Bild
Nästa artikel

280 hästar Mégane RS

Nyheter

Renault fyller på prestandan i sportiga halvkombin.

Den tredje generationen av Mégane RS klämmer ut 15 hästkrafter mer ur den nya fyrcylindriga, turboladdade 1,8-litersmotorn, jämfört med den gamla som hade en cylindervolym på två liter. Bilen är utrustad med fyrhjulsstyrning, vilket enligt Renault ska vara först i segmentet. Mégane RS har omarbetad framaxel och en ny Torsendifferential som ökar väggreppet.

För första gången kan spekulanter välja på sexväxlad manuell låda eller automatlåda som går att växla själv via paddlar på ratten. Renault har uppdaterat datasamlande ombordsystemet R S Monitor. I Expert-läget kan föraren ansluta en kamera, filma sin åktur och sedan spela upp och analysera informationen, samt dela detta på sociala medier.

Jämfört med förra Mégane RS är grillen omarbetad och luftintagen i fronten bredare. Det finns en ny färg att välja på: Orange Tonic.

Svensk säljstart för Mégane RS blir till våren, men det finns inga prisuppgifter än.
 
Diskutera: Vad tycker du om Renault Mégane RS?
 

Kommentarer

#1
2017-09-12 11:05

Helt onödig bil.

#2
2017-09-12 11:17

Första meningen i texten: "Den tredje generationen av Mégane RS klämmer ut ytterligare 15 hästkrafter ur den fyrcylindriga, turboladdade 1,8-litersmotorn"

Detta är en annan motor än föregångaren, vars motor var på två liter. Besserwisser-notering, jag vet :)

Den förhållandevis låga effekten tyder på att den fortfarande är framhjulsdriven. Måste säga att det är skönt att Renault inte känner något behov av att vara starkast i klassen, hoppas att de istället som i föregångaren satsat på fin-fina köregenskaper. Har själv övervägt föregångaren men något har hittills inte blivit av.

#3
2017-09-12 12:12

Tråkigt att sen inte kommer som kombi...

#4
2017-09-12 13:25

Helt onödig kommentar.

#5
2017-09-12 13:48

Frankfurtmässan står för dörren och biltillverkarna visar upp det ena spännande el/hybrid/vätgas-konceptet efter det andra (vilka Vib i dagarna tagit upp). Och så kommer Renault med en 280 hk fossilhistoria. Snacka om att vara 10 år för sent ute...

#6
2017-09-12 14:06

Fossilbilar är det som säljer överlägset mest i detta nu och eftersom detta inte är en konceptbil utan en busbil som ska sälja nu, inte om 10 år, så måste den ha en bensinmotor. Så de ligger helt rätt i tiden. De planerar nog andra modeller med eldrift osv, under tiden så får gärna en Megane RS få vara just en Megane RS.

#7
2017-09-12 14:36

lillstefan: rätt ska vara rätt. Jag ändrar.

#8
2017-09-12 16:07

Raphael Inte onödig för den som uppskattar bilkörning.

Mattse Det ena behöver inte utesluta det andra. Renault har haft en väl fungerande el-bil på marknaden sedan 2012, Zoe. Den var den bäst säljande el-bilen i Europa 2015 och 2016 och har sålts i över 50.000 exemplar. Är det att vara 10 år för sent ute? Vilka andra europeiska tillverkare ligger längre fram menar du?

#9
2017-09-12 16:40

@Apex: Megan RS ska inte börja säljas i Sverige förrän mitten av 2018. Nästan samtidigt så börjar mycket av de roliga koncepten (inte konceptbilar) som nu visas i Frakfurt att hitta ut på marknaden. Dessutom så slår skatteklubban till den 1 juli och Megane RS med dess 280 HK lär hamna uppåt 8-10000 kr i fordonsskatt.
Prognosen för antal sålda RS i Sverige under 2018 lär bli nära noll.

@Sammen: det är precis det jag menar. Renault har lång tradition av el och är nästan ett el-märke i mångas ögon. Att då lansera en fossil 280 hästarsbil är så nära hål i huvudet det går att komma. Snacka om att ta Renault tillbaka 10 år i tiden.

