Bild
Nästa artikel

6 av 10 vill att äldre tar om körkort

Nyheter

Majoriteten tycker att det borde vara krav att förnya körkortet efter man har fyllt 75 år.

Det är försäkringsbolaget If som anlitat marknadsundersökaren Yougov till att intervjua 3.508 personer. Deltagarna fick svara på om det tycker att det bör införas kontroller av äldres körförmåga. 57 procent ansåg att de som är äldre än 75 år borde förnya sitt körkort. 

De flesta EU-länder har kontroller av äldres skicklighet i trafiken, men i Sverige finns inget sådant system. Enligt If finns i Sverige 650.000 personer över 75 som har körkort. Vid 75 är olycksrisken nästan som lägst enligt statistiken – men sedan ökar risken stadigt. De äldres svagheter ligger i nedsatt mörkerseende och långsam reaktionsförmåga.

– Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det är förare i åldern 18-19 år som har den absolut högsta olycksrisken, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.

Det är också de yngre i undersökningen som är mest positiva till att de över 75 ska ta om körkortet, sju av tio av deltagarna i åldern 18-34 år ville detta. Endast fyra av tio höll med om samma sak i ålderskategorin 55+. 

– De flesta äldre är utmärkta förare med stor erfarenhet och ett väl utvecklat säkerhetstänk. Att man blir äldre innebär inte automatiskt att man blir en sämre förare, säger Johan Granholm.

Diskutera: Tycker du att det borde införas krav på omprövning av körkortet efter att man fyllt 75 år?

Kommentarer

#1
2018-09-12 12:38

Nu är If igång igen och lobbar för att de skall få mindre utbetalningar... Försäkringsbranschen har lite för stort inflytande på debatten, if you ask me.

.

#2
2018-09-12 12:52

De unga förarna har väldigt höga premier medan de äldre har låga premier. Finns såklart en orsak till att det är så. Här kan man se att erfarenheten vid bilkörning spelar stor roll för att undvika olyckor.

#3
2018-09-12 13:11

Ja det låter ju bra, och så får dom yngre som har krockat många gånger på kort tid en varning att bättrar sig. Om inte så ligger deras körkort risigt till, det låter väl rimmligt.

#4
2018-09-12 13:11

Ständigt detta IF … Men som framgår av artikeln: Äldre är utmärkta förare med stor erfarenhet och ett väl utvecklat säkerhetstänk. Idén är direkt korkad och provokativ. Möjligen att ett obligatoriskt syntest skulle kunna vara en vettig idé - men det ska i så fall gälla ALLA men med den skillnaden att äldre bör göra tätare kontroller. Undersökningar har ju visat att uppseendeväckande många inte ser ordentligt!

#5
2018-09-12 13:23

Jag förstår inte hur någon kan vara emot återkommande teoretiska prov och läkarkontroller för att få behålla rättigheten att köra bil. Visst skulle det medföra en kostnad, men ett prov skulle inte behöva kosta mer att göra än när man tar körkortet, dvs 325-400 kr. Gör man det var 10:e år tror jag de flesta har råd.

Det kommer nya trafikregler hela tiden och jag tror inte att genomsnittsbilisten håller sig uppdaterad.

#6
2018-09-12 14:03

Ytterligare ett korkat förslag från Miljöpartiet. Synd att de fick 0,3% för mycket.

#7
2018-09-12 14:03

Dagens system där läkare ska plocka körkortet om förmågan verkligen försvinner verkar ju inte fungera. För busskort finns redan idag en enkel förnyelse med läkarbesök där man får visa att man ser och hör fortfarande. Högst rimligt, inför för bil.

#8
2018-09-12 14:59

Inför obligatoriska teoretiska prov vart 10e år för alla (och även körprov för de som kuggar det teoriprovet). Kan man köra bil och har koll på reglerna så är det inga som helst problem eller några större kostnader. Det blir lika enkelt som att besikta bilen, gå till tandläkaren eller klippa sig hos frisören. Dessutom bara var 10e år.

Kan man dock inte köra bil så är det klart man motsätter sig obligatoriska kontroller......

#9
2018-09-12 15:00

Jag skulle vilja att körkortet förnyas vart femte år med någon form av enkelt teori prov samt en liten uppkörning. Många borde inte ens ha körkort, det gäller tyvärr för alla åldrar.

