Nästa artikel
353 666 nya personbilar såldes 2018
Nyheter

353 666 nya personbilar såldes 2018

Publicerad 2 januari 2019
2018 års försäljningsstatistik visar att andelen laddbara fordon fortsätter öka och att en majoritet av nyregistreringarna skedde första halvåret inför Bonus-malus.
2018 blev det tredje bästa året någonsin för nya personbilar, trots att det minskade med 6,8 procent i jämförelse med 2017. Prognosen för året var 360 000 nya personbilar, med resultatet alldeles under - 353 666 stycken. 

- Bilåret 2018 präglades av en ryckighet, med ett starkt första halvår och ett betydligt svagare andra halvår. Förklaringen ligger framför allt i införandet av det nya fordonsskattesystemet Bonus-malus från halvårsskiftet. Många passade på att köpa och registrera sk Malusbilar innan den 1 juli för att undvika den kraftiga höjningen av fordonsskatten, som Bonus-malussystemet innebär, säger Anders Norén, teknisk chef på BIL Sweden. 

Bil Sweden spår en fortsatt minskning om 5,3 procent 2019, ner till 335 000 bilar. Detta inte bara på grund av avvaktande kring Bonus-malus, men också en avmattad konjunktur och en omställning till renare och effektivare fordon som fortfarande har begränsad produktionskapacitet. 

Bensindrivna bilar var återigen störst, efter att diesel legat i topp 2009-2017. Under 2018 var 46,9 procent bensinbilar och 37,9 procent dieselbilar. Nyregistreringen av laddbara bilar ökade med 46,6 procent i jämförelse med 2017 och under året var 8 procent av de sålda bilarna laddbara, jämfört med 5,1 procent 2017. 

- Vår prognos är att andelen laddbara bilar kommer att öka till 13 procent under 2019. De flesta laddbara bilar är fortfarande laddhybrider men andelen rena elbilar ökar. Ökat modellutbud och ökad produktionskapacitet hos tillverkarna ligger bakom ökningen. Drygt tio nya laddbara bilmodeller kommer att lanseras under 2019. För att få en snabbare omställning till laddbara fordon är det viktigt att vi har rätt styrmedel på plats så att infrastruktur och efterfrågan ökar i takt med att utbudet nu förväntas växa, fortsätter Anders Norén.

Diskutera: Hur tror du att det kommer gå för personbilsförsäljningen 2019? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-01-02 16:59
Sabud2

Det är väl ingen hemlighet att det har vänt i och med att många års stigande efterfrågan på bostäder plötsligt upphört. Byggandet har bromsat upp och vi som har upplevt 3-4 riktiga lågkonjukturer anar vad som är på gång.
Så min gissning blir att inbromsningen blir än mer påtaglig framöver.
Kanske läge att köpa guld i stället för ny bil;)

#2 • Uppdaterat: 2019-01-02 18:42
skidoo1238

Framöver kommer nog fler att fundera över sitt nybilsköp en gång extra och fler kommer att inse att man inte behöver 2000kg bil och 200 hk för att köra fru och barn säkert till skolan.
Det behöver inte betyda med automatik att det måste vara en dyr elbil eller en hybrid.

#3 • Uppdaterat: 2019-01-02 18:42
40-talisten

Tack alla som köper nya bilar, då kan via andra köpa dessa bilar nybegagnade om tre år, och låta första ägaren ta den stora smällen med värdeminskningen.

#4 • Uppdaterat: 2019-01-02 19:05
Styggavargen

Härligt med alla gamla begagnade XC60 "traktorer". Helt vansinnigt med tre-fem år begagnade bilar, många är för törstiga och har fyrhjulsdrift. Ännu mer vansinnigt är att de som har råd att köpa nytt köper "fel" bilar...som samhället sedan får dras med. Ändra tjänstebil reglerna är mitt tips. Fast då skulle säkert Volvo falla hårt.

#5 • Uppdaterat: 2019-01-02 19:26
Saabium

Jag har köpt treåriga tjänstebilar ett par gånger och det är inget jag gör om. De brukar vara rätt hårt körda och det har dykt upp jobbiga fel rätt snabbt. Hellre köper jag en privatägd bil som vårdats väl.

#6 • Uppdaterat: 2019-01-02 19:26
GF

Skoda klarar sig ok bra minus 9,17% och Opel klarar sig sämst minus 90,22%
http://www.bilsweden.se/storage/ma/abfd0986fb1e40d286daec396afb0f3d/baa6be94980540178a2da113a2669d6f/xlsx/7BD2BDFF79F4A318D1A520B51A7EE6FB1575870F/fabrikat_modell.dec18_prel.xlsx?MediaArchive_ForceDownload=true

#7 • Uppdaterat: 2019-01-02 20:36
Henrik M

Saabium: Då har du nog haft otur, innan jag själv hamnade i tjänstebilsträsket så köpte jag bara före detta tjänstebilar. Och vet ju själv hur jag nu sköter mina tjänstebilar, dels är det mest landsväg och motorväg, och då man kör mycket är man kräsen så minsta småfel lämnar man in för direkt utan att vänta på att det ska bli sämre. Och då man ofta plockar lite finare bilar är man även mer noga med att hålla de renstädade och fina då man dels har den som representation med och för man vill den fina bilen man betalar för ska vara, just det, fin! Vill nog tvärtom påstå att köpa en begagnad tjänstebil som gått 10.000 mil på 3 år på landsväg och motorväg är ett betydligt bättre köp än en bil som gått bara kortsträckor privat i mest tätort och kanske har 4000 mil.

#8 • Uppdaterat: 2019-01-02 21:15
crylen

GF, du pratar i nattmössan som vanligt med ditt numera skodatugg. Titta på hela året istället.

#9 • Uppdaterat: 2019-01-02 21:37
saabnisse

Jag talade för ett antal år sedan med en taxiåkare som berättade att han hade femårsavtal och kunde hinna upp till 80000 mil under den tiden.
"Så då går den direkt till skroten?" sa jag.
"Inte alls, de är väldigt efterfrågade, bilarna är nästan som nya, varje liten sliten del är bytt!"
Ok, det är ju deras arbetsredskap som alltid måste fungera.
Själv har jag bara haft en bil som gått ungefär så långt och den hade verkligen inte fått sina slitna delar bytta!

#a • Uppdaterat: 2019-01-02 22:11
GF

crylen 2019-01-02 21:15

Ja, rank 10 st olika märken topp. Kia minus 0,24%, marknadsandel från 6,09% ökat till 6,51% och Skoda minus 0,91%, marknadsandel från 4,56% ökat till 4,85% med hela året bättre 2018 än 2017. Båda Kia och Skoda är mindre förändring förlust i procent än andra märken. Rank 10 Nissan förändring plus 13,67% som redan fanns elbil LEAF. Skoda tar tid om år 2020 elbil produkter komma takt försäljning.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.