Bild
Nästa artikel
Många upplever att trafikklimatet har blivit hårdare, mindre hänsynsfullt och mer stressigt det senaste decenniet.

3 av 4 tycker att trafiken blivit stressigare

Nyheter

Det senaste decenniet har medtrafikanter blivit hetsigare och hänsynen har minskat enligt ny undersökning.

På uppdrag av Volvo Car Sverige har Sifo frågat 1.150 svenska bilägare hur de upplever att trafikmiljön förändrats under de senaste tio åren. Tre av fyra tycker att stressen ökat och mer än hälften av de som svarade får intrycket att det visas mindre hänsyn i trafiken idag. En orsak till att klimatet i trafiken har blivit alltmer irriterat och hetsigt kan bero på att det rör sig fler fordon på vägarna än förut.

– Trafiken i städerna har blivit tätare, det är mer sällan köfritt. Det bidrar till vardagsstressen och leder till frustration eftersom det är svårare att komma fram. Den täta trafiken kräver ett bättre samarbete med andra trafikanter, säger Sonja Forward, trafikpsykolog vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Över 70 procent av deltagarna i undersökningen uppger att de har utsatts för ilska från en medtrafikant. Det kan manifestera sig i gester, tutande, skrik eller blinkning med helljus. Och det som orsakar mest stress i trafiken är att bakomvarande bil kör för nära. Att medbilister inte använder blinkers, parkeringssituationer och rusningstrafik triggar också igång stresskänslorna.

Enligt Volvo kan lösningen på det hårda klimatet i trafiken vara utökade säkerhetsfunktioner i bilen som gör att trafikanterna känner sig mer trygga.
– Allt från funktioner som hjälper dig att hålla avstånd, bromsa in och varna för cyklister och fotgängare till att bilen delvis och så småningom helt kan köra själv, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Car Group.
 
Diskutera: Hur tycker du att trafiksituationen har förändrats de senaste 10 åren?
 

Hur upplever du att stressen i trafiken har förändrats de senaste 10 åren?

Stressen har ökat: 75%
Stressen har minskat: 2%
Ingen skillnad: 19%
Tveksam, vet ej: 4%

Upplever du att människor visar mer eller mindre hänsyn i trafiken i dag än för 10 år sedan?

Mer hänsyn: 6 %
Mindre hänsyn: 61 %
Ingen skillnad: 25%
Tveksam, vet ej: 8%
 

Blir du stressad av något av nedanstående när du kör bil? (Topp 5):

Bilen bakom kör för nära: 58%
Medbilister använder inte blinkers: 50%
Aggressivt beteende (t ex gestikulerar, skriker): 32%
Parkeringssituationer: 26%
Rusningstrafik: 26%
 

Har du någon gång blivit utsatt för någon annan medtrafikants ilska?

Ja, flera gånger: 12%
Ja, någon enstaka gång: 59%
Nej, aldrig: 19%
Tveksam, vet ej: 10%

Kommentarer

#1
2017-04-04 13:43

Ju lugnare jag själv tar det i trafiken desto färre idioter möter jag..

#2
2017-04-04 14:57

Alla har väldigt bråttom hela tiden. Bilister har inte tid att stanna vid stopp-tecken eller vid lämna företräde.
Hastighetsbegränsningarna skall överskridas med minst 20Km/h vare sig det behövs eller ej.

#3
2017-04-04 15:47

Tvärtom för mig att kör jag lugnt vilket jag vill så stöter jag på alla idioter.
Jag kör inte fort men forcerat eftersom att inga regler åtlyds, rondeller är ett kaos där man aldrig kan veta säkert folk näbbar sig in i rondellen en del är zoombifierade de dundrar bara rakt in, men alla kan begreppet fruktan, att jag kommer och att jag stannar inte!
En hyfsat maskulin bil hjälper till, körde små citybilar i några år och respekten hos medtrafikanterna var då betydligt lägre.
Det är mycket yta, stor bil och feta fälgar äger som det heter, jag har haft en del kul med en bekants svarta Cheva VAN med tonade rutor, den inger fruktan, folk ser inte helt vad som är i, kanske en tatuerad buse i skinnväst? Bäst att hålla sig skinnet och niga fint...

#4
2017-04-04 16:01

Känner mig inte stressad i trafiken, men gillar inte köer. Har kört i Stockholmsområdet i hela mitt liv, så jag är van;)

#5
2017-04-04 16:02

Rätt tokigt att tro att man kommer fram snabbare med att köra som en idiot. Jämn fart är snabbaste sättet att komma fram. Starta några minuter tidigare, då har du hela tidsvinsten gratis.
Nu vet inte jag ifall stressade bilförare är inblandad i fler olyckor, annars vore en negativ bonus på försäkringspremien ett sätt att få dessa tänka till en extra gång.