#10
2018-09-12 16:19

Vore märkligt om en frisk person över 75 inte kan köra bil efter 60 års träning. Det kan alla, men att göra om dagens teoriprov tror jag att ingen klarar och behövs inte heller, vi kan märken och regler efter alla års tillämpning. Synprov vore dock lämpligt att göra. Hörsel är väl inte viktigt så länge som man får sitta med hörlurar på öronen? (Förbjudet i Spanien).

#11
2018-09-12 16:35

Alldeles för sen ålder att testa vid. Gör dessutom föga nytta för utlandsfödda som alltför sällan uppnår 75 års ålder. Test vid 60 års ålder, möjligen 65 skulle vara mer verkningsfullt.

#12
2018-09-12 16:56

Haha, fattar inte hur man kan försvara ett system där inte äldre förare testas? Många 75-åringar är skröpliga, det är bara att inse detta. Och många av dom går på mediciner som påverkar körförmågan.

#13
2018-09-12 17:25

Att kunna trafikregler och att följa dem är två helt olika saker.

#14
2018-09-12 17:41

Mycket bra pinjong-klockren kommentar.

#15
1
2018-09-12 17:49

"Vid 75 är olycksrisken nästan som lägst enligt statistiken ... det är förare i åldern 18-19 år som har den absolut högsta olycksrisken".
Alltså borde åldern för att ta körkort höjas (och rösterna från yngre sänkas), och det räcker då inte med två år eftersom riskmedvetenheten kommer senare än så. 25 är nog en både tillräcklig och rimlig kompromiss.

#16
2018-09-12 17:53

Styggavargen har helt rätt, omprov vart femte år är inte alls dumt och det ska givetvis gälla oavsett ålder.
Många amerikanska stater har det kravet och där fungerar det.
Det är givetvis ett enklare prov, men givetvis bör det åtföljas av en läkarkontroll och det är en viktig sak även när det inte gäller körkort.
Jag har mig närstående personer som kom till läkarbesöket alldeles för sent.
Det är ungefär som att strunta i att serva bilen och köra tills den går sönder!

#17
2018-09-12 17:54

Alla 25-åringar borde testas på nytt! I åldern 18-25 sker de flesta olyckorna !

#18
2018-09-12 18:07

Alltid enkelt att som relativt ung förare tycka att alla äldre skall genomgå diverse prover för att få behålla körkortet - när det är yngre och medelålders som är mest olycksbenägna. Syntest kan jag hålla med men det som verkligen borde testas är omdömet men där tar väl testviljan slut för de som är lite yngre. Tror liksom pinjong inte att det avgörande är kunskapen om olika trafikregler utan snarare förmågan att följa de allra mest elementära av dessa - t ex att använda blinkers vilket de flesta säkert vet att man skall göra vid bl a sväng och filbyte men alltför många helt enkelt struntar i - inte minst i nyare bilar av "tjänstebils-typ".
Skulle tro att det inträffar betydligt många flera olyckor förorsakade av nonchalanta och slarviga förare än av förare som skulle kunna tänkas kuggas vid ett enklare, återkommande körkortsprov och av den anledningen är farliga i trafiken.

#19
2018-09-12 18:49

Varför bara 75åringar? Vart 10:e år borde ju vara kravet för ALLA.

#20
2018-09-12 19:15

Det många instanser antagligen redan insett är nog att regelbundna körkortskontroller inte tar bort förare med farliga beteenden utan bara skapar mera administration och bl a påfrestningar på sjukvården utan att ge speciellt mycket tillbaka. Det är nog främst förändringar i beteende vi behöver för att sänka olycks-volymen och störningarna i trafiken. Och det åstadkommes inte via regelbundna tester.

#21
2018-09-12 19:48

Så börjar det igen. Förra året gjordes en utredning där man konstaterade att den största risken att orsaka trafikolycka med bil var de i gruppen 18-19 år, ganska stor för dem som är i 30 års åldern. Från 40 fram till 80 år ät risken ett så kallat medelvärde och botten i riskbeteendet nås vid 75 års ålder. De som är i 90 års ålder är inte farligare än en som är 35 år. Det verkar då som de utläggningar som görs här är i stort sett helt felaktiga och sannolikt grundar sig i förakt mot de äldre som varit med och skapat det samhälle vi har nu.

