Bild
Nästa artikel

"2010 blir elbilarnas genombrott"

Nyheter

Strax lägger vi 2009 till handlingarna och griper oss an ett nytt bilår. Vi Bilägares reporter Tommy Wahlström spår ett av de mest spännande i bilismens historia.

2009 var, för att använda våra folkvaldas språk, ett riktigt skitår, även för bilismen.

Nyförsäljningen klubbades som en norsk sälunge och en bedövande deppighet spred sig över branschen. Lyckligtvis stundar bättre tider - hav tröst medtrafikanter - snart är 2010 här!

I takt med att världsekonomin långsamt återhämtar sig, kommer också bilbranschen att vakna ur sin globala dvala.

För några är det emellertid redan för sent. Vårt älskade Saab tillhör de definitiva förlorarna. I skrivandes stund är det ännu osäkert exakt hur sagan om Saab slutar.

Jag tror emellertid inte på några "happy endings", även om det under den senaste tiden funnits gott om sagofarbröder som velat övertyga oss om motsatsen.

Kalla mig skeptiker men jag tror inte på att nischtillverkare av extrema sportbilar plötsligt skulle kunna bli massfabrikörer. Jag tror att här ligger en hund, eller åtminstone en fet check från EIB, begraven.

Desto trevligare att se utvecklingen för Volvo. Kinesiska Geely kan bli ägaren som får ordentlig snurr på hjulen i Torslanda. Med öppna dörrar till Geelys gigantiska inhemska marknad, finns ingen begränsning av hur stort det kinesiska Volvo kan bli.

Jag gissar att de flesta före detta Saab-anställda kan tillträda sina nya bilbyggarjobb hos Volvo redan innan 2010 är slut!


Jag har nu snart arbetat i ett decennium på Vi Bilägare med miljöbilar som specialområde. Då, år 2000, förutspåddes de vätgasdrivna bränslecellbilarna vara på plats år 2010.

Så blir inte fallet.

Däremot kommer vi att få se en bukett elbilar och hybrider introduceras under nästa år. Många modeller är redan avslöjade och mot slutet av året kommer flera att gå att köpa hos svenska bilhandlare.

För både journalister och konsumenter blir det till att snabbt läsa på om nymodigheter som elmotorer, kilowattimmar och litiumjonbatterier. Samt för kraftbolagen att börja planera för att säkra upp elnätet i villakvarteren runt våra storstäder.

Annars väntar en aldrig sinande ström av strömavbrott när elbilspendlarna samtidigt börjar nattladda sina Peugeot Ion, Mitsubishi I-Miev, Renault Fluenze Z.E, Tesla, Nissan Leaf, Opel Ampera, Prius Plug-In, Chevrolet Volt och allt vad de nu heter.

Elbilarnas boom beror på en internationell efterfrågan. Bland svenska politiker lever strävan efter en mindre miljöpåverkande bilpark en slumrande tillvaro. Tyvärr lär den knappast vakna under valåret 2010.

Av någon anledning blir aldrig bilar och trafik någon stor valfråga. Det är märkligt med tanke på hur viktig den personliga mobiliteten är för många i vårt avlånga land.

Jag ber i alla fall att få tillönska ett Gott Nytt Bilår och säger njut av färden medan ni kan.

Som någon har sagt: "Framtidens bil är helautomatisk. Ni kan sitta hemma och ha det trevligt medan den gör hela utflykten ensam!"

Kommentarer

#1
Jocke
2009-12-30 17:48

Det är bara att ta ny tag nu. Glöm Saab och slut upp bakom Volvo.

#1
Saabnisse
2009-12-30 18:25

"Med öppna dörrar till Geelys gigantiska inhemska marknad, finns ingen begränsning av hur stort det kinesiska Volvo kan bli."
Ett ganska naivt uttalande.
Finns det verkligen någon som på fullt allvar tror att dessa bilar kommer att tillverkas i Sverige eller att de på något vis ger något tillbaka till Sverige?

#1
PA
2009-12-30 18:40

Jag håller med Saab-nisse. Inte tusan kan man lita på vad kineserna säger idag. Det är nog bara en tidsfråga tills allt är flyttad till Kina. Tänk bara på löneskillnaden mellan kineska och svenska bilarbetare. Det räcker väl bara med det för att man kan dra sina egna slutsatser

#1
Roland
2009-12-30 21:39

Det är inte tillverkning/sammansättningens adress/land som ger de stora bolagsvinsterna. Dessa hamnar i ägarens fickor på helt annan adress.

#1
Saabnisse
2009-12-31 11:14

Där har du helt rätt, Roland, det har ju visat sig för både Saab och Volvo under deras amerikanska ägares styre som plockat vinst och förlust dit det bäst passat dem.
Det blir naturligtvis likadant för Volvo med kinesiska ägare, men i motsats till Ford tror jag inte de behåller tillverkning i Sverige.
Den försvinner naturligtvis inte omedelbart, men en succesiv nedtrappning med mer och mer kinatillverkade delar blir det säkert, för att så småningom förvandlas till en ren sammansättningsfabrik.

