Bild
Nästa artikel

200 mil på en tank med Skoda Fabia

Nyheter

Skoda Fabia GreenLine klarade 200 mil innan tanken med 45 liter diesel var tom. Det innebär en förbrukning på 0,22 liter/mil.

Den 10 maj startade en Skoda Fabia Greenline i österrikiska Reutte med sikte mot Danmark. Efter 2 006 kilometers körning var bilen tillbaka i Reutte, utan att tanka längs vägen.

Resan övervakades av International Police Motor Corporation, som också förseglade bränsletanken innan start. Den genomsnittliga förbrukningen stannade på 0,22 liter/mil, det för en bil som enligt den officiella deklarationen förbrukar 0,34 liter/mil.

GreenLine är Skodas snålteckning som i fallet Fabia betyder en trecylindrig, turboladdad 1,2-litersdiesel som ger 76 hästkrafter.

– Med en bränsleförbrukning långt under den angivna normen vill jag visa att varje förare, utöver biltillverkarna, kan bidra till att minska miljöförstöringen. Det börjar redan med små detaljer såsom rätt däcktryck, säger Gerhard Plattner.

Diskutera: Vad gör du för att minska din bils förbrukning?

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-05-17 15:28

Har skruvat ur ett tändstift så bilen går bara på 3 cylindrar. Bilen drar lite mindre bensin då.

#2
2011-05-17 17:02

Trycker plattan i mattan på min Dodge Ram SRT!!!! Sverige har en befolkning på 9miljoner människor , vad vi gör spelar inte så stor roll när det finns städer med 3 gånger så mycket folk som skiter i allt vad miljöförstöring heter. Det är min åsikt!!!!

#4
2011-05-17 18:48

Jag har reservdunk med mej så jag behöver inte minska förbrukningen.
Allvarligt talat, jag gör faktiskt ingenting för att minska förbrukningen, tycker att 0,7 är helt okay för en Passat kombi .. (variant på VW-språk)

#5
2011-05-17 20:23

Ingen vanlig människa orkar snålköra särskilt länge. Det går säkert att frihjula och starta på tvåan och aldrig överstiga 70 km/t etc så länge som man genomför ett test men där ute i verkligheten när hornen växer ut i pannan och jag bara SKA förbi den där dj-veln...då är sparsamheten snart förträngd .

#6
2011-05-17 20:25

Skojar dom? 0,22 liter per mil och ett bensinpris på 0,21 kr/liter i Venezuela enligt www.bensin.eu. Detta betyder att man kan åka en mil för 4 öre. Vem sa att bensin var dyrt. Det är ju billigare än elbil ;-)

#7
2011-05-17 20:32

Det är en omöjlighet att köra på sådant sätt för en icke proffsförare. Men det låter kanske bra som säljargument.

#8
2011-05-17 20:53

Loke_1 må framstå som politsikt inkorrekt (för att ta i underkant) men den bistra sanning är att han har rätt.

Fullkomligt skit samma vad vi gör i Sverige, förutom för vår lokala miljo, som fortfarande är grön och full med mygg, så så jävla illa kan det inte vara.

#9
2011-05-18 08:26

Blir så irriterad över dessa test,...garanterat sponsrat och riggat utav biltillverkarna!
Mitt i debatten om att "miljöbilarna" blir allt snålare så visar motortidningarna på att i stort sett alla bilar med råge spräcker sina bränsledeklarationer!
Har kört nämnda Skoda samt de flesta andra bilar med "snåldiesel" och ingen av dem skulle klarat sina egna förbrukningssiffror.
0.22 drar dessa bilar i 70 km/t med svagt nedförslut under kortare sträckor....allt annat är lögn!

Ägde en C3 Hdi i 3 år som jag på riktigt försökte köra snålt.... ( familjen har för övrigt 3 sådana ) Ingen utav dessa har någonsin dragit under 0.5l/m vid körning utav en hel tank Diesel.
Min bil drog slutgiltigt 0.56 i snitt över 6000 mil ( bästa 0.50 och sämsta 0.67 )
Min syster köpte en ny A3 TDIe som skall dra 0.38l/m,..men den är långt törstigare än deras C3 ( och dessutom oerhört svårtankad :-( ) Den snittar mellan 0.6 och 0.7 ( de är inga farthuliganer men bryr sig heller inte så mycket om att noga kontrollera förbrukningen )

För många år sedan manupulerade Vw en Passat inför ett världsrekord och lyckades!
Samma tjafs då om plomberad tank o.s.v ....misstaget var bara att släppa ut bilen till allmänheten!