#10
2017-09-12 16:51

Så kul Renault att ni vill vara med och fightas lite med VW Golf, härliga bilar.

#11
2017-09-12 17:09

Mattse

Nämn en utav de "roliga" bilarna som ska konkurrera med golf gti, 308 gti, Focus rs, Leon cupra osv.? För det är det Megane RS är till för.

Det är inte direkt en volymbil vi pratar om och i kombination med att Sverige är en relativt liten marknad så var nog knappast prognosen stor innan skattehöjningen var aktuell. Dessutom är skatten på 8-10000 piss i havet i jämförelse med värdeminskningingen.

#12
2017-09-12 19:55

@Mattse Skulle Renault vara ett el-märke i mångas ögon? Det var det roligaste jag hört på länge. :-D Som sagt ligger de långt framme med sin Zoe men att lansera Megane RS Sport som elbil, det ligger nog snarare 10 år fram i tiden.

Renault har snarare en lång tradition av att bygga riktigt vassa "GTI"-bilar, eller vad man på engelska kallar hot hatch. Visst är det en marginalbilar som man speciellt i Sverige ser relativt sällan på gatan men åka på en ban-dag du vill så kommer du se att Megane Sport är väldigt populär bland de som gillar att köra bana.

Min prognos om din prognos om nära 0 sålda bilar är att den kommer spricka. :-P

#13
2017-09-13 10:09

Sammen, om man måste ha en massa hästkrafter - som man inte kan använda i vanlig trafik på grund av hastighetsbegränsningar och trafikmiljön - för att uppskatta bilkörning så ifrågasätter jag om man ska ha körkort. Bilar som Mégane RS kan inte utnyttjas utanför mycket specielka sammanhang, om man ska vara laglig. Och jag tror inte att de som köper dessa bilar gör det för att cruisa i 90 km/h på en landsväg eller sitta i pendlingskön till jobbet med genomsnitt 15 km/h. Så denna biltyp är helt onödig. Jag har roligt i min C3 Picasso minibuss, en bil för riktiga mogna män med vett istället för att leka tonåring ute på vägarna.

#14
2017-09-13 11:43

Hade den varit onödig så hade någon utav VW, Ford, Seat, Peugeot, Renault, Audi mfl fattat det och slutat utveckla och sälja bilar i GTI-klassen. Tror de har bättre koll än dig Raphael.

#15
2017-09-13 16:48

@Raphael All respekt för din C3 Picasso men om du jämför körglädjen i den mot en Megane RS så kan du aldrig ha kört en liknande bil, speciellt inte på bana. Alla är inte gubbar i keps som enbart kör 90 på landsväg eller 15 i bilköer.

Gillar man att köra bil är en hot hatch dessutom bland det mest förnuftiga, roligaste, prisvärda och energieffektiva bilarna man kan köpa. Biltypen (Honda Type-R, SEAT Leon Cupra R, Ford Focus RS osv) är bilar som mycket väl fungerar som vardagsbilar och det finns i så fall biltyper som är bra mycket starkare, dyrare och mindre användbara till vardags. De kallas sportbilar och kännetecknas tex av att de endast har två säten, något du hört talas om?

#16
2017-09-13 18:04

Raphael
Visst, att köra fort är olagligt. Men det är inte olagligt att accelerera fort. Det är inte heller olagligt att göra snabba omkörningar.

#17
2017-09-14 10:15

Raphael - mogna män... Herrejösses. Ska jag vara ärlig associerar jag Picasso med batik-tanter i 50-årsåldern. Antar att du hellre lyssnar på sjöväderrapporten istället för den här jobbiga hetsiga musiken på P2?

#18
2017-09-15 07:45

Vissa tycks ha lite dålig förståelse för att folk är olika. Vissa är totalt ointresserade av att köra aktivt, och har alltid varit. Andra gillar att köra aktivt, och de kanske tilltalas av ovanstående bil. Kom också ihåg att förra Megane RS är bilar som nog körs på bana.

Sedan måste jag säga att folk som kör bil enbart för att förflytta sig (som Raphael tycks tillhöra) borde åka kollektivt i större utsträckning.