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-12-31 12:03

Men SaabNisse, du glömmer de höga importtullar som asiatiska biltillverkare måste betala för att sälja bilar i EU. Tullarna är den främsta anledningen till att japanska och koreanska tillverkare bygger nya bilfabriker i Europa.
Dessutom väljer många av dem att bygga lokala forskningscentra som tar fram modeller specifikt riktade mot vår smak. Geely har ingen anledning att gå åt motsatt håll och avveckla sina tillgångar inom EU.
Varumärket Volvo är dessutom känt som en exklusiv, svensk lyxbil i Kina. Jag tror Geely är duktiga affärsmän som inser risken med att urholka ett sådant varumärke.
Däremot tror jag att kinserna så snabbt som möjligt kommer att implementera Volvos kunnande i sina billigare Geely-bilar. Volvos kvalitet, säkerhet och miljökunskaper kommer att ge påtagliga konkurrensfördelar på den inhemska kinesiska marknaden. Så småningom tror jag också vi kommer att kunna se en ny serie billiga Geely-bilar, utvecklade med hjälp av Volvo och avsedda för den europeiska och amerikanska marknaden. Härliga tider stundar, tro mig! :)

#1
Roland
2009-12-31 12:26

En sammansättningsfabrik ligger bäst där det är billigast att producera, dvs typ låglöneländer. Det intressanta är ägande med forskning och utveckling som ger stora intäkter och intressanta välbetalda arbeten med stort tekniskt innehåll. Du har nischer som Haldex och Autoliv inom bilbranschen. Tyvärr är väl Sverige på väg att bli en dotterbolagsekonomi och det är inte intressant. Du har tex hela läkemedelsindustrin som fösvunnit med ägandet. En annan intressant utveckling var där tekoindustrin försvann på 50/60 talet. Idag har vi H&M som är oerhört duktiga men man äger inga fabriker inga fastigheter ej heller egen produktion. Det ordnas i låglöneländer men man sysselsätter rätt många i Sverige och det ger goda inkomster åt ägare och stora skatteintökter åt Sverige. Det intressanta blir när vi kan exportera avancerade produkter till Kina som hela tiden ökar sin köpkraft och efterfrågar varumärken från väst. Kina har idag gott om USD att spendera, så den marknaden öppnar sig och för oss gäller det att vara KONKURRENSKRAFTIGA. Vilket vi inte är tillräckligt inom "svensk" bilproduktion". Audi har på nåt vis fixat det trots höglöneland, man säljer 1 miljon bilar och ska nu investera 50-60 miljarder kronor i framtida bilutveckling över några år. Den kompetensen och kapitalet har nog inte Spyker. Det ärnog endast en spik i kistan. Gott nytt År eller kanske Grått Nytt Hår?

#1
Per Penna
2009-12-31 13:55

Instämmer med Tommy W, dvs Geely är troligen inte är så korkade att dom flyttar den lilla tillverkningen som finns i Sverige till Kina, vad skulle då vara kvar av Volvo's
varumärke? Det behövs även en design-avdelning på plats i Europa. Håller däremot inte med Tommy i artikeln att elnätet behöver förstärkas i Svenska tätorter pga elbilar och Plug-in hybrider. Vi har ett ganska stabilt trefassystem som är väl rustat för dessa effekter, till skillnad från ex.vis England som ofta har enfas i villaområden. Det är väl ingen som på allvar tror på att det blir en explosiv utveckling av eldrivna fordon? Det som skulle kunna påverka vore isåfall om Kineserna o/e Indierna kan producera väldigt smarta och billiga elfordon. Vet att indiska Reva(världens största elbilstillverkare) är på gång med bättre designade och med ett smart hyr-system på batterierna. Kineserna har ju en enorm tillverkning av elfordon redan idag, fast dom är oftast tvåhjuliga... Kina producerade 2008 21miljoner e-bikes(elcyklar/elmopeder/elmotorcyklar), av dessa exporterades endast 350000. Man väntar att det ökade med tio procent till i år. Var i Kina för fem år sen och redan då var eldrivna hojar vanliga, nu finns det hela städer som endast tillåter eldrivna hojar.

#1
Kent Åke Nilsson
2009-12-31 15:32

S80 förlängd modell och s40 tillverkas redan i Kina. Det är status med lite förlängda sedan modeller med bättre benutymme bak där . Finns väl några tyska förlängda bilar som tillverkas i Kina med. Många köpare och bilägare saknar körkort och har privatchauförer. Kanske är det tidigare springtaxi och cykeltaxi förarna som tagit på sig jobbet som privatchauförer åt nyrika i sina förlängda bilar nu.

#1
CARJESUS
2009-12-31 16:15

Gott Nytt år alla SAAB-hatande motorjournalister och andra som tycker som jag!Snart är den halvsekellånga Saab-epedemin över och hoppas att även japanska och andra konstiga SUV-bilar och annan skit går samma öde till mötes.ENDAST VOLVO på våra vägar tack!