#10
2011-05-18 11:01

Ja ganska ointressant om man inte vet snitthastigheten på resan.

#11
Raymond K
2011-05-18 11:40

Finns det någon som tror på bilfabrikanternas uppgifter om drivmedelsförbrukningen?

#12
2011-05-18 13:17

För mig har förbrukningen stämt hyggligt på de bilar jag haft. 5-10 % mer än angivet och då kör jag ändå övervägande kortare sträckor och rätt lite landsväg. Anstränger mig inte att köra snålt utan har kanske en naturligt snål körstil trots att jag oftast kör med lite moms på hastigheten.

Min nuvarande ligger efter några år exakt på angiven förbrukning. Och nej, litar ej på färddatorn utan på verklig förbrukning uppmätt vid påfyllning. Körstilen är nog den absolut viktigaste faktorn.

#13
adandersson
2011-05-18 14:50

Prova att ta bort samtliga stift, så kanske den inte drar någon bensin alls. Värt att testa.

#14
2011-05-18 15:27

adanersson: Jag kan faktiskt lova att den inte drar någon bensin alls. ;-)

#15
2011-05-18 15:39

Karln kan inte ha toppat mer än 50km/h samt legat bakom en långtradare hela vägen. Alltså totalt orelevant test. Bara ett pr-trick från Skoda.

#16
Raymond K
2011-05-22 10:38

Jag är nog mer imponerad av resan Top Gears Jeremy Clarkson gjorde från London till Edinburgh tor med en Audi A8 4.2 TDI på en tank.

#17
2011-05-22 22:46

Blir alltid lika imponerad av snålkörare. I fikarum och på nätet. Alltså imponerad av hur optimistiska de är i sin förhoppning att nån ska tro dem. För egen del funderar jag mest över hur bilar i allmänhet drar så mycket mer än sin deklaration. Förutom en massa andra skäl, såsom motor anpassad till testkörcykel undrar jag om man fixar låg förbrukning:
1. Med renare bensin ( alltså utan etanol) resp. "renare" diesel.
2. Med körning på slät väg. (Jfr t.ex. att köra en MTB på grovmönstrat resp slätt däck. Ger många procent skillnad i enegiåtgång. Och svenska vägar är riktigt grovmönstrade.)

#18
2012-11-15 20:19

Jag har en Fabia 90hk diesel från 2011. Har kört 4000mil till slutet av veckan med bilen och jag kan bara säga att den är riktigt bra! Visserligen har jag bara kunnat köra 100mil på en tank,till Kalix, inte 200mil som det står ovan. Men jag är nöjd!
Fel på bilen som jag haft har varit att efter resan på snö/istäckta vägar till kalix, gick båda "flärparna" vid innerskärmen framför bakhjulet sönder! Förmodligen av is/modd som bildades och som sedan fick grussprut från vägen. Det tråkiga var att Volkswagen Sverige inte ville ta det som någon garantiärende eller på godwill. Det skulle jag får betala själv,bilen hade då rullat 250mil. Kontaktade säljaren på Skoda Västerås och fick till svar att det inte var några problem, bara komma in och boka tid så skulle han stå för kostnaden av två nya innerskärmar bak. Allt frid och fröjd!
Sen efter 700mil fick jag vibrationer i ratten både vid inbromsing och vid motorvägsfart. Fick till svar igen att det var för att jag bromsade när jag skulle parkera och lämnade bilen så över natten, så att det blev sättningar i skivorna. Bara att betala själv sade dem! Ännu en gång kontaktade jag säljaren som tyckte att det var beklagligt att Vw Sverige inte ville åta sig det, så han återigen fixade bytet av skivor fram,ny hjulinställning samt balansering av både sommarfälgarna och vinterfälgarna. Problemet löst! Och nu efter nästan 2 års ägande och 4000mil har det inte varit något som helst fel på bilen! Inte ett missljud eller klonkande! Super nöjd!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.