Bild
Nästa artikel

353 666 nya personbilar såldes 2018

Nyheter

2018 års försäljningsstatistik visar att andelen laddbara fordon fortsätter öka och att en majoritet av nyregistreringarna skedde första halvåret inför Bonus-malus.

2018 blev det tredje bästa året någonsin för nya personbilar, trots att det minskade med 6,8 procent i jämförelse med 2017. Prognosen för året var 360 000 nya personbilar, med resultatet alldeles under - 353 666 stycken. 

- Bilåret 2018 präglades av en ryckighet, med ett starkt första halvår och ett betydligt svagare andra halvår. Förklaringen ligger framför allt i införandet av det nya fordonsskattesystemet Bonus-malus från halvårsskiftet. Många passade på att köpa och registrera sk Malusbilar innan den 1 juli för att undvika den kraftiga höjningen av fordonsskatten, som Bonus-malussystemet innebär, säger Anders Norén, teknisk chef på BIL Sweden. 

Bil Sweden spår en fortsatt minskning om 5,3 procent 2019, ner till 335 000 bilar. Detta inte bara på grund av avvaktande kring Bonus-malus, men också en avmattad konjunktur och en omställning till renare och effektivare fordon som fortfarande har begränsad produktionskapacitet. 

Bensindrivna bilar var återigen störst, efter att diesel legat i topp 2009-2017. Under 2018 var 46,9 procent bensinbilar och 37,9 procent dieselbilar. Nyregistreringen av laddbara bilar ökade med 46,6 procent i jämförelse med 2017 och under året var 8 procent av de sålda bilarna laddbara, jämfört med 5,1 procent 2017. 

- Vår prognos är att andelen laddbara bilar kommer att öka till 13 procent under 2019. De flesta laddbara bilar är fortfarande laddhybrider men andelen rena elbilar ökar. Ökat modellutbud och ökad produktionskapacitet hos tillverkarna ligger bakom ökningen. Drygt tio nya laddbara bilmodeller kommer att lanseras under 2019. För att få en snabbare omställning till laddbara fordon är det viktigt att vi har rätt styrmedel på plats så att infrastruktur och efterfrågan ökar i takt med att utbudet nu förväntas växa, fortsätter Anders Norén.

Diskutera: Hur tror du att det kommer gå för personbilsförsäljningen 2019? 

Kommentarer

#1
2019-01-02 16:59

Det är väl ingen hemlighet att det har vänt i och med att många års stigande efterfrågan på bostäder plötsligt upphört. Byggandet har bromsat upp och vi som har upplevt 3-4 riktiga lågkonjukturer anar vad som är på gång.
Så min gissning blir att inbromsningen blir än mer påtaglig framöver.
Kanske läge att köpa guld i stället för ny bil;)

#2
2019-01-02 18:42

Framöver kommer nog fler att fundera över sitt nybilsköp en gång extra och fler kommer att inse att man inte behöver 2000kg bil och 200 hk för att köra fru och barn säkert till skolan.
Det behöver inte betyda med automatik att det måste vara en dyr elbil eller en hybrid.

#3
2019-01-02 18:42

Tack alla som köper nya bilar, då kan via andra köpa dessa bilar nybegagnade om tre år, och låta första ägaren ta den stora smällen med värdeminskningen.

#4
2019-01-02 19:05

Härligt med alla gamla begagnade XC60 "traktorer". Helt vansinnigt med tre-fem år begagnade bilar, många är för törstiga och har fyrhjulsdrift. Ännu mer vansinnigt är att de som har råd att köpa nytt köper "fel" bilar...som samhället sedan får dras med. Ändra tjänstebil reglerna är mitt tips. Fast då skulle säkert Volvo falla hårt.

#5
2019-01-02 19:26

Jag har köpt treåriga tjänstebilar ett par gånger och det är inget jag gör om. De brukar vara rätt hårt körda och det har dykt upp jobbiga fel rätt snabbt. Hellre köper jag en privatägd bil som vårdats väl.

#6
2019-01-02 19:26

Skoda klarar sig ok bra minus 9,17% och Opel klarar sig sämst minus 90,22%
http://www.bilsweden.se/storage/ma/abfd0986fb1e40d286daec396afb0f3d/baa6...

#7
2019-01-02 20:36

Saabium: Då har du nog haft otur, innan jag själv hamnade i tjänstebilsträsket så köpte jag bara före detta tjänstebilar. Och vet ju själv hur jag nu sköter mina tjänstebilar, dels är det mest landsväg och motorväg, och då man kör mycket är man kräsen så minsta småfel lämnar man in för direkt utan att vänta på att det ska bli sämre. Och då man ofta plockar lite finare bilar är man även mer noga med att hålla de renstädade och fina då man dels har den som representation med och för man vill den fina bilen man betalar för ska vara, just det, fin! Vill nog tvärtom påstå att köpa en begagnad tjänstebil som gått 10.000 mil på 3 år på landsväg och motorväg är ett betydligt bättre köp än en bil som gått bara kortsträckor privat i mest tätort och kanske har 4000 mil.