#22
2018-09-12 20:49

Unga förare med ringa erfarenhet borde tvingas att skylta bilen som talar om att denna bil framförs av ung och oerfaren förare. Därtill har tyvärr många unga fått tag i en bil som dom inte behärskar, inte sällan en BMW
H.T

#24
2018-09-12 20:56

Okunnighetens ansikte grinar kryddat med förutfattade meningar bland den yngre generationen som framför sådana krav. Har man normal hälsa och tillräckligt bra syn och ett opåverkat omdöme som tar hänsyn till sämre mörkerseende och anpassar efter det kan man köra bil upp i 90-årsåldern. Det klarar läkarkontrollen av att konstatera . En 80 åring idag med hälsan i behåll är friskare och piggare än en 65 åring för 25 år sen och betydligt bättre på att köra bil. Hjälpmedlen ökar snabbt Moderna bilar kör snart helt själv och redan idag styr de och sköter gas o broms med adaptiv farthållning Bara man på har handen på ratten annars saktar bilen ner och kör in på sidan
Snart kan man köra bil man till man fyller hundra om hälsan står bi och låta bilen styra det mesta. Har tre års erfarenhet av radarstyrda adaptiva gas/bromssystem En av de bättre innovationerna för säkerhet på bilsidan senaste 20 åren sen automatlådan blev energieffektiv och antisladd och ABS kom.

#25
2018-09-12 21:33

Hans..2, det är vad som krävs i England, ett stort "L" på bilen!

#26
2018-09-12 21:48

Vi kan vara ganska överens om att äldre är en tillgång i trafiken. Det är nog hos dem som de unga förarna borde gå i körskola! :)

#27
2018-09-12 21:51

Jag är ganska säker på att 8 av 10 femtio och sextioåringar inte klarar ett teori prov i dag.
Och om dom skulle plugga igenom den nya körkortsboken så skulle nog ändå 3av tio bli kuggade.
Att 70 och 80 åringar skulle ta provet är lika med att 80% får lämna in lappen.

Att dom inte kan alla nya knäppa skyltar är nog inte så jäkla viktigt

#28
2018-09-12 23:07

Saabnisse. Att använda USA med över 40 000 (40200 2017 enl. ViB) döda I trafiken som exempel är nog inte så lyckat.
Där är det mer som att man, oavsett ålder, sitter och åker bil I stället för att köra. Att vanligaste bilarna där är jättepickuper som t.ex Ford F150 gör ju inte saken båttre.

#29
2018-09-12 23:08

Saabnisse. Att använda USA med över 40 000 (40200 2017 enl. ViB) döda I trafiken som exempel är nog inte så lyckat.
Där är det mer som att man, oavsett ålder, sitter och åker bil I stället för att köra. Att vanligaste bilarna där är jättepickuper som t.ex Ford F150 gör ju inte saken båttre.

#30
2018-09-12 23:14

1

#31
2018-09-12 23:14

Det är ingen som frågar sig eller ifrågasätter om siffrorna stämmer?
Av den andel 75-åringar som olyckas, hur många kör regelbundet/dagligen? 100%?
Hur ser olycksstatistiken ut om man ser till antal körda mil?
Jag tror inte 75-åringar generellt kör i närheten av lika mycket som 30-40 åringar...

#32
2018-09-13 03:08

Förhoppningsvis blir bilar mer och mer självkörande. Och då minskar också kostnaden för olyckor kraftigt för att till sist försvinna. Då får ni från If som sysslar med bilförsäkringar göra nåt annat.

#33
2018-09-13 08:31

Jag har en närstående på strax över 80. Hon träffar regelbundet läkare på grund av olika krämpor. Det som främst ger problem just nu är Alzheimers, bristande syn och dålig hörsel. Man kan tycka att läkaren i det läget skulle se till att körkortet drogs in, men inte då. Det föll på oss anhöriga att se till att hon inte har kvar sin gamla stridsvagn (245) när vi tyckte det var nog för ett par år sen. Hon kvitterade ut ett nytt körkort för en månad sen. Är det rimligt att det går att göra?
Hon tog körkortet när hon var nära 60 så jämfört med sina jämnåriga hade hon ganska färska teorikunskaper tills hjärnan började skrumpna.