#1
Lasse J
2009-12-31 16:16

Elbil. Ja,Ja!
Tyst, rent, underhållsfritt. Full fart in i en gnistrande framtid.
Tro det den som vill.
Pratas väldigt lite om dom resurser i form av råvaror och energi som krävs för en elbil.
För att inte tala om avfallshanteringen vid skrotning.
Fordonens livscykelenergibalans kommer att förändras genom att tillverknings- och skrotningscyklerna sannolikt kan komma att kräva upp mot 40% av den totala energikostnaden
från vaggan till graven.
Detta beror bl.a på, att man tvingas använda lättare, vid bearbetning mer energikrävande material än stål.
Följaktligen måste man därför ompröva synen på fordonens livslängd, vilket självklart kommer i konflikt med tillverkarens önskemål.
LÅGLÖNELÄNDER!!
Bebos av människor som du och jag, eller??
Av vilken anledning ska dom slava för svältlöner under ibland rent vidriga föhållanden för att den "upplysta" västvärlden ska fortsätta sin gränslösa överkonsumtion?
Kanske läge för lite ETIK och MORAL i det nya årets löften och strävanden.

#1
k
2009-12-31 23:18

Spänningen varar så länge hoppet om Saabs överlevnad lever, inget gott nytt bilår för mig om Saab går under. Men hur det än går så lever mina Saabar vidare

#1
Kenneth
2010-01-01 13:22

Jag anser att vi ska önska alla ett Gott Nytt År UTOM till ViBilägares Tommy Wahlström. Att du ens törs tänka tanken att exkludera SAAB med alla anställda och dess många underleverantörer. Du bör inte lämna "huvudet kvar på hatthyllan" då du går till jobbet!

#1
pg
2010-01-01 14:09

Vad är det med dig Kenneth, har du fått nippran eller? Så fort någon kommenterar Saabs nedgång, kan du tydligen inte skilja på den i realiteten uppkomna situationen, och det faktum att Saab tappat köpare under de senaste 4 åren.
Jag anser att Saab satsat på fel häst, eller är det GM?. Att komma med en stor ny bil, som endast välbeställda har råd med i dessa tider är ett påfund som GM USA mer elller mindre påtvingat Saab.
Vad Saab skulle ha satsat pengar på vore väl teknikutveckling av drivlinor fullt ut, istället för denna stora bil. Drivlinor för multibränslen, dvs motorer som går att köra på vilket bränsle som helst. Hade man haft det hade svensk bilindustri och Saab en framtid. Men att kämpa i detta segement som nya Saaben nu gör, kan bli en seg historia. Jag tror tyvärr att Spyker inte är rätt person/företag i detta avseende. De är nog mer intresserade av att bygga sportbilar i miljonklassen.
Vad resultatet än blir, kommer tusentals saabarbetare att mista sina jobb.
Jag önskar alla bilindustriarbeteare en god fortsättning på det nya året, särskilt de som får sluta, samt Wahlström som jag tycker belyst saken på ett förhållandevis adekvat sätt.
han har så att säga sett sanningen i vitögat, och jag kan inte se att just han vill sänka Saab.

#1
pg
2010-01-01 14:09

Vad är det med dig Kenneth, har du fått nippran eller? Så fort någon kommenterar Saabs nedgång, kan du tydligen inte skilja på den i realiteten uppkomna situationen, och det faktum att Saab tappat köpare under de senaste 4 åren.
Jag anser att Saab satsat på fel häst, eller är det GM?. Att komma med en stor ny bil, som endast välbeställda har råd med i dessa tider är ett påfund som GM USA mer elller mindre påtvingat Saab.
Vad Saab skulle ha satsat pengar på vore väl teknikutveckling av drivlinor fullt ut, istället för denna stora bil. Drivlinor för multibränslen, dvs motorer som går att köra på vilket bränsle som helst. Hade man haft det hade svensk bilindustri och Saab en framtid. Men att kämpa i detta segement som nya Saaben nu gör, kan bli en seg historia. Jag tror tyvärr att Spyker inte är rätt person/företag i detta avseende. De är nog mer intresserade av att bygga sportbilar i miljonklassen.
Vad resultatet än blir, kommer tusentals saabarbetare att mista sina jobb.
Jag önskar alla bilindustriarbeteare en god fortsättning på det nya året, särskilt de som får sluta, samt Wahlström som jag tycker belyst saken på ett förhållandevis adekvat sätt.
han har så att säga sett sanningen i vitögat, och jag kan inte se att just han vill sänka Saab.

#1
Saabnisse
2010-01-01 16:05

Wahlström, naturligtvis kommer inte de Volvo som avses att säljas inom Europa att tillverkas i Kina, men de kommer inte heller att tillverkas i Sverige.
Förmodligen hamnar tillverkningen i ett låglöneland som Rumänien eller liknande.
Men jag håller med om att varumärket Volvo är starkt, jag har bekanta som ännu förnekar att vissa modeller är uppklädda Fordar, de har absolut ingen aning om att Ford ägt Volvo och de vet, eller förnekar, att Volvo blir kinesiskt.