#6
2017-04-04 17:07

Det är kul att vistas i trafiken. Det är kul att gå på zoo också.

#7
2017-04-04 17:30

Jag bor i Stockholm och ser och upplever trafikkaoset i huvudstaden. Infrastrukturen gällande kommunikationerna är mycket dålig. Essingeleden invigdes i slutet på 60 talet, Södra länken som inviges för 10-15 år sedan var underdimensionerad redan vid invigningen. Slussen som byggdes på 50 talet har länge varit underdimensionerad både för bil och kommunaltrafik. Var finns de politiker som inser att nya bostäder och arbetsplatser måste hålla någorlunda jämna steg med trafiksituationen? Det har blivit stressigare även i trafiken de senaste 10 åren, bl a av ovan nämnda skäl men jag tror att det även speglar ett hårdare samhällsklimat med större egoism och dålig attityd. De som kör såkallade premiumbilar SUV och vanliga bilar av fabrikat Audi, BMW, MB och stora amerikanska pickupper och SUVar är överlag fräckast i trafiken, är det andra trafikregler som gäller för dem?

#8
2017-04-04 17:44

Det fortfarande ganska lugn trafikmiljö i Norrbotten , det finns väl en viss del jobbtiderna morgon o kväll, frkörare och för korta avstånd det händer många onödiga olyckor av dessa 2 faktorer

#9
2017-04-04 17:51

Det är sjukligt aggressivt i dagens trafik..

#10
2017-04-04 18:28

Det finns alldeles för många bilister som tror att de är dagens Björn Waldegård eller Stig Blomqvist, men de grabbarna kunde och kan köra bil,i motsats till många av dagens stressade bilister.

#11
2017-04-04 19:09

Med adaptiv farthållare inställd på lagstadgad hastighet är det bara att hålla sig mellan linjerna och lyssna vidare på sin ljudbok. Kör om, men ni får välja annan fil.

#12
2017-04-04 19:27

Jag har funderat kring att göra en billig krockbil med bur, brandsläckare och hela ban-kitet. Flammskydd, hjälm och nackskydd. Sedan ut och köra inne i stan och följa alla regler till 100%. Ingen nåd. Jag ger inte en millimeter när jag har lagen på min sida. Finns många korsningar där en och annan skulle få några bucklor.

#13
2017-04-04 21:25

Det finns alldeles för många som a) inte håller uppsikt åt något håll, b) inte visar sin avsikt med blinkers, c) tycker att de alltid har rätt och d) ska spela polis på vägen och vara rättningsmästare åt alla andra.
Som tycker det är OK med "självkörande" bilar. Brrr....

#14
2017-04-04 22:04

Om man inte kan köra bil lugnt och avslappnat, så kan man skapa problem i trafiken åt sig själv utan att man ens förstår det. Och då blir det ju jobbigt tyvärr.

#15
2017-04-04 23:10

Försök följa lagarna idag, dvs hålla fartgränser och avstånd mm, det går inte (man blir en stoppkloss som alla irriterar sig på). Folk kör också oansvarigt precis som man vill visa vilken jubelidiot man är genom att tex ligga i vänster körfält på motorvägen när det inte är en bil i sikte, eller varför inte skära in precis framför någon man precis kört om fast där finns gott om tid och plats att göra en säker sidoförflyttning. Jag är osäker om folk är dåliga på att köra bil eller bara vill irritera andra genom sitt dåliga beteende. Kanske dags att ta fram en app som ger dig status och poäng på hur bra du kör!? Som det ser ut idag skulle mer än hälften inte klara en uppkörning.

#16
2017-04-05 03:07

Jag tycker definitivt att det blivit stressigare i trafiken under de sista 10 åren och en bidragande orsak kan vara att trafiken ökat runt om där jag bor. Dessutom har det blivit betydligt fler som kör aggressivt och framförallt alldeles för långt över skyltad hastighet.

#17
2017-04-05 07:48

Jag försöker att agera i trafiken som i övriga livet, dvs bemöta andra som jag själv vill bli bemött. Jag undrar hur de som kör fräckt och aggresivt vill bli bemötta av andra trafikanter?

#18
2017-04-05 09:17

Lösningen på problemet är att ALLA håller sig gällande trafiklagstiftning = inga konflikter alls!!! TYVÄRR en UTOPI, men tanken kittlar HA -Ha-ha .....

#19
2017-04-05 10:16

@Alfie: alternativt att INGEN håller sig till gällande trafiklagstiftning. Det kommer säkert att bli kaos men då "alla är med på det" och "den som ger sig in i leken...." så löser det sig ändå, då alla är på samma nivå. Det är svårt att bli förbannad på någon som tränger sig före eller kör för fort etc då man precis gjort samma sak sekunderna innan.

