Nästa artikel
26 300 döda i trafiken 2015
Nyheter

26 300 döda i trafiken 2015

Publicerad 23 juni 2016 (uppdaterad 23 juni 2016)
European Transport Safety Council (ETSC) har nu publicerat olycksstatistik och trafikanalyser för EU under 2015. Antalet omkomna ökade jämfört med året innan och ETSC pekar ut fyra riskfaktorer som ligger bakom flertalet olyckor.
Enligt ETSCs EU-gemensamma statistik omkom 26 300 människor i trafiken i EU 2015. Det är en ökning med en procent jämfört med 2014. EU satte som gemensamt mål att minska trafikdödligheten med 50 procent mellan år 2010 och 2020, hittils har minskningen i genomsnitt varit 3,6 procent per år och för att nå målet måste den siffran höjas till 6,7 procent per fram till 2020.

De åtgärder som genomförts sedan 2010 har enligt ETSC sparat 20 580 liv, vilket enligt beräkningarna har sparat  40,6 miljarder euro i samhällskostnader. EU-länderna har nu också kommit överens om vad en allvarlig skada i trafiken innebär och därför presenteras också den siffran för första gången; 135 000 människor skadades allvarligt i trafiken i EU 2015.

ETSC pekar på fyra faktorer som spelar in i en stor del av de allvarliga olyckorna:
Fortkörning är den mest utmärkande faktorn och sägs ligga bakom en tredjedel av dödsolyckorna. Det är också en bidragande faktor i många fler olyckor.
Rattfylleri är en bidragande orsak i 25 procent av allla dödsolyckor och enligt ETSC körs cirka två procent av de sammanlagda transporterna i EU av onyktra förare.
Om säkerhetsbältesanvändningen ökade från nuvarande 90 procent i framsätet och 71 procent i baksätet till 99 procent totalt skulle omkring 900 liv sparas varje år.
Mobiltelefonanvändning i bilen är dåligt dokumenterat men ETSC hänvisar till försiktiga studier som säger att de är inblandade i någonstans mellan 10 och 30 procent av alla kollisioner.

För att minska antalet olyckor föreslår ETSC i första hand fler trafikpoliser, det är den åtgärd som visat sig ge bäst resultat mot de stora riskfaktorerna.

Diskutera: Vilka åtgärder vill du se för att förbättra trafiksäkerheten?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-06-23 09:16
Leif Kavander

Kan betydelsen att större och tyngre bilar trafikerar vägarna. Tycker att lastbilarna har ökat på våra vägar, vet inte vilken roll det kan ha i statistiken.

#2 • Uppdaterat: 2016-06-23 09:24
Styggavargen

Körde E6:an en vanlig sommar kväll mitt i veckan..slutade räkna efter 200+ lastbilar som jag mötte, och då hade jag bara kört Göteborg söderut mot Malmö och hunnit lite mer än halvvägs. Varför olyckorna ökar beror främst på två orsaker, avståndet och att folk pysslar med annat (radion, barn, mobilen mm).

#3 • Uppdaterat: 2016-06-23 11:58
månssons

Nej Antifeministen, autobroms motverkar olyckor vilket ett flertal har diskuterat med dig mååånga gånger i dessa kommentarsfält .

#4 • Uppdaterat: 2016-06-23 16:37
Farbror Blå

Intressant statistik.
Till alla som förespråkar högre hastigheter på vägarna så bör läsningen motverka deras önskemål något hoppas jag.
Jag tror helt klart att mobiltelefonen är en stor anledning till många olyckor. De flesta utryckningar jag gör efter misstänkta rattfyllon visar sig oftast vara föraren som troligen fibblat med mobilen under körning. Jag tror mer på nämnda 30% än 10% där mobilen är orsaken till kollisioner. Poliser borde få möjligheten att bötfälla och dra in körkortet på plats om någon observeras sitta och fibbla med luren under körning.
Jag tycker det borde bli fler poliser som arbetar med trafik, men då måste vi bli betydligt fler poliser, vilket inte är så lätt då lönerna är så pass dåliga att det är svårt att rekrytera i tillräcklig takt för att kompensera för de poliser som känner sig nödgade att sluta.

#5 • Uppdaterat: 2016-06-23 16:54
JOCA_1

Ja, men du, Farbror Blå... det handlar om HELA EUROPA, inte bara Sverige. Jag kan konstatera, t.ex. att hastigheter i Storbritannien och Irland ligger väldigt högt, jmf med motsvarande vägar i Sverige. Plus att nästan alla länder söder om Danmark är otroligt mycket mer tätbefolkade. Man kan _inte_ av en sådan här statistik dra slutsatsen att svenska hastigheter ska sänkas.
För vår del gäller att uppmärksamheten på körningen måste öka. Redan nu finns det människor som inbillar sig att bilen är självkörande. Dessutom tror de att spaken till vänster om ratten är till för att hänga upp nycklarna på, eller att spegeln i taket är till för att kolla på ungarna i baksätet.

#6 • Uppdaterat: 2016-06-23 18:10
Farbror Blå

Joca, undersökningen visar hela EU inte hela EUROPA, tack för påpekandet i alla fall.
Hastigheten är dock den mest avgörande faktorn till att olyckor sker och avgör också hur allvarligt man skadas, vilket jag vågar lova gäller i Sverige också. Jag är helt säker på att höjda hastigheter på våra svenska vägar inte lär minska olycksstatiken. Du får gärna ha en annan uppfattning.

#7 • Uppdaterat: 2016-06-23 18:23
Eric H

Se denna länk:
http://teknikensvarld.se/landerna-dar-flest-omkommer-i-trafiken-167259/
En del har tydligen längre väg än andra till Nollvisionen.
T ex Nigeria 4 dödade/1000 fordon....

#8 • Uppdaterat: 2016-06-25 08:27
Johan_sthlm

Sen finns det ju faktorer som är svårare att mäta men som helt säkert är bidragande faktor till dödsolyckor: Stress och trötthet.

Är personligen helt säker på att dessa två faktorer är större än mobilanvändande..

Förvånad över att det inte nämns ngt om det..

#9 • Uppdaterat: 2016-06-25 08:39
Pi

Stressade förare kan ju också vara starkt kopplade till mobiltelefonanvändande förare. Dock är nog faktorn "stressad" svårdefinierad och därmed svår att mäta. Förstår fortfarande inte att det finns många som inte inser att farten dödar - i alla fall i den bemärkelsen att marginalerna minskar och OM olyckan inträffar så blir konsekvenserna så mycket större för alla inblandade. Dessutom har ökad hastighet en stark inverkan på energiförbrukningen - i alla fall om vi talar om hastigheter över typ 90 km/t. Men helt säkert är höga hastigheter, onykterhet och mobiltelefonanvändande faktorer bakom många olyckor.

#a • Uppdaterat: 2016-06-26 17:03
daem0n

Där finns 5:e faktorn vilken ingen påpekar:

Moderna bilen är gjorda av tunn metall . Och ni kan vara glada av "låg bränsleförbrukningen" på grund av lättare konstruktion och senaste NCAP säkerhet grad men priset är hög: ditt liv och död. Aluminium, plast eller XXX säkerhet grad kommer inte att rädda er!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.