#1
Saabnisse
2010-01-01 19:44

Jämför gärna med tillverkningen av Ericssons mobiltelefoner, för tio år sedan tillverkades alla i Sverige idag tillverkas de i Kina, både som original och som kopior!

#1
Saabnisse
2010-01-01 23:36

För övrigt Wahlström, läser du överhuvud taget någonsin något på ViBs forum?

#1
Fordonsutvecklaren mer erfarehet från Kina
2010-01-02 03:34

Hur kan utvecklingen för Volvo vara trevlig herr Wahlström??? Ditt uttalande speglar hur lite du vet om den kinesiska staten och fordonsmarknaden. Gör lite research innan du skriver, tro inte bara på pressmeddelanden...
Läs och begrunda.
Geelys, eller snarare den kinesiska statens köp av Volvo PV kommer på 10-15 års sikt vara katastrofalt för fordonstillverkning och utveckling i Sverige. Först kommer tillverkningen flytta, sen utvecklingen, bit för bit...kvar i Götet kommer det på sin höjd finnas ett säljkontor. Men visst, det kommer ta lite tid, då det är kopplat till Volvos modellgenerationer.
Det finns ingen anledning till att Sverige ska exportera bilar till Kina på 15 års sikt, alla de stora aktörerna som VW, GM med flera har egen tillverkning och utveckling i Kina, samma kommer ske med Volvo. Men skillnaden är att de andra fortfarande är styrda ifrån Tyskland, USA osv...detta kommer nu inte vara fallet med Volvo.
De framtida Volvosarna som kommer utvecklas och byggas i Kina kommer dessutom innehålla minimalt med teknologi utvecklad och tillverkad i Sverige, Kina tillåter nämligen maximalt 2% importerade delar i ett fordon, allt annat beläggs med hårda strafftullar.
Att sen ha ett bulvan-bolag som ägare kommer även vara katastrofalt för varumärket Volvo. Inte bara PV utan även Volvo AB kommer drabbas då många blandar i hop bolagen.
Skatteparadis-bolaget Geely styrs idag av en playboy som samtidigt är hedersmedlem i Kinas kommunistpari och agerar bulvan åt den kinsesiska regeringen, Geely har idag finansiella problem och har inga egna pengar, utan dessa kommer från den kinesiska staten. Med andra ord köper Kinas kommunistparti Volvo PV...
Och vem med samvete vill köpa en Volvo-bil av ett bolag som ägs av en totalitär regim som ignorerar mänskliga rättigheter, förbjuder fackförbund, ingnorerar miljön...se hur bra det gick i Köpenhamn...
Detta koliderar totalt med dagens Volvos "core values" och att tro att kinesiska staten kan stå för samma värderingar är hyckleri.
Intressant är att även många kineser är mycket skeptiska till denna affär, då Geely har relativt dåligt rykte i Kina. De kineser som idag köper Volvo-bilar köper dem i regel just därför de INTE är kinesiska.
Lite kuriosa, Geely startade sitt fordonsdotterbolag så sent som 1997, annars tillverkar man kylskåp och har gjort det sen slutet av 1980-talet. Knappas ett erfaret industribolag.
Anledningen till att Ford har valt Geely är också rent strategisk och politisk, det vet alla som jobbar i branchen. Ford är idag svaga i Kina och håller på att bli totalt omsprungna av GM, att sälja Volvo till Kina är ett sätt för dem att plocka politiska poäng hos de Kinesika myndigheterna. Då det som extern aktör är mycket svårt att etablera sig på den kinesiska marknaden utan deras tillstånd, detta vet alla som jobbar mot Kina...du bör ge dem något för att få något.

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2010-01-02 11:06

Men snälla Fordonsutvecklaren, tror du det är bättre att vara ägd av amerikaner? Det finns närmare 4 000 Saab-anställda som knappast är beredda att vittna om motsatsen...
Och Geely ÄR nybörjare på det här att bygga bilar. Det stod i ett av pressmeddelandena jag läste. Det är därför dom är intresserade av Volvos teknologi och kunnande. Hade dom själva kunnat bygga lika bra bilar hade det inte varit aktuellt att köpa Volvo.
Du undrar vem som köper en Volvo när den byggs i Kina. Sanningen är för konsumenterna spelar detta allt mindre roll i den globala ekonomin. Jag vänder på ett exemplar av 2009 års globala mobilsucce iPhone. På baksidan står klart utskrivet var den är tillverkad.
SaabNisse; Nej, vad har jag missat?