En annan närstående drabbades av glaukom. Eftersom det kom smygande märkte hon det inte utan insåg plötsligt att ena ögat var i princip blint. Det andra ögat visade sig ha synfältsbortfall, men hjärnan kompenserade för det genom att skarva ihop bilderna till en osann bild. Här fungerade vården och körkortet drogs in. Hon tyckte det var orättvist tills hon mötte en person på en trottoar och plötsligt inte såg någon. Först då insåg hon hur illa hon faktiskt såg.

Visst krockar unga mer än äldre, men det är ingen anledning till att äldre inte ska hanteras för sina eventuella brister.

#34
2018-09-13 09:32

Min gamla faster på 92år, som tar sig fram hjälpligt med rullator och är mycket svag rent fysiskt i armar och ben och kan av dessa skäl inte köra bil, fick sitt körkort förnyat för 3 år sedan och hennes körkort gäller alltså till hon blir 99år. Hon har iofs inte kört bil på 15 år och har ingen avsikt att göra det heller men hon blev rekommenderad av banken att förnya körkortet istället för att skaffa ”vanlig” legitimation. Själv tyckte hon inte att hon skulle ha körkort längre men det gjorde banken!
Någon av alla läkare hon träffar har aldrig ifrågasatt hennes körkort.

För övrigt är det obligatoriskt med synintyg och läkarintyg när man förnyar sitt körkort med högre behörighet, C och/eller D, efter man fyllt 45år. Då anser jag det rimligt med åtminstone krav på syntest och kanske även läkarintyg då körkort förnyas efter man fyllt 60 år.

#35
2018-09-13 09:46

Meh vaff-n..
Det vet vi ju redan att långt över 50% av körkortsinnehavarna VET att de kör bättre än majoriteten..
Skämt åsido, även jag börjar bli gammal och anser mig hänga med rätt bra men har sen länge märkt att det är ffa mörkerseendet som fallerar. Ser till att jag kommer hem innan det blir mörkt.
Så, då låter jag bli att köra i mörker.
Enkelt..

#36
2018-09-13 09:54

Det är klart vissa mediciner kan påverka körförmågan, men det gäller nog i alla åldersgrupper.
Tycker läkarna vid förnyelse av vissa mediciner skulle fråga pers. i fråga hur det står till med bilkörningen om det har varit ngg. incidenter, och därefter få lite hum om läget bakom ratten.
Och skulle det visa sig att det är en stor förhöjd risk, Så skulle det ev. föras vidare till T.S. för vidare bedömning och ev. nytt körprov.

#37
2018-09-13 10:40

Med tanke på hur urusla de flesta bilförare är på dagens trafikregler, tex högerregeln eller använda blinkers. För att inte tala om att se till att tända bakljusen vid mörkerkörning, kan jag tycka att samtliga personer som skall förnya sitt körkort minst bör göra ett teoriprov. Det borde inte bara något problem då "alla" bilförare redan kan dessa regler, enligt dem själva. Sedan är inte körkortet en mänsklig rättighet.

#38
2018-09-13 10:48

Vad If-säger ger jag inte mycket för. Mina föräldrar har två gånger av If ansetts vållande vid krockar, trots att det var motpartens fel. Börjar lukta åldersdiskriminering. Finns massvis med 75-åringar som kör bättre än 30 och 40 åringar. Framförallt så begriper de flesta äldre att det är en utomordentligt dålig idé att fippla med mobilen när man kör. Trots den nya lagen så ser jag dagligen folk som inte kan släppa snuttemobilen i trafiken.

#39
2018-09-13 11:05

Som jag ser det är problemet att alla inte är medvetna om sina fysiska begränsningar. Det är ingen diskriminering att ställa samma krav på dem som haft körkort länge som på andra som är färska bakom ratten. Inte sjutton är mina ögon vad de var när jag tog körkort för 30 år sen. Hur de är om 30 år till vete fåglarna.