Den absolut sämsta situationen är den vi har idag där 50% beter sig som svin i trafiken medan 50% vill försöka vara laglydiga. Och där ingen gör något åt de som bryter mot reglerna. Det är då det uppstår konflikter mellan grupperna.

#20
2017-04-05 10:25

Välkommna till Linköping! Här väntar alla 2-3 sekunder innan de kör iväg vid grönt ljus, och man har gjort det till en sed att aldrig köra över 50 på 70-sträckorna. Ett paradis för de med lite långsammare synapser ;)

#21
2017-04-05 13:48

Det finns väldigt många idag som kör både under satt hastighet och djävligt illa. Dem tvingar fram ett forcerande för ingen vill bli "kidnappad" av oggskåp och tvingas till att ligga bakom i Guds nåd, äger man en någorlunda potent bil ja då bereder man sin egen väg. Det är inget konstigt med det och personligen är jag varken aggressiv eller stressad.

#22
2017-04-05 14:35

Det är iofs sant att man blir inte automatiskt en bättre bilförare bara för att man kör väldigt sakta.

#23
2017-04-08 14:44

Befinner mig just nu på Gran Canaria och här stressas verkligen inte. Möjligen finns det en och annan varutransport som ligger på lite men annars rullar det mesta i maklig takt.

#24
2017-04-05 18:32

Lägg märke till hur få rötägg som behövs för att lyckas störa sönder trafikflödet! Man sitter där i en kö som rullar på skapligt och dragkedjeprincipen tillämpas, så kommer en utbrytare och tränger sig före och vips blir alla som galna och anarki utbryter. Det märkliga är att det aldrig får konsekvenser. Tvärtom, skurkarna belönas genom att någon fårskalle i varje kö till sist släpper in dem, antingen genom att bli skrämda eller av missriktad snällhet. I Californien var jag med när polisen tog in en trängare som fick stå vid sidan av vägen tills kön var upplöst. När såg du en polis här hemma stoppa en trafikgangster senast?

#25
2017-04-05 19:25

Vart tog killen vägen som klagade på allt "bling" i bilen? Han får lite sympatier ifrån mig nu när allt fler nosar en i baken. Möjligen kan det vara bilförare med automatisk bromssystem? Jag upplever det som allt fler håller max 1 sekund mellan bilarna och då i hastigheter från 70 km/h och uppåt. Jag litar inte på att dessa system alltid gör rätt, och att bli av med någon som hela tiden ligger där och inte håller avståndet är ibland svårt. 1001...1002...1003 är det nog inte många som minns längre?

#26
2017-04-05 19:29

Problemet med automatisk broms, som vissa bilar har är att även om systemet fungerar kan det resultera i en krock då bilar kan väldigt olika bromssträcka. Det kan skilja 5-10 meter, tex en stor tung 2 tons SUV får garanterat längre bromssträcka än en Golf tex. Så det lär bli värre i framtiden när människan inte längre tänker själv och kan göra korrekta analyser av läget utan blint litar på tekniken.

#27
2017-04-06 09:58

Mycket bra inlägg Lawett! Håller med dig. Det kanske vore läge att ha ordningsvakter vid de värsta trafikplatserna i landet som är betalda av trängselskatterna och har befogenhet att bötfälla och eller beslagta körkortet från de de värsta trafiksyndarna. Polisen har inga resurser att sköta denna bevakning.

#28
2017-04-06 11:38

Problemet med trängare vid dragkedjeprincipen är att de flesta bilister inte vet hur man ska bete sig när två filer går ihop till en och därför blir upprörda. Korrekt metod vid exempelvis ett vägarbete är att utnyttja båda filerna ÄNDA FRAM till att de går ihop till en och därefter släppa in varannan enligt dragkedja. De allra flesta bilister byter till högerfil så fort varningsskyltarna visar sig 100-200 meter innan. Där sitter de sedan i kön med en tom vänsterfil och förbannar sig över de som "tränger sig" genom att köra hela vägen fram.

#29
2017-04-06 15:31

Jag förstår vad du menar och upplever själv inte att det är så stort problem när det funkar. Konflikterna tycker jag uppstår när den fräcka bilisten i vänsterfilen inte repekterar blixtlåsprincipen utan försöker tränga sig in framför fel bil eller köra 25 meter på spärrat område och tränga sig in efter att filerna har gått i hop t ex nedfarten i södra länken från E4:an vid Årsta för er som känner till det. Det finns en annan trafiksituation i närheten där det är 2 filer-en svänger vänster mot Årstaberg och den andra går rakt fram mot rondellen vid Årsta trafikplats-95% av bilisterna ska rakt fram. Fräckisarna-ofta i Audi, Bmw, MB eller jänke pickis/SUV ligger i vänsterfil ( svängande) för att precis där filerna delas försöker tränga sig in-där blir de inte insläppta av mig.