#1
Roy
2010-01-02 11:50

Tommy skriver redan i sitt första genmäle tämligen exakt det jag själv tänkte skriva.
Kan komplettera med att flera av de stora aisatiska biltillverkarna, som Toyota, tillverkar samma modell på flera ställen. Några modeller som är speciellt anpassade för Europa tillverkas här.
Att Toyota satt upp fabriker I USA berodde på USA:s importrestriktioner.
Vad jag sett av japanska dotterbolag här i Sverige, så låter de dotterbolagen agera självständigt - de känner ju bäst sin marknad - och ingriper först om det börjar gå dåligt. Amerikanska bolag styr hårt redan från början. (Lite generellt, visst, men i stort sett.)

Jag tror helt visst att Geely kommer att utnyttja Volvos knowhow i sin egen produktion, kanske att de till och med tillverkar några Volvo-modeller även i Kina för den inhemska marknaden - men det känns inte särskilt rimligt att de skulle flytta den befintliga produktionen från Sverige.
Att jämföra med helt andra branscher låter sig inte enkelt göras. Villkoren var så annorlunda. Det enda exemplet från just bilbranschen som jag kan komma på, är Rover - och det stör mig fortfarande. Rover 75 var en ganska speciell bil som jag verkligen gillade, inte minst för att den var så genuint brittisk (i positiv bemärkelse) trots BMW-delarna. I det fallet hade det behövts en bättre ledning lokalt i England och framför allt en massiv marknadsföring.
"Fordonsutvecklaren" här inunder kommer med en del tänkvärda invändningar, men ingen som jag själv tycker är allvarlig. Hur många biltillverkare har inte börjat som cykelreparatörer eller liknande. Än idag tillverkas en av de väletablerade supersportbilarna av en traktortillverkare. Herregud, alla måste ju börja någonstans!

Vad elbilar beträffar, så är de framtiden.
Jag orkar inte än en gång bemöta alla farhågor. Elproduktionen är i vart fall inget hinder.

#1
leifer
2010-01-02 12:57

Vill slå ett slag för Vi bilägares debatt-forum.
Skapa ett konto och diskuteradär, allt på ett ställe!
(forumet fungerar bäst med Firefox som webläsare.)
http://forum.vibilagare.se

#1
Fordonsutvecklaren med erfarehet från Kina
2010-01-02 14:30

Ni är för blåögda...
Låt gå för att Geely är oerfarna, och det är nog det minsta problemet och de vill lära sig bygga bilar av Volvo det förstår alla.
Det största är vaurmärkesproblematiken och kvalitetsfrågorna. Det spelar ingen roll hur bra Volvos bilar kommer vara om varumärket förknippas med en kommunistregim som ägare, vem vill med samvete stöda ett diktatur? Man som Volvoägare rikerar att bli stämplad som intolerant.
Visst, många av oss köper produkter som är producerade i Kina, men att köpa produkter som är indirekt är producerade av Kinesiska staten är en annan sak. Iallafall skulle jag tänka två gånger inna jag spenderade 300k kr på detta.
Och Wahlström, du kan inte jämföra med Apple IPhone, det går bara inte. Det är en helt annan produkt och branch.
Apple är ett amerikanskt bolag och varumärke som är mycket starkt förknippat med USA. IPhone är dessutom i stort utvecklad i USA/Europa. Telefonen tillverkas av Foxxconn som är en legotillverkare i Kina, ej av Apple själv.
Jag förstår inte heller varför du blandar in Saab i denna Volvo-diskussion, det går inte att jämföra på samma sätt. Saab är mycket mer integrerat i GM än vad Volvo är i Ford.
Om du skulle få välja en ägare helt fritt, skulle du då verkligen välja Geely/Kinastaten framför Ford som ägare? Nej inte så troligt va?
Amerikanerna må vara kassa som ägare till Volvo/Saab och bara se till sina egna intressen (där är Saab ett mycket bra exempel), men i jämförelse med Kinas stat är det helt klart att föredra. Framförallt ur varumärkessynpunkt.

#1
pg
2010-01-02 16:22

Varför ska man fortsätta köpa Svenskt om det tillverkas utomlands? Särskilt om kvalitén inte är bättre än den är. Men om bilen är tillverkad i Sverige då är det en annan sak, men kan man vara säker på att bilen man köper kommer från sveige, när den kanske tillverkas i flera andra länder?

#1
Johan
2010-01-02 17:13

Kina & indien är framtiden så vi får köpa franskt eller Tyskt om vi vill ha eu produkter men det kommer bli dyrare och dyrare.

#1
Roland
2010-01-02 17:25

Vad är svenskt??
SAAB o Volvo?? Nej inte i speciellt mycket nu men förr!!
Eller som man säger: ju förr desto bättre, men det är länge sedan, mycket länge sedan.
Sammansättningen sker ofta i Sverige och viss utvecklingen än så länge. Men vänta bara.
Ägaren som bestämmer ?? Är den svensk? NIX inte heller den.
Ingående delar består av många detaljer varav en del svenska.
Bäst före datum är passerat för Sverige och Made in Sweden.
Dream on!