#40
2018-09-13 11:10

Idag är det år 2018! Dagens tekniska förarstöd i bilar utvecklas just nu enormt, vilket betyder att vi framöver kommer att kunna sänka kraven på föraren. Vill man rädda liv ska man kräva autobroms och partikelfilter (även på bensinbil) när man köper ny bil. Det räddas även fler liv om sjukvården lägger sina begränsade resurser på de som är sjuka. Att låta sjukvårdspersonal skriva friskintyg till en massa friska människor skulle göra vårdköerna längre (ett intyg bekräftar endast ”statusen” just då, nästa vecka kan hen ändå vara sjuk…). Nej se till att EU:s förslag på obligatoriska förarstödsystem (autobroms, filhållningsassistent, förar-/trötthetsövervakning, automatisk varning med blinkers vid nöd, alkolås, backkamera/sensor m.m.) blir obligatoriskt på alla nya bilar, enligt förslag, senast 2021. Världen blir dessutom allt mer internationell, ska även de (allt fler) ryska, kinesiska (och andra) turister som kör (egen eller hyrd) bil på semestern i Sverige genomgå samma utbildning och kontroll - eller ska relativt onödiga byråkratiska regler endast gälla svenska körkort? Samhällsresurser för säkerhetshöjande kontroll läggs bäst på att återinföra den i princip avvecklade svenska trafikpolisen.
Det största problemet är inte kunskap eller hälsa utan dåligt uppförande med bristande respekt för medtrafikanter ute på vägen - dvs. är du en förare som hjälper eller hetsar dina medtrafikanter?

#41
2018-09-13 11:23

Min gamle svärfar drabbades av en stroke för några år sedan och fick därefter order från läkare att absolut inte köra bil. Efter konvalescensen ville han börja köra och läkaren menade då att han måste avlägga ett teoriprov i så fall. Han pluggade lite och klarade provet galant så intellektet var det inget fel på alls. Däremot en del andra förmågor när det gällde placering av bilen i p-rutor, bedömning av avstånd osv. Han fick hur som helst börja köra igen, köpte ny bil och dog strax därefter i en ny stroke.

#42
2018-09-13 12:06

Jag tror det finns betydligt viktigare trafikproblem att ta tag i än detta med åldringars rätt att köra eller inte. Varför inte inrätta en separat och självständig trafikpolis till exempel?

#43
2018-09-13 12:32

Saabium - det är även jag helt övertygad om även om det givetvis finns olämpliga, äldre förare. Men volymen av olämpliga, lite yngre förare med synnerligen riskfyllt beteende i trafiken är nog ännu större så bättre övervakning av trafiken är nog ett bra första steg.

#44
2018-09-13 12:36

"Idag är det år 2018! Dagens tekniska förarstöd i bilar utvecklas just nu enormt, vilket betyder att vi framöver kommer att kunna sänka kraven på föraren. "

Nja, nu är du ute på farlig mark tror jag. Vi är mycket långt ifrån att ha så bra förarstöd, så att vi kan sänka körkortskraven.

#45
2018-09-13 12:40

Bilmärket på bilar som hamnar mest i singelolyckor är knappast äldre förares förstaval ser man här.
”Vid singelolyckor är ett bilmärke oftare representerat än andra, nämligen BMW. Enligt Folksams studie är BMW-förare inblandade i singelolyckor mer än tio gånger oftare än Toyota-förare.
Andra märken som ligger högt upp på listan över singelolyckor är Chrysler, Jeep och Rover medan Toyota, som ligger i absoluta botten (positivt sett), har sällskap av Seat, Suzuki och Skoda.”
Kan man läsa i Teknikens- Värld.
Läkare som äldre ofta besöker har skyldighet att rapportera till länstyrelsen patienter som kan tänkas på något vis inte klarar av att köra bil.
Och hur gör vi med de få procenten av bilister som står för hälften av alla olyckor och som försäkringsbolagen nämner som olycksfåglar som kanske inte skulle få framföra fordon överhuvudtaget sett till sin körskicklighet och trafikförståelse?

#46
2018-09-13 13:33

Som svar på frågan säger jag nej. Vid 75 och högre har du stora möjligheter att välja när och vart du skall köra. Min erfarenhet av äldre är att de undviker mörker, snö, dimma, ... och ofta kör långsammare. Att krav/önskemål om förnyade tester av äldre ständigt återkommer beror nog snarast på att det är en grupp som lätt kan mjölkas på mer pengar ty det är få som försvarar dem. Och förresten! Är det inte mot självkörande bilar vi är på väg? Då spelar det väl ingen roll om du är 19 eller 99?

