Nästa artikel
50-mils el-Mercedes kommer i höst
Nyheter

50-mils el-Mercedes kommer i höst

Publicerad 14 juni 2016
Den eldrivna Mercedesen ska utmana Tesla.
Daimler planerar Teslarival med lång räckvidd. Ska offentliggöras på bilmässa i Paris i oktober.
En helt eldriven Mercedes som ska kunna köra 50 mil på en laddning ska visas upp på bilmässan i Paris i höst. Det sa Daimlers utvecklingschef Thomas Weber till Automotive News vid ett pressevent i tyska Stuttgart förra veckan. Han sa inte exakt när bilen skulle bli klar för trafik men trodde att det kunde bli någon gång innan 2020.

Mercedes-Benz planerar även att göra suven GLC vätgasdriven för att kunna konkurrera med Toyota Mirai. Enligt Automotive News ska den bilen sättas i produktion nästa år.

20161406160740.jpg?itok=jIdDhWoX
 
Diskutera: Tror du att Mercedes kan få framgångar med vätgasdrivet och eldrift?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-06-14 20:55
L. Mäkinen

Jag tycker de kan återkomma när de har en bil att sälja. Det är många som lovar att komma med elbilar "sen".

#2 • Uppdaterat: 2016-06-14 21:53
trasten

Ja inte når dom samma höjder som Mazda!=)

#3 • Uppdaterat: 2016-06-14 22:02
saabnisse

Det här är bara början, Tesla kommer att få det svårt.
Men de är ju ändå att tacka, de har ju startat racet.

#4 • Uppdaterat: 2016-06-15 17:28
benny karlsson

Det är många tillverkare som "hotar" Tesla, men alla lovar snart om några år så vänta bara! Upp till bevis, visa bilen som ska säljas i år, inte den som kanske ska, om 5 år. Jag tycker man kan begära mer av "stora" företaget. Det här är i mina ögon lite patetiskt. Typ: vilja men inte kunna.

#5 • Uppdaterat: 2016-06-16 09:38
Styggavargen

benny, jag håller med dig. Mycket snack och liten verkstad. Sedan verkar tillverkarna satsa på att göra hybrider på SUV bilar för att få ned förbrukningen. Varför finns det inga mer bilar som GTE? Dvs en kombi bil med låg vikt som utgångspunkt som sedan görs lite miljövänligare med hybrid teknik. Rena elbilar borde också kunna tas fram, men ej SUV...utan vanliga energieffektiva modeller med så låg vikt som möjligt (längre räckvidd) och som samtidigt är praktiska. Leaf är ett bra försök, men saknar tyvärr lite av den praktiska som skulle behövas.

#6 • Uppdaterat: 2016-06-16 17:27
PREVIA

Snarare var det Nissan Leaf som startade racet och som sålt fler bilar till humanare pris än Tesla och kanske utan förluster för var såld bil. Andra biltillverkare ser kanske inte ekonomi i att sälja bilar som inte betalar tillverkningskostnaden för bilarna man säljer eller så tror man på annan teknik än rena elbilar med batterier.
Nissan säger att deras bränslecellsbil som går på etanol kommer 2020 vilket kan bli en teknik att räkna med då ingen trycktank krävs som för vätgasen och etanol kan tankas på många mackar. Vi få får se när Tesla säljer fler elbilar än Toyotas hybridbilar vilket det är en bit kvar innan man gör. Så här sålde olika tillverkares bilar.
http://evobsession.com/top-25-electric-cars-in-europe-may-registrations-roundup/
Samma milkostnad som rena elbilar med batterier lovar Nissan att deras bränslecellsbil klarar läser man här.
http://www.motorauthority.com/news/1104489_nissan-proposes-ethanol-for-future-fuel-cell-cars-to-avoid-hydrogen-fueling

#7 • Uppdaterat: 2016-06-17 10:21
bgl

Ska Nissans bränslecellbil verkligen gå att köra på E85, eller krävs ytterligare en distributionskedja för ren etanol (egentligen ren etanol + vatten)?

#8 • Uppdaterat: 2016-06-19 10:41
MickeAn

Total förlust för företaget utslagen på varje såld bil eller förlust för varje bil man tillverkar är två helt olika saker.
http://www.fool.com/investing/general/2016/03/27/how-tesla-motors-could-be-profitable-if-it-wanted.aspx

#9 • Uppdaterat: 2016-06-14 21:04
milkylainen

"Kommer i höst" är inte samma sak som "ska lanseras någon gång innan 2020..."
Koncept på mässa i höst. Verkligen inte samma sak som färdig bil.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.