#1
Johan
2010-01-02 17:39

Är väl bara v70 som görs i sverige ändå resten i Ghent

#1
Kenneth
2010-01-02 17:52

Johan:
ALLA SAAB tillverkas i Sverige samt följande modeller av Volvo:
Volvo V70, Volvo XC70, Volvo C70, Volvo XC90 samt Volvo S80.
Någon skrev att det inte är någon idé att köpa tex Volvo eftersom vissa delar ej är tlllverkade utan bara monterade i Sveige och därför kan man lika gärna köpa ett utländskt märke tex Toyota. Men då frågar man sig vilket bilmärke bidr

#1
Volvo RWD
2010-01-02 17:57

Håller med Fordonsutvecklaren verkligen! Väldigt välformulerad och detaljerad förklaring, mycket intressant innehåll får jag säga..

#1
Kenneth
2010-01-02 17:57

Johan:
ALLA SAAB tillverkas i Sverige samt följande modeller av Volvo i Torslanda fabriken dvs Göteborg:
Volvo V70, Volvo XC70, Volvo C70, Volvo XC90 samt Volvo S80.
Någon skrev att det inte är någon idé att köpa tex Volvo eftersom vissa delar tex däck, stänkskydd och hastighetsmätare ej är tlllverkade i Sverige utan bara monterade i Sveige och därför kan man lika gärna köpa ett utländskt märke tex Toyota som INTE har några som helst svenska delar. Då frågar man sig vilket bilmärke har skapat flest arbetstillfällen? Toyotan eller Volvon?

#1
Pär G
2010-01-03 08:00

Kenneth: du har helt rätt, volvo skapar många fler arbetstillfällen än toyota. På verkstaden. Vad svenskarna kör spelar marginell roll eftersom vi är ett pytteland. Våra bilar måste kunna konkurera utan protektionistiska förtecken. Volvo LV och Scania har fattat galoppen och tillhör toppen. Detta gäller inte Saab och faktiskt inte heller Volvo PV.

#1
Lasse J
2010-01-03 12:59

Ja, Wahlström, det är bättre att vara ägd av amerikaner!
Ur ETISK och MORALISK synpunkt!
Frågan är om vi överhuvudtaget ska ha ett omfattande kommersiellt utbyte med en enpartidiktatur där ett människoliv idag uppenbarligen inte är mer värt än under kejsardynastierna.
Tillika en av dom största miljöbovarna på klotet.
Det är glädjande att åtminstone några skribenter tar upp frågan.
I övrigt verkar man hänge sig åt ," bäst i lokalpatriotiskt självbedrägeri", vad detta nu tjänar till.

#1
Messerschmitt
2010-01-03 16:40

EU bör höja import tullarna kraftigt för bilar från Asien, Kina gör ju tvärtom. Då måste de ha fabriker på Europeisk mark för att kunna konkurrera. Då kanske Sverige och Belgien får ha kvar Volvo Cars.

#1
Jonas
2010-01-03 19:13

Grattis Vi bilägare ni har ännu en gång en lysande reporter HAHA patetiskt är vad det är - HÖJ TULLARNA till skyarna så inte mer asiatiskt skit kommer hit!!! Nä nu får vi ändra våra vannor, BOJKOTTA allt det står made in CHINA på... Kan bara hoppas att det går åt helv... med Chinas köp av VOLVO... Hoppas SAAB överlever på ett eller annat sätt... Funkar inte det så gäller tyskt, fransk eller italiensk. För övrigt de länderna som dessutom i stort sett bara kör inhemskt!!! BORDE VI SVENSKAR också gjort... Ni snackar om att de inte gör bilar som ngn vill ha??? Åker hellre en svensk krockkudde än en riskokare... Nu tappade ni ytterliager en läsare tack och hej!

#1
a
2010-01-04 00:35

Det är naivt att tro att svensktillverkade Volvobilar kommer att säljas i stor skala i Kina. Tullarna är skyhöga och landet är allmänt extremt protektionistiskt. När skall svenskarna vakna upp ifrån drömmen att bilindustri handlar om marknadsekonomi? Saab och Volvo kan räddas, men det kräver engagemang från regeringen. Fortsätter vi i de ultraliberala spåren kommer snart all industri vara nedlagd och vi kommer att leva på att sälja billiga kinesiska prylar till oss själva, tills pengarna är slut.

#1
Marx
2010-01-04 14:22

Å här fanns det gott om gamla kommunistspöken! Vakna upp! Muren har fallit, diktatorerna är borta och vi lever nu i den fria världen! Det går inte längre att förstatliga bilindustrin och sedan i femårsplaner besluta vilka modeller medborgarna ska få köpa! Saab läggs ned och Volvo säljs till gulingarna eftersom de inte klarat konkurrensen. Ryck upp er nu och tjacka Audi istället!

#1
Saabnisse
2010-01-04 20:50

Marx inlägg här var nog ett av de mest korkade jag läst, sänk dig ett snäpp till så kan du nog bli jobbarkompis med Wahlström!

#1
Marx
2010-01-04 22:16

Å du måste nog byta nick Nisse. Om några år minns ingen längre vad Saab var!