#47
2018-09-13 13:51

En äldre granne råkade för ett par år sedan ut för en kortare blackout under körning, men han hann stanna, det varade bara några sekunder, men det hände ytterligare en gång någon vecka senare.
Han hade ändå vett att uppsöka läkare där ett antal prov togs och så fick han rådet att inte köra bil förrän svar på proven kommit.
Råd! Javisst, han lydde och lät bli att köra bil, men han sade: "Det var tur att doktorn inte sade något om motorcykeln!"

MR Wheeler har ju helt rätt med obligatoriskt läkarintyg och syntest vid förnyelse av körkort med högre behörighet vid en viss ålder!
Varför inte all behörighet och varför vid en viss ålder?
Varför ska körkortsinnehavare som tog körkort på 1950-1960-talet ha behörighet för tung MC även om de aldrig suttit på någon?

#48
2018-09-13 14:49

Jag tror inte att någon som har fått mc-behörigheten för tung mc skulle på äldre dar köpa en tung mc och dra iväg utan vidare utan att för gå en knix-kurs eller liknande, och jag tror inte heller att de skulle köpa den tyngsta hojen de kan hitta utan börjar med något lättare. De som står för de flesta MC-olyckorna är fortfarande de unga som inte har körkort, är påverkade av något och inte inser sina begränsningar och kör så fort de kan.

#49
2018-09-13 15:41

Egentligen borde alla över 45 få ta om körkort eller allra minst göra ett syntest. runt 40-45 börjar synen drabbas av åldersförändringar som kan kräva glasögon eller linser

#50
2018-09-13 18:19

Hacken, det är nog helt riktigt, men det beror säkert på att de äldre här har lärt sig att känna sina begränsningar.
Men helt lagligt kan de framföra tung MC trots att de inte gjort det på väldigt många år.

#51
2018-09-13 20:11

Fortfarande, frågan är hur många olyckor per körd mil i respektive åldersgrupp...

Senast idag bevittnade jag ett kaos utan dess like på parkeringen utanför ICA Maxi. Merparten var pensionärer. Var något slags pensionärsjippo. Det höll på att sluta med krock vid flera tillfällen. Jag fick ligga på tutan för att göra en backande pensionär uppmärksam på att det minsann finns en bil bakom.
Att äldre hamnar i olyckor mer sällan tror jag beror på att de sällan kör bil och framför allt att andra trafikanter räddar upp situationen.
Som mc-förare vet jag inte hur många gånger jag fått stå på bromsen för att kärring eller gubbe inte ser mig, trots låg fart och dagsljus.

#52
2018-09-13 21:42

Reaktionsförmåga, rörlighet och kanske också stresstålighet anser jag är viktigt att kontrollera för att behålla körkortet. Inte ovanligt att dessa försämras med åldern

#54
2018-09-13 22:17

Ni som är så tvärsäkra på att vi som är lite äldre är roten till alla olyckor och trafikstörningar - ni växer väl också upp och blir äldre vad det lider. Och då är jag inte lika säker på att ni är lika fördömande längre. Bara för att det finns några som kanske inte borde köra bil så skall ju inte hela åldersgruppen straffas. Precis som att alla under 30 år plötsligt skulle få körkortet indraget eftersom dessa orsakar flest olyckor..

#55
2018-09-13 22:29

Pi,
Hur får du detta till att det är att straffa någon? Är det inte rimligt att de som kör bil har kunnande och förmåga till det medicinskt?
Ett antal förare som inte är lämpade blir befriade från behörighet. Är inte det bra?

#56
2018-09-13 23:02

Pi
Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, jag välkomnar att jag själv testas i den åldern. Jag kan med gott samvete rösta på ett sådant förslag (om man nu kunde göra det) med vetskapen om att det även kommer ”drabba” mig.

Jämför det med glasögon. Inte fan skaffar man glasögon vid 20-års ålder för att sedan aldrig mer kontrollera synen med argumentet att har man gjort det en gång behöver man aldrig mer göra det igen...

