, men blev bokstavligen frånåkta..

#19
2018-04-05 17:42

Vilket feltänk i resonemanget. I praktiken är det inte HELA fordonsparken som berörs av zonerna. Lika lite som jag berörs av dubbdäcksförbud på något gata i Sthlm.
För det andra så måste kommunen vara intresserad av att införa zoner för att det överhuvudtaget ska beröra någon. Det är nog väldigt få kommuner som kommer att införa zoner.

#20
2018-04-05 17:46

Hur man än vänder sig "har man ändan bak" beträffande "miljöalternativen", det mest realistiska vore enbart "luftdrift" !

#21
2018-04-05 18:12

det är många sjukhus i stockholm innerstad, då får man ringa ambulansen istället för att skjutsa patienten med "skitiga" bilen

#22
2018-04-05 19:10

Stackars alla dessa bilar, och stackars MP som åker ut i kylan vid höstens val, som man bäddar får man ligga som det heter.

#23
2018-04-05 19:31

Om det vore så väl att när MP är borta ur leken så...
MP har varit en nyttig idiot och en murbräcka, det är inte bara miljö som detta handlar om utan ett återinförande av klass-samhället, beskära medborgarnas frihet och den eviga jakten på skatter o avgifter.
Röd som blå + liberaler har sina egna agendor och kommer att genomföra, tror jag.
Bilismen är den största revolution som skett, den gav oss en frihet som vi aldrig någonsin tidigare har ägt, att kunna äga en bil, man som kvinna kör dit den vill och när den vill.
I framtiden kommer vi inte att vara betrodda med detta och är tillbaka i ruta ett, en toppstyrd imbecill som ska veta sin plats.

#24
2018-04-05 20:53

Allt utom elbilar, bränslecellsbilar och vissa gasbilar blir med andra ord rätt värdelösa. För vem vill ha en bil som man inte kan ta till stan? Det här förslaget kommer sänka MP och även spilla över på sossarna till valet. Sanna mina ord.

#25
2018-04-05 21:03

Ni kan vara lugna, vem röstar på MP? De kommer inte in i riksdagen efter valet.

#26
2018-04-05 21:50

V kommer dock in och de är dubbelt så radikala jämfört med MP. De vill ha miljözoner på plats helt från 2020 och förbjuda försäljning av fossila bilar redan 2025.

#27
2018-04-05 21:55

Pinjong
Källa på det? Låter lite som fake news

#28
2018-04-05 23:59

Svenne60: Som hultarn skriver är det väldigt många som tar bilen trots att dem kan åka kommunalt. En del av dem är av gammal skola som helt enkelt inte provat och tror på det gammal hederliga bilåkandet medan den andra halvan ser det som bekvämt att ta sin bil. Förr eller senare behöver vi byta ut drivmedlet och ju förr desto bättre. En bra sak vore att pausa diesel och bensin där fordonstillverkare inte får tillverka dessa fordon fr.o.m 2020. Då kan jag meddela att dem företag som vill satsa framåt kommer göra det medan bovarna kommer lägga ner. Genom att göra såhär så kommer befintliga bilar att användas tills dem går sönder eller krockas. Detta skulle vara lite winwin för jag håller med om att det är orimligt att sätta ett datum där man ska skrota flera miljoner bilar som fungerar. (Då kan man även passa på att ta bort FM Radio i nya el/gas/hybrid fordon och sätta in den digitala som ger betydligt bättre ljud i bilen) Det var på tal för några år sedan att släcka ner FM-nätet där det beslutades att det inte var lönsamt att göra detta då det bara skulle ”kastas/återvinnas”. Finns ny teknologi så bör man nyttja den om det är till det bättre. Det kommer inte bli bättre och lättare för varken politiker/bilfirmor eller medborgare om man fortsätter tillverka/lova och köpa fordon av denna typ av drivmedel när vi vet att det är skadligt i en högre form än el. El kommer även komma i större utsträckning när vindkraft/vattenkraft och solkraft utökas. Inte mycket utsläpp där.. tänk bara att slippa riskerna med oljeläckor i haven, se vad skadorna gör..

#30
2018-04-05 22:39

Ur politikernas perspektiv ser det bra ut i media att införa miljözoner i storstäderna. De har nog inte tänkt så mycket på de praktiska konsekvenserna.

Det faktum att de tänker tillåta även gasbilar och inte bara elbilar tyder på att någon i regeringen till slut fattat att om de tvingar folk i city att köpa elbilar så måste kommunerna göra stora infrastrukturinvesteringar och sätta upp mängder med laddstolpar utefter gatorna i city.

Skulle bilar stoppas helt och hållet i te.x. Göteborgs city, eller om bara gas och elbilar får köra där, så måste kollektivtrafiken byggas ut enormt. I dagsläget är det c:a 30% av Göteborgarna som åker kollektivt. I stora delar av city har kollektivtrafiken redan hälften av körfälten och förtur vid rödljusen, ändå räcker inte de filerna till för kollektivtrafiken ens idag. Ska alla åka kollektivt så blir det alltså 3 gånger så många som idag som ska åka kollektivt. Gatorna i Göteborgs city kommer inte att räcka till även om de får alla filerna.

Det är ju speciellt MP som genomfört att kollektivtrafiken i Göteborg har förtur vid rödljusen. På flera ställen på de stora gatorna i Göteborg kan bilarna bli stående både 2 och 3 minuter vid ett och samma rödljus i väntan på kollektivtrafiken. Det finns tre rödljus ganska centralt där väntetider på 7-8 minuter inte är ovanligt. Antalet väntande bilar är ofta mycket större än antalet passagerare i bussarna och spårvagnarna. Det är inte konstigt att det är mycket bilavgaser i Göteborg.

#31
2018-04-05 23:03

Pinjong
Åh fan. Dock uppger de på sin hemsida att målet är fossilfri fordonsflotta 2030.

#32
2018-04-08 14:06

Men veteranbilar undantas så det är bara att rulla in i stan med sin gamla 99 med dubbelfuggar och full choke!

#33
2018-04-08 14:12

Sabbium, utanför Stockholm finns det stora parkeringar invid hållplatser för kollektivtrafik. Man tar inte bilen till innerstan, man tar bilen till en bra hållplats för kollektivtrafik och så åker man kollektivt i innerstan.

#34
2018-04-08 19:23

Ja, verkar ju opraktiskt och tidsineffektivt att hålla på att åka bil i Sthlm...

#35
2018-04-09 11:09

"Ja, verkar ju opraktiskt och tidsineffektivt att hålla på att åka bil i Sthlm..."

Beror väl på vad man menar med Stockholm. Att ta sig runt i innerstan i rusningstid kanske går fortare kollektivt, men att ta sig mellan förorter eller kranskommuner i Storstockholm är oftast helt värdelöst med kollektivtrafik. En sträcka som tar max 30 min med bil kan ta mer än dubbla tiden med kollektivtrafik. Kanske därför som bilinnehavet i villaområdena i Stockholm i stort sett är 100 %.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.