#1
Kenneth
2010-01-04 22:20

A och SAABNISSE:
Jag håller med Er fullt ut. Köper vi inte våra svensktillverkade bilar och annat svenskt, så går det åt fanders med oss . Oavsett hur billiga de importerade varorna än är så kan vi till slut inte ens köpa dem eftersom vi alla riskerar tillslut att bli arbetslösa eller bidragstagare...

#1
pg
2010-01-05 00:52

Men varför ska vi fortsätta köpa Svenskt? Vå bilindustri räddas inte, även om vi Svenskar är trogna. Bilarna måste ju sälja utomlands. Det är fullständigt klart att Saab inte säljer utomlands, men i Sverige hålls siffrorna upp något trots ett bakslag på genomsnitt 65 %/mån under flera års tid.
Varför köpa Svenskt när Svenska bilar inte är bättre än de är. Som konsument kan man kräva mer anser jag. När konkurrentmärken har bättre kvalitet än de Svenska, måste ju förnuftet råda eller hur. Många i det här forumet vill bortförklara Toyotas framgångar. man kommer med det ena dummare bortförklaringen efter den andra. Miltalet är ett argument. Att en Toyota gått i m edeltal ca 2000 mil mindre än motsvarande Volvo t.ex. Det är faktiskt så, mina hnerrar, att en bil som går många mil per dag, har genomgående mindre slitage än en bil som går kortkörningar.
Därför är det inte ovanligt att Taxibilar går över 50000 mil utan större behov av reparationer. Det förhåller sig på ungefär samma sätt med tjänstebilar. Därför får Volvo, Saab och Mercedes höga milsiffror när jämförelse sker.
Volvo och Saab måste ta mig faan skärpa sig om de vill va med i matchen.

#1
Saabnisse
2010-01-05 09:52

PG, det finns en anledning att köpa svenskt som är nog så viktig.
Det finns älgar i Sverige, i motsatts till Tyskland och Japan.
Svenska bilar testas för att vara säkrare vid en krock med detta hemska djur, faktiskt Sveriges farligaste djur.

#1
Saabnisse
2010-01-05 10:24

Nu ska Spyker lämna sitt tredje, sockrade bud på torsdag e.m. till GM.

#1
Nisse i Svängen
2010-01-05 11:39

Svar PG: Vem orkar sitta i eller köra en Toyota mer 500 mil om året ? Har fått det tvivelaktiga nöjet att få Toyota på halsen när man hämtat hyrbil på flygplatser och jag måste säga mer än 5 mil i sträck så är man en hjälte i sätet eller stolen. "Körglädjen" är snäppet bättre än att köra med punktering......... Inte konstigt att man väljer Saab, Volvo eller Mercedes när man kör mycket och långt. Jappsen är inte gjorda för detta. Är man dessutom över 165 så är det ännu sämre. Å har man krockat med en älg (vilket jag har en kollega som gjort i en Volvo) så kör man svenskt efter det. Men i storstädernas citykärnor i hela världen så finns det inte så mycket älgar. Men där kan man å andra sidan åka kollektivt så vad skall man med små bilar till då ??? Köra till IKEA eller brädgården ? Tillåt mig små le.

#1
pg
2010-01-05 14:03

När det gäller älgkrockar, är de flesta Tyska bilfabrikat väl så bra som de Svenska. Sedan är det en myt, att det ingått älgtester inom Volvo och Saab. De har inte testat karosserna för just älgkrockar. Detta med den säkerheten har kommit dels från försäkringsbolagens tester, och dels från rundslagningar inom rallysporten. Där har Volvo och Saab varit ledande, före störtbågarnas tid. Det är alltså resultatet av ett flerårigt tävlande som bidragit till de Svenska bilarnas framgång säkerhetsmässigt.
Sedan håller jag med om att Toyota och andra Japanska förarstolar inte håller Europeisk standard på lång väg. Därför klarar inte min rygg av en 60 milaresa i en Japanare. Jag är helt utvilad utan minsta känning av ryggen i min Vectra. Sak samma har det varit med Saab 9-5 sedan Saabnisse påpekat att det visst finns en ratt för ländryggstödet. Tack Saabnisse, jag hade tänkt tacka för länge sedan. Men vi hade några Saabar i början på 00-talet som denna ratt saknades på. Det var säkert någon ekonomimodell av sk. företagsbilar. Huruvida det var företaget eller bilfirman som snålade har jag inte lyckats forska i. Ansvarig för den delen är sedan länge bortgången.

#1
Saabnisse
2010-01-05 15:17

PG, jag har personligen sett den konsgjorda älgen på Saabs testbana.
Det är absolut ingen myt.