#8
2019-01-02 21:09

Henrik:
Det stämmer det du skriver!

#9
2019-01-02 21:15

GF, du pratar i nattmössan som vanligt med ditt numera skodatugg. Titta på hela året istället.

#10
2019-01-02 21:37

Jag talade för ett antal år sedan med en taxiåkare som berättade att han hade femårsavtal och kunde hinna upp till 80000 mil under den tiden.
"Så då går den direkt till skroten?" sa jag.
"Inte alls, de är väldigt efterfrågade, bilarna är nästan som nya, varje liten sliten del är bytt!"
Ok, det är ju deras arbetsredskap som alltid måste fungera.
Själv har jag bara haft en bil som gått ungefär så långt och den hade verkligen inte fått sina slitna delar bytta!

#11
2019-01-02 22:11

crylen 2019-01-02 21:15

Ja, rank 10 st olika märken topp. Kia minus 0,24%, marknadsandel från 6,09% ökat till 6,51% och Skoda minus 0,91%, marknadsandel från 4,56% ökat till 4,85% med hela året bättre 2018 än 2017. Båda Kia och Skoda är mindre förändring förlust i procent än andra märken. Rank 10 Nissan förändring plus 13,67% som redan fanns elbil LEAF. Skoda tar tid om år 2020 elbil produkter komma takt försäljning.

#12
2019-01-03 00:09

Att lösa in sin egen tjänstebil för halva priset efter 3 år och 10 000 självkörda mil är den absolut bästa bilaffär man kan göra. I synnerhet om man varit inställd på att överta bilen från början och därför bl.a. startat bensinvärmaren via telefonen före varje start sommar som vinter.
Då har man en bil, likvärdig med ny, som man lätt kan behålla tills den blir skattefri, om jag nu skulle leva så länge. Är bilen från början på 2000 talet då kvaliteten på V70 var som bäst, innan Ford blev inblandad, då blir det mycket billiga mil och med högsta möjliga komfort.

#13
2019-01-03 09:46

Finns nog alla varianter av tjänstebilsåkare. Både de som tar hand om bilarna och de som tänker att de ändå inte tar smällen längre fram för bristande underhåll.

#14
2019-01-03 21:36

De tjänstebilåkare som jag känner struntar totalt i bilens skikt invändigt, utvändigt och undehållmässigt. De vet att bilarna kommer att hålla i tre år oavsett. Vad händer efteråt är inte deras bekymmer. I värsta fall betalar de för en rekond.

#15
2019-01-04 00:08

Om utsläppen skall kunna minska så måste tjänstebilsåkarna klämmas åt. Det håller inte att dessa köper modeller med höga utsläpp osv. Det kortsiktiga perspektivet gör det också sämre, bilar kan inte produceras utifrån detta perspektiv utan att miljön tar extra mycket stryk.

#16
2019-01-04 08:54

Styggavargen: Har du en aning om hur de flesta företags tjänstebilspolicy ser ut? Jag jobbar för ett stort företag med mer än 1500 anställda, vi får från och med 2018 inte välja bilar som släpper ut mer än 120 g/km. Sen att tjänstebilsåkarbna måste "klämmas åt", vad menar du med det? Att de ska tvingas välja småbilar? Förklara gärna. Sen du som är så otroligt insatt i detta, vad anser du för bil är rimlig utsläppsmässigt då men ändå levererar komfort, säkerhet och utrymme nog för en som kör 6000 mil om året, har familj med 2 barn varav en fortfarande i barnvagn?

#17
2019-01-04 10:50

Väldigt många av tjänstebilar är maxade i utrustning, typ fyrhjulsdrift. Oftast också de tyngsta bilarna... typ BMW, Volvo och Audi. En privatperson kanske köper en A4 och tjänstebil blir en A6 AWD som exempel. Volvo hade knappt sålt några bilar utan tjänstebilar här i Sverige. Hantverkare har börjat köra stora pick-ups. Det är så mycket lättare när man får dra av och slippa betala vad det egentligen kostar. Det kliar lite extra i fingrarna när man kan plocka ut en helt ny fullt utrustad XC60 tex, helst med fyrhjulsdrift och stora motorn. Att jag ska behöva förklara detta för dig känns lite konstigt. Jag vet att en del företag har börjat införa miljö policy. Jag känner folk med tjänstebil i Norrland som inte ens har fyrhjulsdrift, när privatperson jag känner i Skåne kör runt i en fyrhjulsdriven XC70. Men det är som det är, i många fall irrationellt.