#58
2018-09-14 08:08

Bilmärket på bilar som hamnar mest i singelolyckor är knappast äldre förares förstaval ser man här.
"Vid singelolyckor är ett bilmärke oftare representerat än andra, nämligen BMW. Enligt Folksams studie är BMW-förare inblandade i singelolyckor mer än tio gånger oftare än Toyota-förare."

Min föräldrar kör BMW och de är båda över 70 år. Men det är olyckligt att dessa utmärka bilar drar till sig en massa idioter som inte förstår att allmänna vägar inte är Nürburgring.

#59
2018-09-14 09:52

Tyvärr så tycker många som köper bmw att de får en bil som klarar allt och de själva blir automatiskt superproffs till förare.

#60
2018-09-14 10:32

Är det riskerna med farliga förare som är orsaken till jakten på äldre bilförares körkort så finns det nog betydligt många flera farliga förare som inte faller för ålder-gränsen så varför inte koncentrera sig på dessa istället ? Som jag och flera andra redan påpekat så skulle t ex regelbundna läkarkontroller på stora delar av körkortskollektivet påverka belastningen av sjukvården tämligen avsevärt så frågan är nog fortfarande obesvarad vad effekten av denna jakt på äldre bilförare verkligen skulle ge för positiv effekt inom trafikskade-området ?
Jag kan absolut hålla med om att det finns olämpliga äldre förare men som redan påpekats flera gånger så finns det också mängder av olämpliga lite yngre förare som fortfarande kan fortsätta att köra på våra vägar. Så - var gör de insatta resurserna bäst nytta ? Den frågan skall man nog ställa sig innan man ensidigt pekar ut äldre bilförare som de som bör tas bort ifrån våra vägar p g a deras "trafik-farlighet". Trots undersökningar som pekar på motsatsen.

#61
2018-09-14 13:36

Jag har inte läst alla inlägg, men det är uppenbart att det är en känslig fråga och inte en enkel sådan.
Det känns inte helt schysst att kategoriskt införa nya körprov på äldre personer. Körkortet ger många äldre möjlighet till en meningsfull tillvaro och möjliggör livet på ex. landsbygden.
Jag har varit på flera trafikolyckor där orsaken troligen kan knytas äldre personers sämre hälsa. Jag har dock varit på betydligt fler olyckor där unga förare och förare medelåldern överskattat sin körförmåga eller gjort andra felbedömningar av väglag eller trafiksituationen. Många är dessutom så himla stressade av olika orsaker, vilket förvisso pensionärer också kan vara.
Jag har själv flera äldre släktingar som kör sämre nu än tidigare, vilket beror på sämre syn och hälsa. De kör dock väldigt sällan på vägar som är särdeles trafikerade och vägar som de inte känner väl till. De tycks hålla ett lägre tempo i trafiken som kompenserar deras sämre uppfattningsförmåga. Jag kan dock tycka att alla personer borde kallas till en ordentlig läkarundersökning ex. vart 10:e år närvde fyllt 40. Då får man veta om synen försämrats och om andra sjukdomar kommit krypande.
En annan sak jag tycker borde införas är en längre prövotid än 2 år för nytillkomna körkortsinnehavare. Alternativt att körkorten omhändertas enklare än idag.

#62
2018-09-14 14:15

Inför synkontroller från 10år efter körkortet tagits och lägg på hälsokontroll från när personen är typ 50år.
Man kan även se till att alla behöver gå till en utbildning i samband med förnyelsen var 10:e år, som tar upp viktiga frågor där det händer mycket incidenter och även tar upp nyheter som kommit de senaste åren med en teoritest till följd.
Behöver absolut inte vara hela körskoleboken utan fokus på incidentområden och nyheter.

#63
2018-09-15 13:10

Jag har inte läst alla de senaste inläggen men jag har nuddat vid detta tidigare, nämligen att ALLA förare bör genomgå en synkontroll med jämna intervall - från 18 år och livet ut. Vi vet ju redan att folk kör med urkass syn (det var väl Bilprovningen som gjorde en sådan kontroll för några år sedan?). En annan vettig idé är att införa en obligatorisk hälsokontroll, men kanske först vid 65 år. En obligatorisk hälsokontroll gäller ju redan för yrkesförare. Alltså, med ganska enkla medel kan vi nå långt!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.