#1
Roland
2010-01-05 16:18

Vad är svenskt?? Är det SAAB o Volvo? Namnet javisst, men resten är förklädda Ford och Opel bilar

#1
pg
2010-01-05 18:44

Jovisst är det riktigt att Saab och Volvo på senare års modeller använt sig äv Älgar. Jag tänkte lite fel, om ursprunget, men det är först på senare år man börjat använda sig av "simulerade älgkrockar". Detta har även Opel och VAG koncernen använt sig av på senare år. Därför är Svenska bilar inte självklart ensamma om denna typ av krocksäkerhet.
Jag vill med det framhålla att Skandinavisk bilindustri har varit föregångare på det här området, liksom wiplachskyddet. Tyska bilar bl.a. Opel har dessa skyddsegenskaper. Tyvärr skiter Fransmänen fullständigt i våra skandinaviska krav, och endast Toyota av Japanarna får godkänt på dessa områden.

#1
Kenneth
2010-01-06 14:54

Roland:
Har du tänkt på att såväl SAAB som Volvo är svenskt! Att Ford är en förklädd Volvo och att Opel kanske är en förklädd SAAB? Tänk om...

#1
Roland
2010-01-06 17:53

Jo, jag vet att Volvo o SAAB var svenskägt ända till man sålde till GM o Ford och det är rätt länge sedan. Men att man då på den tiden importerade bortåt hälften av de ingående delarna från utlandet. Hur svenskt är det EGENTLIGEN?

#1
Kenneth
2010-01-06 18:15

Roland:
Låt mig säga så här. Visst är bilbranschen alltmer universell men likväl kommer minst hälften av de ingående delarna till SAAB och Volvo från svenska leverantörer liksom 100% av monterings och utvecklingsarbetet utförs i Sverige. Hur stor del av tex en Toyota bil bidrar till svenska arbetstillfällen inom montering, utveckling eller underleverantörer? Förresten är "Glaset halvfullt eller halvtomt"?

#1
Roland
2010-01-06 19:00

TACK, för det medgivandet. Jag vet inte allt men plattformen lär vara en av de dyraste utvecklingsbitarna och dessa kommer vad jag läst från Opel o Ford. Sedan är det inte särskilt intressant för landet att vara en dotterbolagsekonomi som styrs av ägare från ägarintressen i fjärran länder. Tyvärr är vi på väg ditåt sedan lång tid med många branscher. Än så länge klarar lastvagnssidan att stå emot internationell konkurrens tack vare en god exportmarknad. Sverige räcker inte som bas för att kunna hävda sig vi är nämligen världens mest exportberoende nation. Så ropa inte på protektionism för det slår emot oss direkt.

#1
Kenneth
2010-01-06 20:29

Roland:
Är protektionism vara ekvivalent med eller ett hot mot att allt fler skulle köpa svenska varor? Eller mot att den svenska exporten skulle minska? Jag tror näppeligen det! Det skulle snarare leda till att än fler skulle komma i produktivt arbete och kunna bidra till samhällskroppen.

#1
Saabnisse
2010-01-06 20:54

PG, Saab hade den här testbanan med simulerad älgkrock på tidigt 1980-tal.
Alla Saabs modeller, utom första årgångarna av 9000 klarade testet, man prutade på säkerheten för designens skull, men förstärkte konstruktionen f.o.m. 1992 års modell.
Det märkliga var att modell 99 klarade sig väldigt bra redan 1969 genom den kraftigt välvda vindrutan och dess infästning.

#1
pg
2010-01-07 15:54

Jodå visst hade man en testrigg, men den simulerade inte en riktig älgolycka. Dessutom vägde den ca 250-300 kg, vilket visade sig vara för lätt. Folksam hade i sina prov en större älg som mer motsvarar verklighetens. Dessutom en rörlig rigg. Men Saabnisse, du har helt rätt, Saab var¨tillsammans med Volvo föregångare i det här avseendet, oavsett vikt på testriggar. Mycket av det tack vare rallysporten.

#1
Anders
2010-01-10 10:05

Spelar ingen roll vad en del tycker om Kina och Indien. Marknadskrafterna bestämmer och Kina och Indien är de länder som kommer att köpa mängder av varumärken och teknik.
Marknaden köper där det är billigast.
Som tillverkare är de bäst.
Sen att det får förödande konsekvenser för Sverige, Europa och USA på längre sikt det är en helt annan historia som vi inte ändra på.
Gilla läget och skapa något som vi kan konkurrera med. Grunden till vår välfärd är billig energi. Billig arbetskraft lär inte hända här.
Så räkna med stora förändringar inom världsekonomin.
Araberna kommer inte vara de som mjölkar oss i framtiden utan Kineser och Indier.

#1
Anders
2010-01-10 10:16

Härligt detta är framtiden 2010 blir startskottet.
Dessutom är det föråldrad teknik som dom säljer till Kina. Förbränningsmotorn för bilar är död inom 10 år för västvärlden av flera orsaker.
Elbilar och hybrider kommer att vara det som gäller. Priserna kommer att droppa och vi kommer att bli kvitt vårt oljeberoende.
Då kan vi använda våra pengar och kunskaper till att skapa framtiden och få betalt för den och kanske inte sälja ut framtiden för tidigt och billigt till Kina och Indien.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.