#18
2019-01-04 11:17

Styggavargen: Du har verkligen dålig koll. Hur många tjänstebilsåkare tror du har budget att välja för så det finns utrymme för en fullutrustad XC60 med stora motorn? Det är en försummbar del som har det utrymmet. Kan nog säga att 95% av tjänstebilsåkarna har under 8,5 pbb att välja bil för. De allra flesta under 7,5 pbb. Så vill se faktan på det du skriver att de "flesta" plockar maxutrustade bilar. Bullshit säger jag om det påståendet. Sen har det varit så sista åren att t.ex BMW och Audi/VW har plockat fram erbjudande till företag på paketrustade bilar med awd så de har blivit förmånligare än motsvarande bil utan awd, och det kan man ju ifrågasätta. Jag är utan tvekan på din linje att väldigt många som åker awd hade klarat sig väldigt bra utan.

#19
2019-01-06 16:21

Största felet är ju att ladd hybrider får så extremt lågt teoretiskt CO2 utsläpp, som i synnerhet för en tjänstebil som går 6000 mil/år inte stämmer på långa vägar. Sedan har vi regeringen som är lurad och sänker förmånsvärdet, ökar bonus och minskar malus så att alla tjänstebilar blir ladd hybrider, men som nästan aldrig laddas.

Henrik M skriver: "vi får från och med 2018 inte välja bilar som släpper ut mer än 120 g/km."
Därmed är även företaget lurad som tvingar fram en ladd hybrid som tjänstebil. Att släpa på tunga och dyra batterier 6000 mil/år är inget som gynnar varken miljön eller företagsekonomin.

#20
2019-01-06 18:09

snabb95: En gräns på 120 g/km tvingar väl verkligen inte fram laddhybrider? Däremot blir det inte som vissa andra skriver här att alla väljer AWD på sin tjänstebil, och även SUV-utbudet minskar därunder....
Sen tror jag personligen att de som väljer laddhybrid som tjänstebil ser till att kunna ladda dem med. Alla kanske inte kan ladda hemma men är det företaget som erbjuder laddhybrid ska de såklart erbjuda laddning på företaget iaf.
Nu sitter jag och funderar på att byta jobb då jag fått ett bra erbjudande men blir jag kvar där jag är så byter jag troligtvis till laddhybrid nu under våren.

#21
2019-01-06 18:22

Gränsen på 120 gram ger incitament till att välja en snål bil, inte nödvändigtvis en laddhybrid.

#22
2019-01-07 12:49

Henrik M @ Eftersom de flesta tjänstebilar är AWD och eller Suvar så måste det bli en ladd hybrid för att klara 120 g/km i synnerhet med den nuvarande mätmetoden. Oavsett detta så väljer Du och nästan alla andra ladd hybrider eftersom de är så lågt förmånsbeskattade. Å inte är det många mil av de 6000 per år som kan köras på el, även om det finns en laddstolpe på företagsparkeringen.

#23
2019-01-07 13:08

Snabb95: Källa på den faktan att de flesta tjänstebilar är AWD och/eller SUV? Och jag byter inte till Laddhybrid isåfall pga. lågt förmånsvärde utan för att det är den bilen av det vi får välja på i vår uppdaterade policy vad gäller märken/modeller som passar mig bäst. Och varför skulle inte många av de milen kunna köras på el? Jag har 5 mil till mitt kontor enkel resa. Laddar jag hemma och på kontoret kör jag nästan helt på el vid bra förutsättningar. Det är 2000 mil där om året. Sen av mina privatresor på helgerna skulle jag nog uppskatta minst 80% av dem vara under 4-5 mil. Sen beroende på hur mycket jag hinner ladda innan jag ska ut på tjänsteärenden m.m. så kör jag en del av det med på el. Men redan om jag kan köra den 30% på el tycker jag det är bra. Tycker du det är dåligt?!

#24
2019-01-07 18:04

Nä, det tycker jag är bra! Men Du tillhör inte de som kör mycket i tjänsten och 6000 mil/år som i Ditt exempel ovan.

#25
2019-01-07 18:57

Snabb95: Om jag kör runt 4000 mil per år i tjänsten och 2000 mil privat ungefär kör jag väl ganska mycket?

#26
2019-01-08 00:10

Helt rätt!

#27
2019-01-08 18:31

Hmm, då sitter du i bilen minst 4 timmar/dag. Jobbar du med taxiverksamhet?

#28
2019-01-08 20:08

Styggavargen: Nja, nu räknade du nog lite galet. Räknar man lågt med 200 arbetade dagar per år blir det ett snitt på 20 mil om dagen i jobbsammanhang. Inga 4 h/dag det. Jag kör minst 11 mil om dagen de dagar jag bara kör fram och tillbaks till kontoret. Sen ofta blir det nån runda ut till någon beställare eller besök på nå´t större projekt eller hos UE. Sen ganska ofta kör jag till andra kontor vi har runt om i södra sverige där jag är mentor åt juniora projektledare. Jag bor utanför Lund, har mitt kontor i Helsingborg och jag har affärsansvaret för större projekt i hela södra Sverige. Så ja, blir mycket bilkörning i min nuvarande roll.
Kommer dock ev. byta jobb i vår till annat bolag och då kommer jag köra mindre. Har ev. möjligheten plocka en Tesla Model 3 där. Lite intressant att fundera på om det kommer passa...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.