Bild
Nästa artikel

2011 blir ett roligt bilår!

Krönika

"Nya bilar kommer ut i en lång kö. Nästa år blir bilmarknaden mer mångfacetterad än någonsin tidigare", det skriver Vi Bilägares testchef Marianne Sterner.

Vaddå bilkris? Världen glömmer fort. I fjol vid den här tiden var det nattsvart. Bilköpare var det ont om och branschen kämpade för att överleva.

Nu har hjulen börjat rulla igen. Full acceleration! Gång efter annan har prognoserna för den svenska nybilsförsäljningen dragits upp och någon mattning är inte i sikte. Det verkar finnas ett uppdämt behov att köpa bil och nu är det rätt tid!

Nya bilar kommer ut i en lång kö, fullproppade med spännande teknik. Nästa år blir bilmarknaden mer mångfacetterad än någonsin tidigare.

En låg förbrukning är det viktigaste för de flesta som köper ny bil. Men vi vill helst inte avstå från kraft och fartresurser heller. Ekvationen går faktiskt ihop med nya generationer motorer. Inte ens en stor bil behöver någon stor motor för att vara kul och körbar.

Det går lika bra att åka bakom en liten vass turbosnurra som ger massor av hästar men klarar sig med en halvliter per mil. Så småningom kanske en 1,6-litersmotor kommer att betraktas som stor?

Under 2000-talet har bilarnas bränsleförbrukning i genomsnitt sjunkit med 1,5 deciliter per mil. I dag förbrukar våra drygt fyra miljoner bilar genomsnittligt 6,7 l/100 km. De nya bilarna blir allt snålare med hjälp av modern teknik.

Hybridbilar är än så länge tämligen ovanliga, men nästa år kommer flera nyheter, bland dem en riktig snålvarg. Genom att sätta en elmotor mellan bakhjulen kan Peugeot kombinera fyrhjulsdrift med en förbrukning på bara 0,38 l/mil.


Stopp/start-funktion är en teknik som börjar bli vardagsvara och som pressar ned förbrukningen några extra centilitrar. Det är inte bara välgörande för plånboken.

Att stå tyst och fridfull med avslagen motor vid rödljuset är också skönt för öronen på både de som sitter i bilen och fotgängarna utanför.

Under 2011 går det äntligen att köpa en helt tyst och eldriven bil, om man har råd vill säga. De små fyrsitsiga stadsbilarna från Citroën, Peugeot och Mitsubishi kostar som stora lyxåk och frågan är vem som vill betala cirka 350 000 kronor för att bara kunna åka 16 mil mellan laddningarna.

Någon form av bidrag krävs om privatpersoner ska vara villiga att slå in på elspåret. 40 000 kronor är utlovat i subventioner från 2012 men frågan är om det räcker. I början blir nog elbilarna främst en affär för företag och myndigheter.

I dag är alla bilar både drift- och krocksäkra, det finns massor av modeller i varje storleksklass och att hitta fram till bästa köpet i denna bildjungel är sannerligen inte lätt. Ett lika slitet som användbart tips är att jämföra kostnaderna.

Men då inte bara vad som står på bilens prislapp utan vilka förmåner som finns efter köpet och som kan göra bilägandet tryggare och billigare. Allt fler märken får generösa garantier på fem år eller mer.

Vissa erbjuder också serviceavtal där kunden betalar en summa per månad för att slippa en obehaglig räkning på verkstan.

Det blir många julaftnar för den som letar ny bil under nästa år. Vi kan lova ett 50-tal nya modeller, minst. Däribland ett bilmärke som inte sålts i Sverige sedan 80-talet. Men det italienska namnet Lancia kommer att sitta på bilar som tillverkats i USA.

Inget är som förut men en sak är säker: 2011 blir ett roligt bilår!

Kommentarer

#1
Kalle Kavat
2010-11-22 11:53

Men ute i Europa står industrin fortfarande still. Jag köpte bil förra året, måste jag köpa en till nu.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.